کد خبر: 97272 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 06 خرداد 1397 - 08:34
جزئیات جلسه مهم نمایندگان با وزیر نفت
اتحاد خبر: نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی ماجراهای قراردادهای پر شائبه در وزارت نفت در دوران وزارت زنگنه را تشریح کرد و خواستار ورود قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم به این پرونده ها شد.
اتحاد خبر: نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی ماجراهای قراردادهای پر شائبه در وزارت نفت در دوران وزارت زنگنه را تشریح کرد و خواستار ورود قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم به این پرونده ها شد.

خبرگزاری مهر؛ محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر نفت طی دو سال گذشته بسیار تلاش کرد الگوی قراردادهای نفتی را عوض کرده و امتیازات ویژه ای به سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران دهد تا ترغیب به حضور در کشور شوند.

نماینده مردم طرقبه و چناران ادامه داد: آن زمان انتقاداتی به الگوی قراردادهای جدید نفتی وزیر وارد بود که تلاش کردیم اشکالات وارده را شفاها وکتبا به وی گوشزد کنیم تا رفع شود لذا با وجود همه انتقاداتی که در مجلس نهم از سوی بنده، دکتر توکلی، دکتر نجابت و دکتر بحرینی و دیگر کارشناسان بر الگوی قراردادهای نفتی جدید وجود داشت و جلسات مفصلی با وزیر نفت برگزار شد آقای زنگنه بدواً بدون اطلاع رسانی عمومی آن را به تصویب هیات وزیران رساند.

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: وزارت نفت گرچه به رفع بخشی از ایرادات در قراردادها پرداخت ولی هنوز ایرادات بسیاری متوجه الگوی جدید قراردادهای نفتی با وجود تصویب بود که به آنها توجه نشده بود و اصرار نمایندگان برای اصلاح ایرادات موجود هم ثمربخش و مورد توجه وزارت نفت قرارنگرفت تا اینکه از طریق دفتر مقام معظم رهبری موضوع پیگیری شده و ۱۵ اشکال اصلی برای الگوی جدید قراردادهای نفتی طرح و وزیر نفت ناگزیر از رفع اشکالات موجود بویژه در پیگیری هیات تطبیق مصوبات مجلس شد و با وجود سایر اشکالات باقی مانده الگوی قراردادهای جدید نفتی مصوب شد.

 

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: هدف وزیر نفت دادن امتیازات ویژه به شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری بود ولی با وجود اینکه امتیازات خاص داده شد، متاسفانه به دلیل فشارهایی که از طرف امریکایی ها همان زمان هم علی رغم توافق هسته ای و قبول برجام از طرف ایران وجود داشت آمریکایی ها با موضع و تهدیدات خود نسبت به شرکت های خارجی که قصد سرمایه گذاری در ایران داشتند آنها را از سرمایه گذاری در ایران ترسانده و منصرف کردند تا جرات سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند ولی در میان همه این شرکت ها تنها شرکت توتال آماده سرمایه گذاری در ایران شد.

 

ماجرای جلسه شبانه نمایندگان با زنگنه در مورد توتال

دهقان گفت: زمانی که توتال وارد گفتگو با وزارت نفت شد ساعت ها در مجلس دهم با آقای زنگنه جلسه گذاشتیم، بنده شخصا با حضور در کمیسیون انرژی ایرادات شرکت توتال و ضرر قرارداد بستن با این شرکت را که به نتیجه نخواهد رسید و به کشور تحمیل خواهد شد به ایشان گوشزد کردم. شبانه هم با جمعی از نمایندگان در دفتر وی حضور یافته و جلسه مفصلی درباره مخاطرات انعقاد قرار داد با شرکت توتال با مفاسد مرتکب شده، بد عهدی های سابق و اینکه از آن طرف در این قرارداد شریک آمریکایی ها و قطری ها در میدان مشترک گازی از طرف قطر است و می خواهد از این طرف هم با ایران وارد شراکت شود که این معقول نیست داشتیم.

 

قوه قضائیه به پرونده قرارداد وزارت نفت با توتال ورود کند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: اکنون که توتال از ادامه کار سر باز می زند و کاری هم پیش نبرده و تنها هدفش فقط معطل کردن منافع ایران بوده آنهم به سبب ساده اندیشی یا خوشبینی که برخی نسبت به شرکت های غربی چون توتال دارند یا دلائل و مسائل دیگری که ما از آن خبر نداریم و به کشور خسارت می زند ضرورت دارد مسئله به جد بررسی و پیگیری شود؛ امری که متوجه قوه قضائیه است وانتظار می رود طبق قانون با آن برخورد شود.

