کد خبر: 96949 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 30 ارديبهشت 1397 - 12:05
دلایل خروج آمریکا از برجام

اتحاد خبر-محسن آذری: برجام آنطوريكه افكار عمومي ايران انتظار داشت، منافع اقتصادي برای ایران نداشت. برجام به دليل جنگ رواني ترامپ، در چند ماه اخير تبديل به يك توافقي شده بود كه كنش هاي بين المللي زيادي را در بين كشورهاي قدرتمند دنيا بوجود آورده بود. برجام اما تمامي تحريمهاي دول غربي و سازمان ملل عليه ايران را لغو كرد. خروج آمریکا از برجام به دنیا ثابت کرد که ...

*محسن آذری

برجام آنطوري كه افكار عمومي ايران انتظار داشت، منافع اقتصادي برای ایران نداشت. برجام به دليل جنگ رواني ترامپ، در چند ماه اخير تبديل به يک توافقي شده بود كه كنش هاي بين المللي زيادي را دربين كشورهاي قدرتمند دنيا بوجود آورده بود. برجام اما تمامي تحريمهاي دول غربي و سازمان ملل عليه ايران را لغو كرد. خروج آمریکا از برجام به دنیا ثابت کرد که ایران متعهد به صلح هست. برجام باعث ايجاد قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل شد كه هر شش قطعنامه قبلی که شوراي امنيت سازمان ملل علیه ایران صادر كرده بود و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه ايران شده بود را ملغی کرد. 

دلایل خروج آمریکا از برجام:

1- ترامپ از هر توافقی که برای آمریکا سودآوری نداشته باشد مخالف است،
2- پیروزیهای جبهه مقاومت در عراق و سوریه در جنگ با تكفيريون،
3-پیروزی قاطع حزب الله لبنان و همپیمان هایش در انتخابات اخير لبنان،
4- اعلام مواضع و حمايت سریع ایران از مردم بحرین، یمن، عراق، سوریه و جلوگیری مردم کشورهای خاورمیانه از دخالت آمریکا و عربستان در امور کشورهایشان
5- ترس از آینده مبهم رژيم صهيونيستي. رژيم صهيونيستي به دليل پيروزيهاي جبهه مقاومت در سوريه، عراق و لبنان و محاصره اين رژيم، از آينده اش ترس دارد.

پس از انتخاب ترامپ، نتانياهو نخست وزير اين رژيم ،رايزني هاي گسترده اي را با ترامپ براي لغو برجام انجام داد.در زمان انتخابات آمريكا در دو سال پيش، به دستور كميته يهوديان آمريكا، يهوديان ثروتمند مقيم آمريكا- شلدون ادلسون میلیاردر یهودی آمریکایی، كمک مالي زيادي به ترامپ كه نماينده حزب جمهوري خواه بود، كردند. رژيم صهيونيستي و بالطبع كميته يهوديان آمريكا بدليل اينكه اوباما و جان كري رييس جمهور و وزير خارجه پيشين آمريكا از حزب دمكرات بودند و از توافق برجام حمايت كردند، دلخوشي نسبت به انتخاب مجدد نماينده حزب دمكرات به رييس جمهوري آمريكا نداشت. براي همين كمكهاي زيادي از طرف يهوديان مقيم آمريكا در زمان تبليغات انتخابات به نماينده حزب جمهوري خواه كه ترامپ بود،كردند.  بنابراين ترامپ وام دار رژيم صهيونيستي و يهوديان مي باشد.
6- فشار عربستان به آمریکا ،عربستان به دليل شكست هاي پي در پي در كشورهاي خاورميانه از سياست خاورميانه اي ايران ناراضي و عصباني است.عربستان دنبال حامي مي گردد. به دليل گزارش سازمانهاي امنيتي كشورهاي اروپايي،اكثر اعضاي القاعده ،طالبان،داعش و جبهه النصره يا عربستاني هستند يا تحت الحمايه عربستان هستند، اروپايي ها تمايلي به حمايت از عربستان نمي بينند. پس عربستان تنها گزينه اي كه بتواند از او حمايت كند ،را آمريكا يافته است. بهترين راه را هم در تطمیع آمریکا -و علي الخصوص رييس جمهور پول دوست ترامپ -از طریق قراردادهای خريد تسلیحات نظامی هشتصد میلیارد دلاری، يافته است. ترامپ هم كه منتظر ورود پول به آمريكا بود،حرف به گوش عربستان شد.حتي تعويض وزير خارجه پيشين ترامپ –ركس تيلرسون- و انتخاب مايك پمپئو -رييس اسبق سيا- به وزارت خارجه و همچنين انتخاب جان بولتون به مشاور امنيت ملي ترامپ، تماما با لابي گري محمد بن سلمان وليعهد سعودي در اقامتهاي طولاني مدت در آمريكا صورت گرفت.

