امروز: پنجشنبه 30 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 06 ارديبهشت 1397 - 07:22
اتحاد خبر: هفتم ارديبهشت روز ملي ايمني و حمل‌ونقل است. اين سؤال براي خيلي از دست‌اندرکاران سوانح رانندگي به وجود آمده است که «چرا با وجود آمادگي دستگاه‌هاي اجرائي و صرف بودجه و امکانات، تغييري در آمار سوانح رانندگي به وجود نمي‌آيد؟».
اتحاد خبر: هفتم ارديبهشت روز ملي ايمني و حمل‌ونقل است. اين سؤال براي خيلي از دست‌اندرکاران سوانح رانندگي به وجود آمده است که «چرا با وجود آمادگي دستگاه‌هاي اجرائي و صرف بودجه و امکانات، تغييري در آمار سوانح رانندگي به وجود نمي‌آيد؟».

روزنامه شرق نوشت؛ سوانح رانندگي يکي از بحران‌هاي جدي در کشور است که تاکنون بودجه زيادي صرف آن شده و هرساله در مواقع اوج مسافرت شهروندان، نيروهاي پليس راهور و راهداري بسيج مي‌شوند تا اين آمار را کاهش دهند اما برخلاف انتظار يا افزايش مي‌يابد يا ميزان سوانح ثابت مي‌ماند! علت چيست؟ براي اين منظور مي‌توان علل مختلفي را در نظر گرفت که هريک مي‌تواند عامل مؤثري در سوانح رانندگي باشد، اما در اين نوشتار سعي بر اين است که به «مديريت ترافيک» به‌عنوان يکي از عوامل سوانح رانندگي پرداخته شود. اولين مورد تأکيد بر روش‌هاي گذشته است؛ همان‌طورکه در خبرها نيز مي‌آيد، سال‌هاي متمادي است که با آماده‌باش نيروهاي پليس راهور و راهداري، درصدد کاهش سوانح رانندگي برمي‌آيند، غافل از اينکه اگر اين روش‌ها پاسخ‌گو بود، تاکنون بايد سوانح به حداقل ممکن مي‌رسيد. عنايت به اين امر ضروري است که در تمامي جهان نيز در زمان پيک کاري تمامي نيروها بسيج مي‌شوند تا کارها به نحو احسن انجام شود، بنابراین آماده‌باش نيروهاي مرتبط با ترافيک نيز در اوج مسافرت‌ها، امري ذاتي است و نمي‌توان از آن به‌عنوان يک کار ويژه ياد کرد.

 

دومين مشکل در سوانح رانندگي توجه‌نکردن به فرهنگ‌سازي ترافيک در جامعه است، اگر به برونداد فعاليت‌هاي سازمان‌هاي پيش‌گفته عنايت شود، ملاحظه مي‌شود که در ايران «فرهنگ‌سازي» با «ابلاغ» يکسان فرض شده است! به اين نحو که با اعلان اينکه بايد در هنگام خواب‌آلودگي رانندگي نکرد، تصور مي‌کنند که شهروندان ديگر فرهنگ ترافيک در وجودشان نهادينه شده و ديگر تصادف نخواهند کرد؛ درصورتي‌که فرهنگ‌سازي يک علم است و نمي‌توان با چند پارچه‌نوشته يا توصيه راديو و تلويزيوني فرهنگ‌سازي کرد. سومين مورد رفتارهاي نمايشي به‌جاي فعاليت‌هاي مثمر و کارآمد است؛ اگر کمي دقت شود انواع سمينارها، آموزش‌هاي مدرسه‌اي، چاپ کتاب [کمتر از هزار نسخه] و مجله و... به نمايش گذاشته مي‌شود اما عجيب است که تمامي اين فعاليت‌ها جنبه نمايشي براي انعکاس از رسانه‌ها را دارند؛ برای مثال در کشوري که بيش از 20 ميليون راننده وجود دارد، يک سايت با مراجعه روزي چند هزار نفر چگونه مي‌تواند همه مخاطبان هدف را پوشش دهد.

