کد خبر: 96696 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 25 ارديبهشت 1397 - 07:17
تیم میلی کی‌روش
اتحاد خبر: کارلوس کی روش، لیست ۳۵ نفره تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را در فاصله ۳۱ روز مانده به این رقابت ها اعلام کرد.
اتحاد خبر: کارلوس کی روش، لیست ۳۵ نفره تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را در فاصله ۳۱ روز مانده به این رقابت ها اعلام کرد.

به گزارش روزنامه قانون؛ لیستی که دور از انتظار نبود و می شد با انتخاب های یک‌سال اخیر پیرمرد پرتغالی، آن را حدس زد؛ البته ناگفته نماند که لیست کی­‌روش مانند همیشه سورپرایزهایی نیز داشت. دعوت از هفت بازیکن استقلال وچهار پرسپولیسی چندان عجیب نبود. حتی سهم تنها هفت باشگاه لیگ برتری از ملی پوشان در لیست تیم ملی نیز با توجه به کیفیت بازیکنان داخلی در مقایسه با لژی ونرها و دعوت های اخیر کادرفنی تیم ملی نیز دور از ذهن نبود. لیستی که احتمال می رود با توجه به مصدومیت اخیر داریوش شجاعیان و کمال کامیابی نیا دچار تغییرات دقیقه نودی شده باشد؛دو بازیکن سرخابی پایتخت که آسیب دیدگی‌شان سبب شد نتوانند جایی در بین ۳۵ مرد نهایی تیم ملی داشته باشند. اما در بین اسامی اعلام شده، دو بازیکن سابق تیم ملی که از حدود یک‌سال گذشته هیچ حضوری در اردوها نداشته‌اند، به چشم می خورد.

 

سورپرایزهای کی‌­روش

درحالی که کمتر کسی تصور می کرد کی روش در فهرست نهایی اش نام سروش رفیعی را نیز بگنجاند، مرد پرتغالی هدیه ویژه ای برای بازیکن پیشین پرسپولیس داشت و پایان فصل او را شیرین کرد. همچنین استیون بیت‌آشور که آخرین بار برای حضور در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به اردوی ملی‌پوشان ایرانی فراخوانده شده بود، بار دیگر توانست با درخشش در لس آنجلس اف.سی به جمع ملی پوشان ایران اضافه شود. بیت آشور در شرایطی بین نفرات دعوت شده از سوی کی روش برای حضور در روسیه قرار گرفته که در اردوهای اخیر تیم ملی اثری از او دیده نمی شد. استیون بیت آشور یکی از بازیکنانی بود که کارلوس کی روش به فوتبال ایران معرفی کرد اما نزدیک به چهار سال از این بازیکن خبری نبود. بیت آشور مدت زیادی در فهرست تیم ملی قرار نداشت اما سرمربی تیم ملی به شکل غیر منتظره ای نام این بازیکن را در فهرست 35 نفره تیم‌ملی قرار داد. تمرین تیم ملی فوتبال ایران در هفته گذشته و بعد از تعطیلی لیگ برتر تنها با چهار نفر برگزار می شد که در این میان احمد عبدا... زاده حضور نداشت.

 

با این وجود سرمربی تیم‌ملی تصمیم گرفت تا در فهرست نهایی خود این بازیکن را نيزدر لیست تیم ملی قرار دهد. كي‌روش در جام ملت‌های آسیا نشان داد که علاقه زیادی به سروش رفیعی دارد اما این بازیکن مدت زمان زیادی بود که به اردوی تیم ملی دعوت نمی‌شد. با این وجود سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تصمیم گرفت سروش رفیعی را در جمع 35 نفره تیمش قرار دهد تا هافبک تیم فوتبال‌الخور، دیگر سورپرایز کی روش باشد. سرمربی تیم ملی حتی با وجود مصدومیت اشکان دژاگه، او را به تیم ملی دعوت کرده است تا نشان دهد اعتقاد زیادی به این بازیکن دارد. دژاگه این روزها در حال فیزیوتراپی است و مدت زمان زیادی است که در مسابقات رسمی حضور ندارد. البته حضور دژاگه دیگر برای اهالی فوتبال تبدیل به یک عادت شده و نباید از سورپرایز کی‌روش برای دعوت از بازیکنی که نزدیک به یک سال است در شرایط مسابقه نیست، خیلی تعجب کرد.

