کد خبر: 99288 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 20 تير 1397 - 11:14
رایزنی همزمان پوتین با ولایتی، نتانیاهو و ترامپ
اتحاد خبر: این روزها مسکو نقش مهمی در تحولات جهانی بازی می‌کند و تبدیل به کانونی برای رایزنی درباره تحولات خاورمیانه و حتی جهان شده است.
اتحاد خبر: این روزها مسکو نقش مهمی در تحولات جهانی بازی می‌کند و تبدیل به کانونی برای رایزنی درباره تحولات خاورمیانه و حتی جهان شده است.

به گزارش عصرایران؛ خبر سفر "علی اکبر ولایتی" مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری به مسکو با پیام هایی که گفته شده از جانب "رهبری و ریاست جمهوری" به ولادیمیر پوتین است، در آستانه دیدار چند روز آینده پوتین با ترامپ و همزمانی این سفر با سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به مسکو و دیدار این دومقام دو کشور خصم در یک روز با رهبر روسیه، همگی نشان از اهمیت کانونی به نام روسیه در معادلات منطقه‌ای و جهانی دارد.

 

رایزنی همزمان پوتین با ولایتی، نتانیاهو و ترامپ

جایگاه روسیه امروز در سیاست جهانی به مدد اقدامات و سیاست‌های پوتین ارتقا یافته و علاوه بر اینکه دولت مسکو توانسته است با برپایی مسابقاتی در حد جام جهانی فوتبال بر قدرت نرم خود بیفزاید، همزمان با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و مقابله بی‌مسامحه با تحرکات ناتو در مرزهای غربی روسیه و حضور نظامی در سوریه و... در سال های گذشته قدرت سخت و نظامی خود را نیز به رخ دنیا کشیده است.

 

بدون تردید پوتین امروز یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین رهبران جهانی است و نظرات و سیاست های او درباره مسایل مختلف تعیین‌کننده است.

 

با وجودی که روسیه امروز تحت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپاست- به خاطر الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال 2014- اما همزمان کشورهای غربی به خوبی می‌دانند بدون جلب همکاری مسکو درباره مسایل جهانی، قادر به حل ریشه‌ای مشکلات و پیش بردن دیپلماسی چندجانبه نیستند.

 

در زمینه "ایران" نیز نظر و دیدگاه روسیه هم برای ایران و هم برای کشورهای غربی مهم به نظر می‌رسد. روس‌ها در دوره پیشین تحریم‌ها (پیش از برجام) با وجودی که با تحریم‌های یکجانبه آمریکا همراهی نکردند اما به تمامی قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران رای مثبت دادند.

 

در جریان مذاکرات معطوف به برجام نیز روس‌ها همکاری کاملی نشان دادند و تلاش کردند معامله هسته‌ای ایران و غرب جوش بخورد که چنین نیز شد.

 

در دوره کنونی و پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام نیز روس‌ها در کنار اروپایی‌ها و چین خواستار حفظ برجام هستند.

 

مورد دیگر درباره رابطه ایران و روسیه مساله تحولات منطقه به ویژه در زمینه سوریه است. دیدار امروز نتانیاهو با پوتین چندمین دیدار این دو مقام طی ماه‌های گذشته است و آن طور که مقامات رژیم تل‌آویو گفته‌اند در جریان این دیدار نتانیاهو بار دیگر از پوتین خواهد خواست (نیروهای مستشاری) ایران و حزب الله را از تمامی خاک سوریه بیرون کند.

 

روس‌ها تا کنون در تنش منطقه‌ای بین اسراییل و ایران ساکت بوده‌اند و بیش از آنکه اظهار نظر کنند با سکوت‌ها و چراغ سبزهای معنادار در برابر اسراییل و چشم بستن به حملات گاه و بیگاه اسراییل به نیروهای ایرانی حاضر در سوریه تلاش کرده‌اند، اسراییل را از حضورشان در سوریه مطمئن نگاه دارند.

 

در زمینه سیاست نفتی نیز روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت به بازار جهانی، از هر گونه افزایش قیمت نفت در اثر تنش‌های منطقه‌ای بر سر تحریم نفت ایران منتفع خواهد شد. روسیه برای تولید و صادرات نفت خود هیچ‌گونه وابستگی به منطقه خلیج فارس و گذرگاه تنگه هرمز ندارد درحالی که دیگر کشورهای عربی منطقه و ایران و حتی بسیاری از قدرت‌های آسیایی نظیر چین و ژاپن و نیز ایالات متحده و اروپا و.. در صورت قطع شریان نفت از تنگه هرمز به بازارهای جهانی – در اثر تنش‌های احتمالی در منطقه بر سر تحریم نفتی ایران – همه با هم متضرر خواهند شد.

 

سفر امروز علی اکبر ولایتی به مسکو در آستانه دیدار پوتین و ترامپ از اهمیت زیادی برخوردار است. او حامل پیام است پیامی که هر چند گفته شده درباره همکاری‌های تهران – مسکو است اما در جریان دیدار دو مقام در مسکو احتمالا درباره تنش دیپلماتیک اخیر بین ایران و آمریکا و خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تلاش این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های شدید علیه ایران و.. نیز تبادل نظر خواهد شد و پوتین می‌تواند در دیدار چند روز آینده خود با ترامپ در هلسینکی این پیام‌ها را مستقیما به او منتقل کند./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/99288