کد خبر: 95617 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 03 ارديبهشت 1397 - 21:41
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان در عصرانه فرهنگ و اندیشه:
اجرای طرح سفیران سلامت برای اولین بار در دشتستان +تصاویر

اتحاد خبر:اولویت من در سال 97 خدمت به مناطق محروم است/طبق قانون باید اطلاعات، ایمنی و اسرار بیمار حفظ و تامین شود/اگر فرهنگ وجود نداشته باشد بیماری وجود دارد/برگزاری پیاده روی سلامت همراه با اهدای جوایز و نمایشگاه بازیافتی/شکایت کتبی مردم و شهروندان از بخش های مختلف می تواند به ما کمک نماید/از انتقاد سازنده استقبال می کنم...

اتحاد خبر-زهره عرب: در ادامه ی سلسله نشست های دوشنبه های ​خانه فرهنگ دشتستان​، ​دهمین عصرانه فرهنگ و اندیشه​ تحت عنوان ​"رابطه فرهنگ با بیماری و سلامت جسمانی چیست؟" با حضور دکتر ماریا خویش دوست، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان ساعت ۱۸ دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۹۷ برگزار گردید.
 
یک سری از معضلات ریشه در فرهنگ جوامع دارد

به گزارش اتحاد خبر دکتر ماریا خویش دوست، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با اشاره به اینکه یک سری از معضلات ریشه در فرهنگ جوامع دارد، اظهار داشت: در نقاط مختلف کمبودها یکی است و امکانات فراهم شده نیز یکسان است، اما در یک سری از مناطق اعتراض نبوده و بعضی جاها اعتراض وجود داشته است

وی افزود: عوامل مختلفی مانند اقتصاد، عوامل ژنتیکی، عوامل خانوادگی، اجتماعی و غیره... در شکل گیری فرهنگ تاثیرگذار هستند و این فرهنگ را بسیار پیچیده کرده است. تاثیرات اجتماعی و تربیت های خانوادگی و همچنین مکان جغرافیایی که فرد در آن پرورش یافته است بسیار اهمیت دارد.

در بحث فرهنگ مهمتر از همه چیز مسائل آموزشی است

خویش دوست ضمن بیان این موضوع که در بحث فرهنگ مهمتر از همه چیز مسائل آموزشی است، خاطرنشان کرد: اگر از نظر عوامل اجتماعی، تغذیه، اقتصاد و آموزش صحیح، اینها با هم اتفاق نیفتد ما یک فرهنگ کامل نخواهیم داشت، در این صورت از لحاظ روحی و روانی نیز تعادل لازم را نخواهیم داشت.

لازم نیست حتما بیمار باشیم تا به پزشک مراجعه کنیم

وی با ارائه ی تعریفی از بیماری گفت: اگر شخصی از لحاظ روحی و جسمی توامان سالم باشد این تعریف سلامتی است و اما بسیاری افراد از نظر جسمی سلامت هستند اما از لحاظ روحی بیمار هستند. ولی این دیده نمی شود، پس ما باید بدانیم که لازم نیست حتما بیمار جسمی باشیم تا به پزشک مراجعه کنیم.

از انتقاد سازنده استقبال می کنم
 
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان ابراز داشت: من از انتقاد سازنده استقبال می کنم اما انتقادی که همراه با تخریب باشد حتی جواب آن را نمی دهم. رسانه ها، مردم و بدنه ی اجتماع باید به ما کمک فکری بدهند.

شکایت کتبی مردم و شهروندان از بخش های مختلف می تواند به ما کمک نماید

ماریا خویش دوست تاکید کرد: اعتقاد داشته باشید که شکایت کتبی مردم و شهروندان از بخش های مختلف، و پزشک و پرستار می تواند به ما کمک نماید. این می تواند هم تقدیر و هم اعتراض نسبت به عملکرد باشد که حداقل برخورد ما می تواند در پرداختی ها باشد. گزارش های مکتوب می تواند به ما کمک نماید تا به دنبال مستندات باشیم و مسئله موجود را پیگیری نماییم.

وی تصریح کرد: من روز اول که وارد سیستم بهداشت و درمان شدم خودم را مادر این سیستم نامیدم چون مادر را نسبت به فرزندان خود بسیار مهربان می دانم.

در خصوص بیماری HIV نتوانسته ایم آموزش صحیح و فرهنگسازی انجام دهیم

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار داشت: یکی از مسائلی که ما در آن خوب عمل نکرده ایم بحث HIV است که در نتیجه چندین عامل می تواند بروز کند که یکی از آنها برقراری روابط ناسالم است. ما نتوانسته ایم آموزش صحیح و فرهنگسازی در این خصوص انجام دهیم و در نتیجه هنوز در مورد این بیماری ناآگاهی هایی وجود دارد.

