کد خبر: 96550 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 22 ارديبهشت 1397 - 13:07
مقدری در کنگره سازمان عدالت و آزادی:
با وضعیت فعلی، خشونت مساله آینده ایران خواهد شد / رسالت ما پاسداشت امید است تا کماکان ثابت کنیم امید بذر هویت ماست

اتحادخبر: دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در سخنان آیین گشایش سیزدهمین کنگره حزب در اصفهان با بیان اینکه روح حیات اجتماعی در این جامعه زخم خورده است و میل عمومی جامعه مدت‌هاست به ورطه روزمرگی افتاده، خاطرنشان ساخت: هیجانات سیاسی و اجتماعی می‌تواند شرایط گسترش فرصت‌طلبی‌های سیاسی و اقتصادی، اپوزیسیون خارجی فرومایه...

به گزارش اتحادخبر به نقل از بوی باران؛ دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در سخنان آیین گشایش سیزدهمین کنگره حزب در اصفهان با بیان اینکه روح حیات اجتماعی در این جامعه زخم خورده است و میل عمومی جامعه مدت‌هاست به ورطه روزمرگی افتاده، خاطرنشان ساخت: هیجانات سیاسی و اجتماعی می‌تواند شرایط گسترش فرصت‌طلبی‌های سیاسی و اقتصادی، اپوزیسیون خارجی فرومایه، هرج‌ومرج ‌طلبی و فروپاشی نظم عمومی را مهیا کند. متن کامل سخنان مهدی مقدری در ادامه آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

میهمانان گرامی

اعضای محترم کنگره سازمان

خداوند بخشنده و بخشایشگر را سپاس می‌گویم که بار دیگر این توفیق را عنایت فرمود تا در بیست و دومین سال کنش‌های حزبی و اصلاح‌طلبانه و سیزدهمین کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی، میزبان شما عزیزانِ کنش‌گر در سپهر سیاست‌ورزی جمعی هستیم.

نیک می‌دانم که چه دشوار است در این وانفسای مملکت، عزم حضور در مجمع عمومی سالانه سازمان نموده‌اید و از راه‌های دور و نزدیک زینت‌افزای این مراسم شده‌اید. اینکه در اوج ناامیدی و حسرت از فرصت‌های از دست رفته باید برام ایرانیان از امید و تلاش بیشتر بگوییم سخت است؛ اما رسالت ما پاسداشت امید است تا کماکان ثابت کنیم “امید بذر هویت ماست” و برای آنکه ایرانی برای همه ایرانیان رقم بزنیم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

اعضاء سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی ثابت کردند که با پشتکار و تدبیر و عقلانیتی که همواره از خود نشان داده‌اند، در بزنگاه‌های تاریخی افتخار آفریدند و هر چند بی‌ادعا و بی‌هیاهو و ناشناخته و به دور از پایتخت سیاسی ایران بودند، اما امروز بخش جدانشدنی از خانواده بزرگ اصلاح‌طلبان ایران هستند و با عزمی راسخ در مسیر پر سنگلاخ سیاستِ ایران در کنار رهبر فرزانه جریان اصلاحات، سیدمحمدخاتمی بزرگوار و عزیزتر از جانمان باقی خواهند ماند. عمرش دراز و راهش پر رهرو باد.




خانم‌ها و آقایان

کنگره سیزدهم حزب را در شرایطی برگزار می‌کنیم که فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور با ابرچالش‌های جدی مواجه شده است و امروز امنیت و منافع ملی ایران از هر سو دستخوش التهاب می‌باشد.

سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی با بررسی برخی آسیب‌های اجتماعی و سیاسی در کشور معتقد است:

  • روح حیات اجتماعی در این جامعه زخم خورده است و میل عمومی جامعه مدت‌هاست به ورطه روزمرگی و هوس‌های اجتماعی هیستریک در غلطیده و درست به سان مظروفی گشته که به راحتی شکل ظرف را به خود گرفته است.
  • جامعه ما با انواع کنش‌های انباشته سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و هر لحظه احتمال آزادسازی پتانسیل‌های مخرب را متبادرمی سازد.
  • به دلیل رشد نیافتن حقوق مدنی و نهادهای اجتماعی و نبود عرصه عمومی برای سامان دادن آگاهی اجتماعی، خطر لمپنیسم و نهلیسم جامعه را تهدید می‌کند.
  • با توجه به تبعیض در حق اقلیت‌ها، در صورت فروپاشی سازوکارهای کنترل اجتماعی و با توجه به نارضایتی عمومی، خطر تجزیه‌طلبانه در رفتارهای قومی کاملاً محسوس است.
  • به دلیل استفاده ابزاری از دین، دین‌گریزی خود را به دین‌ستیزی بدل کرده و شکاف‌های ارزشی و تاخر فرهنگی بین نسلی در آن بیداد می‌کند.
  • هیجانات سیاسی و اجتماعی می‌تواند شرایط گسترش فرصت‌طلبی‌های سیاسی و اقتصادی، اپوزیسیون خارجی فرومایه، هرج‌ومرج ‌طلبی و فروپاشی نظم عمومی را مهیا کند.
  • با توجه به فقدان روشنفکران مولد و نظریه‌های راهبردی و کاربردی، بخشی از جامعه امروز ما به دو سوی غرب‎گرایی و واپس‌گرایی حرکت کرده و رفتارهای خطرناکی می‌تواند از خود بروز دهد.
  • با وضعیت فعلی، خشونت مساله آینده ایران خواهد شد.

سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در قطعنامه‌های سه کنگرۀ گذشته تأکید کرده است که راه توسعه، آبادانی و تضمین امنیت ملی از مجرای وفاق و آشتی می‌گذرد. به‌باور ما آشتی، مفهومی چندلایه است که در هر وضعیت می‌توان به سطح عمیق‌تری از آن دست یافت. وقتی سخن از آشتی گفته می‌شود لزوماً بدین ‌معنا نیست که میان مردم ما نزاع ریشه‌داری در جریان است؛ بلکه مراد از آن تأکید بر وجوه مشترک دغدغه‌های جریانات بزرگ سیاسی، از قبیل صیانت از تمامیت ارضی، زبان و فرهنگ ایرانی، امنیت داخلی، رفاه عمومی و حرکت در مرزهای قانون است. به‌باور ما، آشتی، وفاق و انسجام ملی بر سر محورهای فوق، کاری‌ترین پادزهر توطئه‌های بدخواهان منطقه‌ای و بین‌المللی علیه نظام و کشور ما خواهد بود و بیش از هر سلاح و قدرتِ سخت‌افزاری دیگر، می‌تواند تمامیت میهنی ما را پاسداری نماید. بی‌شک، مردم صبور و نجیب ایران تشنه آشتی و آرامش، صلح، رفع کینه و نشر مدارا و گسترش خوش‌بینی سیاسی هستند و ما در حزب پذیرفته‌ایم برای تحقق این اصول بنیادینِ سیاست‌ورزی، هر آنچه در توان داریم به کار بندیم. این‌ها بخشی از ماموریت سازمان بر اساس چشم‌انداز تعریف شده در حزب تا سال ۱۴۰۰ است.




سروران گرامی

با توجه به ماجراجویی‌های نابخردانه رئیس جمهور آمریکا، ضمن محکوم کردن سیاست‌های توهین‌آمیز و خارج از قوانین بین‌المللیِ او در قبال ملت بزرگ و پرافتخار ایران، بر این عقیده‌ایم که حفظ و پایبندی به برجام به عنوان یک سند لازم‌الاجرای بین‌المللی، در این شرایط نیازمند هوشیاری و مصلحت‌سنجی ویژه است و از این رو به مسئولان نظامی و سیاسی کشور به جد توصیه می‌کنیم با حفظ عزت و کرامت ملت ایران از هرگونه حرکت غیرمسوولانه و ماجراجویانه خودداری کنند تا حکومت و دولت ایران با خردمندی و حکمت، این تهدید را به فرصت تبدیل سازد. بار دیگر تاکید می‌کنیم این بحران جز با هم‌صدایی، اتحاد و انسجام داخلی و پیگیری مسیر “آشتی ملی” امکان‌پذیر نیست.

 

در پایان به نمایندگی از سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی اعلام می‌دارم که چالش‌ها و مشکلات پیش روی کشور را اراده فردی حل نمی‌کند، بلکه نسخه شفابخش، تجمیع اراده‌های شهروندان کنشگری است که دست در دست یکدیگر نهاده، با اراده بهبود ابعاد زیست سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را سامان داده و در قالب احزاب، گروه‌ها و سمن‌ها مجتمع شده‌اند. این مهم البته در گرو، نگاهی آزادی‌خواه، مروج تکثر سیاسی و دارای ظرفیت تقسیم قدرت و کاربست حقیقی اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و پذیرش واقعی آزادی احزاب و جمعیت‌ها میسر است. شوربختانه، رویکرد قانون فعلی احزاب بیش از آن که مروج چنین فضایی باشد تحدید کننده و محافظه‌کارانه است و تا حدود زیادی آزادی احزاب را تابع اراده اداری می‌کند. ما ضمن ارائه انتقادهای بسیاری که به این قانون وارد می‌دانیم، در جلسات متعدد با نمایندگان وزارت کشور به عنوان مجری این قانون انتقادهای موجود را اعلام داشته‌ایم و از نمایندگان محترم مجلس درخواست داریم با مشارکت احزاب سیاسی نسبت به اصلاح این قانون اقدام کرده و مسیر دشوار تحزب در ایران را هموار سازند.

سایر مواضع سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی که راهبردهای سال جاری حزب را روشن خواهد کرد، در قطعنامه پایانی این کنگره با تبادل نظر اعضاء گرانقدر تدوین و تنظیم خواهد شد. بار دیگر از حضور صمیمانه شما همراهانِ همیشگی قدردانی می‌نمایم./ص

از توجه شما سپاسگزارم

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/96550