کد خبر: 147221 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 15 خرداد 1400 - 11:00
گزارش اختصاصی اتحاد خبر از خطرهای غرق شدگی؛
شنای مرگ در آب‌های به ظاهر آرام دشتستان/ علل اصلی غرق شدگی

اتحاد خبر- ساناز دانشگر: سالانه با شروع گرما و افزایش شنا در رودخانه های فصلی و کانال های آبی شاهد غرق شدن افرادی هستیم که متاسفانه منجر به فوت آن ها می شود. در همین خصوص خبرنگار اتحاد خبر با دو فعال محیط زیست، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مسئول آموزش اورژانس ۱۱۵ و رئیس جمعیت هلال احمر دشتستان به گفتگو نشسته است...

اتحاد خبر- ساناز دانشگر: سالانه با شروع گرما و افزایش شنا در رودخانه های فصلی و کانال های آبی استان و بویژه شهرستان دشتستان شاهد غرق شدن افرادی هستیم که متاسفانه منجر به فوت آن ها می شود. یکی از تفریحات نوجوانان و جوانان بومی دشتستان شنا کردن در این آبراهه ها است که شیرینی کوتاه این تفریح آن ها را به کام مرگ می کشاند. مطالبه مردمی که در شهرها و روستاهای دشتستان ساکن هستند آموزش شنا و ایجاد شناگاه های مجاز و تعویض تابلو یا نصب آن در مکان هتی پرخطر و فرهنگ سازی بیشتر مردم است. انتظار می رود دستگاه های ذیربط اطراف کانال های آب را نرده کشی کرده و  برای جلوگیری از مرگ افراد اقدامات بیشتری را انجام دهند.

تابلوهای هشدار را بروزرسانی و  بیلبوردهای آموزشی نصب شود

محمدرضا علی پور فعال محیط زیست به عنوان یک شهروند که سالانه شاهد فوت افراد بر اثر غرق شدگی است بیان می کند: متولی اصلی این جور حوادث شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر می باشد که در آبپخش مستقر است. بنده عقیده ندارم که این شرکت سالانه مبلغی به حساب فدارسیون نجات غریق شهرستان جهت همکاری واریز کند اما این شرکت می تواند با نصب بیلبوردهایی در مسیر این کانال ها با موضوع هشدار، از این جور حوادث تا اندازه ای جلوگیری کند. متاسفانه تابلوهایی به روز شده در این مسیر مشاهده نمی کنیم.



آموزش شنا، فرهنگ سازی و احداث استخر برای جلوگیری از غرق شدگی

 

وی که ساکن شهر آبپخش است ادامه می دهد: عدم فرهنگ سازی توسط متولیان امر برای ممانعت از شنا کردن در بستر رودخانه ها و کانال ها عامل دیگری است که در این رابطه مغفول مانده است. بی توجهی به یادگیری و آموزش شنا از طرف خانواده ها از جمله عواملی است که این حوادث را تشدید کرده است. لذا می طلبد که خانواده ها اهتمام خاص به این موضوع داشته باشند در عین حال مسئولین امر نیز موضوع احداث یک استخر را در اولویت کاری خود قرار دهند.

حیوانات هم قربانی غرق شدگی می شوند/ افراد غیر بومی در خطر غرق شدگی

حبیب بنافی دیگر فعال محیط زیست ساکن شهر آبپخش بیان کرد: متاسفانه در کانال های آبی آبپخش علاوه بر غرق شدن انسان ها شاهد غرق شدن حیوانات نیز هستیم.

وی افزود: اغلب افرادی که در کانال های آب غرق می شوند افراد غیربومی هستند که برای شنا و تفریح به شهر آبپخش می آیند.




ایجاد شناگاه های مجاز

بنافی خطاب به مسئولین درخواست ایجاد شناگاه های مجاز را دارد و گفت: برای جلوگیری از غرق شدگی توصیه می کنم ابتدا فرهنگ سازی و سپس ایجاد مکان های تفریحی از جمله استخر عمومی برای افراد و آموزش آن ها به شنا باعث کمتر شدن غرق شدگی ها خواهیم بود.

شنا کردن در تاسیسات آبی، یک خطر همیشگی است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در گفتگو با خبرنگار اتحادخبر اظهارکرد: شنا کردن در تاسیسات آبی بسیار خطرآفرین است و اطلاع رسانی گسترده ای در این حوزه در حال انجام است.  


محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر شد - بوشهرنیوز


ظاهر آرام آب و جریان زیرین متلاطم

علی محمدی با اشاره به خطرات ورود به تاسیسات آبی اظهار کرد: آب تمام کانال های آبیاری، سدها، بندها و شبکه ها به ظاهر آرام است ولی جریان های زیرین آن بسیار متلاطم می باشد. همه افراد با تصور آرام بودن جریان کانال ها و دریاچه سدها وارد آن ها می شوند اما در سطوح مختلف، شدت این جریان متفاوت است.

