کد خبر: 143969 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 26 اسفند 1399 - 19:23
آیا چهارشنبه سوری محیط زیست را آلوده می کند؟

اتحادخبر:  یک کارشناس برنامه ریزی و محیط زیست شهری، استفاده از مواد محترقه و ایجاد صداهای مهیب در چهارشنبه سوری را یکی از رفتارهای ناشایست دانست و گفت: استفاده از ترقه و مواد آتش زا علاوه بر اینکه باعث آلودگی های صوتی شده، در آلوگی های محیط زیست شهری نیز نقش دارد.

اتحادخبر:  یک کارشناس برنامه ریزی و محیط زیست شهری، استفاده از مواد محترقه و ایجاد صداهای مهیب در چهارشنبه سوری را یکی از رفتارهای ناشایست دانست و گفت: استفاده از ترقه و مواد آتش زا علاوه بر اینکه باعث آلودگی های صوتی شده، در آلوگی های محیط زیست شهری نیز نقش دارد.

آیا چهارشنبه سوری محیط زیست را آلوده می کند؟

به گزارش ایسنا؛ عماد مطالبی، چهارشنبه سوری را یکی از جشن های ملی ایرانیان برای پیشوازی از نوروز دانست که از نیاکان ما بر جا مانده و اظهار کرد: ایجاد هرگونه ناهنجاری اجتماعی در فضاهای شهری با استفاده از مواد محترقه و خطرناک علاوه بر اینکه باعث نگرانی شهروندان در فضای شهری می شود آسایش و آرامش مردم را مختل کرده و با اصالت و ریشه این آیین در تضاد است.

 

وی با بیان اینکه برگزاری و گرامیداشت آیین های ملی تاثیر زیادی در شادی بخشی جامعه دارد، تصریح کرد: باید با فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به همه شهروندان سعی شود از ورود بدعت ها و ناهنجاری ها در برگزاری این آیین ها جلوگیری کنیم.

 

این کارشناس برنامه ریزی و محیط زیست شهری افزود: مدیریت شهری باید به گونه ای حرکت کند که با اطلاع رسانی به نوجوانان و جوانان و با همکاری سایر مراجع ذ یربط و متولیان فرهنگی و اجتماعی ضمن پاسداشت این فرهنگ ملی از بروز رفتارهای ناشایست از جمله استفاده از مواد محترقه و ایجاد صداهای مهیب جلوگیری شود.

مطالبی، رفتارهای ناشایست و نادرست برخی از شهروندان را سبب آشفتگی در سیما و منظر شهری دانست و عنوان کرد: استفاده از ترقه و مواد آتش زا علاوه بر اینکه باعث آلودگی های صوتی شده، در آلوگی های محیط زیست شهری نیز نقش داشته و باعث برهم زدن آرامش شهروندان می گردد لذا باید با آموزش و مشاوره و اطلاع رسانی های گسترده، شاهد اینگونه اعمال نباشیم تا اصالت جشن چهارشنبه سوری با این نوع رفتارها در تضاد نباشد.

وی یادآور شد: امسال با توجه به همه گیری ویروس کرونا اولویت را به رعایت پروتکل های بهداشتی دهیم و از شرکت در فعالیت های جمعی تا حد امکان بپرهیزیم و خطر شیوع و موج جدید کرونا را جدی بگیریم و سعی کنیم این جشن زیبا و را با آیین های اصیل خود در خانه برگزار کنیم و آن را نیکو داریم.

مشاور کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای رشت ادامه داد: سازمان های ذی ربط و در راس آن مدیریت شهری می تواند با همکاری شهروندان در بسترهای آنلاین و مجازی پویش هایی را در جهت گرامیداشت و پاسداشت این آیین برگزار کنند تا مردم با مشارکت در این رویداد آخر سال از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری مرتبط با آیین‌ها و آداب و رسوم بومی و محلی چهارشنبه سوری، هم خود و دیگران را از کرونا در امان نگه دارند و هم از تکرار حوادث تلخ سال های گذشته پیشگیری شود.

مطالبی، با اشاره به تلاش کادر درمان در دوران شیوع کرونا، اضافه کرد: مردم با ماندن در خانه به ویژه در شب چهارشنبه سوری و کمک به کاهش حوادث سوختگی، به کادر درمان اجازه می دهند تا امکانات بیمارستانی بیشتری را در اختیار مبتلایان به کرونا قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: از زمان های قدیم تاکنون تغییرات گسترده و مشهودی در برگزاری این مراسم رخ داده، اما جوهر اصلی این جشن کهن همچنان دست نخورده باقی مانده است لذا همه ما وظیفه داریم ضمن مراقبت و رعایت اصول بهداشتی دوران کرونا، به پاسداشت آداب و رسوم کهن خود بپردازیم و شادابی و نشاط را به همگان تقدیم کنیم تا همه از شهری شاد و با آرامش لذت ببرند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/143969