
اتحاد خبر - احمد خواجه حسنی : عربستان سعودی به تازگی از یک نوشابه جدید با نام «میلاف کولا» رونمایی کرده که ماده اصلی ترکیب این نوشابه ، خرمای ممتاز بوده و به عنوان یک جایگزین سالم تر برای نوشابههای متداول هیچ شکر افزودهای ندارد در حالی که طعم نوشابه همچنان جذاب باقی مانده و سرشار از فیبر، آنتیاکسیدانها، و مواد معدنی ضروری همچون منیزیم و پتاسیم است....
احمد خواجه حسنی
عربستان سعودی به تازگی از یک نوشابه جدید با نام «میلاف کولا» رونمایی کرده که ماده اصلی ترکیب این نوشابه ، خرمای ممتاز بوده و به عنوان یک جایگزین سالم تر برای نوشابههای متداول هیچ شکر افزودهای ندارد در حالی که طعم نوشابه همچنان جذاب باقی مانده و سرشار از فیبر، آنتیاکسیدانها، و مواد معدنی ضروری همچون منیزیم و پتاسیم است.
عرضه این نوشابه که با هدف تنوع بخشی به اقتصاد و حمایت از محصولات پایدار و محلّی تولید شده بخشی از برنامه گستردهتر «چشمانداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی است ، سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ ما امّا آن چنان که نقل می کنند ، آن سالی که تصویب شد به اهداف ۲۰ سال بعدش نزدیک تر بود تا الان که ماه های منتهی به سند هستیم !!!
بگذریم، (حرف است فراوان و دگر حوصله ای نیست).
بنا بر آمارهای موجود ، ایران با ۱۳ درصد از سطح زیر کشت و ۱۵ درصد از تولید خرمای جهان (۲۶۰ هزار و ۲۰۹ هکتار بستر برداشت خرما در ایران) ، تولید این محصول، یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۴۸۷ تن در سال برآورد می شود در حالی که میزان تولید خرما در کشور مصر با یک چهارم سطح زیر کشت خرما در مقایسه با ایران ، بیش از کشور ماست و عربستان با سطح برداشت ۱۶۵ هزار هکتاری که به مراتب از سطح برداشت خرمای کشور ما پائین تر است با تولید سالانه بیش از ۱.۶ میلیون تن خرما به خودکفایی ۱۲۴ درصدی در این محصول دست یافته است". [۱]
آمارهای فائو نشان گر آن است که عمل کرد نخلستان های ایران در میان کل کشورهای دنیا در جایگاه دوازدهم قرار دارد[۲] عربستان سعودی اما در سال ۲۰۲۱ با تولید ۱.۵۴ میلیون تن خرما به ارزش بیش از ۳۲۳ میلیون دلار، نخستین صادرکننده خرمای تازه و خشک در جهان بود.[۳] این میزان تولید خرما نشان دهنده تلاش های عربستان در راستای ارتقاء سطح صنعت خرما از طریق نوآوری در تکنیک های کشاورزی و بهبود کیفیت تولید و افزایش تولید ناخالص داخلی است.
✓ القصه در کشور ما با وجود روز ملّی خرما در مناسبت های تقویمی و با فعالیت انجمن ملٌی خرما ، برگزاری میز ملّی خرما ، فعالیت نشریات و مجلات تخصصی این محصول و حتی برنامه ریزی برای تشکیل سازمان خرما امّا در عین حال ، موانع توسعه تولید این محصول استراتژیک و "میوه بحران" هم چنان به قوت خود باقی و تولید خرمای ما از استاندارد جهانی پایین تر است...
نگارنده علیرغم اینکه دانش و تخصص قابلی در زمینه کشاورزی ندارد ، ولی به این علّت که علی الظّاهر دولت و متولیان امر در این مورد گوش ها را پنبه گذاشته اند، تجویز راهبردی در این زمینه ارائه نمی دهد، رو سیاهی اش امّا بماند برای زغال های ضد توسعه.
پ ن ؛
۱ـ الخلیج آنلاین
۲ـ انجمن ملّی خرمای ایران
۳ـ گزارش «مرکز تجارت بینالملل» (International Trade Center-ITC)
۴ـ ویکی پدیا