کد خبر: 99074 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 15 تير 1397 - 01:40
اختصاصی اتحاد خبر/ بررسی بحران آب در گروه مجازی "دوستداران استان بوشهر"
مردم چوب ندانم کاری متولیان آب را می خورند/ تامین آب شرب نباید در بنادر دغدغه مردم باشد

اتحاد خبر: گروه مجازی  "دوستداران استان بوشهر" موضوع بحث هفتگی خود را به مشکلات حوزه آب اختصاص داد. حدود 70 درصد بحران آب به دلیل ضعف مدیریت است/  تامین آب شرب در بنادر اصلا نباید دغدغه مردم باشد / برای حل بحران آب، مدیران باید جهادی عمل کنند/ هر خانواده نزديك به سي در صد از آب های شربي كه استفاده مي كند را مي توان دو باره بنحوي از آن استفاده كرد....

اتحاد خبر: گروه مجازی "دوستداران استان بوشهر" با مدیریت حسن ملک زادگان یکشنبه شب گذشته موضوع بحث هفتگی خود را به مشکلات حوزه آب اختصاص داد. متاسفانه بسیاری از مناطق کشور طی سال های اخیر دچار کمبود یا بحران آب هستند و این مشکل در سال جاری به مشکلی حاد به خصوص در مناطق گرمسیر از جمله استان بوشهر تبدیل شده است. در همین راستا علیرغم تدابیری که مسئولان اجرایی استان از قبل اندیشیده بودند ولی متاسفانه موفق به مهار این مشکل نشده و نارضایتی های مردم را در پی داشته است.

گزارش «اتحاد خبر و اتحاد جنوب»؛ از نقطه نظرات برخی شهروندان و مدیران عضو در گروه "دوستداران استان بوشهر" را در ادامه می خوانید:

 

حاج محمد حسن پور: ای کاش بحث آب از ده سال پیش بصورت جدی بین مردم ومسولین طرح شده بود ودر سه زمینه تولید و نگهداری آب، توزیع آب و نحوه مصرف آب برنامه ریزی می شد تا اینکه امروز کمتر دچار بحران بی آبی می شدیم. ای کاش موضوع آب از مدتها پیش به عنوان موضوع جدی در همه پایه ها و رشته های تحصیلی پیش بینی شده بود. ای کاش رسانه ها بجای بسیاری از برنامه های غیر ضروری بحث آب را به شکل نظام مند در دستور داشتند. ای کاش قبل از هر گونه مجوز  استفاده از طرحهای کشاورزی، نحوه استفاده از آب آموزش داده می شد. ای کاش برای مصرف آب شرب وکشاورزی برنامه و اراده ای پشت آن بود تا به این روز نمی افتادیم. چرا برنامه ای برای جلوگیری از هدر رفت آب نیست؟ برای مثال چرا اجازه کشت هندوانه آنهم به شکل غرقابی داده می شود؟ چرا مسئولین برای شیرین سازی آب از سالها پیش برنامه ای نداشته اند؟ متاسفانه برنامه نبوده. اگر هم اندک برنامه ای بوده، اراده ای پشت این اندک برنامه نبوده است. متاسفانه الان می گویند بایستی مثل نیاکان آب مصرف کنیم. باید گفته شود مردم چوب ندانم کاری متولیان آب را می خورند.

سید محمد امامیان از کاکی: بحران کم آبی در کشور و استان ما به خط قرمز رسیده است. متاسفانه مسئولان هیچ گونه تدبیر علمی، خلاقانه، منسجم و واحد برای حل مشکل آب استان ارائه نکرده اند. بیش از 90 درصد ازمنابع تامین  آب آشامیدنی استان خارج از استان و در استان های فارس و کهکیلویه است و متاسفانه حدود 90 درصد از منابع آب صرف کشاورزی می شود در حالیکه راندمان تولید کشاورزی نیز بسیار پایین است و بیشترین ضعف مدیریتی آب در این حوزه محسوس است لذا مدیریت تولید کشاورزی بر اساس آب مجازی مصرفی ضروری است. آب مجازی یعنی میزان آبی که برای تولید یک محصول در صنعت یا کشاورزی مصرف می شود این میزان مصرف در بسیاری از محصولات مصرفی روزانه پنهان است. مثلا با اینکه هندوانه محصولی پر آب است و به طور میانگین 300 لیتر آب در آن استفاده شده است میزان آب مجازی در آن بالا است و با صادرات 100 هزار تن هندوانه سالانه بیش از 50 میلیارد متر مکعب آب به خارج از کشور بدون در نظر گرفتن قیمت و ارزش آب صادر می شود. بنابراین در هنگام تولید در کشاورزی  با توجه به اقلیم کم آب باید محصولاتی مدنظر قرار داد که میزان آب مجازی در آن ها  پایین باشد. یا موضوع مدیریت آب چاههای غیرمجاز که متاسفانه 5الی 6 مترمربع در سال بیشتر از حد مجاز برداشت می کنیم  حدود 70 درصد بحران آب به دلیل ضعف مدیریت است.  متاسفانه ما آرزوهای خود را در قالب برنامه های توسعه می نویسیم و برنامه ریزی بر مبنای منابع پایدار آبی انجام نمی گیرد. 40 الی 60 درصد شاهد هدررفت آب به دلیل فرسودگی هستیم که با هیچ منطق و معیار جهانی مطابقت ندارد.