 

جا مانده‌های سرشناس فهرست کی‌روش

هر چند حضور برخی چهره‌ها در فهرست تیم‌ملی سورپرایز بزرگی برای اهالی فوتبال بود اما غیبت برخی بازیکنان نیز در این فهرست جالب توجه است. علیرضاحقیقی دروازه‌بان اول ایران در جام‌جهانی برزیل و جام ملت‌های استرالیا در این فهرست حضور ندارد. سوشا مکانی تنها دروازه‌بانی که در جریان صعود ایران به جام جهانی در کنار بیرانوند درون دروازه تیم ملی برابر سوریه قرار گرفته بود، دیگر غایب این لیست است. حامد لک، دیگر دروازه بانی است که کی‌روش نام او را خط زده و در این فهرست قرار نداده تا سه دروازه‌بانی که حضور در اردوهای کی‌روش را تجربه کرده بودند، بلیت جام جهانی را از دست بدهند. عزت‌ا... پورقاز، سرشناس‌ترین مدافع غایب در فهرست کی­‌روش است. بازیکنی که سرمربی تیم ملی بارها او را به اردوها دعوت کرده بود ،پس از نمایش هایی که در سال های اخیر داشت به اردوی ایران دعوت نشد.

 

تمام هافبک های ناکام از جام جهانی

تیموریان امیدوار بود تبدیل به اولین بازیکنی شود که سه جام جهانی را تجربه کرده اما این اتفاق رخ نداد. بعد از عدم دعوت از این بازیکن در دو سال گذشته، برخی شایعات پیرامون حضور احتمالی این بازیکن در فهرست نهایی شنیده می شد اما سرمربی تیم ملی این کار را انجام نداد تا حسرت آندو، نهایی شود. کمال کامیابی نیا، هافبک پرسپولیس و داریوش شجاعیان از استقلال نیز در حالی‌که مدت ها در اردوی تیم ملی بودند به دلیل مصدومیت در اين فهرست حضور ندارند. به این لیست می توان اکبر ایمانی را نیز اضافه کرد.

 

خط حمله؛ خبری از آقای گل ها نیست

علی علیپور و مرتضی تبریزی دو آقای گل لیگ برتر، در فهرست کی روش حضور ندارند. این دو بازیکن که در ماه های اخیر طعم حضور در تیم ملی را چشیده بودند، در نهایت از سوی کی روش در اين فهرست قرار نگرفتند تا خط حمله تیم ملی فقط بازیکنان لژیونر داشته باشد. در خط حمله همچنین نام ساسان انصاری که بارها به اردوی تیم ملی دعوت شده در کنار فرشید اسماعیلی، ستاره استقلال در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا نیز به چشم نمی خورد.

 

خط حمله صد‌در‌صد بین المللی

خط حمله دعوت شده به تیم یک نکته ویژه دارد و آن‌هم این است که تمام بازیکنان دعوت شده کسانی هستند که خارج از ایران بازی می کنند و اغلب آن‌ها درخشش ویژه ای در تیم های خود داشته اند. کی­‌روش برای خط حمله خود علیرضاجهانبخشي را انتخاب کرده است که با وجود اینکه در آلکمار در پست وینگر راست بازی می کرد، موفق به زدن 21 گل شد و آقای لیگ هلند لقب گرفت. کریم انصاری دومین گلزن برتر در بین بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ اروپا ست که موفق شد 17 گل در لیگ یونان برای المپیاکوس بزند اما در نهایت موفق به کسب عنوان آقای گلی نشد. کاوه رضایی در اولین فصل حضورش در فوتبال اروپا نمایش فوق‌العاده ای داشت و تا به اینجای کار موفق شده 16 گل برای شارلوا بزند و هنوز دو بازی دیگر فرصت دارد که آمار گلزنی خود را بهتر کند؛ هرچند سردار آزمون فصل خوبی را در باشگاه روبین کازان پشت نگذاشت اما در هفته های پایانی چند گل حساس برای تیمش زد و با 6 گل زده همچنان امید اول خط حمله تیم ملی محسوب می شود. رضا قوچان نژاد نیز نتوانست امسال آمار فصل گذشته خود را تکرار کند و با هشت گل زده شاید یکی از گزینه‌های خط خورده از لیست نهایی تیم‌ملی باشد. مهدی طارمی نیز در مدت کوتاهی که در لیگ قطر حضور دارد، نمایش خوبی داشته است. او در هفت بازی در لیگ قطر پنج گل زد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز موفق به زدن پنج گل شد که آمار فوق العاده ای برای مهاجم تازه وارد الغرافه محسوب می شود.

