کد خبر: 124806 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 29 بهمن 1398 - 10:12
بزرگ بیندیشیم به وسعت ایران

اتحادخبر- بهروز عباسی:متاسفانه این روزها شاهد رقابت مخرب تعداد محدودی از کاندیدها و استفاده از ابزاری بنام  قومیت جهت  خریدن رای مردم هستیم ،  این موضوع چند روزی است یک علامت سوال در ذهن من ایجاد کرده که آیا  کاندیدی که به جای ارائه برنامه و رزومه  ، دست به تخریب میزند و افکار عمومی را وارد مسائل حاشیه ای می کند، چقدر ...

بهروز عباسی:

متاسفانه این روزها شاهد رقابت مخرب تعداد محدودی از کاندیدها و استفاده از ابزاری بنام  قومیت جهت  خریدن رای مردم هستیم ،  این موضوع چند روزی است یک علامت سوال در ذهن من ایجاد کرده که آیا  کاندیدی که به جای ارائه برنامه و رزومه  ، دست به تخریب میزند و افکار عمومی را وارد مسائل حاشیه ای می کند، چقدر صلاحیت دارد که به عنوان یک نماینده وارد مجلس شود ؟ 
  آنچه که برخی قومگرایان انتخاباتی بدنبال آن هستند ایجاد نوعی دوگانگی هویتی برای کسب رای در مقابل گروه قومی دیگر است. برخی از کاندیداها در لوای مطالبات قومی مسائلی را مطرح می‌کنند که بیشتر به جای آن که طرح مطالبه باشد، ایجاد چالش برای خود قومیت و منافع ملی است.  شاید مباحث قومی بتواند  رای برای فرد یا جریانی بخرد اما در حقیقت این روش در درازمدت جوابگوی نیازهای منطقی جامعه نیست و پدیده‌های قومی می‌تواند همانند شمشیر دو لبه بکار برده شوند و یقه همان‌ افراد مبلغ این نگاه را بگیرد.


 قرآن کریم در باره تعصّب نژادی و قومیتی می فرماید:


•«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ:ای مردم، ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم (همه از یک خانواده هستید) و شما را بصورت ملّت‌ها و قبیله‌ها درآوردیم تا همدیگر را بشناسید. گرامی‌ترین شما پیش خداوند کسانی هستند که بیشتر مسلّط بر نفس خود باشند (بنده دل و دلخواه خود نباشند و پیرو حق و حقیقت باشند) چون خداوند دانا و آگاه است.

تعصب به معنی «وابستگی غیر منطقی به چیزی » است تا آنجا که انسان حق را فدای آن کند.

از منظر آکاد‌‌میک، رفتار سیاسی باید‌‌ د‌‌ر مرحله تکامل و توسعه، از مناسبات بَد‌‌َوی مانند‌‌‌ نژاد‌‌، خون و جنس به اصول سیاسی، مد‌‌نی و حزبی تغییر یابد...
د‌‌ر پایان باید‌‌ بار د‌‌یگر اشاره کرد‌‌ که امروز د‌‌ر راه توسعه سیاسی، که خود‌‌ مقد‌‌مه و علت توسعه اقتصاد‌‌ی نیز است، باید‌‌ تلاش کرد‌‌.  رفتارهای شهروند‌‌ان از رفتار شخصی، تنش زا و غیرمد‌‌نی به سمت رفتار سیاسی و مد‌‌نی حرکت کند‌‌. و یادمان نرود که همه ما زیر یک پرچم پرافتخار بنام ایران زندگی می کنیم و هدف همه ما پیشرفت و سربلندی آن است و این امر محقق نمی گردد مگر در سایه اتحاد و برادری و البته انتخاب فرد اصلح ، بدون در نظر گرفتن قومیت و محل صدور شناسنامه .

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/124806