کد خبر: 96494 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 20 ارديبهشت 1397 - 17:05
به همت خانه فرهنگ دشتستان:
برگزاری عصرانه فرهنگ و اندیشه با موضوع؛ «نقش فرهنگ در کنترل بحران آب»+تصاویر

اتحاد خبر:در آغاز این نشست، مهندس اکباتی با بیان اهمیت مراقبت از منابع آبی گفت: « پدران ما در هزاران سال پیش ارزش منابع آبی را می دانستند و از بهترین روش ها برای استحصال آب استنفاده می نمودند اما امروزه ما ارزش چندانی برای آب قائل نیستیم و با تصمیمات و اقدامات اشتباه، کشور را وارد مرحله بحران آب کرده ایم.» وی با اشاره به سازه های تاریخی ...

اتحاد خبر_مرضیه غلامشاهی:دوازدهمین نشست عصرانه فرهنگ و اندیشه با حضور مهندس فرامرز اکباتانی دوشنبه 17 اردی بهشت ماه در دفتر خانه فرهنگ دشتستان برگزار شد.



به گزارش اتحاد خبر،در آغاز این نشست، مهندس اکباتی با بیان اهمیت مراقبت از منابع آبی گفت: « پدران ما در هزاران سال پیش ارزش منابع آبی را می دانستند و از بهترین روش ها برای استحصال آب استنفاده می نمودند اما امروزه ما ارزش چندانی برای آب قائل نیستیم و با تصمیمات و اقدامات اشتباه، کشور را وارد مرحله بحران آب کرده ایم.» وی با اشاره به سازه های تاریخی سیراف افزود؛ ایرانیان می دانستند که نباید آب باران را به سادگی از دست بدهند به همین سبب با ایجاد سازه هایی در دل کوه جلوی سرازیر شدن آب باران به دریا را گرفته و به غنای سفره های زیرزمینی کمک کرده اند.

 

 

اکباتانی ادامه داد؛ در 40 سال گذشته تصمیم های اشتباه و سهل انگاری ها باعث شد سفره های آب زیرزمینی به شدت تضعیف شوند و با این اتفاق خاک در زیرزمین فششرده شده و در صورت بارندگی مناسب هم دیگر فضایی برای جذب آب ندارد. مهندس اکباتانی با بیان اینکه از مجموع 760 هزار حلقه چاه عمیق در سطح کشور 360 هزار چاه، غیرمجاز حفر شده گفت: « اکنون به ازای هر 4 و نیم کیلومتر مربع، یک چاه غیر مجاز داریم و این در تعریف حفاظت از منابع آبی یعنی یک فاجعه.» وی افزود در حال حاضر 92% از سهم مصرف آب کشور در حوزه کشاورزی و 8% در حوزه مصرف صنعتی و خانگی است بنابراین باید روش های سنتی آبیای محصولات کشاورزی را با علم روز جایگزین کنیم. مهندس اکباتانی با مقایسه وضعیت موجود کشورمان با دیگر کشورها گفت: « برای بدست آمدن یک کیلو گوجه فرنگی در اسپانیا 7 تا 10 لیتر آب مصرف می کنند اما در کشور ما این رقم به 400 لیتر می رسد.» وی همچنین  به تشریح چند مدل از آبیاری محصولات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته، از جمله روش کشت هیدروپنیک یا آبکشت پرداخت.



مهمان این هفته ی دوشنبه های فرهنگ و اندیشه گفت: « در حالی که برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند با روند فعلی بحران کم آبی و مصرف فاجعه بار آب، کشور ما تا سال 2020 به جایی می رسد که 40 میلیون نفر ناچار به مهاجرت می شوند اما عده ای دیگر مقابل دیدگاه این کارشناسان ایستاده و می گویند همه چیز  خوب است و نگرانی نداریم.» مهندس اکباتانی افزود؛ بر اساس آمارهای سازمان های جهانی، کشورهایی موفق هستند که از منابع خود استفاده بهینه کرده و از الگوهای وندالیسم و خودتخریبی دوری می کنند. وی با همگون ندانستن بودجه استان ها به نسبت وجود بحران کم آبی گفت: « به عنوان مثال استان گیلان با متوسط بالای بارندگی، 2400 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های حوزه آب دریک سال دریافت داشته اما در همان سال سهم استان بوشهر فقط 12 میلیارد تومان شده است.

مهندس اکباتانی در پایان از همه مردم خواست بحران کم آبی را جدی گرفته و هم در حوزه کشاورزی و هم در مصرف خانگی رعایت الگوی مصرف را داشته باشند تا زیان های این بحران طولانی کمتر شود. 

در ادامه این نشست حاضران به بیان نظرات خود پرداخته و گفتگوهای دو جانبه ای بین حاضران نشست و مهندس اکباتانی شکل گرفت.

 


































لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/96494