کد خبر: 96948 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 30 ارديبهشت 1397 - 11:31
مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با «اتحاد خبر»:
رشد 50 درصدی اهدای عضو در سال 96 / تاسیس انجمن اهدا عضو در استان

اتحاد خبر: مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با اتحاد خبر از رشد 50 درصدی اهدا عضو در سال گذشته خبر داد و افزود: به زودی انجمن اهدا عضو با هدف حمایت از خانواده های اهدا کننده عضو تاسیس می شود. به گزارش «اتحاد خبر»، علیرضا باقری اظهار داشت: در سال گذشته شاهد هجده مورد اهدای عضو بودیم، در حالی ...

اتحاد خبر-ثریا شیری: مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با خبرنگار اتحاد جنوب از رشد 50 درصدی اهدا عضو در سال گذشته خبر داد و افزود: به زودی انجمن اهدا عضو با هدف حمایت از خانواده های اهدا کننده ی عضو تاسیس می شود.


به گزارش خبرنگار اتحاد جنوب، علیرضا باقری با تاکید به رشد 50 % اهداء عضو در سال 96، اظهار داشت: در سال گذشته شاهد هجده مورد اهدای عضو بودیم، در حالی که این آمار در سال 95، دوازده مورد بوده است.

باقری گروه سنی اهدا کنندگان عضو را 20 تا 30 سال عنوان کرد و افزود: علت مرگ مغزی اغلب آن ها تصادف و بعد خونریزی های داخلی مغزی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته که 30 برداشت عضو داشتیم، چیزی حدود 82 نفر عضو پیوندی دریافت کردند و 64 نفر از این ها اعضای بیماران مرگ مغزی بوده است که این امر ماحصل ایثار خانواده هایی بوده است که حاضر شدند عزیز خود را اهدا عضو کنند.

باقری با اشاره به اینکه لیست دریافت عضو در سامانه های بیمارستان هایی است که پیوند انجام می دهند، گفت: با توجه به اینکه در استان بوشهر پیوند انجام نمی دهند ما این لیست در انتظار را نداریم و از تعداد افراد منتظر دریافت عضو اطلاعی نداریم اما حداقل 500 بیمار دیالیزی در استان داریم که با پیوند کلیه می توانند از دستگاه دیالیز جدا بشوند.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اینکه در استان بوشهر فقط برداشت عضو انجام می شود، افزود: پیوند عضو در بیمارستان ابوعلی سینا شیراز انجام می شود و اگر قرار شود در استان ما هم پیوند عضو انجام شود نیازمند یک کارشناسی و زیرساخت های خیلی دقیق است و باید به گونه ای باشد که بیمار خوب مراقبت شود و این مراقبت به پرستار آموزش دیده و جراح مقیم استان نیاز دارد در صورتی که مشکل ما کمبود نیروی انسانی هست.

علیرضا باقری خاطرنشان کرد: ما خیلی تمایل داریم که پیوند عضو انجام بدهیم و با توجه به اینکه در دو سال گذشته بیش از 30 اهدا عضو داشته ایم می توانیم پیوند کلیه را در استان انجام بدهیم اما لازمه ی آن این است که زیرساخت ها آماده شود و نیروی انسانی ماهر و اموزش دیده داشته باشیم بعد پیوند عضو انجام دهیم.

باقری در خصوص اقداماتی که برای فرهنگ سازی اهدا عضو انجام شده است، افزود: برای اولین بار در سال گذشته جشن نفس را با دعوت از خانواده های اهدا کننده عضو و خانواده های گیرنده ی عضو و با حضور معاون وزیر و مسئولین کشوری و استانی برگزار کردیم که نتیجه ی بسیار خوبی داشت، و از دیگر اقدامات ما تعامل با صدا و سیما بوده است به این صورت که تمام خبرهای مرتبط با پیوند و اهدا عضو جزو خبرهای اول استانی از تلویزیون پخش می شد و همینطور طراحی سامانه ی ثبت نام کارت اهدا عضو در سایت دانشگاه و صدور انلاین این کارت ها در مراسمات مختلف مثل پیاده روی شاهزاده ابراهیم و مراسمات مذهبی و بعضی از همایش ها و سرکشی به خانواده های اهدا کننده در روز پیوند و ایام خاص سال که باعث خوشحالی خانواده ها بود.

