امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 18 خرداد 1397 - 20:17

اتحاد خبر: دیروز از منبعی موثق شنیدم که منابع آب شرب اصفهان رو به اتمام است و تمام تلاش مسولان شرکت سهامی آب، دارد صرف این مساله می شود که حداقل تا پایان ماه مبارک رمضان،مردم این شهر،با مشکل بی آبی و تشنگی مواجه نشوند. مشکل ما استان بوشهری ها هم کمتر از اصفهانی ها نیست. ما نیز حدود نود درصد از آب مصرفی خود را از خارج از استان...

حل بحران آب با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی

مختار فیاض:

دیروز از منبعی موثق شنیدم که منابع آب شرب اصفهان رو به اتمام است و تمام تلاش مسولان شرکت سهامی آب، دارد صرف این مساله می شود که حداقل تا پایان ماه مبارک رمضان،مردم این شهر،با مشکل بی آبی و تشنگی مواجه نشوند.
مشکل ما استان بوشهری ها هم کمتر از اصفهانی ها نیست.ما نیز حدود نود درصد از آب مصرفی خود را از خارج از استان تامین می کنیم.استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد دو استان همجوار ما هستند که توامان نود درصد آب مورد نیاز استان یک میلیون نفری ما را تامین می کنند و از قضا خود این استان ها هم با معضل خشکسالی و کمبود آب دست به گریبان هستند.
با این وصف روز به روز حلقه ی کمبود مایه ی حیات برای همه ی ما تنگ تر می شود و بحران های اجتماعی و فرهنگی مترتب بر آن نیز بیش از پیش چنگ و دندان خود را به ما نشان می دهند.
سوال اساسی در این شرایط این است که چه باید کرد؟
آیا امکان مهاجرت دسته جمعی ایرانیان به کشورهای دارای منابع آب فراوان وجود دارد؟یعنی واقعا آیا کسی هست که چنین راه حلی به ذهنش خطور کند؟ طبعا خیر!!!
چرا که نه امکان چنین مهاجرتی برای ایرانیان هست و نه کشوری بر این کره ی خاکی وجود دارد که بتواند پذیرای این حجم از مهاجرت باشد.!!!
پس چه باید کرد؟به اعتقاد همه ی کارشناسان،کشور ایران،علیرغم این که همواره از میزان بارندگی نسبتا پایینی برخوردار بوده است؛اما از نظر منابع زیرزمینی آب  تقریبا شرایط قابل قبولی داشته است.چرا که با دوراندیشی نیاکانمان، پی در پی ،گوراب ها و سدهای فراوانی در مسیر سیل ها احداث می شده است و سالانه مقدار قابل اعتنایی آب به سفره های زیرزمینی تزریق می گردید.
در دوران ما متاسفانه نه تنها نسبت به چنین تاسیسات زیربنایی،کم توجهی می شود بلکه منابع آب زیرزمینی حاصل از تلاش نیاکان خردمندمان نیز با بی تدبیری هرچه تمام تر،از طریق موتورپمپ های مختلف،استحصال و صرف زراعت محصولاتی شده است که برای کشور هیچ گونه اولویتی نداشته و ندارد.بناچاراکنون ما مانده ایم و چاه هایی خشک و دشت هایی فرونشسته و شوره رازهایی که آینده ای بحرانی را در پیش چشممان به نمایش  می گذارند.
تحقیقا ادامه ی این روند یعنی خودکشی جمعی و نابودکردن آینده ی خود و فرزندانمان.پس به یقین، باید چاره جویی کرد هرچند خیلی دیر شده باشد.
 چاره اندیشی به این معنی که عقلای قوم،به دور از جنجال های بی ارزش سیاسی، از سوئی از تمام ظرفیت ها،برای استفاده صحیح و بهینه از همین مقدار آب موجود بهره بگیرند و از سوی دیگر تمام مسائل حاشیه ای از جمله هزینه درآمد های کشور در خارج از مرزها را کنار گذاشته و صرفا به حیات و آینده ی مردم و کشور بیاندیشند:
۱-در بخش استفاده ی بهینه از منابع آب،حقیقتا ظرفیت های فرهنگی زیادی وجود دارد که ما در قضیه "آب"کاملا از آن غافل بوده و هستیم.به طور مثال در برنامه های سیاسی از جمله انتخابات،کمپین های تخصصی گوناگونی، همچون هنرمندان ، ورزشکاران ، فرهنگیان و...برای حمایت از افراد و جریان های سیاسی تشکیل می شود که غالبا تلاش های آنان قرین موفقیت است.این تجربه موفق می تواند در حفاظت و صرفه جویی تمام مردم از "مایه ی حیات"نیز به مددمان بیاید و از یک بحران بسیار جدی نجاتمان دهد.به دلیل آن که این طبقات به عنوان الگوی مورد عنایت مردم، نقش موثری در تغییر رفتار مصرف کنندگان ایفا می کنند.
