کد خبر: 128052 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 10 ارديبهشت 1399 - 09:30
اختصاصی اتحاد خبر/ نقدی بر عرضه سهام عدالت در بورس
بورس وحشت

اتحاد خبر- ایوب پاپری مقدم: به نظر نگارنده از لحاظ زمانی بدترین زمان جهت عرضه سهام دولتی است به دلایل ذیل: در شرایط رکود تورمی به هیچ عنوان ارزیابی دقیق از قیمت نخواهد بود.. سهام با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعلام میگردد، این بدان معناست که دولت و صاحبان شرکتها و بورس ارزیابی دقیقی ندارند، یا بعبارتی چوب حراج به بیت المال زده اند یا دامی برای...

ایوب پاپری مقدم فرد:*


وضعیت کسب و کار طی ماههای اخیر به گونه ایی رقم خورده که اقتصادهای بزرگ بیشترین خسارت را در کوتاه مدت و به همین نسبت در دراز مدت و به پیروی از آنها اقتصادهای وابسته و نوظهور و در انتها اقتصادهای مستقل، متحمل شده و خواهند شد.

رکود در مصرف، رکود در تولید را شتاب می بخشد، وضعیت اشتغال در جوامع صنعتی بشدت تحت تاثیر رکود بزرگ قرار می گیرد، در چین به دلیل ارزانی کارگر و سهم اندک از سود بازار شرکتهای چند ملیتی، در کوتاه مدت دچار بحران کارگری خواهد شد و تا تطبیق با شرایط جدید چندین ماه به طول خواهد کشید. در کوتاه مدت عدم صادرات چین به امریکا (۵۰٪) باعث کمبود موقت اجناس وارداتی خواهد شد ولی برنده میدان اتحادیه های کارگری در امریکا خواهد بود و درصد اشتغال در قاره نو بشدت بالا خواهد رفت.
اتحادیه اروپا علیرغم صنعتی بودن تا پیدا کردن راه جدید مدتی سردرگم خواهد بود ولی نهایتاً به دلیل وابستگی و تعامل بالا مجدداً به صحنه اقتصاد با افت و خیز وارد میشوند.
ژاپن وسنگاپور مثل روباهی زیرک منتظر فرصت بوده و با توجه به بازگشت سرمایه گذاران از چین مقدمات اقتصاد نوین مشتمل بر منافع صددرصدی، با استفاده از تکنولوژی قاره کهن و بومی سازی تکنولوژی اروپا با قدرت به اقتصاد برمیگردند.


اقتصاد ایران اما به عنوان اقتصاد کمتر وابسته، دوران سختی را باید تحمل نماید، قرار گرفتن در ناحیه بحران زده و عدم مدیریت واحد اقتصادی و صادراتی، و فقط تکیه بر تقاضای روزافزون بازار کشورهای همسایه از انعطاف پذیری خاصی برخوردار است، ظاهر قضیه نباید شاهد رشد در خور باشیم ولی به هر حال روند رو به جلو خواهیم داشت.


با این مقدمه نسبتاً طولانی در خصوص عرضه سهام و هجوم جهت خرید سهام در عرضه اولی ها مطلبی به اختصار عرضه میگردد، به نظر نگارنده از لحاظ زمانی بدترین زمان جهت عرضه سهام دولتی است به دلایل ذیل:
- در شرایط رکود تورمی به هیچ عنوان ارزیابی دقیق از قیمت نخواهد بود.
- سهام با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعلام میگردد، این بدان معناست که دولت و صاحبان شرکتها و بورس ارزیابی دقیقی ندارند، یا بعبارتی چوب حراج به بیت المال زده اند یا دامی برای سرمایه گذاران جدید پهن نموده اند.
- اعلام شده هر نفر تا دومیلیون تومان حق خرید دارد این به معنای اینست که ضرر آتی بسیار محتمل بوده و دولت نگران است که خسارت وحشتناکی شامل حال خریداران گردد که در آن حال چنانچه تعداد افراد معدودی درگیر باشند بالاخره هوشیاری به بازار برمیگردد و ممکن است درخواست پیگیری از مراجع ذیصلاح نمایند، ولی وقتی خسارت و ضرر بین عده ی زیادی تقسیم شود، معمولاً کمتر پیگیری حقوقی خواهد شد و در صورت پیگیری هم کمتر به نتیجه دلخواه نایل میگردند.


بنابراین از عموم مردم استدعا میگردد دچار هیجان کاذب نشوند و با عقل و درایت و با مشورت با کارگزاران بورس اقدام به خرید نمایند.


*دکترای کسب و کار وتجارتDBA

و مشاور کمیسیون صنعت ومعدن مجلس شورای اسلامی

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/128052