وی از تاسیس انجمن اهدا عضو خبر داد و گفت: با توجه به اینکه خیلی از خانواده های اهدا کننده ی عضو نان آور خانواده را از دست دادند و در معیشت خود دچار مشکل شدند به فکر تاسیس انجمن اهدا عضو با ذهنیت مددکاری و اموزش و فرهنگ سازی افتادیم که به زودی استارت می خورد و مهم ترین هدف این انجمن حمایت از خانواده های اهدا کننده است.

باقری ادامه داد: متقاضیان دریافت کارت اهدا عضو می توانند هم به صورت حضوری به واحد پیوند اعضا دانشگاه مراجعه کنند و هم می توانند با عضویت در سامانه این کارت را دریافت کنند.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: کارت اهدا عضو یک بهانه است که خانواده آن فرد بداند که عزیز خود متقاضی اهدا عضو بوده است و خواهش من این است که چه با داشتن کارت اهدا عضو و چه بدون آن افرادی که مایل به اهدا عضو هستند این موضوع را با خانواده هم در میان بگذارند زیرا داشتن کارت اهدا عضو ایجاد الزام نمی کند که برداشت عضو انجام بدهیم و رضایت خانواده لازم است.

علیرضا باقری با اشاره به مسمومیت تعداد زیادی از هموطنان در استان های غربی بر اثر مصرف قارچ های سمی اظهار داشت: در استان های غربی مثل کرمانشاه ، ایلام، لرستان خیلی از هموطنان ما در اثر استفاده از قارچ های سمی مسموم شدند، این موضوع تا به حال بیش از 9 استان را درگیر کرده است، خیلی از بیمارانی که به وسیله ی قارچ های سمی مسموم شدند فوت کردند و خیلی از انها نیاز اورژانسی به دریافت کبد دارند وگرنه به زودی میمیرند.

باقری ادامه داد: پس وقتی کسی دچار مرگ مغزی می شود، خانواده باید بدانند که با اهدا عضو می توانند باعث نجات چند خانواده شوند.

وی تاکید کرد: اهدا عضو کار خیلی خوبی است که هم باقی الصالحات زیادی دارد و هم در این دنیا اثرات آن را قطعا می بینند.

مسئول مرکز فراهم اوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به رشد چشمگیر استان بوشهر در اهدا عضو اظهار داشت: استان ما در سال 93، یک مورد اهدا عضو و در سال 94، سه مورد اهدا عضو داشته است، در صورتی که این آمار در دو سال گذشته به 30 مورد رسیده است و ما طی رشدی که داشتیم در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته ایم اما این بدین معنی نیست که نمی توانیم جایگاه بهتری داشته باشیم.

علیرضا باقری با بیان اینکه از مجموع 50 مرگ مغزی در سال باید به طور میانگین 25 اهدا عضو داشته باشیم که جایگاه معقولی در کشور داشته باشیم، افزود: با اینکه رشد چشمگیری داشته ایم  و در واحد پیوند در دانشگاه ها یکی از بهترین عملکردها را داشته ایم اما هنوز جای کار خیلی زیادی داریم و این امر نیازمند تلاش ما، اصحاب رسانه  و صدا و سیما و مردم است که دست به دست هم بدهیم و فرهنگ سازی کنیم که خانواده ای اگر عزیزش دچار مرگ مغزی شد به این فرایند کمک کند که بتوانیم جان خیلی از هم وطنان خود که به اهدا عضو نیاز دارند را نجات بدهیم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/96948