دکتر خویش دوست با اشاره به اینکه ویروس بیماری ایدز به راحتی قابل انتقال نیست، ادامه داد: اما مردم هنوز این بیماری را نشناخته اند و حتی آمار درستی از این بیماری در کشور وجود ندارد. لذا جامعه ما نمی داند که رفت و آمد خانوادگی، دوستی، دست دادن، روبوسی و... با یک بیمار مبتلا به HIV نمی تواند سبب انتقال این بیماری شود و این حاصل عدم فرهنگسازی می باشد.
 
وی ضمن بیان اینکه مردم در حوزه بهداشت و درمان دچار ناآگاهی هستند، گفت: مطالبه گری باید منطقی و به روش صحیح باشد. رفتار و برخورد مردم در بیمارستان ها و مطب پزشکان بایست مورد بازنگری قرار بگیرد. ما امروز محتاج به این موضوع هستیم، چون شرایط روحی افراد بسیار مهم است و سالم بودن یعنی هنجار بودن، یعنی اینکه یک فرد از همه لحاظ هنجار باشد.

به گزارش "اتحاد خبر"، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: انتخاب دکتر هاشمی به سمت وزارت بهداشت انتخاب بسیار درستی بوده است و از دکتر روحانی در سازمان بهداشت جهانی (WHO) به سبب اجرای طرح تحول سلامت تقدیر شد. این طرح نقش زیادی در ارتقا سطح سلامت جامعه و کاهش هزینه های درمان داشته است.

استقبال از کارشناس روان کم است و مردم مراجعه نمی کنند

وی ابراز داشت: طرح تحول سلامت در انگلستان اجرا گردید و باعث شد بیماری 50 درصد کاهش یابد و مردم نیز خود مراقبتی را یاد گرفتند. من به این طرح و اینکه در مراکز بهداشت و درمان ما کارشناس روان و تغذیه مستقر است افتخار می کنم، اما استقبال کم است و مردم مراجعه نمی کنند.

ماریا خویش دوست خبر داد: دشتستان رتبه بالایی در خودکشی و اقدام به خودکشی دارد و حتی سن اقدام به خودکشی در حال پایین آمدن است که این نیاز به اقدام مقتضی دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اضافه کرد: استفاده از پلاستیک برای حمل و نگهداری نان مضرات زیادی دارد چون پلاستیک هیچ منفذی ندارد و قرار دادن و نگهداری نان گرم در پلاستیک منجر به رشد قارچ و در نهایت استفاده از این نان نگهداری شده در پلاستیک می تواند منجر به ابتلا به سرطان کبد بشود.

برگزاری پیاده روی سلامت همراه با اهدای جوایز و نمایشگاه بازیافتی

وی ضمن تقدیر از رییس اتاق اصناف شهرستان دشتستان اظهار داشت: از پیگیری ایشان در خصوص جمع آوری کیسه های پلاستیکی در نانوایی ها تشکر می کنم. شبکه بهداشت و درمان دشتستان روز جمعه هفتم شهریور ماه از میدان 17 شهریور تا میدان دژ، پیاده روی سلامت همراه با اهدای جوایز برگزار می کند که مهمترین پیام ما استفاده از کیسه های گیاهی برای پیشگیری از بروز سرطان کبد است و امیدواریم بتوانیم در خلال پیاده روی این کیسه ها را توزیع نماییم، در کنار این پیاده روی نیز برگزاری نمایشگاه بازیافتی نیز داریم.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: تقاضای من از همه مردم دشتستان و تمامی رسانه ها این است که بیایند به ما کمک کنند، انتقاد نمایند و راهکار بدهند.

اگر فرهنگ وجود نداشته باشد بیماری وجود دارد

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ در امور روزمره و بطن جامعه گفت: پزشک متخصص و یا عمومی که ما به زحمت به مراکز می آوریم با دیدن یک سری از رفتارها و ناهنجاری ها مانند نوع پوشش و یا ادبیات نامناسب ناچار به ترک این شهر می شوند.

خویش دوست ادامه داد: فرهنگ یک هنجار است، و اگر این وجود نداشته باشد بیماری وجود دارد. در حال حاضر درصد بیماری ها بالا رفته است و آموزش، فرهنگسازی و رفتن به سمت رفتارهای صحیح می تواند منجر به کاهش بیماری مردم شود.

طبق قانون باید اطلاعات، ایمنی و اسرار بیمار حفظ و تامین شود

وی در خصوص تخلفات صورت گرفته در بخش های درمانی و مطب برخی از پزشکان گفت: قانون می گوید که متخصصان و دکترها بایست بیماران را به شکل تک نفره ویزیت و معاینه نمایند. ما شکایت هایی در این خصوص داریم اما مردم دست به قلم نمی برند و من در این رابطه هیچ شکایت کتبی ندارم. اگر پزشکی 10 شکایت داشته باشد پس از یک سال که برای تمدید پروانه مطب نزد من آمد من این پروانه پزشکی را به سبب شکایت ها و تخلفات صورت گرفته -در صورت اثبات- تمدید نمی کنم و یا به صورت شرطی و شش ماهه تمدید پروانه را انجام می دهم.

