کد خبر: 96781 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1397 - 09:32
همایش نکوداشت مفتون بردخونی برگزار شد

اتحاد خبر: همایش نکوداشت مفتون بردخونی با حضور مسئولان، مردم و شاعران در بردخون برگزار شد.

اتحاد خبر: همایش نکوداشت مفتون بردخونی با حضور مسئولان، مردم و شاعران در بردخون برگزار شد.

بب

به گزارش مهر، شهردار بردخون سه‌شنبه شب در این آیین اظهار داشت: بردخون دارای بزرگان و توانایی های کم نظیری است که کمتر معرفی شده و نیاز به آشنایی مردم بویژه نسل جوان با گنجینه های ارزشمند این دیار هنرخیز است.

 

ارسلان حصیری با اشاره به اینکه بزرگان و شخصیت های هر منطقه به عنوان زیرساخت و ارکان آن محسوب می شوند، افزود: گذشته و حال بردخون با وجود شخصیت های برجسته و تأثیرگذار در کشور نشان دهنده سابقه درخشان آن در تحولات مختلف است و توجه به این داشته ها هدفی متعالی و افتخارآمیز است.

 

دبیر جشنواره نیز گفت: به بهانه زادروز مفتون بردخونی گرد آمده ایم تا کامی کوچک برای معرفی فرهنگ و هنر این دیار برداریم زیرا یکی از سنت های پسندیده تکریم و تعظیم بزرگان جامعه است.

 

حصیری با اشاره به اینکه برگزاری بزرگداشت های بزرگان علمی و هنری به فرهنگی عمومی تبدیل شده، افزود: بزرگان هر دیار به منزله زیرساخت های فرهنگی و سرمایه های اجتماعی آن هستند و بسیاری از رهیافت های فکری و جهت گیری های علمی و توسعه یافتگی از مسیر این بزرگداشت ها می گذرد.

وی اضافه کرد: بردخون از دیرباز مهد بزرگ مردانی در عرصه علم، دیانت، فرهنگ و حماسه بوده و در عرصه علوم دینی گذشته این دیار با نام بزرگانی نظیر آیت الله شیخ عبدالنبی بحرانی و فرزندانش،آیت الله سیدعلی رکنی حسینی، آقاسیداسدالله، حاج سید محمد و امروزه با نام آیت الله حسینی بوشهری گره خورده است.

 

حصیری ادامه داد: در حوزه حماسه و دفاع از شرافت و وطن، بردخون با خالوحسین بردخونی سردار مبارزه با استعمار انگلیس تا بلندای نام سردار دفاع مقدس شهید یوسف بردستانی و۲۰ستاره تابناک در افق روشن آن شناخته می شود و همواره افسوس می خوردیم حیف است شهری با این همه پیشینه تاریخی و افتخار، در تقویم محلی منطقه اش روزی به نام و برای تکریم بزرگانش دیده نشود.

 

دبیر جشنواره مفتون بردخونی ابراز داشت: علاقمندان فرهنگی و برخی از دلسوزان پیشنهاد کردند همزمان با تولد مفتون روز بردخون برگزار شود که امیدواریم این موضوع در برنامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان مطرح و مصوب شود و هرساله در سوم خرداد برنامه های هفته فرهنگی بردخون اجرا گردد.

 

وی با تقدیر از همه دست اندرکاران و متولیان همایش، تصریح کرد: با پیشنهاد و پیگیری بخشدار، شورای اسلامی و شهردار بردخون به زودی دبیرخانه دائمی نکوداشت مفتون بردخون در زادگاهش بردخون تشکیل می شود تا مقدمات برگزاری کنگره ملی در سال های آینده فراهم شود.

 

در ادامه همایش مجید عابدی استاد دانشگاه و دبیر علمی همایش پیرامون شخصیت علمی مفتون، حیدر عرفان استاد دانشگاه پیرامون سابقه بردخون و فعالیت های فرهنگی و ادبی این دیار، هیبت الله مالکی استاد دانشگاه و پژوهشگر پیرامون ضرورت تجلیل بزرگان و نکوداشت مفتون و معرفی جنبه های مختلف شخصیتی و ادبی مفتون ایراد سخن کردند.

 

اجرای موسیقی توسط مهدی عابدی، شعرخوانی علی هوشمند و غلامرضا ابراهیمی و شروه خوانی غلامعباس جاتوت، سیدعبدالرسول حسینی و پولاداسماعیلی از دیگر بخش های این برنامه بود.

 

در این همایش که با حضور مسئولان شهرستان، مناطق همجوار، بخش و مردم علاقمند به فرهنگ و ادب با مجری گری شاهین بهرام نژاد مجری برجسته صدا و سیما در سالن ورزشی شهدای خلیج فارس برگزار شد با تقدیم لوح سپاس و هدیه از سید علی اکبر فرزند مفتون بردخونی تجلیل شد.

سید بهمنیار (آغا بهمنیار) حسینی متخلّص به مفتون فرزند سید علی اکبر در سال ۱۲۷۶ شمسی، از سادات خطه بردخون و نام مادرش زبیده بود که در بردخون به دنیا آمد.

 

 آغا بهمنیار از جوانی کسب کمال و معرفت کرد و استعداد فطری خود را بروز داد و به ساختن اشعار پرداخت. وی پس از چندی از بردخون به روستای کورک مهاجرت نمود و تا آخر عمر یعنی سال ۱۳۴۱ شمسی پس از ۶۵ سال درآنجا زیست و در همان جا در گذشت، جسد او چند سالی در گورستان کورک به امانت گذاشته شد و سپس به کشور عراق منتقل و در وادی السلام نجف به خاک سپرده شد.

 

مفتون هفت فرزند، سه پسر و چهار دختر داشت. پسر اول او علی‌اکبر، و دومی علی‌اصغر که هر دو در زمان حیات پدر درگذشتند. سومین پسر که در سال ۱۳۲۶ خورشیدی به دنیا آمد به یاد و احترام نخستین فرزند ازدست‌رفته علی اکبر نامش را علی‌اکبر گذاشتند که هم اکنون در بندر دیّر زندگی می‌کند. نام دختران مفتون  نیز نرگس، معصومه، خدیجه، مرضیه است./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/96781