کد خبر: 46796 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 11 تير 1394 - 09:18
مشکلات مالکان شناورهای سوخته بندر دیر بوشهر بررسی شد

اتحاد خبر: مشکلات مالکان شناورهای صیادی و باری که براثر آتش سوزی هفته گذشته دراسکله بندر دیر سوختند، روزچهارشنبه درنشستی با حضور نماینده مردم شهرستان کنگان، دیر، جم وعسلویه درمجلس شورای اسلامی و مسوولان محلی مورد بررسی قرارگرفت.

اتحاد خبر: مشکلات مالکان شناورهای صیادی و باری که براثر آتش سوزی هفته گذشته دراسکله بندر دیر سوختند، روزچهارشنبه درنشستی با حضور نماینده مردم شهرستان کنگان، دیر، جم وعسلویه درمجلس شورای اسلامی و مسوولان محلی مورد بررسی قرارگرفت.

به گزارش اتحادخبر، یکی از مالکان شناورهای باری حادثه دیده در بندردیر گفت: درحادثه آتش سوزی شناورهای باری و صیادی اسکله بندر دیر تلاش نیروهای آتش نشان تاثیری درمهار آتش نداشت و شناورها تا آن قسمت از لنج ها که بالای سطح آب قرار داشت، سوخت و مابقی آنها نیز غرق شد.
محمدمومنی افزود : با زحمت چندین ساله شناوری برای امرارمعاش خانواده خود و چند ملوان خریده بودم اما در ساعتی جلو چشمم دود شد.
وی اضافه کرد: مسوولان باید تا دیرنشده پاسخگوی این حادثه عظیم که منجر به متلاشی شدن زندگی مردم شده باشند و با راهکارهایی زندگی ما و ملوانان شناورها را دوباره سروسامان دهند.
مالک یکی دیگر از شناورهای شوخته در بندردیر اظهارکرد: ملوانان و لنجداران قشر زحمت کش و آسیب پذیر جامعه هستند و از مسوولان بویژه نماینده مردم در مجلس انتظار حمایت داریم.
سید عدنان منیری افزود: زحمت 50 ساله ام و وام بانکی که برای خرید لنج گرفته بودم در یک ساعت به طور کلی نابود شد اکنون مانده ام با بدهی هنگفت به بانک و مردم و زندگی را باید دوباره از صفر آغاز کنم که برایم بسیار سخت است.
وی گفت: نگاه ما اکنون به حمایت و تلاش مسوولان است که تسهیلات با کارمزد اندک در اختیار ما قراردهند تا بتوانیم یک شناور برای ادامه زندگی خود خریداری کنیم.
یکی دیگراز مالکان شناورهای آسیب دیده صیادی بندردیر گفت: با وجود این که مسوولان حق عوارض و پهلوگیری از صیادان می گیرند، پارکینگ اسکله باید برای شناورهای صیادی و باری بیمه باشد که اکنون این گونه نیست.
محمدحاجیانی که در این حادثه سه شناور باری و صیادی خود را از دست داده است ادامه داد: اسکله بندردیر به عنوان بزرگ ترین بندرصیادی کشور کوچک ترین ابزار اطفای حریق ندارد و لنجداران بارها این موضوع را به مسوولان یادآوری کرده اند اما اثر بخش نبوده است.
وی گفت: اکنون حدود 200خانواده جامعه صیادی دراین حادثه زیان دیده اند که مسوولان باید به کمک بیایند و دراین وضعیت دست ما را با وام و تسهیلات بانکی بگیرند.
حاجیانی ادامه داد: جایگزینی و خرید شناور یکی از راههای اساسی برای جبران خسارت وارده به صاحبان شناورها است.
مالک یکی از شناورهای باری سوخته در بندردیر بیان کرد: ضعف مدیریت بحران یکی از دلیل اساسی در از بین رفتن شناورهای در اسکله بندر دیر است..
درویشی ادامه داد: اگر امکانات و ابزارهای لازم برای مهار آتش در ساعت اولیه در اسکله آماده بود این همه شناور در آتش نمی سوختند.
وی اضافه کرد: اسکله بندردیر هیچ امکانات ایمنی و اطفای حریق و زیرساخت های لازم برای خدمات رسانی به شناورها ندارد.
نایب رییس تعاونی صیادی بندر دیرگفت: در وضعیت کنونی همه بندرهای استان بوشهر احتمال وقوع چنین حوادثی را دارند که مسوولان باید برای پیشگیری از حوادث آینده تدبیر کنند.
عیسی فولادی افزود: ابعاد حادثه روز جمعه گذشته که منجربه سوختن 19شناور باری و صیادی شد از حیث روانی و مالی برای لنجداران و ملوانان بسیار سنگین و جبران ناپذیر است.
وی در ارتباط با نبود مدیریت قوی در اسکله بندر دیر گفت: امروز اسکله این بندر نیاز به مدیریت قوی با اولویت مدیر غیربومی دارد که بتواند با ابزارهای لازم خدمات رسانی خوبی داشته باشد.
این عضو فعال تعاونی صیادی بندردیر افزود: انتظارداریم که مسوولان با انجام راهکاری برای حادثه دیدگان شناورهای صیادی و باری کاری کنند تا این افراد بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.
فرمانداردیرگفت: مشکلات صیادان و سفاران مربوط به امسال نیست و طبق دستورالعمل از سال 80 بیمه شناورها اختیاری شده است.
حمزه اعتماد افزود: از ابتدا درمحل حادثه حضور پیدا کردم و نیروهای آتش نشان وامدادی نیز همه امکانات موجود را برای مهار آتش بکار گرفتند اما ابعاد آتش سوزی بسیار وسیع بود که با این امکانات نمی شد، آن را مهار کرد.
وی اضافه کرد: دولت نمی تواند خسارت این آتش سوزی را جبران کند بلکه همه مشکلات آسیب دیدگان بررسی می شود و هر راهکاری که بتواند برای این افراد کمکی باشد را بکارخواهیم گرفت.
فرمانداردیر اظهارکرد: گزارش این آتش سوزی را در نامه ای برای استاندار نوشته ام که در امهال وام این افراد و پرداخت وام از صندوق توسعه ملی قدمی برداشته شود.
نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه درمجلس شورای اسلامی گفت: موضوع حادثه دیدگان شناورهای صیادی و باری در بسته اجرایی و اداری پیگیری خواهد شد.
حجت الاسلام موسی احمدی افزود: ظرفیت اسکله بندردیر جوابگوی حجم عظیم شناورهای صیادی و باری نیست و باید برای آن برنامه ریزی اساسی کرد.
وی اضافه کرد: باید راهکاری برای حل مشکلات خسارت دیدگان یافت و بخشی از مشکلات آنان را برطرف کرد تا به زندگی و امرارمعاش خود بپردازند.
نماینده مردم شهرستان های کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی افزود: جایگزینی موتورهای شناورها، پاک سازی اسکله از شناورهای مغروق، تجهیز اسکله به ایستگاه آتش خوار، راه اندازی اطفای حریق ثابت، دراختیار گذاشتن تسهیلات بانکی با بهره اندک و بیمه کردن شناورهای صیادی و باری از راهکارهای اساسی برای این منظور است که باید دنبال کرد.
روز جمعه گذشته براثر آتش سوزی 19شناور باری و صیادی در اسکله بندردیر استان بوشهر در آتش سوختند و میزان خسارت این آتش سوزی 110میلیاردریال اعلام شد.
در بندردیر(dayyer) به عنوان بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور 500 شناور در زمینه سفاری و صیادی مشغول فعالیت هستند./ص

ایرنا

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/46796