 

ركورد استقلالي

سیدحسین حسینی، مجید حسینی، روزبه چشمی، پژمان منتظری، امید نورافکن، امید ابراهیمی و وریا غفوری هفت بازیکن استقلال هستند که نام شان در لیست ابتدایی تیم ملی به چشم می خورد. پس از استقلال پرسپولیس با چهار ملی پوش در رده دوم است که البته این موضوع نشان می دهد شفر از زمانی که هدایت آبی‌ها را برعهده گرفته است، توانسته بازیکنانش را به فرم مورد نظر کی روش برساند. نکته جالب اینکه با احتساب پاداش ویژه ای که فیفا به باشگاه‌­ها بابت حضور بازیکنان‌شان در جام جهانی می­‌دهد، می توان گفت تا به اینجا شفر حتی بیشتر از دستمزد قرارداد فصل اخیر خود به استقلالی­‌ها سود رسانده است.

 

جوان­‌ها به جای کهنه کار­ها

تنها 10 بازیکن از لیست منتشر شده کی­‌روش در جام جهانی برزیل با پیراهن ایران به میدان رفته‌اند. با بررسی بازیکنان حاضر در جام جهانی 2014 و 2018 در خطوط مختلف به این نکته پی می‌برم که تیم ملی نسبت به دوره گذشته جوان تر شده است. در خط دروازه تیم ملی ایران با نفراتی مثل رحمان احمدی، علیرضا حقیقی و دانیل داوری جام جهانی 2014 برزیل را پشت سر گذاشت و حالا علیرضا بیرانوند، رشید مظاهری، سید حسین حسینی و امیر عابدزاده شانس حضور در دروازه ایران را در جام‌جهانی روسیه دارند. نکته جالب توجه این است که هر چهار بازیکن اولین جام جهانی خود را تجربه می‌کنند. اما این داستان در خط دفاع متفاوت است و چهار بازیکن حاضر در لیست کی‌روش برای جام جهانی روسیه، جام جهانی 2014 در برزیل را نیز تجربه کرده‌اند. سیدجلال حسینی، محمدرضا خانزاده، پژمان منتظری و مهرداد بیت آشور چهار بازیکنی هستند که دومین تجربه جهانی خود را پشت سر می‌گذارند و باقی نفرات از جمله محمدانصاری، وریا غفوری، رامین رضاییان، مرتضی پورعلی‌گنجی و ... اولین حضور جهانی خود را تجربه می‌کنند. در خط هافبک نیز تنها احسان حاج‌صفی دومین جام جهانی خود را پشت سر می‌گذارد. جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی در برزیل از فوتبال خداحافظی کرده است و در ادامه سرمربی تیم ملی اعتقادی به آندرانیک تیموریان ندارد. اما حضور چهره‌هایی مانند مهدی ترابی، سامان قدوس، وحید امیری و سروش رفیعی در خط هافبک تیم ملی، ایران را به یکی از تیم‌های جذاب گروه B مسابقات تبدیل می‌کند. اما خط حمله تیم ایران تفاوت زیادی با دیگر خطوط دارد و توسط بازیکنان با تجربه اشغال شده است. در خط آتش تیم ملی تنها مهدی طارمی و کاوه رضایی اولین حضور جهانی خود را تجربه می‌کنند و باقی بازیکنان مانند اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، علیرضا جهانبخش، رضا قوچان‌نژاد و کریم انصاری‌فرد سابقه همراهی ایران در برزیل را دارند. نکته جالب توجه این است که از 35 نفر اعلام شده توسط کی‌روش، تنها 23 بازیکن، تیم ملی ایران را در روسیه همراهی می‌کنند و 12 نفر از این فهرست خط می‌خورند که با این وجود احتمال دارد بازیکنان کهنه کار بیشتری که در این فصل عملکرد چندان چشمگیری نداشتند، از لیست نهایی کی­‌روش خط بخورند.

 

35 جنگجو، 35 بازیکن آماده

با درنظر گرفتن لیست کی­‌روش می توان گفت به طور تقریبی کارلوس از تمام پتانسیل های موجود در فوتبال ایران استفاده کرده و همان 35 نفر بازیکن آماده ای را که همیشه در مصاحبه هایش از آن ها یاد می‌کرد، در فهرست خود قرار داده است. نمی توان گفت فوتبال ایران با حضور کی­‌روش در این سال‌ها با تمام سختگیری‌ها و قهر کردن هایش پیشرفت نکرده است. حضور 17بازیکن لژیونر در لیست تیم ملی که اغلب در لیگ های اروپایی فعالیت می­‌کنند خود گواه این مساله است که تیم ملی توانسته با تمام سنگ اندازی و بی توجهی­‌های برخی مسئولان در مسیر پیشرفت گام بردارد. کارلوس کی‌­روش نسل جدیدی برای تیم ملی ایران ساخته که به طورکامل می­‌توان به حضور قدرتمند آن­‌ها در جام جهانی و جام باشگاه های آسیا دل بست.

