کد خبر: 122262 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 09 دي 1398 - 09:00
پايتخت انرژي و صدقه ­اي به نام حق آلايندگي

اتحادخبر- غلامرضا هوائي: اخیرا در خبرها از قول رئيس شوراي اسلامي شهر بوشهر آمده بود كه حق آلايندگي­ زيست محيطي ناشي از تاسيسات نفتي به شهرداري هاي استان پرداخت نشده­ است. به اينكه اين حق چقدر است و كدام شهر كشور و استان چرا از اين حق بهره­ مند هستند را در مقوله­ اي ديگر خواهم پرداخت.اما واقعيت اين است كه در...

غلامرضا هوائي:

 

 اخیرا در خبرها از قول رئيس شوراي اسلامي شهر بوشهر آمده بود كه حق آلايندگي­ زيست محيطي ناشي از تاسيسات نفتي به شهرداري هاي استان پرداخت نشده ­است. به اينكه اين حق چقدر است و كدام شهر كشور و استان چرا از اين حق بهره­ مند هستند را در مقوله ­اي ديگر خواهم پرداخت.





اما واقعيت اين است كه در تابلوهاي بين شهري و برخي سايت­هاي خبري سالهاست كه ميان جمله ­اي به نام «پايتخت انرژي كشور» مشاهده مي كنيم كه در وصف استان بوشهر به كار برده شده و يا مي­شود. چه آنكه مقامات محلي نيز در برخي موقعيت­ ها و در گفتارهاي اداري ورود مهمانان و هموطنان كشور را به اصطلاح به پايتخت انرژي كشور خوشامد مي­گويند!


اينكه از نظر ميزان توليد منابع فسيلي و يا به اصطلاح منابع مولد انرژي در كشور اول هستيم، شكي نيست. اكثريت قاطع صادرات نفت ايران از تنها ترمينال صادراتي نفت ايران در خارگ صادر مي شود و حدود 60 درصد از منابع گاز كشورمان نيز در حوزه پارس ­جنوبي قرار دارد.


ما حتما افتخار ميكنيم كه سهم عظيمي  از منابع هیدروکربوری و نفتي كشور را در استان خود يكجا داريم اما بايد بررسي كنيم كه چرا در قالب آمايش سرزمين و متغيرهاي اقتصادي و صرفه و صلاح كشور نتوانسته­ ايم سهم مهمي از صنايع پايين دستي و توليدي ناشي از اين منابع را از جمله پالايشگاه و پتروشيمي و صنايع ذيل آن كه هزاران نفر فرصت شغلي براي جوانان ، مهندسان و متخصصان فراهم مي كند در اين 40 سال عليرغم زحمات بزرگ نظام به كشور به خود اختصاص دهيم كه امروز در كنار مطالبه حق آلايندگي بخشي از حق توسعه و پيشرفت را نيز دريافت كرده بوديم؟ در اين باره بيشتر خواهم نوشت.

 

 

      غلامرضا هوائي
استاد دانشگاه صنعتي اميركبير تهران
و رئيس انجمن مهندسي سازه هاي ايران

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/122262