کد خبر: 21539 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 01 آذر 1392 - 22:46
همه آنچه که میخواهید از اشکان دژاگه بدانید+عکس او در کنار همسرش

اتحاد جنوب:  اشکان دژاگه در خانواده ای با اصالت و با فرهنگ رشد کرد. اشکان از لحاظ قانونی می‌توانست هم برای المان و هم برای ایران بازی کند. دژاگه در رده‌های سنی زیر ۱۷ سال، زیر ۱۹ سال و زیر ۲۱ سال برای آلمان بازی کرده‌است.

اتحاد جنوب:  اشکان دژاگه در خانواده ای با اصالت و با فرهنگ رشد کرد. اشکان از لحاظ قانونی می‌توانست هم برای المان و هم برای ایران بازی کند. دژاگه در رده‌های سنی زیر ۱۷ سال، زیر ۱۹ سال و زیر ۲۱ سال برای آلمان بازی کرده‌است. او در سال ۲۰۰۹ با پیراهن شماره ۹ در بازی‌های زیر ۲۱ سال اروپا همراه با مانوئل نویر، سامی خدیرا و مسعود اوزیل برای آلمان بازی کردو به قهرمانی رسید. او در این دوره یک گل ثمر رساند.

او قرار بود در بازی مقابل تیم ملی فوتبال جوانان اسرائیل در چارچوب رقابت‌های مقدماتی قهرمانی سال ۲۰۰۹ (میلادی) اروپا در میان تیم‌های فوتبال زیر ۲۱ ساله‌ها که در روز ۱۲ اکتبر ۲۰۰۷ برگزار می‌شد شرکت کند. اشکان پس از آگاهی از قرار گرفتن تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های آلمان در برابر اسرائیل، و پیش از عزیمت به اطلاع دیتر آملیتس مربی زیر ۲۱ ساله‌های آلمان رسانده بود که به دلیل پیش بینی‌های موجود از وضعیت اسرائیل، این تیم را برای بازی در مقابل اسرائیل همراهی نخواهد کرد.

او عنوان کرد: «مربی، با اصل و نسب ایرانی من آشنا است و معذوریت‌های سیاسی من را برای عدم شرکت در بازی روز جمعه درک می‌کند». امتناع او از سفر به اسرائیل به همرا تیم ملی زیر ۲۱ سال آلمان، بازتابهای گسترده‌ای در رسانه‌های کشور آلمان داشت. پس از جنجال بوجود آمده، اشکان در گفت و گویی با نشریه شب (Stern) چاپ آلمان اعلام کرد: «در رگهای من بیشتر خون ایرانی جاری است تا آلمانی، باید این مسئله را پذیرفت. والدین من ایرانی هستند. ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد».

روزنامه بیلد خواهان اخراج اشکان دژاگه شد. معاون دبیرکل سازمان ارشد یهودیان آلمان، دیتر گرومن نیز به روزنامه اشپیگل گفت: «نمی توان پذیرفت که ورزشکاری در تیم ملی آلمان بخواهد یهودیان را مورد تحریم شخصی قراردهد.» سازمان یهودیان آلمان خواهان آن شد که «فدراسیون فوتبال آلمان، به آسانی از کنار این امر نگذرد.» ولفگانگ شویبله، وزیر کشور، نیز از او به شدت انتقاد کرد. شویبله گفت:«وقتی یک نفر عضو تیم ملی می‌شود دیگر مجاز نیست بگوید به دلایل سیاسی در این کشور بازی می‌کند، اما در آن کشور بازی نمی‌کند».

