کد خبر: 177263 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 07 ارديبهشت 1402 - 19:00
به مناسبت روز شوراها(1)/ حسینی رئیس شورای اسلامی شهر وحدتیه در گفتگو با اتحادخبر:
شوراها تجلی اراده عمومی است/ جذب اعتبار از شرکت نفت برای دو پروژه بزرگ در وحدتیه/ برخی وعده‌ها در حیطه اختیارات قانونی شورا نیست

اتحادخبر-زینب رنج کش: نهم اردیبهشت ماه سالروز فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل شورا‌ها در سال ۵۸ و سالروز آغاز به کار شورا‌های اسلامی شهر و روستا در ایران در سال ۱۳۷۸ است. این روز در تقویم، روز شورا‌ها نام گرفته است به همین مناسبت با حجت الاسلام حسینی رئیس شورای اسلامی شهر وحدتیه به گفتگو نشستیم.. بنای ما خدمت خالصانه و رضایت مردم است...

اتحادخبر-زینب رنج کش: نهم اردیبهشت ماه سالروز فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل شورا‌ها در سال ۵۸ و سالروز آغاز به کار شورا‌های اسلامی شهر و روستا در ایران در سال ۱۳۷۸ است. این روز در تقویم روز شورا‌ها نام گرفته است به همین مناسبت با حجت الاسلام سید باقر حسینی رئیس شورای اسلامی شهر وحدتیه به گفتگو نشستیم.

لطفا خود را معرفی کنید.

- سید باقر حسینی هستم خدمتگزار و رئیس شورای اسلامی شهر وحدتیه. در شورای ششم عضو شورای شهرستان دشتستان و سابقه یک دوره ریاست شورای اسلامی شهرستان دشتستان را در برنامه خدمتی خود دارم. ان شاالله که خداوند به ما توفیق دهند تا بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم و تبریک می گویم فرارسیدن 9 اردیبهشت ماه سالروز فرمان امام مبنی بر تشکیل شوراها در سال 1358 اگرچه 20 سال بعد از فرمان تاریخی امام عملا شوراها شکل گرفت به دلایل مختلف.

شورا یک اصل عقلی است که آموزه های دینی و کتاب و سنت بر آن صحه گذاشته اند. انتخاب اعضای شوراهای اسلامی به عنوان وسیله ای برای تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی است و در اصل هفتم قانون اساسی طبق دستور قرآن شوراها اعم از مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و شهرستان و استان و... از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند. شورا یک نهاد تصمیم گیری جمعی مبتنی شیوه دموکراسی است و در چنین چارچوبی جایی برای تک روی فردگرایانه باقی نمی ماند.

 

عملکرد شورا را در این دوره چطور ارزیابی می کنید؟

- بنای ما خدمت خالصانه و رضایت مردم بوده و تاکنون تلاشمان بر این بود که در جهت خدمت به مردم و رفع مشکلات گام‌ برداریم و طبق تعهدات و شعارهایی که دادیم، سعی کردیم در این راستا قدم های موثری برداریم. اگر بخواهیم به عملکردمان نمره ای بدیم که البته این قطعا بهتر است توسط مردم صورت بگیرد اما در عین حال باید بگویم طبق تمام محدودیت ها و کمبودهای منابع مالی و اعتباری که در این دوسال وجود داشت و کارها و فعالیت های صورت نمره خوبی بدهیم خوشبختانه امسال یکی از کارهای بزرگ شورای شهر و شهرداری وحدتیه، جذب اعتبار مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت بود  که ما همان ابتدای ورود به شورا سعی کردیم در راستای خدمات بهتر به مردم با جلسه ای با وزير نفت داشته باشیم و الحمدلله این جلسات مفید فایده بود و به ثمر نشست و چند پروژه تعریف شده به شرکت نفت فعلا با دو پروژه با اعتبار 50 میلیارد موافقت شد یکی سالن اجتماعات و دیگری احداث جاده سلامت که احداث جاده سلامت را شرکت نفت به اداره ورزش و جوانان واگذار کرد که کارها و استعلامات لازم طی جلساتی که با اداره کل ورزش و جوانان استان داشتیم در دست انجام است. سالن اجتماعات نیز پیمانکارش اداره نوسازی استان است که آن هم در مناقصه است و ان شاالله چند وقت دیگر این مناقصه شروع می شود و بعد آن مشغول به کار می شوند.

