کد خبر: 27322 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 26 اسفند 1392 - 11:40
خرداد ماه بنفش! / مروری بر مهمترین اتفاقات سال 1392

اکبر صابری

سال 1392 نیز رفته رفته رو به پایان است و چرخ روزگار در آستانه چرخیدن بر پاشنه سالی جدید است. ضمن تبریک و شادباش به مناسبت عید باستانی نوروز؛ امیدوارم سالی که گذشت برایتان توام با موفقیت بوده و سال جدید نیز سال برآورده شدن آرزوهای خوبتان باشد.
 

مروری بر مهمترین اتفاقات سال 92
سال 1392 نیز مثل همه سال های دیگر شاهد حوادث و اتفاقات تلخ و شیرین مهمی بودیم که ذیلا اشاره می شود:
فروردین ماه؛ زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۱ در مقیاس ریشتر ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه روز ۲۰ فروردین ۱۳۹۲شهرستان دشتی را لرزاند. کانون این زمین‌لرزه در نزدیکی شهر شُنبه بود. این زمین‌لرزه ۳۷ نفر کشته و حدود ۸۵۰ مجروح بجای گذاشت و به 3000 واحد مسکونی خسارت کلی وارد شد. همدلی مردم ایران بخصوص هم استانی های عزیز با زلزله زدگان مثال زدنی و قابل تحسین بود.
اردیبهشت ماه؛ شاید تاسف بارترین خبر، عدم احراز صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بود.
خردادماه؛ اما مسرت بخش ترین خبر، انتخاب دکتر حسن روحانی مرد شماره 2 اعتدال گرای ایران به ریاست جمهوری بود. من آیت الله هاشمی رفسنجانی را مرد شماره یک جریان اعتدال گرای ایران می دانم. شعار وعملکرد هاشمی از اول انقلاب در مسیر اعتدال بود. انتخاب روحانی بهترین انتخاب ممکن برای آنهایی بود که از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی آزرده خاطر شده بودند. ضمن اینکه انتخاب روحانی تقریباً همان انتخاب هاشمی است؛ زیرا آنچه که از تدبیر روحانی در این مدت دیده شده تقریباً همان است که هاشمی در سر داشته و دارد. نقش برجسته دو شخصیت اصلاح طلب دیگر یعنی آقایان سید محمد خاتمی و محمدرضا عارف در پیروزی دکتر روحانی، واقعیتی غیر قابل انکار است. روحانی پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را مدیون این سه شخصیت محبوب ملت ایران (هاشمی، خاتمی و عارف) است. ضمن اینکه اعتماد ملت به سلامت انتخابات و حضور گسترده آنها در پای صندوق های رای؛ ناشی از تدبیر و تاکید مقام معظم رهبری بود.
خردادماه 92 و هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برگزار شد. انتخاباتی که تحت تاثیر انتخاب رییس جمهور "گوشت قربانی" شد و چندان به چشم نیامد. به نظر می رسد برگزاری همزمان این دو انتخابات هرگز به صلاح نبوده و نیست؛ چرا که انتخابات شوراها علیرغم اهمیتی که باید داشته باشد، زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.
نکته دیگر در این خصوص ضرورت توجه به کار فرهنگی برای اصلاح معیارهای انتخاب اعضای شوراها توسط مردم است. به نظر می رسد در اکثر شوراها به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک انتخاب مردم چندان از پختگی لازم برخوردار نیست؛ چنان که برخی تصمیمات شوراها برآیند افکار عمومی و خواست موکلان آنها نیست.
خردادماه امسال اتفاق خوش دیگری نیز برای ملت ایران رقم خورد؛ 28خرداد ماه 1392تیم ملی فوتبال ایران با برتری مقابل کره جنوبی به جام جهانی برزیل صعود کرد. این خبر چند روز پس از پیروزی مسرّت بخش دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، ایران را غرق در شادی و سرور کرد.
مردادماه؛ "پایان 8 سال سخت" و آغاز به کار دولت تدبیر و امید بود. حکم دکتر روحانی 12 مردادماه توسط مقام معظم رهبری تنفیذ شد و دولت یازدهم رسماً از 13 مردادماه شروع به کار کرد. اواخر مردادماه بود که کابینه روحانی نیز (به استثناء 3 وزیر) از مجلس اصولگرا رای اعتماد گرفت.
روحانی در چیدن کابینه علیرغم اینکه بیش از 90 درصد آراء خود را از اصلاح طلبان گرفته بود ولی حدود 60 درصد از کابینه اش را به اصلاح طلبان داد و 40 درصد دیگر را به اصولگراها و چهره های غیر سیاسی و صرفاً کاری و علمی داد. با این حال مجلس به 3 وزیر اصلاح طلب کابینه یازدهم رای نداد تا روحانی بداند اجازه میدان دادن بیش از حد به اصلاح طلبان را ندارد! گرچه روحانی نیز کوتاه نیامد و 3 وزیر پیشنهادی بعدی نیز اصلاح طلب معرفی کرد تا سهم اصلاح طلبان در کابینه همانطور که او می خواست محفوظ بماند.