تمجید از دژاکه توسط رئیس سازمان تربیت بدنی، تلفیق تصاویر بازی دژاکه با تصاویر جنبش مقاومت فلسطین در تلویزیون ایران از جمله واکنش‌های حکومت ایران به اقدام دژاگه بود ولی پس از ابراز تمایل دژاگه برای بازی برگشت مقابل اسرائیل، موج حمایت از او فروکش کرد. پس از اینکه برخی منابع مدعی شدند که یکی از برادرانش در باشگاه پیکان ایران بازی می‌کند در مصاحبه با اشترن Stern، عنوان کرد: «برادرم هم از اینکه برخی روزنامه‌ها نوشته بودند او در تهران زندگی و برای باشگاه پیکان بازی می‌کند، بهت زده شده بود. او در برلین و در کنار پدر و مادرم زندگی می‌کند.»

او پیشتر از تمایل خویش برای بازی در تیم ملی فوتبال ایران سخن گفته‌ بود. او گوشه چشمی هم به دعوت به تیم ملی بزرگسالان آلمان داشته‏ است، اگرچه او شانس کمی برای دعوت به تیم آلمان دارد. مطابق قوانین فیفا بازیکنی که می‌تواند برای دو کشور بازی کند، اگر برای کشور اول در تیم بزرگسالان بازی نکرده باشد حداکثر تا سن ۲۱ سالگی می‏‎تواند برای کشور دوم بازی کند. مطابق این قانون دژآگه دیگر نمی‌توانست برای ایران بازی کند. در جولای سال ۲۰۰۹ فیفا در این قانون تغییراتی داد و همچنین شرط سنی را برداشت. از آن زمان تاکنون چند بازیکن با قانون جدید ملیت خود را عوض کرده‌اند. به طور نمونه ادگار کاستیو که برای تیم بزرگسالان مکزیک ۴ بازی ملی در بازی‌های دوستانه داشت، ملیت خود را تغییر داد و برای آمریکا بازی کرد.

فیفا با تغییر ملیت دژآگه موافقت کرد و هم‌اکنون دژآگه برای تیم ملی فوتبال ایران بازی می کند. افشین قطبی سرمربی وقت تیم ایران از دعوت او به تیم ملی خبر ،و نام وی را در فهرست ۵۰ نفره ارسالی تیم ملی فوتبال ایران برای جام ملت های آسیا ۲۰۱۱ قرار داد. اما دژآگه تصمیم گرفت تیم ایران را همراهی نکند. او در این باره گفت: «من این مسئله را به دقت بررسی کردم. اگر به جام ملت ها می رفتم حداقل یک ماه حضور در ولفسبورگ را از دست می دادم. من می خواهم شانسم را اینجا امتحان کنم و در نیم فصل دوم در ترکیب اصلی تیم قرار بگیرم.»

اشکان در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۸ برای بازی در تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطر از سری مسابقات هفته ششم مرحله سوم فوتبال انتخابی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ در ورزشگاه آزادی، به تهران آمد. او در نخستین حضورش در ترکیب ثابت قرار گرفت و توانست در نخستین بازی ملی خود در ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ دو گل به ثمر برساند و شروع بسیار خوبی را به نمایش بگذارد.

ورود اشکان دژاگاه به تهران با ورود جواد نکونام همزمان شد و این دو نفر برخورد گرمی با هم داشتند. کاپیتان تیم ملی ایران که با یک پرواز با اشکان به تهران آمد ، بیرون از هواپیما و در محوطه فرودگاه نیز برخورد گرمی با ملی پوش جدید فوتبال ما داشت.

در هنگام ورود دژاگه به فرودگاه امام خمینی، تیپ رسمی او با لباس آستین ‌بلند و یقه‌های بسته پیراهن ،کاملا جلب توجه می‌کرد. او به دلیل ناآشنا بودن با جو تهران کمی ملتهب به نظر می‌رسید اما کاملا مشخص بود که بسیار باانگیزه و رضایت خاطر به ایران آمده است. بازیکن جدید تیم ملی در حالی وارد فرودگاه شد که به جز خبرنگار گل هیچ عکاس و خبرنگار دیگری در فرودگاه حضور نداشت.

