کد خبر: 137934 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 21 آبان 1399 - 11:28
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:
مهار روند صعودی کرونا با تعطیلی کامل ممکن است

اتحادخبر: استاد اپیدمیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تنها راهکار مهار شیب تند و صعودی بیماری کرونا، علاوه بر محدودیت‌های اعمال شده بر حمل و نقل، اصناف و ... تعطیلی ۲ هفته‌ای کُل اداره‌ها، دانست.

اتحادخبر: استاد اپیدمیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تنها راهکار مهار شیب تند و صعودی بیماری کرونا، علاوه بر محدودیت‌های اعمال شده بر حمل و نقل، اصناف و ... تعطیلی ۲ هفته‌ای کُل اداره‌ها، دانست.

مهار روند صعودی کرونا با تعطیلی کامل ممکن است

به گزارش ایسنا؛ دکتر رضا چمن تاکید کرد که تعطیلی کامل اداره‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها، صنوف و مشاغل دولتی، نیمه دولتی و غیردولتی در همه بخش‌ها به استثنای مشاغل ضروری، برای حداقل ۲ هفته و همزمانی آن با محدودیت و ممنوعیت‌های اعمال شده در بخش‌های حمل و نقل، تجمعات، ترددها و ... راه حلی است که می‌تواند شیب تند و صعودی کرونا را تا حدود زیادی مهار کند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نقش هرگونه تجمع، مراجعه، مراوده، ازدحام و تراکم جمعیت در تسهیل فرآیند انتقال و انتشار عامل بیماری کرونا روشن است و در نتیجه کاهش ارتباطات اجتماعی به قطع زنجیره انتقال کمک می‌کند.  

 

او بر توسعه خدمات الکترونیک و رایج شدن استفاده گسترده از این خدمات، توسعه برنامهپهایی همچون دورکاری بخشی از کارکنان، استفاده حداکثری از ماسک، تداوم و گسترش آموزش مجازی مدارس، دانشگاه‌ها و همه موسسات آموزشی را از وظایف دولت در این روزهای سخت کرونایی ذکر و اضافه کرد: تهویه مناسب منازل و اماکن اداری، خصوصی و عمومی، تعطیلی مجالس مختلف، مراسم، گردهمایی‌ها و اجتماعات علمی، فرهنگی، آموزش و مذهبی تا رسیدن به مرحله کنترل همه گیری نیز از جمله راهکارهایی مناسبی است که می‌تواند از سوی دولت اجرایی شود.

 

استاد اپیدمیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خواستار حمایت از دانشگاه‌های علوم پزشکی در تامین منابع مورد نیاز برای استمرار خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی و همکاری و همراهی مردم و مسئولین با دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تداوم و توسعه برنامه‌هایی همچون بیماریابی، پیگیری تماس‌ها، مراقبت، معالجه، جداسازی مبتلایان و خدمات نقاهتگاهی شد.

 

چمن با تاکید بر حمایت اقتصادی از مشاغل زیان دیده و اقشار آسیب پذیر بمنظور جلب رضایت آنان در رعایت محدودیت‌ها، گفت: با رفتار پیچیده‌ای که از ویروس کرونا تاکنون دیده ‌ایم، دشواری‌هایی که در کشف واکسن و داروی موثر وجود دارد و همچنین موانع و مشکلات اقتصادی- اجتماعی؛ تعیین روند آینده منحنی همه گیری کرونا بسیار مشکل است.

 

این اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شیراز: پیش‌بینی می‌شود که با فراز و نشیب‌هایی در مناطق مختلف دنیا و همینطور در کشور ما و استان‌های ما حداقل تا ۲ سال آینده مقابله با این پدیده شوم را داشته باشیم.

 

استاد اپیدمیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: پر واضح است که انسجام سیاسی و وحدت رویه دستگاه‌های اجرایی، اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات مبتنی بر شواهد علمی از سوی متولیان امر مقابله، مشارکت آگاهانه مردم و نظام سلامت کارآمد منجر به مدیریت مناسبتر و بالاخره ابتلا و مرگ و میر کمتر خواهد شد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/137934