امروز: پنجشنبه 30 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 21 خرداد 1397 - 11:18
افزایش نگران کننده طلاق در فارس

اتحاد خبر: طلاق در شیراز و استان فارس روند نگران کننده ای دارد به گونه ای که از هر ۲.۷ ازدواج در شیراز یکی به طلاق می رسد که رشد طلاق های توافقی نیز سهم قابل توجهی دارد.

اتحاد خبر: آمارها می گوید وضعیت طلاق در استان فارس بسیار نگران کننده است. نسبت طلاق به ازدواج بهم  خیلی نزدیک است و کارشناسان را از این بابت نگران کرده است.

طلاق

توافق هایی که برای طلاق نیز صورت می گیرد نیز بر نگرانی کارشناسان افزوده است. مهر طلاق این روزها شناسنامه های خیلی از زوج ها را سیاه کرده است. مهر ناخوشایندی که کانون خانواده را از هم می پاشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اظهار نگرانی از افزاش پدیده طلاق در این استان گفت: بر اساس آمار ثبت احوال استان فارس، آمارها حکایت از این دارد که در سال ۹۶ نسبت ازدواج به طلاق ۳.۶ در استان و در شیراز ۲.۷ بوده است.

احمد رحمانیان افزود: این بدان معناست که در استان فارس از هر ۳.۶ ازدواج یک مورد و در شیراز از هر ۲.۷ ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون نسبت تغییر ازدواج به طلاق نیز گفت: در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ چهار درصد، در سال ۹۳ معادل ۷.۸ درصد و در سال ۹۴ معادل چهار درصد کاهش داشته و در سال ۹۵ نیز ۲.۴ درصد رشد طلاق را در استان داشته ایم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه در سال ۹۵ و ۹۶ آمار طلاق رشد داشته و وضعیت نگران کننده است، ادامه داد: البته استان فارس در زمینه طلاق استان ۱۸ کشور است اما با این وجود آمار پرونده های وارده به محاکم استان نگران کننده است.

رحمانیان با اعلام اینکه آمار ورودی پرونده های طلاق در سال ۹۶ به سال ۹۵ معادل ۱۸.۵ درصد رشد داشته، گفت: بر اساس آنالیزی که توسط دانشگاه انجام شده متاسفانه میزان طلاقهای توافقی نیز ۱۷.۳ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: آمار ورودی پرونده های طلاق به محاکم درخواست طلاق از سوی زوجه ۲۵.۹ درصد و توسط زوج نیز ۱۰.۹ درصد افزایش داشته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به مهمترین دلایل و موضوعات مربوط به طلاق پرداخت و گفت: بر اساس تحقیق میدانی که توسط دانشگاه به درخواست معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان انجام شده چند عامل در افزایش طلاق دخیل بوده که این عوامل همه به یک اندازه در این پدیده نقش داشته اند.

رحمانیان به تشریح این عوامل پرداخت و افزود: یکی از این عوامل مربوط به مسائل اقتصادی و معیشتی خانواده هاست زیرا مسئله اقتصادی از یک جهت به عدم تمایل جوانان به ازدواج نقش داشته و از طرف دیگر در صورت ازدواج تامین مخارج روزانه خانواده را با مشکل روبه رو کرده است.

وی از عدم آشنایی با مهارتهای زندگی به عنوان یکی دیگر از عوامل یاد کرد و گفت: یکی دیگر از مسائل مربوط به عدم آشنایی زوجین با مهارت های زندگی است زیرا متاسفانه افراد در برقراری ارتباط بین فردی با هم مشکل دارند از این رو ضروری است قبل از ازدواج افراد آموزش های لازم را ببینند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه عموما طلاقها در پنج سال اول زندگی صورت می گیرد، از اعتیاد به عنوان یک علل دیگر طلاق یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه افزایش گرایش به استفاده از موادمخدر به ویژه مخدرهای صنعتی مشکلاتی را به وجود آورده و بعضا شاهد فروپاشی این خانواده ها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ایجاد یک برنامه متمرکز و واحد برای پیشگیری از موضوع طلاق شد و افزود: متاسفانه دستگاه های ذی ربط در حوزه طلاق هرکدام جزیره ای اقدام می کنند و هیچ کدام برنامه مستمری ندارند در حالی که باید همه باهم تلاش کرد.

