- استان فارس ظرفیتهای قابل توجهی در ایجاد زنجیرههای ارزش دارد
- کلاسهای مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشتماه دایر است
- مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری میشود
- حضور ۲۰ واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو
- هشدار قرمز هواشناسی به کشاورزان؛ بارش موجهای رگباری شدید از فردا
- بیعدالتی پتروشیمیها در حق مردم استان بوشهر پذیرفتنی نیست
- ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
- طرحهای اقتصادی در سواحل توسعه مییابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
- صاحبان صنایع استان بوشهر برای جذب دانشجویان بورسیه اقدام کنند
- شوراها نماد مدیریت مشارکتی در کشور می باشند/ عدم توجه مسؤولان به جایگاه، نقش و کارکرد شوراها
اتحادخبر: رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای میگوید: تعداد بازیکنان بازیهای دیجیتال در سال ۱۳۹۸ به ۳۲ میلیون نفر رسیده است. در ۱۰ سال تعداد بازیکنان در کشور دوبرابر شده است. طبقات کودکان، نوجوانان و جوانان همواره جزء بیشترین گروههای مخاطب بازی بودهاند، اما در این میان سالمندانی هم وجود دارند که بهصورت مرتب بازی میکنند و طبق استانداردهای تعریفشده در ایران و جهان، بازیکن یا گیمر شناخته میشوند.
اتحادخبر: رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای میگوید: تعداد بازیکنان بازیهای دیجیتال در سال ۱۳۹۸ به ۳۲ میلیون نفر رسیده است. در ۱۰ سال تعداد بازیکنان در کشور دوبرابر شده است. طبقات کودکان، نوجوانان و جوانان همواره جزء بیشترین گروههای مخاطب بازی بودهاند، اما در این میان سالمندانی هم وجود دارند که بهصورت مرتب بازی میکنند و طبق استانداردهای تعریفشده در ایران و جهان، بازیکن یا گیمر شناخته میشوند.
به گزارش ایسنا؛ صادق پژمان ، درباره پرفروشترین و پرمخاطبترین بازیهای حال حاضر در ایران، بیان کرد: ژانرهای پرطرفدار بازی در ایران، ورزشی، استراتژی، معمایی، تیراندازی و رانندگی است. از نکات جالب توجه این است که برخلاف تصور بسیاری از افراد، بازیهای اکشن، جنگی و مبارزهای در گروه اول علاقهمندیها نیستند.
بازیهای کنسولهای ویدیویی خانگی بسیار جذاب و قوی هستند و بازی کردن در این فضا نیز نیازمند دقت، سرعتعمل و مهارت بالاست. در میان خیل افراد جامعه، به «بازی» به چشم اتلاف وقت نگاه میشود و گیمرها همیشه افرادی «بدوندغدغه» یا «بیکار» تلقی میشوند؛ اما امروز میبینیم که «گیمر» یا بازیکنانی در کشور وجود دارند که با بازی کردن به درآمد خوبی رسیدهاند و در واقع کار تخصصی میکنند. پژمان درباره چرایی وجود این نگاه منفی از سوی عموم افراد اینطور گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای از سال ۱۳۸۹ هر دو سال یکبار و بهصورتِ منظم پیمایشهایی را در حوزه مصرف بازی راهاندازی میکند. شناساییِ ساعات مصرف، گروههای سنی و مجموع بازیکنان کشور از اهداف این پیمایشها بود. در سال ۱۳۸۹ تعداد بازیکنان در کل کشور به ۱۶ میلیون نفر میرسید که این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۳۲ میلیون نفر رسید. در ۱۰ سال تعداد بازیکنان در کشور دوبرابر شده است. این آمار و ارقام نشان میدهد گرایش و علاقهمندی افراد مختلف جامعه در گروههای سنی مختلف به بازی بیشتر شده است. طبقات کودکان، نوجوانان و جوانان همواره جزء بیشترین گروههای مخاطب بازی بودهاند، اما در این میان سالمندانی هم وجود دارند که بهصورت مرتب بازی میکنند و طبق استانداردهای تعریفشده در ایران و جهان، بازیکن یا گیمر شناخته میشوند. سرانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران، ۳۵ دقیقه در روز است (البته در صورتیکه بهازای هر ایرانی، سرانه مصرفی مشخص کنیم). و از بُعد جمعیت، از هر صد ایرانی، ۳۸ نفر بازی میکنند. البته باید توجه داشت که بازیکنان، روزانه بهطور میانگین ۹۳ دقیقه بازی میکنند. این اعداد و ارقام آمارهایی است که باید به آن توجه کرد. به این مقوله میتوان از دو سو نگریست؛ یکی سوی نگرانکننده و منفی به بازی، و دیگری نگاهی است که بازی را بهمثابه یک رسانه، صنعت و هنر مهم و پرظرفیت برمیشمارد. بازیها هم از بُعد فرهنگی میتوانند ضریب نفوذ زیادی بر مخاطبان داشتهباشند؛ چراکه زیرساختهای کشور، میزان استفاده از موبایل (بیشترین پلتفرم در حال استفاده)، دسترسی به اینترنت و بازیهای جدیدتر توسعه پیدا کرده است.
