کد خبر: 97293 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 06 خرداد 1397 - 10:35
تصویر روز اتحاد خبر(416)/ مشیر، پلی تاریخی برروی رودخانه دالکی

اتحادخبر: پل مشیر، معروف به پل حاج محمدرحیم، در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق شهر دالکی در شهرستان دشتستان، بر روی رودخانه دالکی احداث گردیده است.

اتحادخبر- قاسم پاکدل: پل مشیر، معروف به پل حاج محمدرحیم، در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق شهر دالکی در شهرستان دشتستان، بر روی رودخانه دالکی احداث گردیده است.
این پل از بناهای تاریخی دوره قاجار بوده و به دستور حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی از تجّار متموّل، والی و حاکم وقت فارس و با معماری حاج محمد رحیم شیرازی در سال ۱۲۴۸ ه.ش تقریباً همزمان با کاروانسرای مشیرالملک برازجان، ساخته شده است.


عکس ارسالی از: فاطمه سماوات


پل مشیر به نام های پل دالکی، پل حاج محمد رحیم و پل نمازگاه نیز معروف می باشد.
در کنار این پل تاریخی، كاروانسرای مشیر برای استراحت کاروان ها احداث گردیده است، پل و كاروانسرای مشير در ۲۵ کيلومتری شمال شهر برازجان در کنار راه فعلی برازجان به شيراز قرار گرفته اند.
پل مشیر دارای شش دهانه می باشد که طول آن از ابتدا تا انتها ۲۸۵ متر، عرضش ۱۰/۶۵ متر و ارتفاع آن در بلندترین نقطه تا سطح آب رودخانه ۱۴/۶۰ متر است.
مصالحی که در ساخت این پل زیبا، به کار رفته همه از سنگ های بزرگ و کوچک تراشیده شده و ساروج است و نیز بالای پل یعنی محل عبور و مرور، با تخته سنگ هایی مفروش گردیده است.
این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار تاریخی ایران به شماره ۲۴۱۱ به ثبت رسیده است.

 

تصاویر خود را برای نشر در قسمت تصویر روز اتحاد خبر به شماره ۰۹۳۶۶۳۲۰۱۱۴ ارسال نمایید تا با نام شما در این پایگاه خبری نشر داده شود. مثل همیشه با نظرات سازنده خود ما را یاری کنید./ص

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/97293