کد خبر: 98217 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 27 خرداد 1397 - 12:54
کی روش؛ مردی که در خاطرها خواهد ماند

اتحاد خبر_محسن صدیق:در فروردین ماه سال نود توافق فوتبال ایران و کارلوس کی روش نهایی می شود. از مربیان بزرگ دنیا بشمار نمی رود ، اما از هدایت تیم ملی آفریقای جنوبی گرفته تا تیم های پایه پرتغال ، از هدایت تیم هایی چون رئال مادرید گرفته تا مشارکت او با فرگوسن در منچستر،  بخش اعظمی از رزومه کاری ایشان بود که توافق حاصل شده باعث گردید...

" محسن صدیق"


در فروردین ماه سال نود توافق فوتبال ایران و کارلوس کی روش نهایی می شود. از مربیان بزرگ دنیا بشمار نمی رود ، اما از هدایت تیم ملی آفریقای جنوبی گرفته تا تیم های پایه پرتغال ، از هدایت تیم هایی چون رئال مادرید گرفته تا مشارکت او با فرگوسن در منچستر،  بخش اعظمی از رزومه کاری ایشان بود که توافق حاصل شده باعث گردید اهالی ورزش و همه فوتبال دوستان ایرانی را خوشحال نماید.

 

کی روش در حالی به فوتبال ما تزریق گردید که فوتبال ما حال و روز خوبی نداشت. با علی دایی و افشین قطبی نتوانسته بودیم راهی جام جهانی شویم ، در جام ملت های آسیا هم موفقیتی حاصل نشده بود.
تیم ملی ضمن اینکه جایگاهی بهتر از سومی آسیا نداشت، بازیکنانی در آن توپ می زدند که سال ها در تیم ملی بودند و گاها بعضی از آنها نه فقط فوتبالشان به پایان رسیده بود ، بل به صرف توجه و تکیه بیش از حد مربیان سنتی ما به این ستاره ها در بیشتر اوقات تصمیمات نهایی را هم برای تیم ملی اتخاذ می نمودند!! تا این مهم از یک سوی همچنان پایبندی اینگونه مربیان به بازیکن سالاری را  تقویت نماید، و از سویی دگر به دلیل عدم آگاهی بیشتر آنها به فوتبال نوین و مدرن امروزی باعث گردد که هیچ پشتوانه ای برای فردای فوتبال ما متصور نباشد.
سال ها بود به دلیل عدم امکانات ...و نبود زمین مناسب تیم ملی  مجبور بود برای برپایی یک اردوی آماده سازی ساده به کشور هایی مانند امارات و قطر برود. امروز اگر تیم ملی صاحب یکی از بهترین کمپ های به روز فوتبالی شده که همه امکانات موجود آن با کمپ های طراز اول دنیا و کشورهای صاحب فوتبال برابری می نماید بدون شک نقش کی روش غیر قابل انکار است که بعد از رفتن ایشان از فوتبال ما این یادگاری ارزش و جایگاه آن را به مراتب بیش از بیش آشکار خواهد نمود.

نتیجه تصویری برای کی روش
با گذشت اندک زمانی کوتاه ناگهان کی روش در اقدامی عجیب برای  اثبات خود جهت پیشرفت اصولی این فوتبال بهترین و آماده ترین سنگربان تیم ملی را برای همیشه کنار میگذارد!! تا به نوعی و بقولا گربه را درب حجله کشته باشد. سیل عظیمی از انتقادات را بجان می خرد ، اما دیگر ملی پوشان متوجه موضوع می شوند که دوره ای جدید و مدیریتی نوین در تیم ملی حاکم شده است که آنان را موظف می نمود جهت حل هر موضوع و اثبات خود کمافی السابق شیوه کدخدا منشی ، توسل به لیدرها ، سرکشی... را رها نمایند و بجای پایبندی به این خصلت نهادینه شده در فرهنگ فوتبالی ما فقط تلاش نمایند و به دسیپلین ایجاد شده تبعیت نمایند.
هر چه موفقیت کی روش پررنگ تر میگردد پرداخت ارقام نجومی به او هم به مراتب افزایش می یابد تا تنش ها و حواشی بین مربیان داخلی ما و او بیشتر و بیشتر نمایان شود.