شاخص ترین عملکردتان چه بوده است؟

- جذب همین اعتبار از شرکت نفت برای دو پروژه سالن اجتماعات و جاده سلامت همچنین یکی از بهترین کارهای شورای وحدتیه در ابتدای ورود جلب اعتماد عمومی نسبت به‌ شورا و شهرداری، ادارات دولتی و رفع مشکلات گسترده مردم در این حوزه‌ ها اعم از مشکلات اداره مخابرات، مشکل اداره آب، اداره پست، مشکلات نانوایی‌ها که در همان ابتدای کار شورا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و البته تا الان هم به صورت مستمر این جلسات و پیگیری ها ادامه دارد.

 

دو مورد از وعده های انتخاباتی که داده اید و به آن عمل کرده اید را بگویید.

- شعار انتخاباتی مجموعه‌ شورا به طور کلی تعهد، کارآمدی و شفافیت بود. باور و اعتقاد ما این هست که شورا و شهرداری به مثابه یک اتاق شیشه ای هست که همه کار های شورا و شهرداری در معرض دید عموم مردم باشد و الان همینطور است فعالیت ها، موفقیت ها یا عدم موفقیت ها را بی کم و کاست به مردم در میان گذاشته ایم.

 

مشکل کمبود و یا نبود نیرو در اداره آب شهر وحدتیه حل شد؟

- بله الحمدلله با پیگیری‌های مستمر شورای اسلامی و نامه نگاری های بنده به فرماندار محترم و تلاش بخشدار محترم و عنایت مدیر کل آب و فاضلاب استان مشکل کمبود نیرو حل شد و با رايزني های بخشدار محترم سعدآباد با مدیر کل اداره آب و فاضلاب استان یک نیروی دیگر برای ارائه خدمات بهتر مستقر خواهد شد.

درمورد سر و سامان دادن به نانوایی هایتان و ماجرای تشویق یک نانوایی توسط شهردار برایمان بگویید؟

- یکی از مشکلاتی که در سطح شهر ما بود و نارضایتی عمومی هم درپی داشت بحث نانوایی‌ ها بود که یا آرد به موقع نمی رسید یا تعطیلات بدون برنامه و نظم خاصی حاکم نبود و این باعث مشکلاتی شده بود البته اکثر نانوایی ها با تمام توان کار کردند با جلسات متعددی که بخشدار و معاونین گرفته شد و در شورا نیز جلساتی گرفته شد و بررسی ها و بازرسی هایی که از استان می آمدند و بررسی می کردند حل شد کیفیت نان بهتر شده اکنون آرد به موقع می رسد و سهمیه آرد هرنانوایی بر اساس تراکنش فروشش به او تعلق می گیرد و این فضای رقابتی ایجاد شده که هرکس فروش بیشتری داشته باشد کیفیت بهتری داشته باشد آرد بیشتری به او تعلق می گیرد حتی اگر خدمات بیشتری هم به مردم ارائه بدهند تشویقی نیز به آن ها داده می شود مثلا ماه گذشته یکی از نانوایی ها چندین کیسه آرد به عنوان‌ تشویقی گرفتند بخاطر اینکه هم کیفیت خوبی داشت و هم در ارائه خدمات به مردم تلاش فروانی انجام دادند مورد تقدیر قرار گرفت.