رحمانیان به گوشه ای از برنامه های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس برای کاهش پدیده طلاق اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی در زمینه کاهش طلاق وظیفه ای ندارد و زمانی پرونده طلاق وارد محاکم می شود که کار به مرحله بحران رسیده و دیگر از دست ما کاری بر نمی آید.

وی بیان کرد: با این وجود دستگاه قضایی ۵۸ مرکز مشاوره در کنار محاکم ایجاد  کرده که ۱۸ مرکز در شهر شیراز است و در این مراکز مشاوره های حقوقی، مذهبی، مهارتهای ارتباطی به افراد داده می شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس ادامه داد: علاوه بر این در کنار مراکز از مصلحین نیز برای ورود به این مسئله کمک گرفته شده که این موضوع نیز در فارس در حال پیگیری است.

اما یک کارشناس حوزه آسیب های اجتماعی و فرمانده سابق انتظامی فارس در رابطه با پدیده طلاق به خبرنگار مهر گفت: ازدواج‌هایی که بر پایه و اساس ارزش های اخلاقی و شناخت عمیق از سوابق اجتماعی و فرهنگی و دینی زوجین وجود داشته باشد موفق خواهند بود.

سردار سیروس سجادیان  با اشاره به اینکه طلاق از مهمترین پدیده های حیات انســان تلقی می شــود، افزود: این پدیده دارای اضلاعی به تعداد تمام جوانب و ابعاد جامعه انسانی است اول اینکه طلاق یک پدیده روانی است زیرا به تعادل روانی نه تنها دو انســان، بلکه فرزندان، دوســتان، بستگان و نزدیکان آنها اثر می گذارد.

فرمانده سابق انتظامی استان فارس تفاوت طبقاتی را از علل پدیده طلاق برشمرد و افزود: تفاوت طبقاتی یکی از عواملی است که با امکانات اجتماعی معمولاً دیدگاه‌های مختلفی را به‌وجود می‌آورد.

سردار سجادیان بیان کرد: طلاق به عنوان یک مسئله اجتماعی که در برگیرنده انحلال قانونی ازدواج و جدایی زن و شوهر است و به لحاظ تأثیرات گسترده در روند رشد جمعیت و همچنین دگرگونی ساختار خانواده حائز اهمیت  است.

وی توقعات نابجای زوجین از یکدیگر، خشم و پرخاشگری و عدم توجه به یکدیگر و عدم اعتماد  را زمینه ساز پدیده طلاق دانست و بیان کرد: روابط اجتماعی ناسالم، ازدواج‌های احساسی، عشق‌های کورکورانه و خیابانی و... معمولا به طلاق می‌انجامند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فاصله بین تصور و واقعیت در سال اول زندگی یکی از علل طلاق در سال‌های اول زندگی است زیرا در این سالها خیلی از زوجین متوجه می‌شوند که مناسب هم نیستند؛ یعنی فاصله بین تصوری که از هم داشتند و آن چیزی که واقعاً تجربه می‌کنند را در سال اول متوجه می‌شوند.

وی گفت: نکته جالب توجه در این قضیه آن است که تازه در سال اول متوجه می‌شوند فردی که با او ازدواج کرده‌اند، آن فردی نیست که می‌خواستند.

سردار سجادیان بر لزوم شناخت زوجین از یکدیگر تاکید کرد و ادامه داد: زوجین باید به لحاظ مذهبی در یک راستا باشند، به اعتقادات یکدیگر احترام بگذارند و از منظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شبیه هم باشند.

وی در خصوص آسیب‌های ناشی از رخداد طلاق تصریح کرد: بچه‌های طلاق یکی از آسیب‌های طلاق است؛ بچه‌هایی که زیر چتر خانواده بوده‌اند بعد از طلاق هرکدام به سمتی یا به همراه پدر و یا به همراه مادر رفته و به‌نوعی تک والد می‌شوند و یا بد سرپرست و بی‌سرپرست می‌شوند. گرفتار شدن فرزندان طلاق به یکسری از آسیب‌ها یکی دیگر از پیامدهای طلاق است.