ضمن این که به واسطه ی فرسوده بودن شبکه های لوله کشی، روزانه مقدار قابل توجهی آب از منافذ و محل اتصال لوله های زیرزمینی به هدر می رود.مسولان (حتی با خودیاری مشترکین)می توانند و باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا با نوسازی این شبکه ها،از هدر رفت میزان زیادی از این منابع جلوگیری نمایند.
۲-در بخش پرهیز از مسائل حاشیه ای نیز اگر هزینه ی فعالیت سیاسی خاص که هم اکنون در خارج از مرزها صرف می شود؛یکجا در کشور و برای اشتغال زایی در بخش های غیرکشاورزی به کار گرفته  شود؛کشاورزان ما که از سر استیصال به فعالیت کشاورزی از جمله زراعت محصولاتی کم اهمیت و با نیاز آبی فراوان از جمله جالیز و صیفی می پردازند؛در مشاغلی دیگر امکان اشتغال پیدا می کنند و از هدررفت یا مصرف بی رویه منابع زیرزمینی آب جلوگیری می شود.
شایان یادآوری است که هیچ کدام از این دو اقدام، به دست سیاسیون به تنهایی عملی نخواهد شد چرا که این طبقه(سیاسیون)صرفا به امروز می اندیشند و فردا برای آنها اهمیت چندانی ندارد.بنابراین همه ی اقشار خصوصا فرهنگیان ،دانشوران،دانشجویان،هنرمندان و طبقاتی از این دست،می توانند در این روند که ممکن است مدت ها به طول بیانجامد؛نقش آفرینی کنند.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1397/03/29 - 06:19
0
0
انصافا امروزه مشکل مردم آب است نه مسایل بی ارزش سیاسی.کاش همه این را درک کنند.
1397/03/23 - 17:20
0
0
دغدغه شما ستودني لست ًخوشبختانه روز به روز أفراد بيشري احساس مسئوليت مي كنند اميدوارم متمدنانه رفتار منين و إز آب استفاده صحيح كنيم'
1397/03/23 - 01:15
0
0
ادعای مسلمانی می کنییم .با ناراحتی همنوع خود خوشحال می شویم .اگر مسلمان بودیم .همچون سلمان در مسلمانی تلاش می کردیم .اسلام یعنی مساوی . حضرت محمد .پیامبر مهربانی بود .نه زور گو .به تارمویی گیر می دهیم اما در فکر سنت پیغمبر .ازدواج نیستیم .کسی که ناراحتی مردم و زجر و غصه مردم .خوشحال شود .نمرود زمان است .بیاییم در فکر همشهری باشیم
1397/03/23 - 00:56
0
0
با سلام خدمت استاد عزیز .نه تنها در دشتستان .بلکه در کل ایران حس انسان دوستی .نوع دوستی .حمایت اجتماعی وجود ندارد .طرف تانکرهای منزلش را پر از اب می کند .بعدا شستشوی ماشین را شروع می کند .حیاط منزل شروع میکند. فکر نمی کند در منزل همشهری اب خوردن .نیست.فقط می گوییم خودم.