شهریور؛ اول شهریور ماه شهردار وقت برازجان ـ کریم حسین آبادی ـ بنا به مصوبه شورای شهر، تندیس شهید غضنفرالسطنه سردار مبارزه با انگلیس را در مرکز شهر برازجان (جلوی کاروانسرای مشیر) نصب کرد؛ اما ساعاتی بعد به دستور فرماندار وقت ـ علیرضا خرمی ـ این تندیس فرود آمد و به انباری در حومه شهر منتقل گردید. در پی این اقدام اعتراضات گسترده ای از طرف مردم و اهالی قلم و رسانه به برداشتن تندیس غضنفرالسلطنه صورت گرفت که مسئولان امر با بی توجهی به نظر مردم از کنار این اعتراضات گذشتند؛ تا فاصله مسئولان با خواست مردم در فراز و فرود تندیس غضنفرالسطنه بیشتر نمود پیدا کند.
12 شهریور؛ چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز به کار کردند. انتخاب هیات رئیسه و انتخاب شهردار توسط شوراهای جدید، چالش هایی را در برخی شهرها و مناطق استان ایجاد کرد.
مهر و آبان؛ فعالان سیاسی استان بوشهر به شدت در تب و تاب انتخاب استاندار جدید بودند. اسماعیل تبادار و جوانشیر کدخداپور مطرح ترین گزینه های استانداری بوشهر در این دو ماه بودند که هر کدام با مخالفت هایی روبرو شدند.
آذرماه؛ سوم این ماه میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 توافق نامه موقت هسته ای امضا شد. بر اساس این توافقنامه که برای «رسیدن به یک راه‌حل جامع بلندمدت و مورد توافق طرفین» و با هدف «تضمین‌نمودن صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران» امضا گردید، طرفین «به صورت داوطلبانه» متعهد ‌شدند تا اقدامات متقابلی را به عنوان گام اول یک راه‌حل جامع انجام دهند. این توافق گره کور تحریم ها علیه ملت ایران را باز کرد واز فشارهای بین المللی بر ایران کاست. این توافق مورد حمایت رهبر انقلاب و استقبال اکثریت ملت ایران قرار گرفت؛ گرچه اقلیتی نیز ساز مخالف زده و هنوز نیز می زنند.
از دیگر اتفاقات مهم استان بوشهر؛ زلزله هفتم آذرماه بود. غروبی دهشتناک، برازجان 5.7 ریشتر لزرید و تلفات و خسارات سنگینی برجای گذاشت.
20 آذرماه؛ با حضور وزیر کشور، مصطفی سالاری به عنوان جوان ترین استاندار دولت تدبیر و امید در بوشهر معرفی شد. اتحادجنوب با تیتر «مصطفی سالاری، پایانی بر احمدی نژاد در استان بوشهر»  از این انتصاب استقبال کرد.
دی ماه؛ شاید مهمترین اتفاق این ماه استان بوشهر؛ حضور حجت الاسلام یونسی در استان و سخنرانی وی در یادواره شهید صادق گنجی و همچنین جلسه با اصلاح طلبان و فعالان ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در استان بوشهر بود که بحث ها و حاشیه های متعددی در پی داشت.
بهمن ماه؛ صدور مجوز نصب تندیس غضنفرالسلطنه توسط شورای تامین استان، مهمترین بحث روز مردم برازجان شد. گرچه همزمان با انتشار خبر مجوز نصب تندیس، گفته شد ظرف مدت 10 روز شورای شهر باید محل نصب تندیس را مشخص و شهرداری نسبت به نصب تندیس اقدام نماید ولی اختلاف بر سر محل نصب تندیس! باعث شده تا زمان نگارش این یادداشت (نیمه اسفندماه) تندیس نصب نگردد. حدود 77 درصد مردم در نظرسنجی اتحاد جنوب خواستار نصب تندیس در جلوی کاروانسرای مشیر شدند. درخواستی که بنا به مخالفت برخی چهره های ذی نفوذ تاکنون مقبول نیفتاده است. این هم از شوربختی ماست که چرا وقتی اکثریت قاطعی از مردم خواستار انجام کاری هستند، نظر اقلیتی مخالف تاثیر گذارتر است! ضمن اینکه برای نسل های آینده که آرشیو اتحاد جنوب را ورق می زنند چند سال بحث بر سر نصب یک تندیس برایشان جالب خواهد بود!
اسفندماه؛ انتصاب چند فرماندار دولت تدبیر و امید در شهرستان های استان از جمله بزرگترین شهرستان استان بوشهر (دشتستان) از مهمترین اتفاقات استان در این ماه بود. سوم اسفندماه دکتر ارسلان زارع به فرمانداری دشتستان منصوب شد. برخی مدیران آموزش و پرورش شهرستان های استان از جمله دشتستان نیز تغییر کردند و بدین ترتیب عملاً نسیم دولت تدبیر و امید از این ماه در شهرستان های استان نیز وزیدن گرفت.