او افزود: این اعداد و ارقام نشان میدهد که بازیها بهمثابه یک رسانه مهم ظرفیتهای زیادی دارند. بازی هم جنبههای رسانههای پیش از خودش، و هم عنصر تعاملی بودن و روایتگری را دارد. همین مسئله، اسباب انتقال فرهنگ، ارزشها و سبک زندگی را فراهم میکند. اما اگر بنا باشد با دیدی منفی به این امکانات بنگریم، باید صورت مسئله را پاک کنیم.
رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای بر اهمیت ایجاد ردهبندی سنی برای بازیها تأکید و خاطرنشان کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال ۱۳۸۵ و با اهداف حمایتی، نظارتی و آموزشی در این حوزه تأسیس شد و یکی از اقدامات خوبی که از دهه قبل در این بنیاد آغاز شد، مسئله ردهبندیهای سنی بود. ایران از نخستین کشورهای آسیایی بود که ردهبندی سنی در آن موضوعیت پیدا کرد. تا یکدهه پیش حجم، تعداد و نشر فیزیکیِ بازیهای رایانهای و کنسولی بیشتر بود، اما در حال حاضر بازیهای موبایلی نیز بهمراتب بیشتر شدند. بازیها در مجموعه بنیاد بررسی شده، در ردههای سنی مرتب میشوند و در صورت داشتن نکات مختلف، با عنوان «راهنمایی» در معرفی بازی مطرح میشوند. بازیهایی که ممکن است خشونتی بیش از حد یا محتوای نامناسبی برای سنین مختلف داشته باشند، از منظر محتوا بررسی میشوند. یکی از مباحث اساسی بها دادن خانوادهها و مصرفکنندگان به محتوای بازیهاست. «ارتقاء سواد مصرف بازی» نکته مهمی است که از زیرشاخههای سواد مجازی است و تقویت آن در کشور اهمیت زیادی دارد. در «سند ملی بازی» نهادهای زیادی، از جمله وزارتخانههای مرتبط، متولی این حوزهاند. برای کودکان و نوجوانان خانوادهها میبایست ردهبندی سنی و حدود اختیارات را تعیین کنند. هرکدام از بازیهای مجموعهای از ایدئولوژیها هستند و میتوانند در روند رشد و تکامل، جذب منظومه ارزشیِ بچهها شوند. با استناد به گزارش پیمایش ملی بازیهای رایانهای، دقت به ردهبندیهای سنی بین سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ بیشتر شده و این نشاندهنده این است که با آهنگی قابلقبول در توجه عموم افراد مواجه هستیم.
او درباره مشکلاتی که بازیکنان با آنها مواجهاند نیز چنین شرح داد: بسیاری از بازیکنانی که در داخل ایران بازی میکنند، میتوانند از این طریق کسب درآمد کنند یا به عضویت باشگاههای ورزشهای الکترونیک درآیند. بسیاری از صاحبنظران در دنیا، درباره «بازی» مطالعاتی داشته و از آن بهعنوان «ورزش» یاد میکنند و در سطح جهان گفتوگوهای کلانی درصدد برگزاری رسمی و بینالمللی، مانند المپیک صورت میگیرد. شاخههای جدیدی در دنیای بازیها وجود دارد که بعضاً مغفول ماندهاند. «بازیهای جدی» بازیهایی هستند که دیگر قرار نیست تنها سرگرمی باشند. از این دست بازیها در حوزه درمان، آموزش، کارهای تبلیغی و اقناعی استفاده میشود و این نشان میدهد که بازیها در شاخههای جدید، گامی روبهجلو برداشتهاند. حتی در بعضی موارد، میتوان از بازی بهعنوان بخشی از ابزار درمان و توانبخشی نیز استفاده کرد. بازیهای جدی شاخهای است که در آینده از آن بیشتر خواهیم شنید. مخاطبان بازیها، علیالخصوص مخاطبان حرفهایتر مشکلات زیادی دارند؛ مشکلِ اینترنت، بیتوجهی خانواده، به رسمیت شناختهنشدنِ کسبوکارِ بازی و ناآگاهی نسبتبه ظرفیتهای این حوزه، از مصائب گیمرهاست.