شناگرهای ماهری که غرق شده اند

وی در ادامه گفت: بنا به نظر کارشناسان، جریان های متلاطم در سطوح پایین تر، قابل رویت نیستند و این موضوع باعث می شود تا حتی شناگران ماهر و غواصان حرفه ای نیز در هنگام شنا در این مکان ها دچار مشکلات زیادی از جمله غرق شدگی شوند.

به هیچ عنوان در جریان هایی که کشش و عمق آب زیاد است شنا نکنید

محمدی با تاکید بر ضرورت توجه مردم به علائم هشدار افزود: توصیه می شود افراد به هیچ عنوان به سمت دریچه هایی که دارای کشش زیاد و نقاط عمیق کانال ها نروند. در بعضی مکان ها در رودخانه ها و دریاچه های پشت سد ها، جریان های مکشی وجود دارد که مطلقاً برای شنا کردن مناسب نیست.

غرق شدن افرادی که فریب ظاهر آرام آب را می خورند

 

وی در خصوص آبراهه های خطرناک دشتستان بیان کرد: شبکه های آبیاری آبپخش، دالکی، کلل، شبانکاره و دیگر شبکه‌های آبیاری، رودخانه دالکی و رودخانه شاپور، دریاچه سد رییسعلی دلواری و سد تنگ ارم و همچنین شبکه آبیاری سد رئیسعلی دلواری دشتستان و به ویژه در نقاط نزدیک به شهرها و روستاها، مناطقی است که بیشترین میزان ورود و سانحه را به خود می‌بینند.

 

محمدی افزود: تغییرات اقلیمی که موجب تغییر رژیم بارندگی و آبدهی رودخانه ها شده و جریان های بالادستی ورودی به رودخانه، این مکان ها را برای شنا غیر ایمن نموده است.

کلیه عواقب حادثه و غرق شدگی بر عهده فرد خاطی است

وی با تاکید مجدد بر رعایت حریم رودخانه ها و تاسیسات آبی افزود: این شرکت نهایت تلاش خود را جهت اطلاع رسانی در این حوزه به کار بسته و تابلوهای هشدار نیز در نقاط حادثه خیز نصب نموده است. از شهروندان نیز تقاضا می‌شود جهت رعایت اصول ایمنی از شنا کردن در مناطق مذکور پرهیز نمایند چرا که کلیه عواقب حادثه و غرق‌شدگی به عهده افراد خاطی می‌باشد.

اقدامات شرکت آب منطقه ای در بحث آموزش به شهروندان

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر افزود: در حوزه فرهنگ سازی و آموزش نیز علاوه بر اقدامات رسانه‌ای، با پخش خبر از رادیو و تلویزیون، انتشار کلیپ های آموزشی، پوسترهای هشدار و همچنین بهره‌گیری از فضای مجازی در تلاشیم تا شهروندان را از این خطر آگاه‌تر نماییم.

علل اصلی غرق شدگی ها غفلت والدین و نا آشنا بودن با محیط رودخانه

مسئول آموزش اورژانس ۱۱۵ شهرستان دشتستان گفت: اغلب غرق شدگی ها با توجه به آمار سال های اخیر غفلت والدین و نا آشنا بودن به محیط رودخانه است. به طور مثال افراد با جریان آب و باتلاق آشنایی ندارند و موارد ایمنی را رعایت نمی کنند و اغلب به تابلوهای خطری که با عنوان خطر غرق شدگی است توجه نمی کنند.


دانشگاه علوم پزشکی بوشهر


۸۰ درصد غرق شدگی ها غفلت والدین است

هادی بخشی در گفتگو با خبرنگار اتحادخبر اظهار کرد:‌ در سال های اخیر ۸۰ درصد آمار غرق شدن افراد بسته به غفلت والدین است. اغلب موارد کودکان چهار الی پنج ساله هستند. هفته گذشته به علت غفلت والدین کودک یک و نیم ساله در تنگ ارم و یک ماه قبل نزدیک سد رئیس علی دلواری دو کودک چهار و پنج ساله غرق شدند که منجر به فوت آن ها شد.    

اغلب غرق شدگی ها منجربه فوت می شوند

وی افزود: اگر غرق شدگی بیشتر از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به طول انجامد باعث فوت فرد می شود. همکاران  ما در اورژانس هر زمانی که در صحنه وقوع حادثه حضور پیدا می کنند عملیات احیا را انجام می دهند. در سال های گذشته مواردی داشتیم که افراد غرق شده را از مرگ نجات داده ایم ولی بیشتر غرق شدگی ها منجر به فوت می شود.

میانگین سنی افراد غرق شده

 


بخشی در خصوص میانگین سنی افرادی که دچار غرق شدگی می شوند بیان کرد: میانگین گروه سنی افراد غرق شده بین یک و نیم سال تا ۲۰ ساله است که شامل  کودکان، نوجوانان و جوانان می شود که این رده سنی به دلیل شور و اشتیاق زیادی که برای شنا و تفریح دارند باعث غرق شدنشان می شوند.

