کد خبر: 114130 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 04 تير 1398 - 08:03
سرپرست آب منطقه‌ای بوشهر:
احداث ۱۷ سد در استان بوشهر/ سیستم‌های آبیاری اصلاح شود

اتحادخبر: سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر از احداث پنج سد بزرگ و ۱۲ سد کوچک در استان خبر داد و گفت: برای عبور از مشکلات کم‌آبی باید سیستم‌های آبیاری در استان اصلاح شود.

اتحادخبر: سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر از احداث پنج سد بزرگ و ۱۲ سد کوچک در استان خبر داد و گفت: برای عبور از مشکلات کم‌آبی باید سیستم‌های آبیاری در استان اصلاح شود.

احداث ۱۷ سد در استان بوشهر/ سیستم‌های آبیاری اصلاح شود

 حسین باشی زادگان ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌های مختلف و متنوعی در راستای ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف اجرا شده و تلاش می‌شود مشارکت همگانی در این زمینه فراهم شود.

 

وی بر لزوم استفاده مؤثر و هوشمندانه از آب تاکید کرد و ادامه داد: یکی از بحران‌های مهم جهان کاهش آب شیرین است که بسیاری از کشورهای جهان را با بحران و چالش جدی روبرو کرده است.

 

باشی‌زادگان با اشاره به اینکه ایران وضعیت ناپایداری از نظر منابع آبی دارد افزود: کشور ما دارای قدمتی دیرینه برای مدیریت مصرف آب بوده است که این را در سازه‌های آبی باستانی سیراف، گلوکلات جم، و قنوات و آبگیرهای دشتستان می‌توان دید.

 

تدوین برنامه‌های سازگاری با کم آبی

 

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به تدوین برنامه‌های سازگاری با کم آبی توسط وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف و افزایش بهره وری یکی از ارکان اساسی در این برنامه است.

 

وی با اشاره به تصویب برنامه جامع سازگاری با کم آبی استان بوشهر به عنوان اولین استان در سطح ملی بیان کرد: در استان بوشهر اهتمام ویژه‌ای برای ارائه برنامه جامع سازگاری با کم آبی شاهد هستیم.

 

باشی‌زادگان با اشاره به کاهش بارندگی و آورد رودخانه‌ها و افزایش جمعیت استان بوشهر در سال‌های اخیر، اضافه کرد: از مشکلات آب استان، وابستگی حدود ۹۰ درصد از آب شرب استان بوشهر به استان‌های همجوار است.

 

مهار ۵۱۰ میلیون مترمکعب از روان‌آب‌ها

 

وی مدیریت مصرف را نیازمند مشارکت مردم و دولت دانست و افزود: بهره‌برداری از سدهای استان، طرح نکاشت، حفر چاه‌های آب شرب، قطع انشعاب باغ شهری‌ها و همچنین ساخت آب‌شیرین‌کن از راهکارهای عبور از مشکلات آب است.

 

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به ساخت پنج سد بزرگ و ۱۲ سد کوچک برای بخش کشاورزی استان، تصریح کرد: این سدها زمینه مهار ۵۱۰ میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های استان را فراهم می‌سازند.

 

وی یکی دیگر از مسائل ضروری را اصلاح شیوه آبیاری نخیلات استان بوشهر دانست و تاکید کرد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در باغات و مزارع و توسعه کشت گلخانه‌ای نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

 

 

 

 

مهر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/114130