دکتر سید محمد مهدی جعفری
اتحاد جنوب در ویژه نامه نوروز خود هر سال به معرفی یکی از مشاهیر و مفاخر دشتستانی می پردازد. استاد منوچهر آتشی، مهندس احمد دالکی، استاد علیمراد فراشبندی، استاد حبیب ا... نگهبان و سید محمدرضا مساوات برازجانی طی پنج سال گذشته معرفی و به تفصیل خدمات و سوابق آن ها برای نسل کنونی خطه ی جنوب کشور مورد اشاره و نقد و بررسی قرار گرفت.
برای انتخاب شخصیتی که پرونده امسال به ایشان اختصاص یابد نام 8 نفر در هیات تحریریه اتحاد جنوب مطرح و پس از رای گیری با اکثریت قاطع، تحریریه، جناب استاد دکتر سید محمد مهدی جعفری را برگزیدند.
بی تردید دکتر جعفری یکی از مشاهیر و مفاخر استان بوشهر است که در گستره ی ایران نامی آشنا و پرآوازه دارد. سالها زندان و مبارزه علیه رژیم ستم شاهی، معاونت وزیر فرهنگ و آموزش عالی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، اولین نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی، استاد برجسته دانشگاه و یکی از نهج البلاغه پژویان ممتاز ایران و جهان تشیع در حال حاضر؛ عبارات و عناوینی است که می توان برای معرفی دکتر جعفری از آنان استمداد طلبید. در ویژه نامه نوروز امسال با دکتر جعفری بیشتر آشنا شوید. 
 

 

سایت خبری اتحاد جنوب
"پایگاه خبری تحلیلی اتحاد جنوب" که از اول آذرماه 1391 به صورت فعال آغاز به کار کرده بود در سال 92 نیز بر شدت فعالیت خود افزود. این سایت خبری که اواخر اسفندماه 91 در رده پنجم سایت های خبری استان قرار داشت موفق شد طی یکسال گذشته دو سایت خوب و پرمخاطب دیگر استان را نیز پشت سر بگذارد ودر بین حدود 88 سایت خبری استان بوشهر به رتبه سوم در اوایل اسفندماه دست یابد. پایگاه خبری تحلیلی اتحاد جنوب، نه تنها اخبار شهرستان دشتستان بلکه اخبار بیشتر نقاط استان بوشهر و حتی استان های همجوار را به صورت فوری و لحظه ای منتشر ساخته و کاربران خود را در جریان تازه ترین اتفاقات و تحلیل های روز استان  و حتی کشور قرار می دهد. موفقیت به دست آمده و تاثیر گذاری سایت اتحاد جنوب در استان بوشهر؛ مرهون تلاشهای عزیزانی است که واقعاً شبانه روزی وقت گذاشته و تلاش کردند آخرین اخبار استان بعلاوه تحلیل ها و دیدگاه های اهل نظر را در کمترین زمان ممکن به مخاطبان و کاربران خود عرضه نمایند.
 

 

طلیعه شانزدهمین سال اتحاد جنوب
26 اسفندماه سالروز انتشار اولین شماره اتحاد جنوب، "روز اتحاد جنوب" است. اولین هفته نامه رسمی دشتستان، امروز پانزده سالگی اش را پشت سر می گذارد تا شانزدهمین سال فعالیتش را به پشتوانه شما مخاطبان بی شمار، آغاز نماید.
در پانزدهمین سال فعالیت نیز شما فرهیختگان، اهل قلم و مخاطبان صمیمی اتحاد جنوب بودید که این نشریه را یاری رساندید تا 50 شماره پربار را طی 50 هفته کاری تقدیم دست های گرم و مهربان شما نماید. همراهیتان را ارج نهاده، خود را مدیون حمایت شما و زنده به همراهی شما می دانیم.
فرصت را غنیمت شمرده از همکاری همه اهالی قلم، عکاسان و خبرنگاران زحمت کش، نویسندگان و دبیران سرویس های مختلف نشریه، نمایندگی نشریه در نقاط مختلف استان بویژه در مرکز استان، اعضای تحریریه، انجمن هامون، کیوسک های مطبوعاتی و همه عزیزانی که به هر نحو با اتحاد جنوب همکاری داشتند صمیمانه تشکر و سپاسگزاری می نمایم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/27322