1397/03/20 - 17:04
0
0
آقا جان ما آب برای مصرف نداریم که مصرف کنیم تا چه برسد که صرفه جویی نمایم.همسایه های ما که پمپ قوی دارند تمام آب ها را می کشند و می برند
1397/03/20 - 16:54
0
0
سلام و درود بر کسانی که بحق خواهان رفع مشکلات مردم هستند و در این راستا نهایت سعی و تلاش خود را بعمل می آورند ، به عمل کار برآید به سخندانی نیست--- گاهی اوقات که در زمینهای کشاورزی در منطقه بوشکان سرکی می زنیم شاهد بستن رودهای فصلی هستیم و هنواز دیوارهای آن بر اطراف رودخانه و دره ها نمودار است و یک لحظه به فکر وادارم می کند که گذشتگان چه کسانی بودند و چه فکر می کردند و چه کارهایی بر زمین های زراعی انجام داده اند اما امروز از آن بندها خبری نیست و به مرور زمان آنها از بین رفته اند و دولت هم برنامه چندانی نداشته و اگر کاری هم انجام داده بدلیل نداشتن نظارت کافی چندان فایده ای ندارد اکنون که منابع طبیعی دشتستان در بعضی از نفاط اقدام به ساخت سد نموده اکنون در حال پر شدن از رسوبات هستند و اعتبار لازم برای تخلیه آنها وجود ندارد و اگر این رسوبات در پشت سدهای که توسط آبخیزداری منابع طبیعی تخلیه نشود علاوه بر اینکه آب به زیرزمین منتقل نمی شود در سال های آتی آت سدها نیز تخریب خواهد شد ما رودهای فصلی زیادی داریم که در فصول بارانی مقدار زیادی آب به سمت دریا سرازیر می کنند و چندان در مهار آنها دولت موفق نبوده و شاید بی توجهی مدیران محلی و استانی باشد و برای کنترل سیلاب یک سد بر روی رودخانه فصلی آبپای ارغون در حال ساخت است که بدلیل کمبود اعتبار در حال حاضر ساخت آن متوقف گردیده است که امیواریم مسئولین محترم دشتستان اعتبارات لازم را برای آن تامین نمایند و هر چه سریعتر ساخت آن بپایان برسد . در سال های نه چندان دور چاههای زیادی بود که اب آشامیدنی روستاهای زیارت و دهقاید حتی شهر برازجان را تامین می کرد و الان تعطیل شده اند و مدیران تامین آب فقط به فکر تامین آب از طریق آب شاپور کازرون بودند و فکر می کردند که برای همیشه کافی است و کمتر به فکر افزایش جمعیت و نیازمندی آب بودند علاوه بر تامین آب آشامیدنی برای مردم تعداد زیادی باغ شهری وجود دارد که اکنون از همین آب آشامیدنی بهره می بردند و عده ای نیز رعایت صرفه جویی در مصرف آب را ندارند لذا موارد ذیل پیشنهاد می گردد
1-شناسایی حوزه های آبی و ایجاد سد 2-بازسازی و بهینه سازی چاههای قدیمی و حفر چاههای جدید 3- تعین مقدار مورد نیاز و یا تهیه الگوی مصرف آب و افزایش هزینه آب برای مشترکین پرمصرف 4- قطع آب های مشترکین باغ شهری که از طریق آب آشامیدنی اقدام به کاشت نهال نموده اند 5-انتقال آب از طریق تانکر به مناطقی که درحال حاضر امکان استفاده از آب لوله کشی وجود ندارد 6- تامین اعتبار لازم برای خارج نمودن رسوبات از پشت سدهای موجود ..........
امیدوارم که مسئولین استان و شهرستان تلاش لازم را برای تامین آب بعمل آورند تا با موفقیت از بحران آب نجات پیدا کنیم
فرهنگ سازی در امر نظافت و شستشو و تغییر سبک زندگی
اگر اوضاع بهمین منوال پیش برود و قحطی آب ادامه یابد، باید هرچه زودتر و تا دیر نشده به اندازه کافی و بمقدار فراوان دستمال کاغذی وارد و در انبارها ذخیر شود تا در هوای گرم و جهنمی و زیر آفتاب داغ و سوزان مجبور نباشند که بنا به خبرها مثل تایلندی های دست و پا نشسته جهت خرید و تهیه کاغذ توالت مدت ها در صف های طولانی منتظر بمانند
1397/03/20 - 10:46
0
0
واقعا باید از آقای فیاض قدردانی کرد که در همه زمینه ها صاحب نظر هستند و با نوشتن مطلب علمی به روشنگری می پردازند. من سعی می کنم که از همین امروز برای مصرف آب برنامه صرفه جویی داشته باشم.
1397/03/19 - 20:29
0
0
درود بر شما که دغدغه این مردم را دارید. کاش هر ایر انی با اصالت به فکر حل این بحران باشد.من که از گذشته به این مسئله خیلی اهمیت می دادم. خدا کند همه احساس مسئولیت کنند.
1397/03/19 - 09:41
0
0
پناه می بریم به خدا.واقعا مساله بحرانی است.خدا کنه هم مسولین و هم مردم یک فکر اساسی کنند.وگرنه آب چیزی نیست که بشود به سادگی از کنار آن گذشت.آب مایه حیات است.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...