از طرف فدراسیون فوتبال ایران خراطی برای استقبال از دژاگاه به فرودگاه آمده بود که دقایقی بعد او را سوار بر یک خودروی پژو به هتل اوین انتقال داد. جواد نکونام هم راهی هتل اوین شد اما او با یک خودروی دیگر مسیر فرودگاه تا هتل را طی کرد. وقتی با درخواست خبرنگار گل برای مصاحبه مواجه شد عنوان کرد: «از طرف فدراسیون تصمیم گرفته‌اند فعلا با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکنم.»

او در همان چند جمله‌ای که صحبت کرد از انگیزه بالایش برای بازی در تیم ملی و خوشحالی از حضور در ایران گفت. خبرنگار گل از اشکان دژاگاه خواست خطاب به ایرانی‌ها یک جمله به عنوان تیتر بگوید و او هم با لبخند پاسخ داد: «آمده‌ام که با ایران به جام جهانی بروم». بازیکن ایرانی الاصل تیم فوتبال وولفسبورگ با همسر ایرانی خود ازدواج کرد، دلیل آرامش خاطرش را ازدواج با دختر مورد علاقه خود عنوان کرد و افزود: «در زندگی شخصی ام مسئولیت های بیشتری پذیرفته ام و در زندگی ورزشی نیز به دنبال پذیرش مسئولیت ها و موفقیت های بیشتر هستم.»

پست این بازیکن هافبک تهاجمی است و در تیمش یعنی وولفسبورگ شماره ۲۴ را بر تن دارد . او تا کنون هیچ کارت زرد و قرمزی را دریافت نکرده است و در ۱۵ بازی تیمش را یاری نموده که در مهمترین بازی تک گل تیمش را مقابل بایرن مونیخ به زیبایی به ثمر رساند. پس از فریدون زندی که به واسطه علاقه مندی اش به ایران و همچنین درخشش او در باشکاهش سر از تیم ملی درآورد و البته شاید بهتر از بعضی از بازیکنان داخلی بود این بار بازیکنی در آلمان ظهور پیدا کرد که بی شک یکی از جوانان آینده دار در رده باشکاه و ملی خواهد بود،او که چندین بار ابراز علاقه به تیم ملی نموده بود مورد بی مهری مسئولان ایرانی قرار گرفت و نتوانست در جام ملتهای آسیا تیم ملی را همراهی کند. البته اخباری شنیده می شود مبنی بر اینکه با توجه به عبور سن اشکان از ۲۱سال دیگر وی نمی تواند ملیت خود را برای بازیهای ملی فوتبال تغییر دهد که البته صحت این اخبار هنوز تایید نشده است و بسیاری از فوتبال دوستان ایرانی همچنان امید به حضور دژاگه در تیم ملی ایران دارند گرچه که به قول ظریفی بعد از رفتار نامناسبی که با زندی شد شاید اشکان باید سرش به جایی برخورد کرده باشد که راه فریدون را برود و آزموده را مجددا بیازماید!
دژآگه در تمام مقاطع سنی، غیر از بزرگسالان، برای تیم ملی آلمان به میدان رفته است:
    تیم ملی نوجوانان: ۱۰ بازی، ۴ گل
    زیر ۱۸ سال: ۴ بازی، ۲ گل
    ۱۹ ساله‌ها: ۱۱ بازی، ۳ گل
    ۲۰ ساله‌ها: ۵ بازی، ۲ گل
    تیم ملی امید: ۲۰ بازی، ۴ گل

 

نقل قول و خاطرات:
اشکان دژاگه:«دین من اسلام است، به خداوند ایمان دارم. پیش از هر بازی خدایم را ستایش می‌کنم. این آئین من است» .
پدرم مدتی قبل به ایران آمده بود و از من و برادرم پرسید از ایران چه چیزی برایتان بیاورم؟ ما هم از او بازوبندی خواستیم که داخلش، قرآن باشد. در تمام بازی‌هایمان بازوبندی که قرآن در آن قرار دارد را به بازویمان می‌بندیم و وارد میدان می‌شویم./ح

 

منبع:ایستانیوز

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/21539