کد خبر: 92099 ، سرويس: داستان، شعر و ادب
تاريخ انتشار: 08 بهمن 1396 - 11:13
بررسی شاهنامه و آیین های سنتی در نشست ادبی انجمن شعر و ادب دشتگان +تصاویر

اتحاد خبر:نشست ادبی انجمن شعر و ادب دشتگان در تاریخ ۷ بهمن ماه ۹۶ در در طبقه دوم کافی شاپ پدیده برازجان برگزار شد.

اتحاد خبر:نشست ادبی انجمن شعر و ادب دشتگان در تاریخ ۷ بهمن ماه ۹۶ در در طبقه دوم کافی شاپ پدیده برازجان برگزار شد.



به گزارش خبرنگار اتحاد خبر، آغازگر این نشست کامبیز کشاورز بود که با معرفی ادیبان جلسه را آغاز کرد.

در ادامه خانم خضرائی با روخوانی از اولین شعر کتاب شاهنامه و توضیحات مختصری راجع خَرد، آفتاب، ماه و ستاره داشتند.

به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای
خداوند کیوان و گردان سپهر
فروزنده ماه و ناهید و مهر
ز نام و نشان و گمان برترست
نگارندهٔ بر شده پیکرست ....

به گزارش اتحاد خبر، مهدی بردبار این گونه گفت: شاهنامه کتابی است دارای ابعاد گوناگون که بعد ادبی آن تمام گوشه های شاهنامه را تشکیل می دهد. در دیباچه ی شاهنامه میتوان به ضبط علوم مختلف که ایرانیان در گذشته های دور به آن دست یافته بودند از جمله دانش ستاره شناسی و زمین شناسی اشاره کرد که در بخش گفتار اندر آفرینش عالم به شکلی کاملا مدون آمده است.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین تراژدی های شاهنامه در ابتدای پادشاهی کیومرت تا جمشید رخ داده است که نمایانگر تقابل دو فرهنگ غیر زرتشتی و زرتشتی و فرهنگ زنخدایی (سیمرغی) با الهیات زرتشتی است. فرهنگ سیمرغی چنان در میان مردم ایران ریشه دوانده بود که موبدان زرتشتی نتوانستند آن را از بین ببرند بلکه از در آشتی در آمده و حلقه ی اتصال بین کیومرث و جمشید که نخستین انسان است (سیامک و هوشنگ و طهمورت) تشکیل دادند. نرینه شدن عوامل زنخدایی و سیمرغی برای نفی فرهنگ زن خدایی ایران بوده است. قطعا مبارزه ی مردم ایران برای حفظ آزادی فردی و آزادی وجدان که توسط فرهنگ زنخدایی نمایانده میشد و نوعی (سکولاریزم) را به وجود می آورد در آن زمان سندی قاطع در تاریخ آزادیخواهی مردم ایران است.



شهرام قلی زاده اظهار داشت: شاهنامه بیان تاریخ از ابتدای آفرینش است و نقالی شاهنامه در دشتستان سابقه طولانی ندارد اما دشتستانی ها همیشه شاهنامه خوان بوده اند و در دورهمی های خود شاهنامه می خواندند و با این اثر آشنایی داشته اند.

در ادامه آموزگار در خصوص شاهنامه خوانی در استان بوشهر به صورت خاص مرحوم خدابخش کردی زاده معروف به بخشو نسبت داده شده و در محافل و مجالس شاهنامه خوانی بخشو عنوان می شود و استاد وزان در یکی از کاست هایی که با محسن شریفیان به عنوان خواننده کار کرده اند هم یک قسمت شاهنامه خوانی دارند. "ز پور سلیمان یک نیک مرد" در بعضی از نقل قول ها که از زبان دوستان صاحب سبک در موسیقی محلی فولکور بوشهر شنیده ام نوای شاهنامه خوانی ریشه در دستگاه شور دارد و در بین افراد قدیمی در مناطق روستایی شهرستان دشتستان این نوا زیاد خوانده می شود.

آموزگار اضافه کرد: در دالکی و روستاهای همجوار آن مراسمی به نام مولوی خوانی در اعیاد مذهبی برگزار می شود که قسمتی از آن با نوای شاهنامه خوانی خوانده می شود.

در خلال جلسه احسان مبارکی، امین ضرغامیان، بهزادی، خانم بازیار و چند نفر از حضار سوالاتی را طرح کرده و یا نکاتی را مورد بحث قرار دادند.





































لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/92099