کد خبر: 61601 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 08 خرداد 1395 - 09:21
نگرخواهی از فعالان سیاسی و مدنی به مناسبت آغاز به کار مجلس دهم (5)
مجلس دهم، مجلس اميد است

اتحاد خبر- حمید مؤذنی: مجلس دهم، مجلس اميد است. پارلمان اعتدال است. نحوه ی انتخاب نمايندگان اين مجلس توسط مردم، نماد يک حركت مدنی و اميدوار به تغيير و تحوّل است. مجلس دهم بيش از هر چيزی بايست پيام مردم ايران را در نحوه ی شكل گيری خود ارج نهد و مبتنی بر خواست عمومي ايرانيان گام بردارد. مهم ترين شاخص اين مجلس بايست عدم تندروی و ...

اتحاد خبر: دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 8 خرداد آغاز به کار خواهد کرد. ریاست مجلس نهم را علی لاریجانی بر عهده داشت و چهار نماینده استان بوشهر در این مجلس عبارت بودند از آقایان: سید محمد مهدی پورفاطمی. عبدالکریم جمیری. سید مهدی موسوی نژاد و موسی احمدی. مجلس اصولگرای نهم با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود از جولان جبهه پایداری و تندروها تا اقلیت کم تاثیر اصلاح طلبان. اما اراده مردم در انتخابات 7 اسفند ماه باعث تغییر بیش از 200 نماینده مجلس گردید. به دنبال خانه تکانی مجلس توسط مردم، افکار عمومی انتظار تغییرات مشهود و تاثیر گذاری در قوه مقننه دارند. به همین مناسبت (پایان مجلس نهم و آغاز به کار مجلس دهم) اتحاد خبر نظر تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی را در قالب چهار سئوال زیر جویا شده است:

1. مهمترین نقد شما به مجلس نهم چیست؟
2. عملکرد نمایندگان استان بوشهر در مجلس نهم را چگونه ارزیابی میکنید.
3. به نظر شما اولویت مجلس دهم چه باید باشد؟
4. پیشنهاد شما برای نمایندگان جدید استان در مجلس دهم چیست؟


حمید مؤذنی:*

1. برای توصيف مجلس شماره نُه (٩) ايران، بايست در خوانش، ضمه آن را برداشت و فتحه به جای گذاشت. مجلس نَه .. مجلس نَه به مردم ايران و مطالبات آنها. مجلس نَه به دولت منتخب و همراه مردم. مجلس نَه به حقوق زنان، مجلس نَه به جامعه مدنی، مجلس نَه به اصلاحات. فكر می كنم بتوان با تغيير همين ضمه به فتحه، بخوبی گفتمان حاكم بر اين مجلس و در نهايت تصميم مردم نسبت به نمايندگانش را تأويل كرد. در نهايت نيز عملكرد مخالف خوان اين مجلس با آرزوها و خواسته هاي مردم منجر به نَه بزرگ مردم ايران به نمايندگان آن شد و ليستی معطوف به كنار گذاشتن آنها شكل گرفت.
مجلس نهم يكی از تندروترين مجالس تاريخ پارلمان در ايران بود. عملكرد مجلس نهم در تاريخ سياسي ايران، عملكردی در تضاد با منافع ملي و خواسته هاي مردم ايران بود. مجلس نهم، مجلس افراط و تندروي بود و مواضع اكثريت آن در بيشتر  موارد، رضايتمندی عمومي را در پي نداشت. مجلس نهم، گوييا تحقق يافتن رمان ١٩٨٤ جورج اورول بود كه در آن كلمات و مفاهيم قلب معنا شده اند و دال و مدلول ها، در تضاد يكديگرند. جورج اورول در رمان خود جامعه و نظام سياسي را توصيف مي كند كه عنوان كليه نهادهای رسمي با تضاد دال و مدلول معنا يافته اند. وزارت صلح، كارش جنگ افروزي است. وزارت عشق، وظيفه اش قطع روابط عاطفی و برخورد با اين موارد است و ... گوييا اورول در رمان خود، پارلمان را فراموش كرده بود ولي نمايندگان اين مجلس، با عملكرد خود آن را باز آفريني نمودند. 
مجلس نهم اما يک نقطه عطف داشت. نقطه عطف اين مجلس يک قهرمان بود؛ علی مطهری. علي مطهری با اينكه به لحاظ طيف سیاسی مي بايست مروج و همراه گفتمان اكثريت غالب اين مجلس باشد اما او راه نَه به مطالبات مردم را با آری به خواسته هاي شهروندان تغيير داد. مطهري تنها و شجاع ترین صداي اين مجلس بود. صداي مطهری، صداي شهروندان ايراني بود كه گرچه در اقليت اين مجلس بود امّا، رسا و شجاع و اميدوار بروز داده میشد. مجلس نهم، نماد تندروي و پايگاه تندروان داخلي بود. گفتمان آن تقابل بود و با گفت و گو و منطق ميانه اي نداشت. 
هفتم اسفند ١٣٩٤ مردم ايران با راي خود به ليست اميد، نقطه پاياني بر آن گذاشتند و در يک رفتار هوشمندانه و فرهيخته يک وضعيت حداقلي را به يک روز بزرگ تاريخي تبديل كردند. آنها گرچه نمايندگان واقعي براي انتخاب نداشتند اما از حضور نمايندگان مجلس قبل و تندروها جلوگيري كردند. مجلس نُه در نهايت با آرا نَه روبرو شد و فتحه گذاري مردم سرنوشت اين مجلس را رقم زد تا مجلس "نَه به مردم" با نَه مردم به تاريخ بپيوندد.