مهمترین راهکار مدیریت آب انجام مطالعات قوی و استفاده از تجربیات  قبل از شروع هر پروژه حتی احداث یک چاه، تاسیس آب شیرین کن، بهبود سیستم های آبیاری در بخش کشاورزی ، ضرورت ایجاد یک گفتمان عمومی و حس مشترک ملی در خصوص بحران آب و برنامه جامع و مدیریت منابع و مصارف آب (مدیریت بر اساس وضعیت منابع و نه فشار تقاضا) می تواند راهگشا باشد.

در آخر  مسئول عزیز: کشور و استان ما از دیرباز خشک بوده اما توانسته قرن ها به حیات پر شکوه خود ادامه دهد، مشکل امروز بیش از آنکه کمبود فیزیکی آب باشد بحران مدیریت است.

ضرغام حیدریه: در هر زمینه ای اعمال محدودیت می بایست با عرضه جایگزین مناسب همراه باشد.

هدفمندی یارانه ها اینجاست که خودش را نشان می دهد. اگر قرار است کشاورز از کشت یک محصول مثلا هندوانه منع شود بایستی با پرداخت یارانه کسر درآمدش جبران شود. آمایش سرزمین همین است در کلیه مسائل از قبیل کشاورزی، صنعت، شهرسازی و ...

بزرگواران مشکلات ناشی از عوامل گوناگونی است. فرهنگ استفاده. عدم سرمایه گذاری. مدیریت غیر علمی. شرایط اقلیمی و...

دهدشتی محمد: مدیری که ۵سال تو یه استانی خدمت میکند و یک کار اساسی انجام نداده باید کاسه وکوزش جمع کند برود. والله بالله مدیریت در حوزه آب زیر صفر هست.

ضرغام حیدریه: علاوه بر مدیریت سایر آیتم ها هم باید مسئولیت پذیر باشند. دانشگاه های متعدد ما در استان چه کرده اند؟ چه تحقیق موثر و راهکار مناسبی ارائه داده اند؟ بخش های فرهنگی دیر شروع به فرهنگ سازی کرده اند!! خود ما ملت، چقدر باغ ویلا ساخته ایم؟!!! چگونه آب مصرف میکنیم؟!! مدیران کلان استان و و سیاسیون چه تدبیری در گذشته اندیشیده اند؟!

حاج رضا ابراهیمی: یک پیشنهاد دارم؛ عزیزانی که دستگاه آب تصفیه کن خانگی دارند، لوله آب برگشت به فاضلاب رو میتونن از فاضلاب جدا کرده و در یک دبه ۲۰ لیتری بریزند و مجدداً به چرخه مصرف (آب دادن باغچه، شستن ظرفها، برگرداندن به آب انبار، حمام، دست شستن...) برگردانند. این آب شاید بدرد خوردن نخوره اما مطمئناً در موارد دیگر قابل استفاده هست. دستگاه آب تصفیه کن، سه برابر آبی که تصفیه میکنه رو به فاضلاب میریزه و هدر میده.

مختار پزشک: اولا اين راه حل مناسبي نيست. چنانچه شهر هاي استان  زمانه ساخت وساز با مديريت نظام مهندسي  دو فراينده بكار بگيرند  يك آب هاي كولر هاي ساختمان به يك مسير مشخصي هدايت كنند كه بيشترين آب هاي توليدي مي باشد كه مي توانند به ذخيره ي آبهاي زير زميني هدايت كنند بوسيله چاه.  

دومين  مورد از آب هاي پشت بام ها هم مستقيم به چاه ها هدايت كنند. وشهروندان إجبار كنند آب هاي  سقف منازل به چاهي كه در منزل حفر مي كنند به سفره هاي آب های  زير زمين هدايت كنند.