منتقدین از مبلغ دریافتی او  گرفته تا تعطیل بی رویه  و غیر منطقی لیگ ، گاها بخشی بسیار اندک از علاقمندان فوتبال را همراه خود می نمایند اما دوباره و دوباره کی روش بیشتر و بیشتر خود و تفکراتش را اثبات می نماید تا جایی که دیگر این منتقدین در حوزه فنی لب به اعتراض نمی گشایند و بیشتر از جاه طلبی کی روش و کم اهمیتی او به لیگ ایران و اینکه چرا فدراسیون تسلیم محض ایشان هست همواره شاکی می باشند.
در این بین اتفاقات فوتبالی و اشتباه فاحش داوری باعث حذف تیم ملی در مقابل عراق بهانه ای می شود برای حمله کردن بیشتر و بیشتر به سرمربی تیم ملی! اما کی روش همچنان سعی بر آن دارد تا برای تحول اساسی و موفقیت فوتبال ایران اصول منطقی... و علم فوتبالی را بجای دعا و ثنا نهادینه نماید.
این بار دور نهایی تیمهای آسیا برای ورود به جام جهانی برزیل آغاز میشود . از آنجایی که همواره در چند دهه گذشته صرفا حضور تیم ملی در جام جهانی سقف آرزوی فوتبال دوستان ایرانی بود ، تیم کی روش نه تنها در رقابتی نفس گیر ایران را به جام جهانی برزیل رهسپار می نماید بلکه با حضوری آبرومندانه و سه بازی درخشان   ایران در این رقابت ها خصوصا بازی خاص تیم کی روش مقابل آرژانتین که به گواه اکثر کارشناسان فوتبال ، یکی از بهترین بازی ارائه شده تاریخ فوتبال ماست،  دیگر توقعات هواداران از فوتبال ملی روز به روز بیشتر میشود.
در مقابل مخالفان او توجیه می نمایند به دلیل افزایش سهمیه تیمهای آسیایی ایران با چاشنی شانس جواز جام جهانی را گرفته است.

دیگر تفکرات حرفه ای کی روش کاملا بر فوتبال ما سایه انداخته و تعداد لژیونرهای ایرانی شاغل در اروپا افزایش یافته است. میانگین سنی تیم بطوری کاملا محسوس تقلیل یافته است.
تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه باعث شده که هر رکوردی توسط این مرد دیکتاتور پرتغالی دست نیافتنی جلوه نماید. توصیه و تاکید ایشان به فوتبالیستهای جوان برای پوشیدن پیراهن تیم ملی باعث شده تا بیشتر فوتبالیستها انگیزه حضور در فوتبال اروپا داشته باشند. و حضور در فوتبال قاره سبز را به دلارهای کشورهای عربی ترجیح دهند.
اینک شش سال از حضور کی روش در فوتبال ما گذشته است.  تیم ملی ما دارای شخصیتی والا و جایگاه قابل احترامی دسته یافته است. فوتبال ما کاملا متحول شده و روحیه شکست ناپذیری گویا به جان بازیکنان القا گردیده است. ما در بهترین زمان ممکن بسر می بریم تا آنجا که چندین رده در رنگینگ فیفا ارتقا یافته و چند سال پیاپی ایران بعنوان تیم اول آسیا انتخاب می شود.
بار دیگر دور مقدماتی جام جهانی روسیه آغاز میگردد ، ایران پس از کسب نتایجی بی نظیر و درخشان در دو هفته مانده به پایان این بازیها صعود خود را بعنوان اولین تیم آسیایی جشن می گیرد، اما همچنان نتوانسته منتقدین خود را راضی نماید!! گرچه این هجمه ها کمتر شده است.  و این بار مخالفان بر این باورند که نسلی از فوتبالیست های ناب به فوتبال ما ترزیق گردیده است که با هر مربی ایرانی هم میتوانست صعود کند.
رفته رفته کی روش هم قید حمایت اکثر مربیان و اغلب پیشکسوتان فوتبالی را زده و خیلی شفاف با صراحت بیان می کند که هیچ اعتقادی به لیگ ایران و دانش بعضی از مربیان وطنی ندارد ، و همه بازیکنان باید تا شروع بازیهای جام جهانی در اختیار دستیاران او باشند ، چرا که بازیکنان داخلی با این میزان دوندگی و اینگونه بدنسازی توان رقابت در جام جهانی را ندارند.
در آستانه شروع جام جهانی لیست جنجالی مسافرین روسیه توسط کی روش اعلام میشود. این بار نامی از جلال حسینی آماده ترین مدافع پوششی لیگ و وریا غفوری آماده ترین بال راست لیگ در اسامی اعلام شده به چشم نمیخورد و هجمه ای سنگین بر علیه این مرد پرتغالی آغاز میشود که گاها به مجلس و نمایندگان مجلس هم کشیده میشود. هر چند حق انتخاب بازیکن به سلیقه و تفکرات هر سرمربی بر میگردد ، اما  این بار کی روش در خصوص عدم انتخاب این دو بازیکن توجیه چندان منطقی ندارد.
بیست و چهارم خردادماه فرا میرسد و اولین بازی ایران در جام جهانی مقابل مراکش آغاز میشود بیشتر مخالفین خود را آماده می نمایند تا در صورت شکست تیم ملی و ضعیف ظاهر شدن روزبه چشمی که بجای جلال حسینی و رامین رضاییان که وریا غفوری ترجیح داده شده بود همچنین بیرانوند که بیشتر اهالی فوتبالی اعتقاد داشتند رشید مظاهری از او برتر است، شمشیر از رو بکشند.