صادق پژمان، رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پایان و با گوشهچشمی به تحولات بازار بازیها بیان کرد: بازیها از ابعاد مختلفی از جمله «اقتصاد» و «فرهنگ» اهمیت زیادی در جهان دارند؛ بهنحوی که همه کشورها به هر طریقی چنین محتواهایی را مدیریت میکنند. در کشور ما، میان معلمان، خانوادهها و سیاستگذاران با بازیکنان گسست نسلی وجود دارد. سال ۱۳۹۸ در ایران ۴۳۰۰ میلیارد تومان صرف بازی شد که این مبلغ شامل هزینهکردهای بازیکنان روی سه پلتفرم موبایل، کنسول و رایانه میشود. از این ارقام بهسادگی میتوان دریافت که ما با صنعت بسیاربسیار مهمی مواجهایم که ابعاد اشتغالزایی و تولیدی وسیعی دارد. از خانواده، معلم و نهادهای مختلف انتظار میرود این اهمیت را درک کنند.
تازه ترین خبرها
- استان فارس ظرفیتهای قابل توجهی در ایجاد زنجیرههای ارزش دارد
- کلاسهای مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشتماه دایر است
- مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری میشود
- حضور ۲۰ واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو
- هشدار قرمز هواشناسی به کشاورزان؛ بارش موجهای رگباری شدید از فردا
- بیعدالتی پتروشیمیها در حق مردم استان بوشهر پذیرفتنی نیست
- ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
- طرحهای اقتصادی در سواحل توسعه مییابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
- صاحبان صنایع استان بوشهر برای جذب دانشجویان بورسیه اقدام کنند
- ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
- عقبماندگیهای اجرای طرح فیبر نوری در استان بوشهر جبران شود
- پوشش بین المللي برنامه های روز ملی خلیج فارس با حضور ١٩ شبکه مختلف تلویزیونی خارجی
- پیام شهردار برازجان به مناسبت گرامیداشت نهم اردیبهشت ماه؛ روز شوراها
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۲.۰۹
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/09
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/09
- قطعی شدن صعود تیم های مدعی به دور بعد
- مطالبه فعالان اقتصادی استان بوشهر تعطیلی شنبه است
- سفر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی کشور به عسلویه و دیدار با علما و مسئولین منطقه
- رئیس دانشگاه کراچی در حالی که لباس مخصوص این مراسم را بر تن کرده بود، مدرک دکترای افتخاری را به رئیسی داد / سال ۹۶ در روسیه بدون حضور مقامات ارشد دولتی، به روحانی مدرک دکترای افتخاری دادند
- طرحهای مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا میشود
- حفاظت از لاکپشتهای دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
- ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
- شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
- علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
- هواشناسی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / رگبار و رعدوبرق در مرکز و شرق کشور
- گفتوگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
- موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
- قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
- ورزش باعث رشد قد میشود؟
- چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
- پرداخت یکسوم وامهای استان بوشهر توسط بانک قرضالحسنه مهر ایران
- این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
- ام1 پروکار ؛ یکی از خاص ترین های ب ام و (عکس)
- موزخوار شلو را تا کنون دیده اید؟! (عکس)
- آلومینیوم کابوس پرسپولیس «اوسمار» / آمار خوب شاگردان حسینی
- پرسپولیس حریف گربه سیاه نشد/ حضور یک تیم از لیگ دسته اول
- کشتیگیر بوشهری به مدال برنز رسید
- پتروشیمیها حق مردم استان بوشهر را بدهند/ لزوم رعایت عدالت
- سرمایه هلدینگ خلیج فارس نباید خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود
- عملیات بهسازی و نوسازی باغات استان بوشهر اجرا میشود
- روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
- بازتاب پیروزی سپاهان در جام حذفی توسط سایت پرتغالی
- بازی پرسپولیس - سپاهان جنگ واقعی است/ نکونام کار بزرگی کرده است
- تهدید به بمبگذاری در سفارت روسیه در برزیل
- کره شمالی: حقوق بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
- چالشهای صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمتگذاری دستوری
- کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ سهشنبه منتشر میشود
- مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر درخصوص حقوق بشر را ندارند
- ایران قهرمان رقابتهای کشتی فرنگی جام تختی شد