این مدرس دانشگاه ارتقای فرهنگ اجتماعی  جامعه را زمینه‌ای برای کاهش آمار طلاق و تقویت نهاد خانواده عنوان کرد و گفت: مسئولین فرهنگی باید در جهت ارتقای فرهنگ جامعه تلاش کنند چراکه متاسفانه اینترنت و ماهواره در جامعه امروز به معضلی بزرگ تبدیل شده و نهاد خانواده را تهدید می‌کند.

فرمانده سابق انتظامی استان فارس درباره راهکارهای کاهش پدیده طلاق سخن گفت و افزود: داشتن شرایط مساعد برای ازدواج، توجه به مسائل معنوی، دینی و تشابه زوجین از لحاظ اعتقادات مذهبی، فرهنگی، اقتصادی  و تحصیلات می‌تواند به تشکیل یک ازدواج موفق کمک شایانی کند.

سردار سجادیان به تشریح عوامل پیشگیرانه یا کاهش دهنده بحران زناشویی و طلاق اشاره کرد و افزود: داشتن شرایط مساعد برای ازدواج، تشابه زوجین از لحاظ اعتقادات مذهبی، برخورداری از امکانات مالی یا تمکن مالی در حد متوسط به هنگام ازدواج، تشابه نسبی سطح آموزش، فرهنگ و تحصیلات، داران بودن آموزش کافی در زمینه مسائل خانوادگی، مراجعه به مراکز مشاوره و انجام مشاوره ازدواج قبل از ازدواج، دقت کافی در انتخاب همسر و خصوصا بهره گیری از مشورت با بزرگترهای فامیل و آشنایان  از مهمترین راهکارهای پشگیرانه است.

جانشین سابق مرکز مطالعات راهبری ناجا تقویت ارتباط بین زوجین را ازجمله راهکارهای پیشگیری از طلاق در بعد از ازدواج بیان کرد و افزود: این موضوع برای بعد از ازدواج است که افراد روابطشان را تقویت می‌کنند و با یادگیری یک سری مهارت‌های ارتباطی و مسائل مربوط به همسرداری، زندگی‌شان را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.

وی با تأکید بر یادگیری مهارت‌های زندگی خاطرنشان کرد: زن و مرد ازلحاظ اعتقادی، روحی ،جنسی، روانی و اجتماعی باهم بسیار متفاوت‌اند اینکه فرد بداند همسرش در موقعیت‌های مختلف چه انتظاراتی دارد و چه رفتارها و برداشت‌هایی از موقعیت می‌کند، کمک می‌کند تا بتوانند سازگاری بیشتری باهم داشته باشند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: موضوع طلاق از سوی دفتر امور اجتماعی استانداری فارس پیگیری می شود اما با این وجود امور خانواده نیز برنامه هایی را در دستور کار دارد.

معصومه دستغیب افزود: به عنوان نمونه مدتی قبل در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد که اداره ها و سازمانها باید نسبت به راه اندازی مرکز مشاوره و ارائه خدمات با قیمتهای مناسب به کارکنان خود اقدام کنند.

وی اظهار کرد: در این راستا به زوجین مشاوره های لازم داده شده و تا آنجا امکان دارد آموزش مهارتهای زندگی ببینند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس ادامه داد: با راه اندازی این مراکز به دنبال آن هستیم که در جهت تشکیل، حفظ و تحکیم خانواده گام برداریم.

به هر حال موضوع طلاق در استان فارس اکنون به یک مسئله مهم تبدیل شده که هرچه زودتر باید در راستای کاهش روند آن تلاش کرد. خانواده هایی که در این فرآیند دچار فروپاشی می شوند هرکدام به نوبه خود آسیبی به بدنه اجتماع وارد می کنند که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • تحقق دفاع مشروع
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 2 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 5 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 7 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 9 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 12 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 12 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...