مهندس رضایی: احداث آب شيرین كن براي بخش خصوصي بدون يارانه از طرف دولت بدون سود هست. اصولا در چنين سرمايه گذاري بايد بعد از كسر هزينه ها بازگشت به سرمايه در کمترین زمان ممکن انجام شود و دولت از محل تامين يارانه بايد براي آب شرب مردم تدبيري كند. تامين آب از نياز هاي اساسي جامعه و از وظايف اصلي دولت هست. اين چنين روش هايي بايد بصورت يه دو فوريت در مجلس مطرح شود توسط نمايندگان ساحل نشين تا بصورت قانون باشد و از اما و اگر ها بدور. ولي مهمترين اصلي كه در جامعه ما به فراموشي سپرده شده است اين است كه مشورت مديران با متخصصين امر هست كه اينگونه جامعه رو به چالش كشيده.

دکتر علی خدری: موارد زیر در شرایط بحرانی آب می تواند بکار رود: 1. تصفیه فاضلابها  2.ایجاد شبکه های جدید آبیاری و آموزش کشاورزان  3.در نظر گرفتن واحدهای درسی مدرسه ای و دانشگاهی برای دانش آموزان و دانشجویان با هدف نحوه صحیح استفاده از منابع آبی در برنامه های بلند مدت 4.محدود کردن منازل روستایی به مساحت محدود مثلا تا 500متر مربع  5.تفکیک آب شرب با سایر موارد مصرف آب  6.توسعه آب شیرین کن ها و استفاده از دریا  7.مدیریت صحیح مصرف توسط خانواده ها  8.مدیدیت صحیح آب با بکارگیری افراد شایسته  9.گسترش آبخیزداری در مناطق مستعد  10.احداث مخازن زیرزمینی عظیم جهت جمع آوری آب توسط شهرداری ها و بیمارستانها و مراکز دولتی در بیرون شهرها جهت ذخیره در زمستان   

ضرغام حیدریه: تامین آب شرب در بنادر دنیا که دسترسی به آب های آزاد دارند، مسئله ای حل شده است و اصلا نباید دغدغه باشد. با یک سرچ ساده مثال های گوناگونی را می توانید مطالعه کنید اما همچون سایر مسائل کشور و مخصوصا استان، عدم تدوین برنامه توسعه برای استان و اجرایی نکردن آب سبب بروز اینگونه مشکلات است.

دهدشتی محمد: این چند سال اینقدر زمان بود و راهکار داده شد ولی اعتنایی نکردند. تو بحران جای راهکار نیست. مدیر آبفا دشتستان به من گفت این چندسال داد زدیم  که مشکل کجاست کسی اهمیت نمی داد. الان باید جهادی ورود کنند که اهل این کارها نیستند.

ضرغام حیدریه: مسلما برای حل بحران فعلی می بایست برنامه های ضربتی. کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته و به قول حضرتعالی جهادی ورود کرد.

ابوذر خمشایا: تنها راه نجات از وضعیت کنونی و کمبود آب احداث آبشیرین کن هست.

محمد دهدشتی: آب شیرین کن زمانبر میباشد.

ابوذر خمشایا: اگر تامین اعتبار بشه و اراده کافی وجود داشته باشه امکانش هست.

مهندس رضایی : اتفاقا آب شیرین کن بصورت كانتينر هستند روزانه ٢٥٠٠ متر مكعب آب شيرين مي كنند و قابليت اتصال چند دستگاه به هم وجود دارد و سريع راه اندازي ميشن.

ضرغام حیدریه: احداث آب شیرین کن قطعا زمان بر بوده و حلال مشکل کنونی نیست اما برای آینده قطعا واجب است. از هم اکنون باید اقدام کرد.

اما اتصال به شبکه را هم باید در نظر گرفت که در هر نقطه و مکانی میسور نیست.

حسن ملک زادگان در پاسخ به مهندس رضایی: میتوانی سرمایه گذاری کنی بسم الله. الان مجوز صادر می شود.

ضرغام حیدریه: دانش بومی. در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده اما در ایران متاسفانه هنوز خیر. آب انبارها که به نوعی نمادی از دانش بومی یا سنتی ماست فراموش شده در صورتی که حداقل برای مصار   ف غیر شرب بسیار کارا و موثر بود.

محمدرضا عربزاده: فرهنگ استفاده هم با داشته ها منطبق بود.

