کد خبر: 86868 ، سرويس: دین و معارف
تاريخ انتشار: 06 آبان 1396 - 11:25
توصیه های اهل بیت درباره عوامل شادی آفرین در زندگی خانوادگی

اتحاد خبر: اهل بیت علیهم السلام درباره عوامل نشاط انگیز در زندگی، به ویژه در روابط همسری، توصیه های ارزشمندی کرده اند و سیره رفتاری ایشان نیز نشان دهنده التزام این بزرگواران به این نکات بوده است.

عوامل شادی آفرین در زندگی خانوادگی -

اتحاد خبر: اهل بیت علیهم السلام درباره عوامل نشاط انگیز در زندگی، به ویژه در روابط همسری، توصیه های ارزشمندی کرده اند و سیره رفتاری ایشان نیز نشان دهنده التزام این بزرگواران به این نکات بوده است.

 

1. ارتباط کلامی و غیر کلامی : در ایجاد فضای نشاط انگیز و فرح بخش در محیط خانواده، شیوه ارتباط کلامی و غیر کلامی نقش عمده ای دارد. ارتباط کلامی در عین حال که ساده ترین نوع از مناسبات است از شایع ترین و اثرگذارترین آنها نیز می باشد. لحن مؤدبانه و احترام آمیز همسران در گفت و گو با یکدیگر و استفاده از روش های مؤثر و سازنده برای ارتباط کلامی، مصداق خوب سخن گفتن می شود.

2. ایجاد جاذبه های میان فردی: همسران می توانند با ایجاد جاذبه های میان فردی، در ایجاد نشاط و طراوت، نقشی ارزنده داشته باشند. در آموزه های دینی توصیه شده همسران در روابط خانوادگی، مؤلفه هایی همچون تبسم و خنده، نگاه مهرآمیز، گشاده رویی، هدیه دادن و آراستگی و نظافت ظاهری را رعایت کنند.

3. فروتنی و تواضع: فروتنی و تواضع باعث استمرار روابط عاطفی و افزایش محبت می شود؛ زیرا با افراد متواضع می توان به راحتی ارتباط برقرار کرد و این رابطه دلپذیر تر نیز خواهد بود. تواضع موجب دوستی و مودت بیشتر می شود که در تعاملات خانوادگی بسیار نقش آفرین است.

4. مثبت نگری و توجه به رغبت ها: یکی از نشانه های سلامت روان، رویکرد مثبت و سازنده به هستی است. چنین رویکردی زمینه ای برای گرایش مثبت به جهان به شمار می رود و به عبارتی دیگر مثبت نگری مقدمه مثبت گرایی است. در روابط همسران تأمین علایق اصولی یکدیگر موجب رضایت خاطر می شود و بر شادکامی زندگی می افزاید.

5. برخورداری از وسعت نظر: در تداوم و تعمیق مناسبات انسانی، برخی عوامل، اهمیت بیشتری دارند؛ از جمله وسعت نظر یا سعه صدر. منظور از وسعت نظر،داشتن ویژگی هایی نظیر بلند نظری، بزرگواری، گذشت و تغافل است. رابطه دوستانه همسران زمانی تهدید می شود که برخی مشکلات پیش آید یا پاره ای از ضعف ها و کاستی ها یا ندانم کاری ها بروز کند، فقدان سعه صدر طرفین را بر می انگیزد تا در قبال این ضعف ها و کاستی ها و احیاناً بی حرمتی ها، واکنش نشان دهند؛ واکنشی که قطعاً با رنجش و سرخوردگی عاطفی همراه است.

6. خوش اخلاقی: خوش خلقی و تحمل ضعف ها و کاستی های همسر و بهره گیری از واژه های زیبا موجب افزایش محبت و تقویت و تثبیت علاقه مندی ها می گردد. خوش خلقی باعث گوارایی و شرینی زندگی می شود که گوش دادن با دقت به سخنان همسر و ابراز عواطف در برابر آن، تغافل در خطاها، پیش قدم شدن در آشتی کردن، سخاوتمندی، شوخ طبعی، تقویت مثبت و تنوع تقویت کننده ها در این راه اثرگذار است.

7. ایمان و عمل شایسته: بر اساس منطق قرآن کریم ایمان و عمل صالح علاوه بر سعادت و موفقیت دنیوی و اخروی، باعث ایجاد الفت و دوست می گردد. وقتی همسران به حدود و قوانین الهی پایبند باشند، نورانیت درونی پیدا می کنند و در پرتو این نورانیت می کوشند حقوق و وظایف همسری و اخلاق همسری را به صورت مطلوب رعایت کنند. علاوه بر آن اعتماد متقابل نیز در آنان دو چندان خواهد شد.

8. تفریح و ورزش: تفریح و ورزش در شادی و نشاط افراد تأثیر شگرفی دارد، چراکه جسم و روح و روان را تحت تأثیر قرار می دهد. امام صادق علیه السلام می فرمایند: ده چیز باعث نشاط و شادابی در انسان می شود؛ پیاده روی، سوارکاری، شنا در آب، نگاه کردن به طبیعت سرسبز، خوردن و آشامیدن، نگاه به صورت زیبای حلال، آمیزش با همسر، مسواک زدن، گفت و گو و گپ زدن با مردان.

ورزش علاوه بر جنبه سلامتی و زیبایی شناختی، موجب می شود ورزشکاران از آن لذت ببرند و خلقشان بهبود پیدا کند و نشاط بیشتری یابند. البته ورزش بانوان باید از هر گونه خودنمایی و جلوه گری دور باشد و در محیطی سالم و به دور از بی عفتی و ارتباط با نامحرم باشد.

9. دید و بازدید و صله رحم: یکی از اثرگذارترین و مهم ترین عوامل در تأمین بهداشت روان و نشاط درونی و شادکامی انسان ها، به ویژه همسران دید و بازدید و انجام صله رحم است. توصیه اکید به ارتباط خویشاوندی و پرهیز از قطع ارتباط، از راهبردهای اخلاقی، بهداشتی، روانشناختی و حقوقی اهل بیت علیهم السلام در ایجاد همبستگی و تحکیم پیوندهای اجتماعی و تأمین شادکامی افراد است.

10. مزاح و شوخی: مزاح و شوخی یکی از عوامل شادی بخش و سرور آفرین و از اصول همسرداری است. زیرا شوخی باعث انبساط خاطر و ایجاد انرژی مثبت است و این دو در شادابی و نشاط روانی افراد، لازم و مفید هستند. در سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام و آموزه های دینی شوخی و مزاح مورد تأیید بوده و حتی از ویژگی ها و صفات افراد مؤمن به شمار آمده است.

11. روابط جنسی سالم: بر اساس فرمایش اهل بیت علیهم السلام لذیذترین لذت ها، همبستر شدن با زنان است. بهره مندی از این لذت نیازمند مقدمات و قواعدی است که اهل بیت علیهم السلام به این قواعد در سبک همسرداری خویش پایبند بوده و دیگران را نیز به آن توصیه فرموده اند. روابط جنسی همسران علاوه بر تأمین نیازهای جنسی و زیستی زوجین، نیازهای عاطفی آنان را نیز تأمین می کند، زیرا وقتی رابطه جنسی واقعی و عمیق برقرار می شود، در ضمن آن، رابطه عاطفی صمیمی نیز وجود دارد./س

 

واحد خانواده خوشبخت تبیان زنجان

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/86868