اتحاد خبر - احمد خواجه حسنی : به تازگی خبری از جانب مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر منتشر شده بدین مضمون که استان بوشهر در جمع ۵ استان برتر در برگزاری اردوهای راهیان نور دانش آموزی قرار گرفته است...به باور نگارنده بر زنده نگه داشتن فرهنگ حماسه و ایثار ایرادی مترتب نیست، ایراد امّا در پاسخ به این پرسش است که در عالم واقع با صرف بودجه های کلان و اعزام دانش آموزان نسل نت (نسلZ) دهه هشتاد و نودی ها به این قبیل اردوها ...
احمد خواجه حسنی
به تازگی خبری از جانب مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر منتشر شده بدین مضمون که استان بوشهر در جمع ۵ استان برتر در برگزاری اردوهای راهیان نور دانش آموزی قرار گرفته است...
به باور نگارنده بر زنده نگه داشتن فرهنگ حماسه و ایثار ایرادی مترتب نیست، ایراد امّا در پاسخ به این پرسش است که در عالم واقع با صرف بودجه های کلان و اعزام دانش آموزان نسل نت (نسلZ) دهه هشتاد و نودی ها به این قبیل اردوها، چه دستاورد شگرفی عاید امروز این دانش آموزان و جامعه و آینده کشور خواهد شد و ایضاً اتخاذ این دست برنامه ها، چه سنخیتی با خواست جمعی، خصوصیات و ویژگی ها این نسل و دغدغههای اساسی و نیازهای اصولی آنان دارد؟
باورمندم وضعیت جامعه و به ویژه نسل بومی های دیجیتال (Z) پیچیده تر از این است که با کاربست چنین برنامه هایی بتوان جلوی تغییرات فرهنگی را گرفته یا نظام ارزشی را کانالیزه کرد!
خوشایند ما باشد یا نباشد با گذشت زمان، یک تغییر روی کرد فرهنگی در کل کشور حادث شده، نظام ارزشی فرو پاشیده و جامعه یک نظام ارزشی جدیدی را برگزیده، تغییر و تحولات ارزشی در جامعه، همان تغییر و تحولات در باورها، اعتقادات و نظام فکری افراد آن جامعه است، صد البته رخ داد این تغییر نظام ارزشی به ارزشها، هنجارهای اخلاقی و اجتماعی یک شبه اتفاق نیفتاده بل که حاصل فرآیندی است که مؤید "برآیند سایه ی نظام ارزشی بر نظام آموزشی است"، بنابراین نظام آموزشی بايد متناسب با نسل جديد رشد کرده و با برنامه ريزی و فراهم آوردن اوقات مناسب و مفيد، نيازهای آنان را برآورده سازد تا در كنار برطرف كردن نيازهای جامعه برای دانش آموزان موضوعی نيز جذابيت داشته باشد، البته در وضعیتی که وزیر آموزش و پرورش مملکت معنی دربی را ندانسته و می خواهد بعداً درباره اش تصمیم بگیرد مجالی برای آسیب شناسی نبوده و زیاده عرضی نیست امّا ای کاش به موازات کسب این رتبه ممتاز، در تخصیص سرانه بودجه سالانه ی دانش آموزی، رفع تبعیض های ناروا و برقراری عدالت آموزشی، به کارگیری سیستم های آموزشی مهارت محور، جبران کمبود مربی و معاون پرورشی و مشاور، تحقق مطلوب و استاندارد سرانه فضای آموزشی و تراکم کلاس های درس با توجه به ظرفیت های تعریف شده ، ارتقاء کیفیت نظام پرورشی در مدارس، استان ما حائز رتبه ی برتر می شد و ای کاش در استان زرخیز بوشهر آموزش و پرورش با همکاری سایر نهادها ترتیبی اتخاذ می نمود که آمار دانشآموزان بازمانده از تحصیل به صفر می رسید.