 

وی ادامه داد: البته در این موضوع تنها وزیر نفت مسئول نیست بلکه وزیر نفت در خط مقدم اقدامات صورت گرفته قراردارد و گرچه بار اصلی مسئولیت بر دوش وزیر نفت است لیکن کسانی هم که مسائل به این روشنی را معکوس می فهمند و تحت فضا سازی هایی که می شود قرار گرفته و متاسفانه حاضر نیستند هیچ هزینه ای در هیچ زمانی برای منافع ملت بدهند این ها هم مسئولند و باید پاسخگوی ورود این خسارات به کشور باشند.

 

دهقان تصریح کرد: لذا ما آن زمان به اندازه فهم خود متوجه بودیم که قرارداد توتال به نتیجه نخواهد رسید لذا ابتدا با خود آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت صحبت کردیم و گفتیم که این قرار داد به جایی نمی رسد و بی خود منافع ملت را معطل نگذارید ولی ایشان قبول نکرده، لذا با رئیس مجلس و مسئولینی از قوه قضاییه و رئیس دیوان عدالت اداری صحبت کردیم که اثر بخش نشد بعد هم که قرارداد بسته شد برای ابطال قرارداد از طریق رئیس مجلس و دیوان عدالت اداری و قوه قضاییه پیگیر شدیم ولی مورد توجه قرار نگرفت.

 

وعده زنگنه برای حل ۱۵ روزه پرونده کرسنت

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی یاد آور شد: ما به عنوان نماینده منافع ملت از آقای زنگنه تقاضا کردیم وزیر نفت نشود اما وی صریحا پیش من و در فراکسیون در حضور جمعی از نمایندگان گفت اگر من وزیر شوم ۱۵ روزه مسئله کرسنت را حل می کنم. خوب ایشان آمد و ۱۵ روزه هم گذشت و مسئله کرسنت را حل نکرد هیچی، اکنون ۵ سال هم گذشته و کاری نکرده و کشور محکوم به ۱۸ میلیارد دلار از بابت انعقاد قرارداد کرسنت شده است و ملت ایران با این همه تنگناها در حالی که آقای زنگنه هنوز یک قطره گاز هم از قرارداد کرسنت به فروش نرسانده باید مبلغ هنگفت هم خسارت بدهد.

 

لزوم ورود قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم به پرونده قرارداد توتال، استارت اویل و کرسنت

دهقان تصریح کرد: البته آقای زنگنه ای که تنها بابت این موضوع راست راست راه می رود و از بقیه هم طلبکار است، باید بابت خیلی چیزها جوابگو باشد. بحث کوچک آن توتال است و بحث های بزرگتری مانند کرسنت، استایت اویل و قرادادهای دیگری وجود دارد که متاسفانه همه هم مهر محرمانگی می خورد تا کسی متوجه نشود و منافع ملت همچنان در اختیار این ها تباه می شود و قوه قضاییه هم که باید اینجا ورود کرده و پیگیری کند دچار نوعی ملاحظه کاری است و نتوانسته تاکنون حق ملت را آنطور که باید ولازم است پیگیری نماید.

 

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس گفت: ما یک اقلیتی در مجلس هستیم، تعدادمان هم کم است، بنده به آقای زنگنه برای وزیر شدن در این دو دوره رای ندادم چرا که وی را جدای از شخصیت فردی اش که چون هر انسانی محترم است مناسب و شایسته وزارت نفت ندانسته و نمی دانم چرا که وی زمانی که جوان بود تجارب ناخوشایندی برای کشور برجا گذاشت که بلای منافع ملی و خسارت بار شد، چه برسد به حالا که سنی هم از وی گذشته و دیگر کششی برای انجام کارها هم ندارد و نباید اصلا وزیر می شد.

 

وی ادامه داد: بنده در خصوص کرسنت، توتال و الگوی جدید قراردادهای نفتی با آقای زنگنه به رغم مخالفت با وزیر شدنشان رفتم و صحبت کردم و اینکه مخالف وزیر شدنشان بودیم، مانع نبوده که با وی گفتگو نکنیم و مطالبی را که فکر می کردیم درست باشد به ایشان بیان نکنیم. هر آنچه تصورمان از سرنوشت این قراردادها بود به وی گفته و حجت را تمام کردیم و اکنون آشکار شد که حرف هایی که ما به ایشان می گفتیم درست بود.

