امروز: چهارشنبه 02 آبان 1397
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 22 ارديبهشت 1397 - 08:51

اتحاد خبر-حبیب الله نعمتی: درارتباط با آموزش و پرورش بسیار میتوان گفت و نوشت ولی آنچه مهم است این است که این نهاد باید انسان هایی که اطلاعات لازم و ضروی برای شناخت خویش داشته باشند را آموزش دهد تا با آن تصوری دقیق از پیرامون و جهان خود داشته باشند و مهارتهاي لازم را برای کارهایی که یک انسان در یک جامعه باید انجام دهد داشته باشد و بتواند ...

مدیریت راهبرانه؛ آموزش و پرورش کیفی

*حبیب الله نعمتی

 

در ارتباط با آموزش و پرورش بسیار میتوان گفت و نوشت ولی آنچه مهم است این است که این نهاد باید انسان هایی که اطلاعات لازم و ضروری برای شناخت خویش داشته باشند را آموزش دهد تا با آن تصوری دقیق از پیرامون و جهان خود داشته باشند و مهارتهاي لازم را برای کارهایی که یک انسان در یک جامعه باید انجام دهد داشته باشد و بتواند بخواند، بنویسد، اخبار و اطلاعات را جمع آوری و در انجام کارها توانا باشد.


این نکته حائز اهمیت است که آموزش وپرورش رکن و اساس هر کشور است ولی متاسفانه در کشور ما غریب مانده است و آنگونه که باید وشایسته است نیست.


در این زمینه چند نکته حائز اهمیت است:
تا آن زمان که به دنبال این هستیم که هر ساله تعداد بیشتری فقط به فارغ التحصيلي برسند درجا خواهیم زد بلکه باید همه ی سعی وتلاش را بر آن داشت که دانش آموزان به انجام کارهای کیفی بپردازند تا برایشان تجربه ای نو باشد و چنان احساس رضايت کنند که مشتاقانه آن تجربه را تکرار کنند و آنگاه که متوجه شوند انجام کارهای کیفی برای زندگی کنونی و آینده اشان سودمند است برای تداوم این احساس تلاش خواهندکرد.


آموزش باید با واقعیت مطابقت داشته باشد بدین معنا که دانش آموزان بتوانند بین آنچه آموزش می بینند و آنچه در زندگی واقعی اشان رخ می دهد رابطه ای پیدا کنند. آموزش وپرورش نباید خسته کننده و کسالت آور باشد بلکه باید در جهت اقناع و ارضاء نیازهای اساسی دانش آموزان و برایشان نشاط آور و خوشایند باشد. بنابراین ضروری است تغییرات به سمت ساختاری جذاب که برای معلمان و دانش آموزان دلنشین وفرح بخش باشد و معلمان قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند و دروسی تدریس نمایند که دوست دارند و دانش آموزان دروسی بیاموزند که برایشان جذابیت بیشتری داشته باشد سوق داده شود.


قدرت نوآوری، خلاقیت و کیفی مداری در افزایش تعداد افراد موثر نیست بلکه در آن است که به افراد موثری که در سیستم هست فرصت داده شود تا اثربخشی و کارآمدی خود را به بهترین شیوه نشان دهند؛ در چنین سیستمی است که از روش مدیریت سنتی رییس ماب که به زور و اجبار تکیه دارد و به ندرت به سخت کوشی و تلاش پایدار و انجام کار کیفی می انجامد فاصله گرفته و به مدیریت کیفی یا مدیریت راهبرانه  می انجامد و با استقرار این سیستم در آموزش و پرورش یادگیری مشارکتی که در آن معلمان و دانش آموزان از انجام کارها و تکالیف احساس منزلت ، عزت و قدرت می کنند شکل می گیرد و کیفیت برتر نهادینه می شود./د



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1397/03/07 - 21:30
0
0
درود . نوشته ارزشمندی بود. انشالله روزی برسد که این مطالب جنبه عملی به خود بگیرند .
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

پربازدیدترین خبرها

پربحث ترین