چشمی که بقول کی روش با کلاس ترین مدافعان ده سال اخیر فوتبال ماست بسیار پرفروغ ظاهر میشود تا به هیچ عنوان خلاء جلال حسینی احساس نشود.
علیرضا بیرانوند بر خلاف بازیهای قبل بدون اشتباه و در یک صحنه با اینکه دید کافی نداشت ضربه ای که بوی گل می آمد توپ را از درون دروازه بیرون کشید.
و در سمت راست رامین رضاییان از بهترین ها بود تا بیشتر مخالفان و منتقدین به درایت و کاردانی کی روش سر تسلیم فرود آورند.
بیشتر مربیان شاکی که اعتقاد داشتند چرا یک روز پس از بازی لیگ باید بازبکنان خود را به کمپ تیم ملی معرفی نمایند؟ جنگندگی و دوندگی بازیکنانی چون امید ابراهیمی ، وحید امیری ، صرفا به گفته های کی روش صحه گذاشت که با نظارت و بدنسازی دستیاران او  بازیکنان لیگ ما میتوانند در این سطح فوتبال کنند و کم نیاورند.
از مهمترین ویژگی خصوصیات این مربی که خصوصا در بازی با مراکش بیش از هر زمان نمایان بود اینکه کی روش روحیه شکست ناپذیری خود را با اتحاد و همدلی در تیم ایران نهادینه نموده تا بازیکنان او تا پای جان خود را مقابل توپ حریفان قرار دهند.
فارغ ازکسب هر نتیجه در بازیهای بعد ضمن اعتراف به دانش و درایت این مرد ، بابت ایجاد این شور و نشاط به جامعه افسرده این روزها به احترام این مربی باید ایستاد.
چرا که اگر نقدی قرار شد صورت بگیرد باید از جانب یک مربی در سطح کی روش بیان شود نه امثال مایهلی کهن یا قلعه نوعی...  از آنجا یی که نقد و تخریب، بسان تیغی دو لبه میباشد که میتواند در دست جراحی حاذق به منظور جداسازی عارضه ای آفت زا از پیکری رنجور به کار گرفته می شود و دیگری همچون پتکی کوبنده صرفا برای ویرانگری و افول و نابودی بکار رود ،  امید است منصفانه ببینیم و منصفانه قضاوت نماییم.
به طور قطع اگر کی روش از تیم ملی فوتبال ایران جدا شود گذشت زمان نشان دهنده کارهای بزرگی است که وی انجام داده است و مواردی که او میبیند شاید پس از سالها مربیان و کارشناسان وطنی درک نمایند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/98217