مهندس اخلاقی: از زمانی که ارزش مهندسی در کشور کم شد و هر شخصی که از راه رسید نظر کارشناسی در همه زمینه ها داد و نظرات خود را نیز اعمال کرد به بحران های مختلف دچار شدیم. در کشورهای مختلف حرف اول را مهندسین در حوزه خود میزنند ولی ما درگیر مصحلت اندیشی ها ، تا زمانی که کارها به متخصصین هر حوزه واگذار نشود و همه به باور علم مهندسی نرسیم این وضعیت ادامه دارد. در بعضی از کشور ها 4 مدل آب وارد یک ساختمان میشود، آب گرم سرویس بهداشتی و آشپزخانه، آب سرد سرویس بهداشتی و آشپزخانه، آب آشامیدنی، آب خاکستری ( برای فضای سبز و...)

الان در خیلی از کشور های دنیا موسسه های مردمی به کمک دولت اومدن ، در ایران نیز یک موسسه در راستای کمک با نام انجمن خیرین آب رسان شکل گرفته است و کارهای خوبی هم از آنها دیدم. حتی برای بخش بردخون نیز از آنها دعوت گرفته ام. ولی بنظرم میرسد میشود در استان نیز با محوریت استانداری و حوزه معاونت عمرانی و با دعوت از خیرین به آنها پیشنهاد داد و انجمنی با نام خیرین آب رسان استان بوشهر تشکیل داد و از ظرفیت خیرین در این حوزه استفاده کرد.

ضرغام حیدریه: استفاده از آب شیرین کن برای فضای سبز در شرکت های منطقه عسلویه چندین سال است که استفاده می شود و باید در مناطق شهری نیز در دستور کار قرار گیرد. البته ناگفته نماند که اب شیرین کن ها دارای پسماند مضر برای محیط زیست نیز هستند که بایستی در نظر گرفته شود.

دکتر حسن عربزاده: فقط نیاز به تولید و ذخیره آب است. 1- نصب آب شیرین کن در سواحل استان ۲-ایجاد سدهای متعدد در ورودیهای آب به استان

میزان آبی که در خانه ها هدر می رود در مقابل تلفات آب بسیار ناچیز است.

ضرغام حیدریه: فرهنگ سازی، بهبود کیفیت شبکه توزیع، جداسازی آب شرب از آب مصرفی را نیز اضافه بفرمایید.

حسن ملک زادگان: دوستان درخصوص فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف آب توضیح بدهند ممنون خواهیم شد.

سید محمد امامیان: آموزش بهینه سازی مصرف آب در مدارس و خانوادها ، پخش فیلم و پیام در صدا و سیما، خبرهای مربـوط بـه آب در کشور، استان و شهرستان ها، نصب پوسترو عکس در سطح شهر، برگزاری همایش و کنفرانس ها روش های مناسب برای عکس العمل در برابر متخلفان و پاداش به مصرف کنندگان بهینه (اقتصادی) می توان اشاره کرد.

دکتر حسن عربزاده: البته بهترین راه کنترل مصرف استفاده از تجهیزات مناسب است. مثلا از شیرهای هوشمند و...

فرهنگ سازی جواب نمی دهد. تجهیزات مناسب خود به خود زمینه مصرف مناسب را فراهم می کند.

ضرغام حیدریه: اما به قول جناب دهدشتی برای حل بحران فعلی راهکارهای ضربتی و جهادی نیاز است که حتما متخصصان فن پیشنهاداتی دارند و حمایت مسئولین اجرایی و سیاسی استان جهت تامین بودجه مورد نیاز ضروری است.

ضرغام حیدریه: در کشور استرالیا به صورت رایگان شیر آب و دوش های با بهره وری بالا و مناسب در صرفه جویی در بین اهالی توزیع شده است. عرض کردم برای همکاری مردم در منع خود از یک قضیه، جایگزین مناسب و مشوق ها ضروری است.

مهندس اخلاقی: دوستان تصور کنید اصلا دریایی وجود ندارد ، که ابشرین کنی نصب شود.

این که ساده ترین پیشنهاد است...

دوم اینکه هزینه ای که دولت بابت خرید آب از آبشیرین های خصوصی پرداخت کند بسیار بالا است.

ضرغام حیدریه: همان آبی که دولت تامین میکند نیز قیمت تمام شده اش به مراتب بیش از آن است که در قبوض می آید اما دولت بر اساس قانون موظف به تامین است و یارانه دارد.