7- رایرنی گسترده منافقین در پاریس و واشنگتن با جناح تندرو حزب جمهوری خواه.
مناقين از ابتداي برجام، مخالف مذاكره آمريكا و ايران بودند. بنابراين با صرف هزينه هاي زياد، افراطيون حزب جمهوري خواه را به نشستها و كنگره هاي خود در پاريس دعوت مي كردند تا عليه برجام سخنراني كنند. سرانجام افراطيون جمهوري خواه كه مورد حمايت سازمان اطلاعات امنيت عربستان و منافقين بودند در كنار ترامپ تاجر قرار گرفتند.
اما مهمترين عامل، فشار حکام سعودی به آمریکا از طریق تطمیع مالی بود. ترامپ تاجر است و اهل معامله. هرکس به او بیشتر پول بدهد، طرفدار او خواهد بود. ترامپ براي اقتصاد هزينه آور آمريكا، دنبال پول مي باشد.

آینده برجام:

ترامپ معتقد است كه برجام براي آمريكا تعهدات زيادي را به وجود آورده ولي هيچگونه منفعت اقتصادي براي آمريكا نداشته است. ترامپ بدنبال منافع اقتصادي بيشتري از برجام هست. عريستان به دليل اينكه يك نقشه راه سي ساله اي براي خود تعيين كرده است، نياز به سرمايه گذاري سه هزار ميليارد دلاري دارد. نزديكترين و مطمئن كشوري كه مي تواند در پروژه هاي اقتصادي عربستان مشاركت نمايد، آمريكا است. قطعا حرف عربستان نزد ترامپ خريداري بشتري دارد تا ايران كه -طبق برجام - فقط چند هواپيماي بويينگ معادل دو ميليارد دلار از آمريكا خريداري مي كند. ايران بدليل عدم رابطه با آمريكا و همچنين نداشتن يك طرح جامع اقتصادي مثل عربستان كه نياز به سرمايه گذاري چند تريليون دلاري داشته باشد، نمي تواند به روي شخص ترامپ تاثير گذار باشد. از نظر ترامپ هر توافق يا حركتي از سوي دولت آمريكا، بايد منجر به پول شود.
حزب دمکرات آمریکا موافق برجام بود ولی در انتخابات دو سال پیش، شانسی برای پیروزی به دست نیاورد. حزب جمهوری خواه آمریکا شامل دو جناح هست. یکی جناح میانه رو و دیگری جناح تندرو. جناح میانه رو معتقد به حفظ برجام ولی فشار منطقه ای و بین المللی بر ايران جهت تحریمها و بیشتر چانه زدن با ایران بودند. جناح تندرو هيچگونه اعتقادي به توافق با ايران نداشت و اعتقاد داشت فشار و تحريمها مي بايست بر ايران ادامه يابد تا ايران تحت فشار و تحريم مجبور به تعطيلي چرخه هسته اي خود شود. نماد افراطيون حزب جمهوريخواه هم جان بولتون مشاور ترامپ و رودی جولیانی -شهردار اسبق نيويورک در حادثه يازده سپتامبر- مي باشد. در ابتداي شروع به كار، ترامپ در هر دو جناح هیچ طرفداری نداشت. ولی پول ترامپ شانس موفقیت او را در چند ایالت با رای الکترال بالا برد و پیروز شد. ترامپ به دلیل اینکه بتواند موفقیتی در آمریکا برای خود کسب کند، با توجه به مشکلات اقتصادی آمریکا، مجبور شد تا با جناح تندرو جمهوری خواه که اکثرا با عربستان و منافقین ارتباط داشتند، ارتباط گیرد.
افكار عمومي امريكا به دليل اتفاق يازده سپتامبر و پس از آن لشكركشي آمريكا و متحدانش به افغانستان و عراق و كشته شده تعداد زيادي از سربازان آمريكايي در اين دو كشور، در ابتدا خواهان عدم حضور نظامي آمريكا در خاورميانه و پس از آن خواهان توافق با ايران هستند. سرآمد افكار عمومي آمريكا، شوراي روابط خارجي آمريكا مي باشد به رهبري گري سيك –مشاور اسبق رييس جهمور آمريكا جيمي كارتر-، خواهان ارتباط سازنده با ايران هستند. افكار عمومي آمريكا از جنگ گريزان هست و تمايلي در تنش با ايران نمي بيند.
