کد خبر: 98104 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 24 خرداد 1397 - 07:40
بشار اسد: رابطه ایران و سوریه فروشی نیست
اتحاد خبر: بشار اسد رییس جمهوری سوریه با اشاره به اینکه عربستان سعودی پیشنهاد قطع رابطه تهران-دمشق را ارایه کرده است،گفت: سعودی ها پرداخت هزینه قطع این رابطه را مطرح کردند اما روابط ایران و سوریه قابل فروش نیست.
اتحاد خبر: بشار اسد رییس جمهوری سوریه با اشاره به اینکه عربستان سعودی پیشنهاد قطع رابطه تهران-دمشق را ارایه کرده است،گفت: سعودی ها پرداخت هزینه قطع این رابطه را مطرح کردند اما روابط ایران و سوریه قابل فروش نیست.

به گزارش ایرنا؛ رییس جمهوری سوریه در گفت وگو با شبکه خبری العالم که چهارشنبه شب منتشر شد، افزود: روابط ایران و سوریه قابل فروش نیست و هیچ کس جرات ندارد بهایی برای آن تعیین کنند.

 

وی افزود: برخی کشورها از جمله عربستان در ابتدای جنگ در سوریه و در مراحل مختلف چنین موضوعی را مطرح کردند.

اسد اظهار داشت: عربستان سعودی پیشنهاد داده بود که اگر سوریه روابط خود را با ایران قطع کند، اوضاع در این کشور به وضع عادی بازخواهد گشت، این اصل از نظر ما مردود است.

 

وی با تاکید بر اینکه موضوع رابطه سوریه با ایران راهبردی است، اظهار داشت :مواضع عربستان در خصوص رابطه دمشق و تهران یک موضوع علنی است.

 

**مانع نداشتن پایگاه نظامی ایران در سوریه

رئیس جمهوری سوریه درباره احتمال برپایی پایگاه نظامی ایران در سوریه گفت: تا زمانی که ایران همانند روسیه همپیمان ما است، دمشق هیچ مانعی بر سر راه حضور پایگاه های نظامی ایرانی در سوریه نمی بیند.

اسد تصریح کرد: البته اگر ما درخواست کنیم در آن صورت از تهران خواهیم خواست تا با آن موافقت کند و این ما هستیم که ممکن است چنین درخواستی کنیم و ایران در این زمینه درخواستی از ما نکرده است. در واقع ایران مصلحتی جز درهم کوبیدن تروریسم ندارد اما دامنه جنگ گسترش یافته و همین امر سبب شد تا ماهیت حضور ایران در سوریه نیز گسترش یابد.

وی گفت: این موضوع در مورد روسیه نیز شکل گرفت. اگر ما با همکاری و هماهنگی و گفت وگو با ایرانیان احساس کنیم که نیازمند پایگاه های نظامی ایرانی هستیم در این موضوع شک و تردید نخواهیم کرد اما درحال حاضر حمایت ایران در شکل کنونی اش تاثیرگذار است.

 

**رابطه راهبری ایران و سوریه

رئیس جمهوری سوریه از رابطه این کشور با ایران به عنوان یک 'رابطه راهبردی' نام برد که 'قابل معامله نیست و با حال و آینده منطقه در ارتباط است'.

اسد تاکید کرد: ایران و سوریه این رابطه را در بازار سیاسی بین المللی عرضه نکرده اند تا بتوان بر سر آن با دیگران معامله و سازش کرد.

وی تصریح کرد: هدف اسراییل از تبلیغات علیه ایران آن است که جمهوری اسلامی را تحریک کرده و در تنگنا قرار دهد که در راستای تبلیغات علیه ایران در ارتباط با پرونده هسته ای است.

رییس جمهوری سوریه بیان کرد: آنها می خواهند علیه ایران یک موج بین المللی راه بیاندازند و در ارتباط با سرزمین سوریه تصمیم گیری صرفا سوری است و ما درگیر یک نبرد واحد هستیم و اگر تصمیمی در مورد ایران داشته باشیم فقط با ایرانیان درباره آن سخن خواهیم گفت و با هیچ طرف دیگری گفت وگو نخواهیم کرد.

**ائتلاف پایدار بین ایران و سوریه

رئیس جمهوری سوریه در مورد ماهیت ائتلاف موجود میان کشورش با روسیه و ایران گفت: این یک ائتلاف ثابت و استوار است و تاریخچه 40 ساله دارد و به همین دلیل نیازی نیست از آن به عنوان یک ائتلاف گذرا نام ببریم.