سید محمد امامیان: متاسفانه مصرف ما از میزان منابع آب بیشتر است وظیفه مدیریت آب و حاکمیت این است شرایطی را دنبال کنند که تقاضای آب با عرضه متناسب شود لذا تنظیم عرضه و تقاضا وظیفه همگانی که همه باید در این خصوص کمک کنند. استان ما در معرض خشکسالی و بی آبی قرار دارد که برای عبور از این بحران باید تصمیماتی صورت گیرد. در بعضی از حوزه های پرمصرف مثل کشاورزی باید هوشمند سازی صورت گیرد و تکنولوژی های نوین جایگزین تکنولوژی های سنتی شوند. بسیاری از کشورهایی که دچار بحران آب نیستند 100درصد فاضلاب خود را تصفیه می کنند در حالیکه در کشور ما فکر می کنم 40 درصد فاضلاب تصفیه می شود. طبق برنامه ششم حداقل باید سالی 5 درصد شبکه فاضلاب کشور ارتقا پیدا کند که این تکلیف به درستی انجام نمی شود. شیرین سازی آب خلیج فارس و اصلاح فرهنگی هم اقداماتی است که باید مد نظر قرار گیرد.

مختار پزشک: بودجه؛ منبع را پر از آب مي كند؟ خير مگر در دراز مدت. با ايجاد سد سازي در مسير رود خونه هاي فصلي. وتخريب سد هايی كه در مسير رود خونه هاي دائمي اجرا كرده اند.

ضرغام حیدریه: صحیح است. آبخیزداری و آبخوان داری شیوه ای علمی و کاملا موثر و منطقی است که البته مورد توجه مسولین فعلی نیز قرار گرفته است اما سیکل هدایت آب حاصل از اینگونه طرح ها به شبکه توزیع کمی پیچیده است.

حاج محمد حسن: در کوتاه مدت بایستی طرح آب انبارها احیا شود. مناطق ساحلی از طرحهای آب شیرین کن بهره مند شوند. برای این موضوع بخش خصوصی فعال شوند. برای طرحهای کشاورزی از شیوه قطره ای زیر سطحی استفاده شود. از کشت محصولات آب بر وغیر ضروری جلوگیری شود.

ضرغام حیدریه در پاسخ به آقای حسن پور: بخش خصوصی و رقابتی کردن آن نه انحصار.

در زمینه کشاورزی شایان ذکر است که استان بوشهر در چند سال اخیر دارای رتبه های بالا در زمینه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار بوده است و یارانه مناسبی به کشاورزان داوطلب پرداخت می شود.

در بحث نخیلات نیز جناب سعادت نماینده محترم مردم دشتستان و سیستم اجرایی استان فعال هستند برای اجرای طرح کلی و علمی.

حاج عیسی حیدری: باسلام همه می دانند آب و برق در کشور ما مجانی است ویکی از دلائل عمده اصراف آب وبرق در کشور همین ارزانی آن می باشد البته ۸۰ درصد مصرف آب در صنعت وکشاورزی است وهنوز در بسیاری از نقاط کشور آبیاری سنتی وغرق آبی است وباید شیوه کار تغییر کند وفرهنگ گلخانه ای وقطره ای رایج شود مثل ترکیه...

مختار پزشک: يكي از معضلات اصلي نابودي آب مي باشد قطره اي كردن زمين هاي كشاورزي اسيبي كه به زمين و نابودي آب مي زند متاسفانه همين مهم مي باشد. چرا  تا قبل از قطره اي كردن زمين هاي كشاورزي، هر كشاورز حد اكثر 5 تا ده هكتار كشت مي كردند ولي  از زمان قطره اي همان زمين را بيست تا سي هكتار كشت مي كنند. از اول صبح تلمبه آب روشن مي باشد تا غروب.  پس افزايش كشت باعث نابودي كشاورزان وده ها برابر مصرف آب شده. وقتي هر كشاورزي سي هكتار محصول كشت كند زمان بدست آمدن محصول بخاطر افزايش كشت  محصول آن انباشته مي شود با نصف قيمت يا مي فروشد يا نابود مي كند ومصرف آب هم ده ها برابر مي شود. پس زماني قطره اي كردن آن نتيجه بخش مي باشد كه در کشت هم كنترل شود.

ضرغام حیدریه: احسنت. زمانی تغییر سیستم آبیاری موثر است که سطح زیر کشت افزایش پیدا نکند.

برای این مهم هم طرح اصلاح الگوی کشت مطرح است اما در اقتصاد عین ساختمان سازی باید عمل کرد یعنی همه ستون ها همزمان بالا رود که بتوان سقف ایجا نمود و اگر یک ستون بالا رود و چند ستون نرود، سقف قابل اجرا نیست!