ماریا خویش دوست، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تاکید کرد: قانون این را می گوید که وقتی بیمار به پزشک مراجعه می کند باید اطلاعات، ایمنی و اسرار او حفظ و تامین بشود و این موضوع دارای تبصره قانونی است. 

وی با اشاره به برخی از محدودیت ها عنوان کرد: بیمارستان گنجی تنها بیمارستان ما است که کل شهرستان و شهرهای اطراف را پوشش می دهد. این بیمارستان در حد شهر برازجان است اما اطراف را نیز پوشش می دهد که امیدواریم در آینده با تکمیل بیمارستان 17 شهریور و افتتاح کلینیک تخصصی -روبروی دژ- شاهد بهبود وضعیت بهداشت و درمان در شهرستان باشیم.

تدوین سند جامع سلامت دشتستان

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اذعان داشت: من سند جامع سلامت دشتستان را نوشته ام که این سند در شورای سلامت دشتستان ارائه گردیده است. یکی از عوامل تهدید سلامتی، Life Style و یا سبک زندگی افراد است که باید بتوانیم سبک زندگی افراد را اصلاح نماییم. الان این سند در دانشگاه علوم پزشکی مصوب گردیده و در حال جذب اعتبار برای اجرای آن هستیم. امیدواریم که با اجرای این سند وضعیت سلامت مردم شهرستان بهتر شده و در سال 97 شاهد رویدادهای مثبتی باشیم.

سلامت روانی برای متولیان آموزش و سلامت بسیار مهم می باشد

وی در توضیح برخی رفتارها از سوی کادر درمانی گفت: من منکر وجود این مسائل نیستم. پرستار و یا پزشک و سایر عوامل حاضر در بیمارستان ها و مراکز نیز دارای عوامل خانوادگی، عوامل ژنتیکی و اجتماعی و ... هستند. لذا ما در شبکه کارشناس روان پیش بینی کرده ایم و پرسنل ما از این امکان برخوردار هستند. حتی یک تفاهم نامه نیز با آموزش و پرورش و جناب لواسانی فرد منعقد شده است تا معلم ها از لحاظ سلامت روانی بررسی شوند و کارشناس روان در مدارس حضور پیدا کند چون اعتقاد داریم سلامت روانی برای متولیان آموزش و سلامت بسیار مهم می باشد.

خویش دوست با اشاره به اینکه مقابله با افسردگی اولویت ما است، ادامه داد: اگر این اولویت وجود نداشت ما مجوز کارشناس روان و تغذیه را اخذ نمی کردیم. زیرا بایست در کنار سلامت جسمی سلامت روحی و روانی یک جامعه نیز تامین شود تا بتوانیم بگوییم سلامتی آنها را به طور کامل تامین کرده ایم.

اجرای طرح سفیران سلامت برای اولین بار در دشتستان

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با خبر دادن از طرح سفیران سلامت گفت: ما در حال ثبت یک سمن سلامت هستیم و این نوید سال 97 است. من به سرپرستان مراکز گفته ام که این سمن در دشتستان تحت عنوان کانون سلامت ثبت خواهد شد که وظیفه این سفیران سلامت اطلاع رسانی به مردم است و این یک کار نو و ابتکاری در کشور می باشد.

اولویت من در سال 97 خدمت به مناطق محروم است

وی با اشاره به برنامه های هفته سلامت اظهار داشت: شعار امسال هفته سلامت، پوشش همگانی سلامت برای همه، در همه جا است که ما زنگ سلامت را در شاه پسر مرد به صدا درآوردیم. همچنین در راستای تاکید پوشش سلامت برای همه و در همه جا یک سری جامعه آسیب پذیر و محلات کمتر برخوردار را به طور خاص پوشش داده ایم که امروز از اردوگاه زندان دیدن کردیم و در خدمت خانواده های معتادان زندانی بودیم و قرار است طی انعقاد تفاهم نامه ای با مسئول این اردوگاه خدمات بهداشتی و درمانی به این افراد ارائه بشود.
 
ماریا خویش دوست، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تاکید کرد: من از موسسین و اعضای خانه فرهنگ دشتستان و حاضرین عزیز تشکر می کنم چون هر چقدر کار کنیم جایگزین این لذت نیست که میان مردم باشیم و با مردم راحت از مسائل موجود صحبت کنیم.

به گزارش "اتحاد خبر"، در پایان این نشست رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان از "مسعود آتشی"، "شهرام قلی زاده"، "شاکر شکیبا" و "محمدرضا صابری"، تقدیر کرد.
































لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/95617