 

نگاهي به همه انتقادات از ليست تيم‌ملي

 

احسان خرسندي/ مهاجم پيشين تيم‌ملي فوتبال

 

ليست 35 نفره تيم‌ملي فوتبال اعلام شد و مثل روزهاي گذشته و بلافاصله پس از اعلام، انتقادهاي بسياري از بازيكنان دعوت شده به اردو منتشر شد. به عقيده من نكته تاريك ليست، حضور استيون بيت آشور است كه در روزهاي اخير بازي‌هاي درخشاني كرده و مزد اين بازي خوب خود را گرفته است. معتقدم بايد به تفكرات كي‌روش احترام گذاشت. او سيستم بازي تيمش را در جام‌جهاني مي‌داند و براساس آن، بازيكن انتخاب كرده است. ما در جايگاه مربي نيستيم كه بتوانيم افراد حاضر در اردو را نقد كنيم. اما اجازه بدهيد ليست تيم‌ملي را خط به خط نقد كنيم. در خط دروازه چهار گلر دعوت شده‌اند؛ امير عابدزاده، رشيد مظاهري، سيد حسين حسيني و عليرضا بيرانوند. اين چهار گلر، برترين‌ گلرهاي فوتبال‌مان بودند و به حق‌شان رسيدند. اما چه كسي از اين ليست خط خواهد خورد؟ جواب روشني در اين باره وجود ندارد اما فقط اميدوارم عابدزاده حذف شده اين خط نباشد. در خط دفاع دعوت از بازيكناني مثل محمدرضا خانزاده، انتقادات زيادي را به همراه داشته است. حقيقتش را بخواهيد، من با انتقاد از خانزاده موافق نيستم و به نظرم در چند بازي اخير تيم‌ملي، او عملكرد خوبي داشته و براي تيم كي‌روش بازي قابل قبولي را ارائه كرده است.

 

فراموش نكنيد كه ما دو دفاع وسط داريم كه ميانگين سني بالايي دارند و به همين دليل احتمال آسيب‌ديدگي تا شروع رقابت‌ها وجود دارد. بايد جايگزيني براي آن‌ها دعوت شود تا به مشكل بر نخوريم. خانزاده در جام‌جهاني نيز حضور داشته و تفكرات سرمربي تيم‌ملي را مي‌داند؛ بنابراين نمي‌توان از حضور او انتقاد كرد. در خط هافبك ما يك مشكل بزرگ داريم كه نمي‌دانم كي‌روش چگونه مي‌تواند با آن مقابله كند. مشكل تيم ما از چهار سال قبل اين است كه يك ليدر مثل نكونام يا آندو را نداريم. شايد مسعود شجاعي جايگزين مناسبي براي اين دو بازيكن باشد اما به طور كلي ما در حساس‌ترين نقطه زمين با يك ضعف بزرگ مواجه هستيم. اشكان دژاگه، مسعود شجاعي و احسان حاج صفي قابليتي به اندازه بازيكناني كه نام بردم، ندارند و به همين دليل احساس مي‌كنم در اين خط مشكلاتي را داريم. در خصوص خط حمله نيز بايد بگويم علي عليپور و مرتضي تبريزي بازيكنان درخشاني در ليگ ايران هستند اما آن‌ها مصرف داخلي دارند و از نظر بين‌المللي ضعيفند. فراموش نكنيم كه در اين خط، همه بازيكنان دعوت شده لژيونر هستند و به نظر مي‌رسد كي‌روش روي تجربه اين بازيكنان حساب باز كرده است. ما مهاجم‌هاي بهتري داريم كه در ليگ‌ها و تيم‌هاي‌شان مي‌درخشند و كي‌روش فرصت نمايش ايده‌آل را به آن‌ها داده است. تيم‌ملي جاي آزمون و خطا نيست. كمال كاميابي‌نيا، پورقاز و كنعاني‌زادگان نمي‌توانند در تيم‌ملي آزمايش شوند بلكه بايد تجربه كافي به دست بياورند سپس انتظار دعوت داشته باشند. به هر حال معتقدم تمام اتفاقاتي كه فكر مي كرديم، افتاده است و جز از بيت‌آشور نمي‌توان از ليست تيم‌ملي انتقاد كرد./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/96696