کد خبر: 99265 ، سرويس: اقتصاد
تاريخ انتشار: 20 تير 1397 - 09:13
دو روی سکه تصمیم تجاری ایران و اروپا
اتحاد خبر: محمدرضا نجفي‌ منش در روزنامه اعتماد نوشت: تفاهم براي روابط تجاري غيردلاري ايران با كشورهاي اروپايي را حركتي مثبت مي‌دانم و باور دارم با حذف سايه امريكا از مراودات تجاري ايران، در برابر فشارهاي اين كشور براي ايجاد محدوديت‌هاي اقتصادي موفق خواهيم شد.
اتحاد خبر: محمدرضا نجفي‌ منش در روزنامه اعتماد نوشت: تفاهم براي روابط تجاري غيردلاري ايران با كشورهاي اروپايي را حركتي مثبت مي‌دانم و باور دارم با حذف سايه امريكا از مراودات تجاري ايران، در برابر فشارهاي اين كشور براي ايجاد محدوديت‌هاي اقتصادي موفق خواهيم شد.

محمدرضا نجفي‌ منش؛ رييس كميسيون كسب و كار اتاق تهران در روزنامه اعتماد نوشت: تفاهم براي روابط تجاري غيردلاري ايران با كشورهاي اروپايي را حركتي مثبت مي‌دانم و باور دارم با حذف سايه امريكا از مراودات تجاري ايران، در برابر فشارهاي اين كشور براي ايجاد محدوديت‌هاي اقتصادي موفق خواهيم شد.

در فصل جديدي كه با حذف دلار براي مراودات تجاري ما با كشورهاي اروپايي فرا رسيده، اگر سياستگذاري‌ها به سمتي هدايت شود تا از ديگر ارزهاي معتبر دنيا مانند يورو، يوان و درهم بهره‌مند شويم، طبيعتا به تدريج كنترل و دخالت امريكا در روابط تجاري ما قطع مي‌شود. بنابراين اينكه سه قدرت بزرگ اروپايي عضو توافق هسته‌اي تصميم گرفته‌اند روابط تجاري خود را با تهران بدون كاربرد دلار امريكا ادامه دهند، را بايد به فال نيك گرفت.

 

زيرا حذف دلار و سايه دخالت‌هاي امريكا از مبادلات ما روابط تجاري ما را به سمتي سوق مي‌دهد كه فعالان اقتصادي كشور در تجارت با كشورهاي اروپايي منتفع شوند و اعمال فشار و تحريم‌هاي امريكا بدون نتيجه بماند. از اين رو روابط تجاري بدون استفاده از دلار فرصتي را در اختيار ايرانيان فعال در حوزه بازرگاني قرار مي‌دهد و اگر در اين سال‌ها طعم مبادله بدون دلار را نچشيدند و تمامي محاسبات ارزي‌شان بر پايه دلار بوده است، حال با استفاده از ارز ديگري به تجارت بپردازند.

اما سوال‌هايي كه پس از حذف دلار از مبادلات براي فعالان اقتصادي به وجود مي‌آيد اين است كه اگر كشوري صرفا خريد و فروشش بر پايه دلار بود، آن زمان تاجران ايراني چه كنند؟ مسلما روابط تجاري بدون دلار براي بخش خصوصي اين امكان را فراهم مي‌كند كه با هر كشوري كه فعالان آن بخواهند، بر مبناي ارز متعلق به آن كشور مبادله داشته باشد و اين امر خوبي است اما در آناليز چنين تصميمي فراموش نشود ممكن است برخي كشورهاي مورد هدف در مبادله با ما واردات و صادرات‌شان صرفا بر پايه دلار باشد.

 

اگرچه در سال‌هاي اخير دلار يكي از خلأهايي بوده كه حوزه تجارت ما درگير آن بوده و هر بار امريكا با اعمال تحريم‌ها درآمدهاي دلاري ايران را نشانه گرفته و قصد داشته با ايجاد محدوديت‌هاي تجاري ما با شركت‌هاي اروپايي مشكل‌آفريني كند اما بايد ديد پس از اجراي چنين توافقي مبادلات ما بدون دلار چه مسيري را طي مي‌كنند.

 

ين توافق موقعيتي است كه نصيب‌مان شده تا سايه امريكا را از مبادلات‌مان حذف كنيم و با كشورهاي علاقه‌مند به تجارت با ما همكاري‌مان را دوام بخشيم زيرا در همين مقطع كه امريكا به ظن خود جنگ اقتصادي جدي عليه ايران شروع كرده، ما اشتياق و اميدواري بسياري در چشمان نمايندگان شركت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران مي‌بينيم. براي جلب اعتماد آنها هم بهتر است بستري مطمئن براي همكاري فراهم كرد تا شركت‌هاي خارجي متوجه شوند آينده تجارت كشور براي سياستگذاران ايران مهم است./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/99265