بله کشاورز باید سطح زیر کشت را کاهش دهد اما مخارج و هزینه تولیدش نیز نباید افزایش یابد. سم، کود، کارگر، ماشین آلات و ... اینجاست که به اهمیت برنامه های بالادستی چون برنامه چشم انداز بیست ساله و توسعه پنج ساله پی میبریم.

لطیف عباسی: بحث راه حل بحران آب را باید در سه بخش بررسی کرد: الف: کشاورزی:

۱. در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف میشود.

۲. مصرف آب در بخش کشاورزی استان و حتی کشور سه برابر میزان جهانی با توجه به مقدار محصول بدست آمده می باشد. باید به سمت کشاورزی مدرن روی آورد و این موضوع نیازمند آموزش کاربردی و هدفمند کردن مزارع هست. آبیاری قطره ای در حال حاضر جزء آبیاری نوین محسوب نمی شود.

۳. الگوی کشت مناسبی برای بخش کشاورزی وجود ندارد. کشاورزان ما هنوز به صورت سنتی و الگو برداری از روی دست یکدیگر اقدام به کشت محصول میکنند و هرساله هم بنا به تنظیم نبودن میزان عرضه و تقاضا با ضرر مالی مواجه می شوند. و سال بعد برای جبران خسارت سال قبل دوباره همان سیکل را تکرار می کنند. باید براساس شرایط اقلیمی الگوی کشت مناسب برای نقطه به نقطه استان تعریف و کنترل شود. همچنین سطح زیر کشت باید کاملا کنترل شده باشد. (نیازمند اصلاح قانون)

۴. استفاده از مشارکت مردمی جهت مدیریت مصرف آب ضروری است.

۵. کشاورزی همانند بقیه مشاغل باید دارای صنف قوی باشد و برای کشاورزان پروانه فعالیت صادر کند تا هر کسی نتواند سریعا وارد بخش کشاورزی شود و اقدام به کشت نماید.

۶. پر کردن چاههای غیرمجاز باید با قدرت انجام شود. یکی از مشکلات، حفر چاههای غیرمجاز است. شرکت آب منطقه ای اقدام به شکایت و اخذ رای برای پر کردن چاهها می نماید اما در بیشتر مواقع شرایط اجتماعی، تنشها و مشکلات بیکاری جامعه باعث می شود بخاطر جلوگیری از تنشها جلوی پرکردن چاهها گرفته می شود. اگر الان کمک به پر کردن چاهها نشود چند سال دیگر همین آب تنشهای اجتماعی بسیار بدتری را بوجود خواهد آورد. (نمونه اش را الان در سایر استانها می بینیم)

۷.قانون توزیع عادلانه آب مربوط به سال ۶۱ هست که براساس شرایط اقلیمی و اجتماعی آن زمان مصوب شده و در حال حاضر باتوجه به شرایط اجتماعی و اقلیمی حال جوابگو نیست. و نیاز است نمایندگان محترم مجلس نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

۸. آب رایگان در اختیار کشاورزان قرار میگیرد و این موضوع باعث میشود کشاورز هیچگونه تعهدی در قبال کاهش مصرف نداشته باشد واین نیازمند اصلاح قانون است.

خیلی موارد دیگر هم هست که از حوصله گروه خارج است.

ب: شرب:

۱. ۹۰ درصد آب شرب استان از خارج از استان تامین می شود و این می تواند در چند سال آینده چالشهای بیشتری را در بر داشته باشد. و نیاز هست که نسبت به تامین آب از منابع داخلی اقدام شود که بهترین کار استفاده از آب دریاست. اما این امر هم نیازمند ورود بخش خصوصی ایست.و باتوجه به یارانه بخش آب هزینه زیادی را برای دولت در پی دارد.ولی می بایست برای آن راهکار ایجاد کرد.

۲. بیشتر شبکه های توزیع آب فرسوده هست و باید با نظارت کامل بر روی پیمانکاران بازسازی شود.

۳. بهترین راه برای کنترل مصرف آب شرب تحویل آب به صورت حجمی باتوجه به جمعیت شهر یا روستا و سرانه مصرف به شوراهای شهر و روستا می باشد.(آبفار در حال حاضر این کار را شروع کرده است)

۴. در روستاها پرتی آب زیادی را داریم که گاها به بیش از ۵۰ درصد می رسد. و به نظر می رسد بخاطر استفاده از آب شرب در بخش کشاورزی و آبیاری باغات باشد. بهترین راه کنترل همان پیشنهاد بند۳ است.

