کد خبر: 19713 ، سرويس: اقتصاد
تاريخ انتشار: 15 مهر 1392 - 23:00
قیمت مرغ و تخم‌مرغ سر به آسمان گذاشت!

این اتفاق در پی تصمیم ارزی دولت مبنی بر حذف ارز مرجع برای واردات نهاده‌ها یا همان خوراک طیور می‌افتد. طی دو هفته اخیر تخصیص ارز مرجع به نهاده‌های طیور حرف و حدیث‌های بسیار داشت. بخشنامه شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا به هزارو100 و هزارو850تومان در کیلو آغازگر جریانی بود که در نهایت به خبرهای افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ ختم شد.

اتحاد جنوب: سیاست های ارزی دولت که هر روز یک ساز کوک می‌کند؛ قیمت هر کیلو گوشت مرغ را به آستانه 10‌هزارتومان و تخم‌مرغ را به دانه‌ای 450تومان که بالغ بر 13‌هزارتومان در هر شانه می‌شود، رسانده است.

به گزارش شرق؛ همان‌طور که آمار مصرف این ماده غذایی در برنامه چهارم بر این موضوع تاکید می‌کند؛ در سال‌های گذشته همواره گوشت مرغ به دلیل قیمت مناسب‌تر، جایگزین قابل اطمینانی برای گوشت قرمز با قیمت‌های فزاینده بود. همچنین تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از مواد پایه برای غالب غذاها یا حتی استفاده از آن به‌عنوان غذای اصلی، از پرمصرف‌ترین موادغذایی است که اکنون با رشد اینچنین قیمت، روند نزولی در جدول مصرف در پیش خواهد گرفت.
  این اتفاق در پی تصمیم ارزی دولت مبنی بر حذف ارز مرجع برای واردات نهاده‌ها یا همان خوراک طیور می‌افتد. طی دو هفته اخیر تخصیص ارز مرجع به نهاده‌های طیور حرف و حدیث‌های بسیار داشت. بخشنامه شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا به هزارو100 و هزارو850تومان در کیلو آغازگر جریانی بود که در نهایت به خبرهای افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ ختم شد.

نرخ جدید نهاده‌ها، یک هفته نشده تغییر کرد

با وجود آنکه شرکت پشتیبانی امور دام پس از اعتراض مرغداران، هفته گذشته بخشنامه خود را ملغی اعلام کرد اما این شرکت روز گذشته بخشنامه مجددی صادر کرد که طی آن قیمت این دو نهاده با افزایش دوباره اما این‌بار با رقم‌های 850 و هزارو 650تومان در کیلو درج شده است.

این بخشنامه پشتیبانی امور دام در شرایطی منتشر شد که مرغداران با تاکید بر حجم مشکلات چند ماه گذشته درخصوص عدم‌تحویل خوراک مرغ و کاهش نقدینگی واحدها، افزایش نرخ نهاده‌ها را شوکی دوباره به تولید می‌دانند و از ناگزیربودن افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ سخن می‌گویند.

علاوه بر مشکلات قیمتی در صنعت مرغ، کارشکنی‌های شرکت پشتیبانی هم بر بحران‌های مرغداران افزوده است. عدم‌توزیع خوراک از جمله این بدعهدی‌هایی بود که در ماه‌های گذشته بر مشکلات تولیدکنندگان دامن زد.

هرچند روز گذشته سخنگوی ستاد تنظیم بازار از توزیع نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان به 5/1برابر نیاز داخل خبر داد اما تولیدکنندگان همچنان از کمبود نهاده‌ها صحبت می‌کنند.

تایید نقش شرکت پشتیبانی در ایجاد انحصار توسط مرکز پژوهش‌ها

انحصارطلبی شرکت پشتیبانی امور دام موضوعی است که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آن را طی گزارشی تایید کرده است. مرکز پژوهش‌ها می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سازمان‌ها و شرکت‌های ذی‌ربط در عرصه تنظیم بازار نهاده‌ها عمدتا انحصار تامین و توزیع نهاده‌های دامی را برعهده داشته یا در ایجاد انحصارات گروه کوچکی از واردکنندگان موثر بوده‌اند.

 این مرکز می‌افزاید: شرکت پشتیبانی به دلیل نفوذ سیاسی و انحصار در دریافت تسهیلات و منابع ارزی و یارانه‌ای و بانکی در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای بخش تولید فراهم کرده‌اند.  این شرکت که از ادغام سه شرکت تهیه و توزیع علوفه، سهامی طیور ایران و گوشت در سال 70 ایجاد شد؛ به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهادکشاورزی، مسوولیت حمایت از تولیدکنندگان این بخش را با ذخیره‌سازی نهاده‌های مورد نیاز و تزریق به موقع آن به بازار و همچنین خرید تولیدات آنها در زمان‌های پیک تولید عهده‌دار شد.

اما با انتقال این شرکت در سال 89 به وزارت بازرگانی وقت در فاصله کوتاهی با چرخش سیاست‌ها، این شرکت که بازوی اجرایی تصمیمات کمیسیون تنظیم بازار بود؛ عمده ظرفیت خود را در اختیار واردات مواد پروتئینی و نهاده‌های دامی قرار داده و به‌عنوان تسهیل‌گر تجارت نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی ایفای نقش کند.