یک لحظه غفلت برابر با یک عمر پشیمانی

وی در توصیه به مردم با توجه به شروع فصل گرما افزود: مردم به مکان های ممنوعی که شرکت آب و منطقه ای تابلو نصب کرده که شنا کردن ممنوع است و خطر باتلاق و ...است برای شنا ورود نکنند و خانواده ها اجازه ندهند فرزندانشان به آب رودخانه ها نزدیک شوند به این دلیل که جریان آب با سرعت است و یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی به بار می آورد. متاسفانه آمار سالانه فوتی های دشتستان بر اثر غرق شدن افراد در آب همانند سال های قبل و گاها افزایش می یابد.

نکات پیشگیری از غرق شدگی

هادی بخشی درخصوص  پیشگیری از غرق شدگی بیان کرد: افراد آشنایی با فنون اولیه شنا و آموزش شنا داشته و مهارت های رعایت موارد ایمنی به کودکان در سنین دبستان (بالای ۶ سال)، اطلاع از وضعیت عمق آب (خصوصا قبل از شیرجه زدن جهت جلوگیری از خطر ضربه به سر و شکستگی گردن در آب های کم عمق)، بررسی دمای آب جهت پیشگیری از شوک ناشی از دما، ممنوعیت شنا در تاریکی شب، مکان های دارای استاندارد های لازم زیر نظر نجات غریق و دارای امکانات مجهز امدادی را جهت شنا کردن انتخاب کنند، پرهیز از شوخی های خطرناک هنگام شنا کردن، اعتماد به نفس کاذب در شنا کردن نداشته باشید، پرهیز از شنا دادن کودکان در رودخانه ها حتی در آب های با عمق کم از جمله مواردی است که افراد باید رعایت کنند.

اقدامات لازم در مواجهه با غرق شدگی

وی در خصوص اقدامات لازم در مواجهه با غرق شدگی گفت: در صورت عدم تسلط و مهارت کافی به هیچ عنوان وارد آب نشوید خونسردی خود را حفظ نمایید و  از یک تکه چوب شاخه درخت یا طناب و سایر وسایل جهت  بیرون کشیدن فرد غرق شده اقدام نمایید.

نکات مهم درباره مواجهه با افراد بیهوش غرق شده

 

بخشی درباره مواجهه با افراد بیهوش غرق شده افزود: سر فرد غرق شده که بیهوش است باید پایین تر از بقیه اعضا جهت خروج آب از مجاری تنفسی باشد. اگر مصدوم بیهوش هست و علائم حیاتی ندارد احیای قلبی ریوی را شروع کنید (ماساژ قفسه سینه و تنفس مصنوعی) ، فشار روی شکم بیمار جهت تخلیه آب ممنوع می باشد، خروج لباس های خیس فرد غرق شده و پوشاندن وی با لباس گرم، در مواجهه با  فرد غرق شده که در اثر شیرجه زدن در آب بیهوش گردیده و احتیاط های مربوط به ثابت سازی ستون فقرات و گردن مد نظر قرار دهیم.

مسافران نوروزی به دلیل ناآشنایی با رودخانه ها دچار غرق شدگی می شوند

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دشتستان گفت: سال گذشته به دلیل بحث کرونا تعداد غرقی های دشتستان کمتر بود ولی معمولا تعدادی از غرق شده ها را در ایام عید نوروز با آن مواجه هستیم. به طور مثال زمانی که مسافران نوروزی به دشتستان وارد می شوند به دلیل ناآشنایی با رودخانه ها دچار سانحه می شوند و همچنین تابستان و بهار در روستای سرقنات، رودخانه دالکی (دریاقلی) و آبپخش معمولا غرق شدگی رخ می دهد که می توان گفت تقریبا سالانه میانگین پنج الی ۱۰ نفر غرق می شوند.



علت غرق شدگی

احسان دانشگر در گفتگو با خبرنگار اتحادخبر اظهار کرد: علت عمده افرادی که در آب غرق می شوند این است که آن ها به مسیر وارد نیستند؛ رودخانه پستی و بلندی دارد که جاهای بلند و عمیق دارد  افراد به ظاهر سطح کم عمق را می بینند و به سمت جاهای عمیق می روند و عمدتا شنا بلد نیستند که غرق می شوند که اکثر غرقی ها منجربه فوت می شوند.

شهروندان در مکان هایی که ممنوع و ناآشنا هستند شنا نکنند

وی در توصیه به شهروندان برای جلوگیری  از غرق شدگی بیان کرد: اولین دستورالعملی که مردم باید رعایت کنند این است که در مکان هایی که با آن آشنایی ندارند شنا نکنند؛ خصوصا افرادی که آموزش شنا ندیده اند از شنا کردن در مکان های خطرناک پرهیز کنند و افرادی که به شنا وارد هستند به دلیل عمق و بالا بودن سرعت در کانال های آبی از شنا کردن خودداری کنند.

توصیه به مسافران، خانواده ها و شهروندان بومی

دانشگر تاکید کرد: خانواده ها از کودکان خود غافل نشوند و  باید مراقب بچه هایشان باشند. همچنین مسافرهایی که از شهرستان های دیگر به دشتستان سفر می کنند به این دلیل که با مکان ها آشنا نیستند بسیار مهم است که مراقب باشند و بومی های شهرستان از شناکردن در رودخانه ها و کانال های آب پرهیز کنند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/147221