۵.کاهش مصرف خانگی و صرفه جویی در مصرف خانگی اهمیت بالایی در این بخش دارد. (هنوز مصرف آب بیشتر ما برای استحمام سنتی ایست)

شیرهای خانگی باید عوض و از شیرهای کاهنده استفاده شود و یا از یک کاهنده کلی برای هر واحد استفاده کرد. قیمت هر کاهنده حدود ۱۵۰۰۰ تومان است.

ج: صنعت:

خوشبختانه در این بخش با معضل کمی مواجه هستیم چون ۹۰ درصد آب مصرفی در صنعت از دریا تامین میشود.بخصوص در جنوب استان. ولی باز هم باید به شرکتهای صنعتی فشار آورد که به هیچ عنوان از منابع آب زیرزمینی استان حق استفاده نداشته باشند و باهزینه نسبت به تامین آب از دریا اقدام و حتی آب شهرهای پیرامونی خود راتامین کنند.

در آخر بهترین راه مدیریت مصرف آب همکاری و همراهی همه بخشها اعم از دولتی و غیر دولتی، همکاری سمنها و مردم هست. باید مصرف را کاهش دهیم و مدیریت کنیم. هر کس از خانواده و اطرافیان خودش شروع کند.

امید فشنگ ساز: در حال حاضر بحران کمبود آب یکی از مهمترین دغدغه های هر کشور و استان و شهرستانی گردیده است و چه بسا یکی از مسائل مورد مناقشه در سطوح بین المللی همین بحران آب می باشد. حال با توجه به این موضوع مهم  می بایست با یکسری از برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و در نهایت بلند مدت کشور بسلامت از این بحران عبور نماید.

کوتاه مدت مثلا از چاه های ذخیره منطقه ای نام برد و میان مدت از اجرای پروژه های آبشیرین کن و بلند مدت نیز میتوان از ساخت سدها و منابع ذخیره زیر زمینی که بعنوان مثال در شهرستان سالهای پیش اجرا گردید نام برد.

دوستان گرامی آمایش سرزمین یکی از مهمترین بخش هایی است که در حال حاضر بعنوان یک سند چند بخشی با همت و تلاش مسئولین استانی تهیه و تنظیم گردیده که براساس آن میتوان برنامه های میان مدت و بلند مدت استانی تنظیم و ابلاغ نمود. همت و عزم مدیران ارشد استان در زمینه حل  مشکلات کم آبی را میتوان ستود.

بعنوان مثال معاون عمرانی استان جوانی  و خوش فکر و با پشتکاری فراوان بدون توجه به زمان حتی در ماه مبارک رمضان اقدام به پیگیری مشکلات حق ابه ورودی استان نمود و با جدیت تمام و تشکیل جلسات فراوان در داخل استان و مرکز بدنبال تخصیص اعتبار و رفع مشکلات استان می باشد.

 مختار پزشک: دو راه حل اصلي كارشناسان  بايد جهت كمبود آب در استان پياده كنند. راهي جز اين دو مورد وجود ندارد.

١-  استانداري مي بايست  سي در صد از اعتبارات استان در جهت افزايش آب  اختصاص دهد. با اجراي سدهاي خاكي در مسير رودخانه های فصلي استان.    

2. از هدر رفت  اين نعمت ها ي كمياب جلو گيري كند مضافا از طريقه ناظران نظام مهندسي و شهرداري إجبار كردن آب هاي سقف ساختمان به چاه يا آب انبار  با إجراي آب انبار وهدايت كردن آب هاي سقف ساختمان به آن 

سوما اداره آب روستا ها مي بايست كليه روستا ها نظارت كند يكي ممنوع كردن آب شرب به نخلستان ها و ويلا هايي كه در روستا ها اجرا كردن و با آب شرب آبياري مي كنند. روستايي است که 5 خانوار در ان زندگي مي كنند و ده انشعاب آب دارد يعني چه؟

مختار پزشک: ضمناً اگر مسئولين استان ومدير آبفا جواب دهند سئوالي دارم. چرا ما در استان از آبهاي حياتي بي بهره ايم درصورتي در قديم فقط از آبهاي حياتي استفاده زيادي مي كردن وحالا هم با كمترين هزينه مي شود دوباره احيا كرد خيلي جاها آثار آنان هست لطفا دوباره اين قنات ها را كه تنها منبع آب هاي حياتي هستند احيا كنيد. 