وزارت خارجه آمريكا هم به دليل كار كارشناسي كه بر روي برجام در زمان توافق برجام در ژنو صورت داد، موافق برجام بود. بيش از يكصد نفر از كارشناسان خبره وزارت خارجه آمريكا در زمان توافق، بر روي برجام كار مي كردند. يكي از دلايل تعويض ديرهنگام ركس تيلرسون -وزير خاجه پيشين آمريكا- پافشاري و اصرار وي بر حفظ و ادامه برجام بود. حتي در پنتاگون نيز از برجام حمايت مي كنند. ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع سنای آمریکا گفته بود که باقی ماندن واشنگتن در برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست.
اروپا اما خواهان حفظ برجام هست. نشست سران اتحاديه كشورهاي اروپايي در روز جمعه گذشته در بلغارستان و حمايت اين اتحاديه از ادامه برجام  نه تنها بخاطر مسائل اقتصادي، بلكه بيشتر به خاطر مسائل امنيتي اروپا ،خواهان جلب اعتماد ايران مي باشند. كشورهاي اروپايي به دليل نزديكي با منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، در تحولات اين دو منطقه ذينفع مي باشند. كشورهاي اروپايي در چند سال اخير دچار حملات تروريستي زيادي شده اند. انگليس و فرانسه در هر چند ماهي يك بار حملات تروريستي دارند. اين حملات تروريستي توسط مهاجران خاورميانه اي و آفريقايي تبار انجام مي شود كه در اروپا تولد يافته اند. طبق اعلام سازمانهاي امنيتي كشورهاي اروپايي تعداد هفده هزار نفر از نيروهاي داعش در سوريه از كشورهاي اروپايي بودنند كه از اين تعداد فقط دو هزار نفر از كشور دانمارك و هلند بودند. سوال جدي اين مي باشد كه چرا كشورهايي مثل هلند و دانمارک با چنين سطح رفاه زندگي بالا، اين تعداد افراد بايد در گروه تكفيري داعش شركت كنند؟! اين در صورتي است كه كشورهاي اروپايي ناظر بر اين هستند تا تمامي افرادي كه از اروپا عضو داعش شدند، در سوريه و عراق كشته شوند.
خط مقدم جنگ با تكفيريون خاورميانه هم جبهه مقاومت كه در تعامل با ايران هستند، مي باشد. بنابراين اتحاديه اروپا در حال حاضر كه ايران مشغول جنگ با تكفيريون در عراق و سوريه مي باشد،نه تنها هيچگونه تمايلي براي برهم زدن برجام ندارد بلكه از برجام نيز حمايت مي كند.
البته احزاب دست راستي كشورهاي اروپايي، تاحدودي خواهان ايفاي نقش مستقل از آمريكا در تحولات بين المللي مي باشند.
روسيه به دليل اهداف مشترك استراتژيكي سياسي، اقتصادي، امنيتي كه از سال 1390 شمسي با ايران پيدا نموده است، موافق و حامي برجام مي باشد.
چين اما طبق نظريه رييس جمهور اين كشور جيانگ زمين -1993 تا 2003 ميلادي- اعتقاد به "چين ثروتمند، چين قدرتمند" دارد و خواهان حفظ رابطه با تمامي كشورها و جلوگيري از تنش در جهان به نفع اقتصاد خود مي باشد. ارزش مبادلات تجاري چين هم با آمريكا و هم با ايران زياد مي باشد. ارزش مبادلات تجاري چين با ايران در سال 2017 ميلادي به 41 ميليارد دلار رسيد. در همين سال، ارزش تجاري چين با آمريكا به 280 ميليارد دلار رسيد. بنابراين چين خواهان حفظ آرامش با هر دو كشور و رفع موانع برجام جهت رابطه بهتر ايران و آمريكا مي باشد.
آمریکا از سال دو هزار میلادی تا کنون هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه بخاطر حضور مستقیم نظامی اش هزینه کرده است. بیکاری نرخ هشت درصد ابتدای شروع به کار ترامپ در آمریکا و کاهش آن به حدود چهار درصد در طی دو سال، برای ترامپ موفقیت بزرگی بود که یکی از مهمترین عوامل آن،عدم دخالت در مناقشات بین المللی بود. بنابراین ترامپ تاجر،علاقه ای به حضور هزینه آور در مناقشات خاورمیانه ندارد.
البته اگر روند رو به رشد شاخصهاي اقتصادي آمريكا از زمان روي كار امدن ترامپ به همين منوال ادامه پيدا كند، احتمال زيادي وجود دارد كه ترامپ براي يك دوره چهارساله ديگر نيز  انتخاب شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/96949