اسد بیان کرد: این ائتلاف با توجه به منافع مشترک و واقعیت های موجود درحال قدرت گرفتن است و تا زمانی که محور مقابل ما از تروریسم حمایت می کند، سوریه به همراه ایران و روسیه به طور مشترک نگران خطر تروریست باقی خواهند ماند زیرا خطر تروریسم یک خطر فراگیر برای همه جهان است.

 

**اصطلاح مستشار نظامی معنی گسترده ای دارد

وی در ارتباط با ماهیت حضور ایران در سوریه گفت: ما مستشار نظامی ایرانی داریم و این اصطلاح گاهی معنی گسترده ای دارد زیرا ما براساس رابطه قدیمی که با ایران داریم حتی قبل از جنگ نیز مستشار نظامی ایرانی داشتیم زیرا رابطه نظامی دو کشور محکم و استوار است.

رییس جمهوری سوریه افزود: وقتی این تشکیلات نظامی وارد مرحله جنگ می شود، این مستشار به رزمنده تبدیل می شود پس اصطلاح مستشار دارای ابعاد متعددی است. ما به طور حتم مستشار ایرانی در سوریه داریم و گروهی از نیروهای داوطلب ایرانی برای جنگ به سوریه آمده اند که توسط افسران ایرانی هدایت می شوند.

وی تصریح کرد: ایرانی ها بخاطر ملت سوریه جنگیده و دفاع کرده و خون خود را نثار کرده است، به همین دلیل وقتی می گوییم مستشار این یک نامگذاری عمومی است.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که ما از حضور ایران اگر شکل رسمی داشت، شرمنده می شدیم اما از کلمه مستشار استفاده می کنیم زیرا تشکیلات نظامی ایرانی در هیچ یک از اشکال آن را درحال جنگ در سوریه نداریم زیرا اگر داشتیم نمی توانستیم آن را مخفی کنیم و همچنین چرا باید از بیان آن شرمنده باشیم؟ وقتی به طور رسمی و قانونی از روسیه برای حضور در سوریه دعوت کردیم خجالت نکشیدیم.

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: اگر تشکیلات نظامی ایرانی در سوریه داشته باشیم ما آن را اعلام خواهیم کرد، این روابط نیازمند انعقاد توافق نامه هایی میان دو دولت است که باید از مسیر پارلمان ها گذر کند و نمی توان چنین روابطی را پنهان نگه داشت.

 

**تاخیر سفر اسد به ایران

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه 'چرا به ایران سفر نمی کند با اینکه ظرف این مدت چند بار از روسیه دیدن کرده است؟' گفت: چند ماه پیش قرار بود سفری به ایران داشته باشم اما به تاخیر افتاد و لغو نشد. به دلیل شرایط استثنایی مربوط به تحولات جنگ این سفر به تعویق افتاد اما به طور حتم مانعی بر سر راه سفر من به ایران وجود ندارد و در آینده نزدیک به ایران سفر خواهم کرد.

 

** دو گزینه فراروی تروریست های جنوب سوریه

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد که تروریست های جنوب این کشور فراروی دو گزینه قرار دارند. یا طرح آشتی جویانه و یا آزادسازی با توسل به زور.

اسد ادامه داد: تا این لحظه به دلیل دخالت های اسراییل و آمریکا در جنوب سوریه نتایج عملی به دست نیامده است. رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها به منظور پیشگیری از دستیابی به هرگونه سازش و یا راه حل مسالمت آمیز، تروریست ها در جنوب سوریه را تحت فشار قرار داده اند.

رییس جمهوری سوریه ابراز داشت: از زمان آغاز جنگ در این کشور که به طور مشخص و به وضوح در جبهه جنوب شکل نظامی به خود گرفت، اسراییل به طور مستمر نیروهای سوری را گلوله باران کرده و از تروریست ها حمایت می کند.

وی تاکید کرد: درهم کوبیدن تروریست های وابسته به اسراییل در سوریه نخستین ضربه سیاسی و نظامی در تمامی زمینه ها علیه اسراییل به شمار می رود.

 

**نبود هیچ نگرانی برای بازسازی سوریه

اسد اظهار داشت: سوریه نگران بازسازی نیست زیرا نیروی کار در اختیار دارد و این امر می تواند صرفه جویی مالی برای کشور به همراه داشته باشد و به همین دلیل همچنان توان آغاز این فرآیند را دارد. علاوه بر آن کشورهای دوست امکاناتی در اختیار دارند و مایل به مشارکت در بازسازی سوریه هستند.

وی تاکید کرد: کشورهایی که در جنگ علیه سوریه شرکت داشتند و سبب ویرانی کشور شده اند، به هیچ وجه به آنها اجازه نمی دهیم در فرآیند بازسازی حضور داشته باشند.