دهدشتی محمد: اعتبار این سه سال آبفا طبق شنیده ها ۳۰۰میلیارد تومان بوده. چه کار اساسی انجام گرفته؟

خسروانی یونس: قبض هاى آب خرداد و تير ماه شادگان بخشوده شد/ جریده

دهدشتی محمد: برا بوشهریها هم  بجای آب هوا توی لوله ها بوده آیا تصمیمی برای بخشودگی قبض های آب گرفته شده؟

دهدشتی محمد: ارسالی کاربران/ لطفا درباره مشکلات آب منازل مسکونی پایگاه هوایی مطلب بزنید. هر شش روز حدود ۲ ساعت آب داریم، اون هم قطره چکانی که دست آخر باید با خواهش، تانکر آب برایمان بیارن. ماهم انسانیم و حق حیات داریم. گناه ما چیه که شهر سهمیه مناسبی به پایگاه هوایی اختصاص نمیده و با پمپ هم نمیشه آب را ذخیره کرد.

دهدشتی محمد: مسئولینی که اهمیتی به این چیزها نمی دهند ومردم براشون ارزش ندارند  در برابر مردم پاسخگو نیستید خداوند را چکار می کنید؟ برید استعفاء دهید.


شاهپور رجایی مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر: در مصرف آب معمولا سه نوع بهره وری نام برده می شود.

*. بهره وری فیزیکی : یعنی با یک واحد حجمی آب مثلا یک متر مکعب چه مقدار محصول تولید می شود.

*. بهره وری اقتصادی : یعنی با یک واحد آب چه مقدار ارزش اقتصادی ایجاد می شود.

*. یکی از شاخص های ارزیابی مصرف آب نیز " بهره وری آب در بخش اشتغال " است. یعنی اینکه با چه مقدار آب یک شغل ایجاد می شود. منظورم مقایسه تعداد شغل ایجاد شده بین کاربری های مختلف مانند کشاورزی و صنعت و خدمات نیست. بلکه مقایسه درون بخشی است. حتی در بخش کشاورزی با مصرف حجم مشخصی آب تعداد اشتغال متفاوتی در یک کشور و یک استان ایجاد می شود. بطور مثال در بخش زراعت و باغداری ایران و تقریبا استان بوشهر به ازای هر 17000 تا 20000 متر مکعب مصرف آب یک شغل ایجاد می شود و در گلخانه ها به ازای هر 400  تا 500 متر مکعب یک شغل.

حتی برای یک محصول هم در نقاط مختلف کشور بهره وری اشتغال متفاوت است و این همان مزیت نسبی است که می بایست مبنایی برای تدوین و ابلاغ الگوی کشت ملی باشد.

 

مختار پزشک: بدينوسيله. از مردم در خواستي دارم جهت صرفه جويي آب در منزل. هر خانواده نزديك به سي در صد از آب های شربي كه استفاده مي كند را مي توان دو باره بنحوي از آنان استفاده كرد.  مثالي مي زنم. شما ها سبزي جات و خيلي از مواد غذايي كه شستشو مي كنيد را مي توانيد ذخيره كنيد در فضاي سبز منزل دو باره استفاده نماييد. درود.

 

حسن ملک زادگان: سپاس از همه دوستان بزرگوار كه در موضوع بحث امشب (بحران آب دراستان بوشهر) شرکت كردند و مارا از گنجینه علوم و اطلاعات خود بهرمند نمودند.

متاسفانه از سال ۷۷ ایران یک دوره خشک سالی 20ساله را در حال طی کردن هست و سوء مدیریت در مدیران کشوری در حوزه آب و مدیریت مصرف و متاسفانه مصرف گرایی ما ایرانی ها که هم از نوع سیستم زندگی و هم از عدم فرهنگ سازی توسط دولت در این سال ها مزید بر علت شده که این سال ها بحران آب را ملس کنیم و به وضوح شاهد آن در زندگی روزمره خود باشیم.

استان ما بوشهر که در نقطه جنوبی کشور و در اقلیم گرم خشک قرار دارد وطبیعتا آب مورد نیاز مصرف استان در حوزه خودش تامین نمی شود و از استان های همسایه مدد میگیریم ولی این بحران و خشک سالی باعث شده که همسایگان استانی ما نیز در اول به فکر تامین آب استان خود باشند و سهمیه آب ورودی ما را کاهش دهند در این بین و از شانس خوش ما جناب اقای دکتر مهرداد ستوده معاون عمرانی استانداری بوشهر جوانی خوشفکر و بوشهری با نیروی جوانی و سرزندگی خود یه تنه به مقابله با این مشکل رفته و ما چشم امیدمان به نیروی جوان هست تا مدد رسان هم استانی های خود در این تابستان خشک باشد و ان شاءالله امید به زمستان پر باران داریم.

ان شاءالله همه دوستان بزرگوار با همت و همكاری یکدیگر، آینده ای زیبا برای استان عزيزمان بوشهر بسازیم.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/99074