کد خبر: 98476 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 02 تير 1397 - 08:11
اجازه ندهید گربه‌تان با شما بخوابد!
اتحاد خبر: هشت ساعت در کنار گربه خوابیدن یعنی اینکه در معرض ترشحات و تراوشات این حیوان هستید. هر چند احتمال اینکه از گربه‌تان بیماری بگیرید کم است، اما بچه‌های کوچک، افراد سالمند و آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر مستعدند.
اتحاد خبر: هشت ساعت در کنار گربه خوابیدن یعنی اینکه در معرض ترشحات و تراوشات این حیوان هستید. هر چند احتمال اینکه از گربه‌تان بیماری بگیرید کم است، اما بچه‌های کوچک، افراد سالمند و آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر مستعدند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی؛ شب را با یک گربه‌ی ناز و پشمالو خوابیدن به نظر خوب و آرامشبخش می‌رسد اما این کار برای سلامت شما خطراتی دارد.

 

خواب‌تان بهم می‌ریزد

گربه‌های قهرمان خواب هستند؛ آنها حدود 15 ساعت در روز می‌خوابند اما سیکل خواب آنها مانند الگوی خواب ما نیست. گربه‌ای که تمام طول روز را چرت زده ممکن است آماده باشد ساعت 2 نیمه شب، سرحال و شاداب روی مبلمان مدام جست و خیز کند.

 

حالا این به کنار! گربه‌تان ممکن است ساعات خواب شما، سر و صدا کند، به شما پنجول بکشد و سیخونک‌تان بزند تا وادارتان کند به او توجه کنید، که این اتفاق می‌تواند خواب و استراحت شما را واقعا بهم بزند و باعث شود روز بعد کسل و خواب آلود باشید. مطالعه‌ای دریافته بیشتر از 20 درصد افرادی که با حیوان خانگی خود می‌خوابند گزارش می‌کنند که حیوان، خواب‌شان را بهم می‌زند.

چرا نباید اجازه دهید گربه‌تان با شما بخوابد

در معرض جعبه بستر گربه قرار می‌گیرید

جعبه بستر گربه، مکان آلوده‌ای است و پنجه‌های گربه می‌تواند به مدفوع و سایر ذرات آلوده‌ی این جعبه آلوده باشد و در نهایت وارد تخت‌تان شود. هر چند کفپوش جلوی جعبه بستر می‌تواند تا حدودی از پخش شدن ذرات آلوده در خانه جلوگیری کند، اما تا زمانی که ورود گربه را به تختخواب‌تان ممنوع نکنید نمی‌توانید از این آلودگیهای در امان باشید.

 

آسم و آلرژی‌تان تشدید می‌شود

حدود 30 درصد افراد نسبت به سگ و گربه، نوعی از واکنش آلرژیک را نشان می‌دهند. آلرژی به گربه نیز نسبت به آلرژی به سگ دو برابر شیوع بیشتری دارد. پزشکان توصیه می‌کنند اگر کسی آلرژی دارد، گربه را از محیط خانه دور کند اما کارهای دیگری نیز می‌توانید برای کاهش واکنش آلرژیک نسبت به گربه انجام دهید؛ در اتاق خواب‌تان را بسته نگه دارید و از فیلتر هپا (HEPA) برای جاروبرقی استفاده کنید تا محرک‌های آسم و آلرژی را در محیط خواب‌تان به حداقل برسانید.

 

سلامت کودک‌تان به خطر می‌افتد

گربه را از اتاق کودک‌تان حتما دور نگه دارید. گربه‌ها عاشق چرت زدن در تختخواب کوچک بچه‌ها هستند چون هم نرم و لطیف است، هم بلند است و هم از هر طرف حفاظ دارد. اما این گربه‌ی سربه هوای شما می‌تواند کودک در حال خواب‌تان را ناخواسته خفه کند! پس جدی بگیرید و امکان ورود گربه را به اتاق کودک‌تان حذف کنید.

چرا نباید اجازه دهید گربه‌تان با شما بخوابد

بیرون کردن گربه کار سختی است

گربه‌های موجوداتی هستند که خیلی زود به چیزی عادت می‌کنند و نسبت به تغییر در محیط‌شان بسیار سرسختند. اگر یک دفعه تصمیم بگیرید دیگر گربه در تختخواب‌تان نخوابد، او ممکن است نسبت به از دست دادن قلمروش با رفتار بسیار خشنی جواب بدهد مثلا مبلمان را بخراشد یا همه چیز را بهم بریزد. کارشناسان توصیه می‌کنند با دادن یک اسباب بازی جدید یا تهیه‌ی یک درخت گربه که از آن بالا برود، توجه او را به چیز دیگری جلب کنید.

 

ممکن است دچار عفونتهای انگلی یا قارچی شوید

وقتی تختخواب‌تان را با گربه‌تان شریک می‌شوید، پای هرگونه انگلی را که بدن گربه‌تان زیستگاه آن است نیز به رختخواب خود باز می‌کنید. بعضی از این انگلها می‌توانند واقعا شما را به دردسر بیندازند. کک نمی‌تواند در بدن انسان زندگی کند اما می‌تواند آن را بگزد و زخمهای خارش داری به جا بگذارد. مایتهای چیلتیلا هم می‌توانند از بدن گربه به بدن انسان منتقل شوند و کهیرهای خارش دار ایجاد کنند. انگلهای روده‌ای گربه‌‌ها شامل کرم گرد (roundworms) و کرم قلاب دار (hookworms) نیز می‌توانند موجب بیماری در انسان شوند که از طریق مدفوع گربه منتقل می‌شوند.

 

ممکن است دچارعفونتهای باکتریایی شوید

هشت ساعت در کنار گربه خوابیدن یعنی اینکه در معرض ترشحات و تراوشات این حیوان هستید. هر چند احتمال اینکه از گربه‌تان بیماری بگیرید کم است اما بچه‌های کوچک، افراد سالمند و آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر مستعدند. سالانه حدود 25000 نفر دچار بیماری خراش گربه می‌شوند که یک عفونت باکتریایی بوده و می‌تواند برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند کُشنده باشد. همانطور که از اسمش پیداست، بیماری خراش گربه از طریق خراشیدن یا گاز گرفتن گربه‌ی دچار عفونت منتقل می‌شود.

 

این بیماری موجب تورم گره‌های لنفاوی، تب، خستگی و ضعف، درد عضلانی و سایر علائم می‌شود. بیماری خراش گربه پیامدهای بلند مدتی برای سلامتی ندارد اما می‌تواند ماهها بعد از عفونت اولیه در بدن باقی بماند. سالمونلوزیس (سالمونلا) نیز عفونت باکتریایی دیگری است که گربه می‌تواند به انسان منتقل کند. گربه‌هایی که زمانهایی را بیرون از خانه می‌گذرانند ممکن است پرنده‌ها یا جانوران کوچکی بخورند و این کار آنها را در معرض ابتلا قرار می‌دهد. انسان از طریق تماس با مدفوع گربه به این عفونت مبتلا می‌شود. در انسان این بیماری موجب اسهال، تب و شکم درد می‌شود.

 

احتمال عفونت پروتوزوال وجود دارد

ژیاردیا، کریپتواسپوریدیا و توکسوپلاسما بیماریهایی هستند که از گربه به انسان منتقل می‌شوند. برای حفظ سلامت گربه‌ها و در نهایت سلامت خودتان، آنها را بیرون نبرید و آنها را جهت چکاپ سالیانه نزد دامپزشک ببرید.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/98476