کد خبر: 12889 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 22 ارديبهشت 1392 - 08:09
چهره هاي اصلاح طلبي كه براي رياست جمهوري ثبت نام كردند+ عكس

فصل اول انتخابات رياست‌جمهوري با مشخص شدن اينكه چه كساني آمدند، به پايان رسيد. اصلاح‌طلبان كه در اين سال‌ها، سخت‌ترين روزها و لحظات خود را سپري كردند و هرگز نقشي در هماوردي راست در برابر راست نداشتند در اين انتخابات كه مرد محبوب‌شان نمي‌توانست بيايد بازهم با كانديداي واحد نيامدند.




اصلاح‌طلبان در آن ايام، بامهدي كروبي، مصطفي معين و محسن مهرعليزاده راهي پيكار انتخابات رياست‌جمهوري شدند كه در نهايت با توزيع آراي اصلاح‌طلبان اين محمود احمدي‌نژاد بود كه راهي مرحله دوم انتخابات شد تا اصلاح‌طلبان در حالي كه مي‌توانستند پيروز انتخابات شوند، شكست را تجربه كنند؛ تجربه‌يي كه به نظر مي‌رسيد در انتخابات آتي، مد نظر اصلاح‌طلبان قرار بگيرد اما برخلاف توقعي كه وجود داشت نه تنها اين اتفاق رخ نداد كه اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست سال 92 با پنج نفر وارد كارزار رقابت شدند تا ركورد سه كانديداي اصلاح‌طلب را هم شكسته باشند. محمد شريعتمداري، مصطفي كواكبيان، محمدرضا عارف، جواد اطاعت و ابراهيم اصغرزاده، چهره‌هايي بودند كه طي روزهاي گذشته عازم وزارت كشور شدند و در انتخابات ثبت‌نام كردند تا كه شايد بتوانند جاي خالي مرد محبوب و صاحب راي اصلاح‌طلبان را پر كرده باشند.

به اين تعداد حتي مي‌توان اسامي حسن روحاني، اكبر اعلمي و پزشكيان را اضافه كرد تا مشخص شود كه اصلاح‌طلبان هم ظرفيت حضور حداكثري را همانند اصولگرايان دارند.

برخي از اين چهره‌ها با اين اعتقاد كه موقعيت فعلي حاكميت، فرصت مناسبي را براي حضور مجدد آنان فراهم آورده است و بودن كمرنگ در متن بازي سياسي بهتر از حاشيه‌نشيني مطلق از قدرت و در نهايت انزواي سياسي است، اين را حق سياسي طبيعي خود اعلام كردند كه در صحنه سياست حضور داشته باشند و تنها نظاره‌گر قبضه قدرت توسط يك جناح نباشند.

مصالحه با صاحبان قدرت و عقب‌نشيني از شروط قبلي نشانه موجود اين طيف بوده است. اين طيف همواره تلاش كرده دلسوزي خود براي نظام سياسي را در معرض ديد قرار دهد و بر همين اساس شروط خود را نيز به توصيه‌هاي دلسوزانه به نظام تفسير كرده است.

از آن سو اصولگرايان هم به استقبال كانديداتوري چهره‌هاي مختلف اصلاح‌طلب رفتند و هر از چند گاهي كارت دعوت به بازي انتخابات را براي اصلاح‌طلبان ارسال كردند. اگرچه با حضور آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به نظر مي‌آيد كه ماجراي پر فراز و نشيب به پايان مي‌رسد و اجماع اصلاح‌طلبان، سرنوشت محتوم اين جريان قدرتمند اجتماعي- سياسي خواهد بود.

اصلاح‌طلبان كه تا پيش از اين ‌بارها اعلام كرده بودند در صورت كانديداتوري هاشمي‌رفسنجاني و مرد محبوبشان با تمام توانشان به حمايت از اين دو چهره خواهند پرداخت از امروز بهتر از قبل مي‌دانند كه چه بايد بكنند و چه مسيري را براي رهايي از بن بست‌هاي اجباري بپيمايند.

با آمدن هاشمي‌رفسنجاني و حمايت بزرگان اصلاحات مي‌توان اميدوار بود كه يك بار ديگر پيوندي حماسه‌آفرين ميان هواداران اصلاحات و كانديداي نهايي اصلاح‌طلبان برقرار شود. شايد چنين باشد كه 24 خرداد 92 يادآور لحظات فرحبخش2 خرداد 76 شود./ب
منبع:اعتماد

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/12889