 

بنظر شما چرا برخی از وعده ها روی زمین می ماند؟

- عمده دلیل آن نبود اعتبار و منابع مالی مناسب برای اجرای پروژه و محقق نشدن وعده‌ها توسط منتخبین است. وعده و قولی داده می شود ولی همکاری لازم صورت نمی گیرد گاهی بخاطر کمبود اعتبار و نرسیدن به موقع اعتبار چه از ناحیه استانداری و چه منابع داخلی شهرداری است که محقق نمی شود و گاهی هم ما مصوب می کنیم در توان شهرداری نیست که بتواند آن را انجام دهد همچنین وعده‌هایی که در حیطه اختیارات قانونی نباشد قابل انجام نیست.

اگر بخواهید وظایف شورا را بگویید چطور آن را بیان می کنید.

- وظیفه اصلی شورا انتخاب شهردار و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا توسط شهرداری است. همچنین ارایه پیبشنهاد به سایر ادارات برای رفع مشکلات شهر و مردم است.

 

درمورد بودجه امسال بگویید.

- یکی از مهمترین کار شورای اسلامی شهر وحدتیه در سال 1402 در پایان سال تصویب بودجه 37 میلیاردی بود تا خدمات خوبی ارائه شود و اجرای پروژه های شاخص که سیاست شورای ششم در خصوص بودجه است و در خصوص بودجه، سال قبل بودجه ما 20 میلیارد بود و امسال به 37 میلیارد تومان افزایش یافته است که 21میلیارد و 500 میلیون آن به اعتبار جاری شهرداری اختصاص یافته و 15 میلیارد و 500 میلیون تومان نیز اعتبار عمرانی شهرداری است که نسبت اعتبار و بودجه عمرانی شهرداری به اعتبار جاری 42 درصد بودجه است و ما جلسات بسیار متعددی برای بودجه سال 1402 تشکیل دادیم تا به این نتیجه که اعلام کردم برسیم و بودجه 37 میلیاردی مصوب شود که مردم بیشترین نفع را از این بودجه ببرند.

 

راه ارتباطی شما با مردم جهت انتقاد پیشنهاد و یا درخواست مطالبات چیست؟

- مردم به هر طریق ممکن به ما دسترسی دارند یعنی چه از طریق دفتر شورای اسلامی اگر مشکلی یا در خواستی داشته باشند یا حتی انتقادی داشته باشند می توانند مراجعه کنند و اعلام کنند یا از طریق فضای مجازی مطرح می کنند ما معتقدیم نقد سازنده باعث پیشرفت و بالندگی می شود اما اگر نقد مخرب باشد این اتفاق نمی افتد ما معتقدیم خودمان را در معرض یک آزمون قرار می دهیم و معتقدیم موفقیت شورا در گرو ارائه نظرات و پیشنهادات مردم است و بیشتر سعی ما بر این هست آنچه مورد رضایت اول خداوند متعال است و بعد مردم و رضایت عمومی را لحاظ کنیم.

 

خاطره ای از خدمت در شورا از انتقادات یا پیشنهادات مردم دارید؟

- یادم هست پیشنهاد یکی از همشهریان در مورد درآمد پایدار شهرداری که توسط بنده در یک جلسه ای با کمیسیون املاک مطرح و عملیاتی شد.

 

آیا اختیارات قانونی شورای اسلامی کافی است؟

- اختیارات قانونی شورا بله کافی است اگر همه نهادها دولتی اعم از فرمانداری ها و بخشداری ها و شهرداری ها شورا را به عنوان حلقه وصل مردم و مسئولین بدانند و به عنوان بازوی توانمند دولت قبول داشته باشند، قوانین و مصوبات قانونی شورا ها انجام شود همین برای شورا ها کافی هست همه اعضای شورا وظایفی دارند که باید در راستای خدمت به مردم به آن عمل کنند.

 

کلام پایانی: 

- درپایان نیز تشکر میکنم از هفته نامه وزین و قدمت دار اتحاد جنوب و پایگاه خبری تحلیلی اتحادخبر و همه تلاشگران و دست اندرکاران این رسانه که بسیار تلاش می کنند و از مدیر و سردبیر این هفته نامه نیز بابت فراموش نکردن روز شورای اسلامی شهر متشکرم.






لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/177263