  پس از واگذاری این شرکت به وزارت بازرگانی، طی جلسات مختلف تولیدکنندگان خواستار واگذاری پشتیبانی به بخش خصوصی در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی شدند اما با وجود موافقت ضمنی با این تصمیم، هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفت.  بنا به گفته فعالان حوزه دام و طیور، سود فعالیت‌های بازرگانی برای این شرکت به حدی بوده که متصدیان آن نه‌تنها حاضر به واگذاری شرکت نبوده بلکه حتی خیال تغییر روش و حمایت از تولید را هم ندارند.

کاهش 58‌درصدی توجیه اقتصادی مرغ

بر اساس اتفاقات حادث‌شده در بازار مرغ، توجیه اقتصادی تولید از سال گذشته تاکنون 58‌درصد کاهش یافته است. نگاهی به تغییر قیمت‌ها طی دو سال گذشته در بخش طیور نشان می‌دهد در حالی که خوراک مرغ به‌طور میانگین 143‌درصد رشد داشته است اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ حتی با 90‌درصد افزایش همراه بوده که بیشتر این رشد قیمت هم مربوط به گوشت مرغ است و تخم‌مرغ تنها چهار‌درصد طی دو سال رشد قیمت داشته است.

هرچند فشار دولت بر عدم تغییر قیمت مرغ جهت حمایت از مصرف‌کننده صورت گرفته است؛ اما این حمایت یکطرفه سبب شده است تولید در این بخش از سوددهی باز ایستاده و افت شدید تولید، اتفاقی قریب به یقین باشد. البته دولت همواره برای این مساله راهکار داشته است. به عبارت دیگر هرجا تولید داخل، زمین خورده به جای دستگیری از آن، سعی کرده با واردات محصولات خارجی، روی این مرده خاک بپاشد تا در بازار مصرف، آب از آب تکان نخورده و مصرف‌کننده گله‌مند نشود. اما آیا در بلندمدت، شرایط آرام بازار ادامه خواهد یافت؟ تجربه نشان داده در هر بخشی که وابستگی بیشتری به واردات داشته‌ایم بسیار ضربه‌پذیر بوده و بر مبنای خواست کشورهای تولید کننده، بازی خورده‌ایم.

در حال حاضر بیش از هزارو200 مزرعه تخمگذار، بیش از 400 مزرعه تولید جوجه گوشتی و حدود 23‌هزار مزرعه پرورش مرغ گوشتی در کشور فعال هستند، از این‌رو خاموشی چراغ این مزارع، بر بحران بیکاری که از بزرگ‌ترین معضلات کشور است می‌افزاید.
این را هم البته باید به مشکلات مرغداران اضافه کرد که به دلیل بدقولی دولت در تخصیص ارز مرجع برای واردات نهاده، آنها مدتی است بدون خوراک مانده‌اند. در این بین شرکت پشتیبانی امور دام نیز که 400‌هزار تن ذرت و 200‌هزار تن سویا در انبارهای خود دارد به مرغداران نداده است. این مساله به‌همراه قیمت‌های فزاینده تا مرز بروز یک فاجعه در صنعت مرغداری پیش می‌رود.

قاسم زاده بزرگ‌ترین تولیدکننده مرغ در کشور و خاورمیانه معتقد است شرکت پشتیبانی امور دام به نهادی برای حمایت از دلالان تبدیل شده است. این مرغدار برای صحت گفتارش به بخشی از عملکرد این شرکت اشاره کرده و به «شرق» می‌گوید: در حالی که واردات ذرت با ارز دوهزارو500تومانی نهایتا 970تومان در کیلو تمام می‌شود شرکت پشتیبانی امور دام همین محصول را با ارز هزارو226تومان وارد کشور کرده و به قیمت هزارو350تومان به مرغداران می‌فروشد. این شرکت به مرغدار می‌گویند مرغت را منجمد به ما بده، نهاده تحویل بگیر. این رسما یک قرارداد ترکمنچای علیه مرغداران است. مرغداری که گرفتار هزینه‌های متعدد و سختی‌های بی‌امان تولید است مجبور می‌شود مرغ منجمد را از سردخانه با قیمت بالاتر خریده و به پشتیبانی بدهد یا تمام کشتارش را در انحصار یک کشتارگاه قرار دهد تا بلکه بتوان نهاده مورد نیاز خود را تامین کند.

روند افزایشی قیمت روغن خوراکی در بازار

تلاطمات حذف ارز مرجع دامن بخش‌های متعددی را گرفته است. روز گذشته علاوه بر رسیدن خبرهای افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ، بالارفتن قیمت روغن هم رسما اعلام شد. با توجه به اینکه از اردیبهشت سال‌جاری با حذف ارز مرجع از واردات روغن خوراکی، شاهد کمبود و سپس افزایش قیمت این کالا در بازار بوده‌ایم، از آن زمان تاکنون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنان قیمت‌های جدید برای این کالا در برندهای مختلف مصوب و اعلام می‌کند.

آخرین قیمت‌گذاری برای این کالا که روز گذشته در خروجی سایت سازمان حمایت قرار گرفته‌ است؛ از روند صعودی قیمت‌ها حکایت دارد. این در حالی است که قیمت روغن در برخی برندها کمتر از یک ماه پیش و در شهریور افزایش یافته بود. /ح
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/19713