کد خبر: 97277 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 06 خرداد 1397 - 09:20
نرخ تعرفه خدمات بندری در بوشهر کاهش یافت

اتحاد خبر: سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: نرخ تعرفه برخی از خدمات بندری در بوشهر کاهش یافت که باعث استقبال بیشتر صادرکنندگان و واردکنندگان و به دنبال آن رونق بندر بوشهر می شود. نور الله اسعدی افزود: برای کمک به تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی، افزایش رقابت پذیری خدمات بندری و دریایی در منطقه و جهان...

اتحاد خبر: سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: نرخ تعرفه برخی از خدمات بندری در بوشهر کاهش یافت که باعث استقبال بیشتر صادرکنندگان و واردکنندگان و به دنبال آن رونق بندر بوشهر می شود. نور الله اسعدی افزود: برای کمک به تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی، افزایش رقابت پذیری خدمات بندری و دریایی در منطقه و جهان، ارتقا توان صادرکنندگان و کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی در تعرفه های بندری و دریایی بازنگری چشمگیری صورت گرفته است.

به  گزارش ایرنا؛ وی بیان کرد: در بخش کشتی عمده تغییرات تعرفه ای برای کاهش هزینه و جذب خطوط کشتیرانی بزرگ است که کاهش هزینه توقف کشتی کنار اسکله به میزان 10,5 درصد اعمال شده است.


اسعدی ادامه داد: کاهش تعرفه یاد شده با هدف کم کردن هزینه های مترتب بر کشتی، اعمال 2 شیوه برای عملیات تخلیه و بارگیری کشتی شامل ارائه تخفیف 30 درصدی برای کشتی هایی که پس از تخلیه کالا در بنادر کشور که مبادرت به بارگیری کالاهای صادراتی و یا ترانزیتی می کنند و نیز کاهش تعرفه خدمات تامین آب برای شناورهای ایرانی و خارجی حداکثر به میزان 50 درصد به منظور تکمیل زنجیره خدمات و جذب شناورهای خارجی است که منجر به ایجاد اشتغال در منطقه می شود.


وی اضافه کرد: علاوه بر این تخفیف 70 درصدی به کشتی های رو رو حامل کالای صادراتی، ترانزیتی است.


سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: حذف هزینه لایروبی از مجموع هزینه های مترتب بر شناور سوخت رسان (در نتیجه کاهش هزینه های شناورهای سوخت رسان به میزان 20 درصد برای رونق عملیات سوخت رسانی درلنگرگاه داخلی و خارجی) دیگر تغییرات تعرفه ای مدنظر در حوزه کشتی در بنادر کشور است.


وی اظهار کرد: عمده تغییرات تعرفه ای در بخش کالاهای غیرکانتینری نیز برای کاهش ماندگاری کالا و افزایش بهره وری در بنادر صورت گرفته است.


اسعدی گفت: تخفیف تا سقف 10 درصد در هزینه های بندری شامل خن کاری و باربری با هدف تقویت توان رقابتی صادرکنندگان کالاهای فله خشک معدنی که ارزش آنها در بازارهای جهانی پایین است نظیرسنگ آهک، سنگ گچ، سنگ آهن، پودر کلینکر و غیره یکی از این تغییرات است.


وی افزود: با توجه به اینکه اقلام یاد شده یکی از ظرفیت های صادراتی بندر بوشهر است تخفیف یاد شده می تواند کمک شایانی به صادرکنندگان موادمعدنی در بوشهر باشد.


اسعدی یادآورشد: طراحی و تدوین تعرفه های انبارداری برای مواد معدنی اعم از فله و یا غیرفله با هدف کاهش هزینه انبارداری برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالای یادشدها، کاهش مدت ماندگاری کالا و افزایش بهره وری بنادر با ایجاد تعرفه تصاعدی که با هدف ایجاد وحدت رویه در زمینه نحوه گرفتن هزینه ها در بنادر کشور لحاظ شده دومین تغییری است که در این ارتباط می توان به آن اشاره کرد.


وی اظهار کرد: با هدف افزایش ترانزیت کالاهای غیرکانتینری از بنادر کشور برای فورواردرهایی که بیش از 75 هزار تن عملیات تخلیه و بارگیری در هر بندر داشته باشند تخفیف در خن کاری، باربری و انبارداری از 50 تا 70 درصد و نیز تخفیف در هزینه زیر بنایی منطقه ویژه از 55 تا 100 درصد در نظر گرفته شده است.


اسعدی ادامه داد: در بخش کالاهای کانتینری عمده تغییرات تعرفه ای برای افزایش عملکرد کانتینری بویژه صادرات، ترانزیت و ترانشیپ صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: با این حال بندر بوشهر همان طور که در گذشته های نه چندان دور دروزاه تجارت خلیج فارس به ایران بوده اکنون نیز ظرفیت هایی وجود دارد که می تواند بارقه های امید برای بازپس گیری این جایگاه تاریخی را روشن کند.


اسعدی افزود: در این ارتباط با وجود تغییرات تعرفه ای صورت گرفته تلاش هایی در دست انجام است که این کاهش تعرفه در چند شاخص برای بندر بوشهر بصورت اختصاصی لحاظ شود.


وی گفت: در سال حمایت از کالای ایران بخشی از این مهم در گرو صادرات محقق می شود که در زمینه همگان باید برای تسهیل سازی در این امر کمک کنند.


اسعدی یادآور شد: بخشی از این امور در حوزه زیرساخت ها است که با طرح های در دست اجرا در جزیره نگین و همچنین آغاز عملیات لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر در آینده نزدیک افق روشنی فراروی بندر بوشهر در حال شکل گیری است.


وی گفت: در افقی بلند مدت می توان با اتصال به شبکه ریلی و قرار گرفتن در زمره بنادر نسل سوم اشاره کرد که انتظار می رود با توجه به تامین اعتبار فاینانس طرح راه آهن بوشهر-شیراز در کمتر از یک دهه آینده شاهد تحقق آن باشیم./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/97277