 

دهقان افزود: البته با این وجود ناراحتیم زمانی هم که وی حرف های ما را رد می کرد ما آرزو می کردیم کاش حرف های او درست باشد اما متاسفانه حرف های ما درست از آب درآمد و اکنون بسیار ناراحتیم که به او گفتیم اگر وزیر شود کشور ده ها میلیارد دلار ضرر می کند او قبول نکرد و در کرسنت محکوم شدیم. متاسفیم که حرف های ما درست از آب درآمد و حرف ها و خوشبینی های آقای زنگنه غلط از آب درآمده و باید حداقل ۱۸ میلیارد دلار بابت قرارداد کرسنت خسارت بر کشور تحمیل شود.

 

وعده زنگنه به منتقدان قرارداد با توتال: طوری قرارداد بستیم که اگر توتال برود ما ضرر نمی کنیم

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: درباره توتال رفتیم به وی گفتیم این قرارداد برای کشور زیان بار است و شما تضمینی نمی گیرید برای زمانی که تحریم ها برگردد. آقای زنگنه می گفت ما طوری قرارداد بسته ایم که اگر توتال برود ما ضرر نمی کنیم در حالی که مهم ترین ضرر این است که کار خوابیده و مدت مدیدی کشور را معطل کرده اند آنهم در شرایطی که در کشور یک میلیون و پانصدهزار میلیارد تومان نقدینگی بین خود همین مردم وجود دارد و پول در کشور کم نداریم و هنر لازم است که پول های بین مردم را در غالب شرکت های سرمایه گذار داخلی جمع آوری کرده و در بخش نفت و گاز سرمایه گذاری کند.

 

وی ادامه داد: تمام سرمایه سالیانه لازم مورد نیاز در زمینه نفتی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که البته تا ۷۰۰ هزار میلیارد در کل کشور از سوی دولت برآورد شده که در داخل پول آن بین مردم موجود است، ضمن اینکه همه سرمایه ها هم در غرب دنیا نیست؛ در شرق دنیا چندین میلیارد جمعیت زندگی و کار می کنند، شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در شرق جهان در چین و روسیه و هند و کره جنوبی وجود دارد، شرکت های قوی و بزرگ که می توان روی آنها هم حساب کرد. لیکن نگاه به غرب این مشکلات را برای کشور ایجاد کرده و ما ناراحتیم که اینگونه منافع ملت به خاطر برخی ساده اندیشی ها و نگاه ها وخوش بینی های اشتباهی که به غرب وجود دارد و نماد نوعی غرب زدگی در ذهن هاست به کشور خسارت می زدند.

 

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: قوه قضاییه باید ورود و اقدام به تعقیب افرادی کند که به کشور خسارت اینگونه وارد می کنند، مطابق قانون آیین دادرسی کیفری دادستان باید ورود کرده و کسانی را که به کشور خسارت زده اند به عنوان مدعی العموم تحت تعقیب قرار دهد. کاری که متاسفانه تاکنون انجام نشده و امیدواریم قوه قضاییه ورود کند و یکبار برای همیشه حداقل از این افراد بپرسد چرا علی رغم این همه هشدار از سر دلسوزی و بیاناتی که برای تامین منافع ملی از سوی امثال بنده به وی گفته شد ولی ایشان بدون گوش دادن به این حرف ها با پشتیبانی رئیس مجلس و برخی از افراد دیگر کار خود را پیش بردند و دیدیم که کارشان پیش نرفت و آنچه ما می گفتیم تحقق پیدا کرد و حرف ها وتصوراتشان اشتباه از کار درآمده و باید پاسخ گو باشندکه چرا منافع ملت اینطور به جهت عملکردشان ضربه خورده است.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو در واکنش به اظهارات برخی حامیان دولت در روز های اخیر گفت: متاسفانه طی سال های اخیر رفتارهایی مشاهده می شود که علی رغم هشدارهای دلسوزانه مقام معظم رهبری برخی مسئولان کار اشتباه خود را به رهبر انقلاب نسبت داده و بعد از اینکه خودشان هر کاری دلشان می خواهد انجام می دهند و خرابکاری شان افشا می شود برای خرابکاری خود که به مقام معظم رهبری نسبت می دهند، دنبال شریک تراشی هستند، امری که در مسئله برجام کاملا دیده شد. در حالی که مواضع مقام معظم رهبری با هشدارها و شروط مقرر شده از ابتدا کاملا مشخص و بر هر انسان منصفی روشن بود.

 

دهقان تاکید کرد: مقام معظم رهبری با وجود حمایت از دولت و تیم مذاکره کننده مدام به آنها هشدار می داد که مراقب بوده و به آمریکا خوشبین نباشند چرا که آمریکا همان رفتار خصمانه سابق را با ایران دارد و مواضعش تغییری نسبت به ما نکرده است./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/97272