 

**ارتباط تنگاتنگ صهیونیست با تروریست ها در سوریه

اسد در مورد ارتباط تنگاتنگ صهیونیست ها و تروریست ها در سوریه ابراز داشت: اسراییل از ابتدای جنگ به منظور هدایت نظامی تروریست ها اتاق فکر نظامی تشکیل داد و این اتاق تا به امروز به طور فعال به کار خود ادامه داده است.

وی ادامه داد: این امر نشان می دهد که ماموریت سپرده شده به تروریست ها همچنان ادامه دارد و آنها آماده انجام اقدامات تروریستی بیشتری هستند. تصمیم ما از همان ابتدا روشن بود و قصد آزادسازی تمام سرزمین سوریه را داریم.

 

**تاریخ سیاسی آمریکا بر دروغ مبتنی است

رییس جمهوری سوریه در ارتباط با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه التنف ابراز داشت: آمریکا می گوید آماده انجام چنین کاری است اما همگان می دانند که تاریخ سیاسی آمریکا مبتنی بر دروغ است و به همین دلیل چرا باید حرف آنان را باور کنیم.

 

**تاثیر منفی ناامنی در اردن بر سوریه

وی در ارتباط با آشوب های اخیر در کشور اردن گفت: ما امیدواریم در این کشور ثبات برقرار شود و آرزوی آشوب برای این کشور نمی کنیم زیرا این امر بر ما تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.

 

**حملات اسراییل را پاسخ خواهیم داد

اسد در ارتباط با احتمال ادامه یافتن حملات اسراییل علیه سوریه گفت: ما با توجه به امکانات نظامی خود پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهیم داد و به هر میزان که امکانات مان بهبود یابد، واکنش ما نیز بهبود خواهد یافت اما درحال حاضر قوی ترین واکنش علیه اسراییل آن است که تروریست ها را به عنوان ارتش عملی اسراییل در سوریه درهم بکوبیم.

رییس جمهوری سوریه ادامه داد: ما تروریست ها را ارتش اسراییلی می دانیم و آنها به وضوح در خدمت اسراییل عمل می کنند.
اسد تصریح کرد: آنان اولین کاری که انجام دادند این بود که سامانه دفاع هوایی ما را مورد حمله قرار دادند درحالی که این موضوع به تروریست ها به عنوان نیروهای پیاده نظام ارتباطی نداشت؛ آنها به درخواست اسراییل چنین کاری انجام دادند.

وی گفت: پاسخ دادن به حملات اسراییل در واقع نیاز به تصمیم گیری سیاسی ندارد و یک تصمیم سیاسی محسوب نمی شود بلکه یک تصمیم ملی به شمار می آید.

 

**تغییر نکردن سیاست سوریه در مورد فلسطین

رییس جمهوری سوریه در مورد سیاست کشورش در مورد فلسطین ابراز داشت: سیاست ما در موضوع فلسطین همانند چند دهه گذشته است و هیچ تغییری نکرده، البته حمایت ما از فلسطین به امکانات موجود سوریه بستگی دارد و بدون شک درحال حاضر اولویت ما پاکسازی سوریه از وجود تروریسم است و موضوع فلسطین و اینکه با کدام یک از طرف های فلسطینی می توانیم تعامل داشته باشیم در وهله بعد قرار دارد.

 

**حزب الله عنصر اساسی نبرد با تروریسم

رئیس جمهوری سوریه در مورد ادامه حضور نظامی حزب الله لبنان در خاک سوریه گفت: نبرد ما با تروریسم یک نبرد طولانی و مستمر است و نیازمند ائتلاف سه جانبه با ایران و روسیه هستیم، البته از نظر دولتی این یک ائتلاف سه جانبه است و حزب الله در نهایت یک عنصر اساسی در نبرد با تروریسم در سوریه است. جنگ ادامه دارد و نیاز ما به این نیروهای نظامی نیز طولانی است.

اسد ادامه داد: هر وقت حزب الله و یا ایران و یا دیگران خود به این نتیجه برسند که تروریسم در سوریه از بین رفته است، خودشان به ما خواهند گفت که ما می خواهیم به کشورمان بازگردیم، این یک امر طبیعی است اما هنوز زود است بخواهیم درباره این موضوع سخن بگوییم.

 

**تصمیمات سیاسی عربستان توسط آمریکا اتخاذ می شود

رئیس جمهوری سوریه در ارتباط با عربستان و احتمال اعزام نیرو از سوی این کشور به سوریه گفت: وقتی از یک دولت حرف می زنیم آن دولت باید از استقلال در تصمیم گیری برخوردار باشد.

اسد ادامه داد: بهتر است از من در مورد تصمیم آمریکا در این خصوص سوال کنید زیرا تصمیمات سیاسی عربستان توسط کاخ سفید اتخاذ می شود./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/98104