2. مردم استان بوشهر همراه با مردم سراسر ايران به نمايندگان مجلس نهم، نَه گفتند. با خوانش آرا مردم به نمايندگان مجلس نهم میتوان، نارضايتي مردم از آنان را به راحتی تأويل كرد. در واقع مجلس جديد، مجلسی سلبی است. مجلسي معطوف به ممانعت از حضور نمايندگان تندروي دوره ی قبل. به همين دليل، لازم نيست به عملكرد نمايندگان دوره قبل پرداخت. با نگاه به آرا مردم به منتخبين مجلس دهم میتوان تاثير و عملكرد آنها را در آرا مردم، متوجه شد.

3. مجلس دهم، مجلس اميد است. پارلمان اعتدال است. نحوه ی انتخاب نمايندگان اين مجلس توسط مردم، نماد يک حركت مدنی و اميدوار به تغيير و تحوّل است. مجلس دهم بيش از هر چيزی بايست پيام مردم ايران را در نحوه ی شكل گيري خود ارج نهد و مبتنی بر خواست عمومي ايرانيان گام بردارد. مهم ترين شاخص اين مجلس بايست عدم تندروي و همراهي با مطالبات عمومی باشد. مجلس دهم بايست اميد اجتماعي را تقويت نمايد و تلاش كند با وضع قوانين متناسب، بن بست های اقتصادي، اجتماعی، فرهنگي و سياسي را بزدايد و از دست اندازها در امور شهروندان بكاهد و ...
مردم ايران گرچه به اكثريت نمايندگان ليست اميد با عدم شناخت كافي براساس اعتماد به كار جمعي و نَه به افراط و تندروی، راي سلبي داده اند اما انتظار است نمايندگان مجلس دهم، صدا و پيام ملي ايرانيان را شنيده و درک كرده باشند كه اين مردم با افراط و تندروی، ميانه اي ندارند و خواهان رفع مشكلات اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و معيشتي از راه عقلانيت، تدبير و اعتدال هستند. انتظار از نمايندگان مجلس دهم، درک صحيح پيام مردم و وضع قوانين همسو با منافع ملي، توسعه همه جانبه، كمک به گردش آزاد نخبگان و آزادی هاي مصرح در قانون اساسی است.
همچنين به عنوان نمايندگان مردم، از نمايندگان مجلس دهم انتظار ميرود با هدف سالم سازي و سلامت امور و جلوگيري از فساد، نظارت قانوني بر تصميمات اجرايي را به جد دنبال نمايند. يكي از اين راه ها فعال و پويا كردن  واقعی كميسيون اصل نود است. نمايندگان مجلس اميد بايست تلاش نمايند، موانع و مشكلات پيش روی توسعه كشور را كاسته و چرخ سازندگي و توسعه را نرم تر سازند و كشور را در مسیر توسعه قرار دهند. از سوي ديگر، با توجه به وضعيت پيچيده قدرت در ايران بايست ضمن حفظ شأن و جايگاه نظارتي قوه مقننه در توجه به مطالبات عمومي با قوه مجريه نيز كه برآيند آرا مردميست در تقويت گفتمان تحول خواهي و تغييراتي كه مردم مد نظرشان است تعامل داشته باشد.

4. نمايندگان جديد استان در وهله اول بايست پيام مردم استان كه همسو با پيام مردم ايران بود را درک نمايند. بايست تلاش نمايند پارادايم پيشرفت را شكانده و گفتمان توسعه را برسازند. نمايندگان جديد بايست در حوزه ی سياسي تلاش نمايند به تقويت فرهنگ تحزب ياری رسانند، به تقويت جامعه مدني كمک نمايند، و قانون و عمل به قانون را به والاتربن مرجع كشور تبديل نمايند. به تقويت نهادهاي انتخابي كمک نمايند و تلاش كنند قوانيني وضع نمايند كه انتخاب و شركت شهروندان در سرنوشت خود مهم ترين ركن در تشكيل نهادهاي تاثير گذار باشد. محيط زيست را مورد توجه جدي قرار دهند، به حقوق زنان توجه نمایند، موضوع اشتغال جوانان و كاهش تورم را بطور جدی مدنظر قرار دهند؛ و در فراكسیون های مهم عضو شوند.

 

*روزنامه نگار و فعال مدنی

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/61601