 

چهارمين مورد تداخل وظايف ذاتي سازماني با سازوکار کاهش سوانح رانندگي است؛ بايد عنايت داشت که در هيچ‌کدام از سازمان‌ها چه پليس راهور، سازمان راهداري و چه سازمان‌هاي مرتبط ديگر، ستاد يا کميته‌اي مستقل براي کاهش سوانح رانندگي ايجاد نشده است و در سازوکار سازماني موجود، درصدد کاهش سوانح رانندگي هستند، درصورتي‌که اگر با سازوکارهاي ذاتي و سازماني مي‌شد سوانح را کاهش داد، اين امر باید تاکنون محقق مي‌شد، درصورتي‌که در تمامي مديريت‌هاي بحران، ستاد يا کميته‌اي با اختيارات لازم ايجاد مي‌شود تا بتوان با انديشه‌هاي جديد و فارغ از بوروکراسي دست‌وپاگير، بحران را مديريت کرد، اما اين کار در سازمان‌هاي گفته‌شده انجام نمی‌شود. تصحيح و تدوين قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي پنجمين مورد مؤثر در سوانح رانندگي است، هرچند اين فعاليت آن‌قدرها هم سخت و دشوار نيست، اما اراده‌اي مبني بر تصحيح قوانين و مقررات يا ايجاد آن وجود ندارد که نمونه بارز آن «تبصره 3 ماده 14 قانون تخلفات رانندگي مصوب سال 1389» که می‌گوید: درصورتي‌که براساس نظر کارشناسان تصادفات، نقص راه يا وسيله نقليه مؤثر در علت تصادف باشد، حسب مورد متصديان ذي‌ربط مسئول جبران خسارت وارده بوده و با آنان برابر قانون رفتار خواهد شد». اين تبصره ماده قانوني به آيين‌نامه اجرائي نياز دارد تا مسئولان مرتبط هريک از وظايف و تکاليف خود و همچنين شهروندان از حقوق خود آگاه شوند، درصورتي‌که تاکنون آيين‌نامه اجرائي آن تهيه نشده است.

 

درباره دستورالعمل‌هاي معابر نيز مي‌توان از همين استدلال استفاده کرد. نظارت بر عملکرد‌ها ششمين مورد است که هرچند ضمني به «کميسيون ايمني راه‌هاي وزارت راه و شهرسازي» محول شده است، اما به علت اينکه بيشتر قوانين و مقررات سازمان‌ها و نهاد‌هاي مسئول در سوانح رانندگي مصوب مجلس و هيئت وزيران است، بنابراین دستورالعمل‌هاي اين کميسيون نمي‌تواند براي قوانين و مقررات بالادستي، الزام ايجاد كند، برای نمونه صداوسيما در جايگاهي است که هرچند از بودجه «فرهنگ‌سازي کاهش سوانح رانندگي» استفاده مي‌کند، اما به هيچ نحو خود را به خواسته‌هاي کميسيون ملزم نمي‌داند. نکته ديگر در اين کميسيون عدم احصای وظايف و تکاليف هر دستگاه براي نظارت کامل است، به عبارت ديگر تا زماني که وظايف مشخص نشود، نمي‌توان بر آن نظارت داشت. نتيجه آنکه «مديريت ترافيک» مهم‌ترين عامل در کاهش سوانح رانندگي است که در تحليل‌ها، مبراترين و بي‌تقصيرترين عامل در سوانح رانندگي نشان داده مي‌شود./د



کانال تلگرام اتحادخبر

برچسب ها:
حادثه , تصادف , اتحاد خبر

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار تا رادیو! (+عکس)
  • بارش باران باعث ورود خسارت به تاسیسات برق استان بوشهر شد
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/29
  • رژه روز ارتش در بوشهر برگزار شد
  • اتمام طرح گردشگری دریایی نوروزی بنادر استان بوشهر / ارائه خدمات به 675 هزار و 950 گردشگر دریایی
  • برترین‌های مدیریت دانش اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تجلیل شدند
  • افزایش ۵درصدی تردد درون استانی در ایام نوروز
  • نقش و جایگاه ارتش تبیین و اطلاع‌رسانی شود
  • ۸۰ درصد محورهای مواصلاتی استان بوشهر به سامانه‌های هوشمند مجهزند
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • هشدار قرمز سیلاب؛ بارش سنگین باران در ۴ استان کشور
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اطلاعیه فرماندهی انتظامی بوشهر پیرامون حجاب صادر شد
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تکنیک های کنترل خشم کودک و نوجوان توسط والدین
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق 1 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 4 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 4 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 5 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 7 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 8 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 9 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 12 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 12 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...