کد خبر: 97158 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 03 خرداد 1397 - 09:37
نماینده دشتی و تنگستان:
نخلستان‌های تنگستان از بی‌آبی نجات می‌یابند

اتحاد خبر: نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای سد خائیز و باهوش نخلستان‌های تنگستان نجات می‌یابند و در غیر این صورت نابود می‌شوند.

اتحاد خبر: نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای سد خائیز و باهوش نخلستان‌های تنگستان نجات می‌یابند و در غیر این صورت نابود می‌شوند.

نخلستان

به گزارش مهر، سید کمال‌الدین شهریاری صبح پنجشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی سد خائیز در شهرستان تنگستان اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

وی با اشاره به تاریخ و عظمت بالای شهرستان تنگستان خاطرنشان کرد: هیچ ایرانی نیست که تنگستان را نشناسند؛ اینجا یک نقطه بسیار مهم در کشور است، جنگ دلیران تنگستان در ساحل دلوار بوده است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی به اهمیت بالای پروژه ساخت سد خائیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح با وجود کوچکی به عنوان بزرگترین پروژه در تنگستان از آن یاد می‌شود.

 

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد جمعیت شهرستان تنگستان در روستا زندگی می‌کنند و نقش آب در بخش کشاورزی برای روستائیان و کشاورزان تنگستان حیاتی است.

 

شهریاری اضافه کرد: با اجرای سد خائیز و باهوش نخلستان‌های تنگستان نجات می‌یابند و در غیر این صورت نابود می‌شوند.

 

وی گفت: در سفر اخیر آقای نوبخت به استان بوشهر ۱۵ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافت و از شرکت آب منطقه‌ای و سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر انتظار داریم تامین این اعتبار را با جدیت پیگیری کنند.

 

عملیات اجرایی سد خائیز در شهرستان تنگستان با حضور وزیر نیرو آغاز شد؛ سدی که از نوع خاکی است و با ارتفاع ۳۶ متر و طول تاج ۶۱۰ متر، مخزنی به حجم ۱۶ میلیون مترمکعب دارد.

 

این سد به منظور تامین بخشی از حقابه‌های شبکه آبیاری اهرم با ۱۲۰۰ هکتار نخلستان و حقابه های زیست محیطی، بر روی رودخانه شیرین (رودخانه اهرم) و در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان ساخته می‌شود.

 

این سد در مدت ۳۶ ماه با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال ایجاد خواهد شد و هزینه آن از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

 

تا کنون جاده دسترسی، خاک برداری پی و تجهیز کارگاه سد انجام گرفته است./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/97158