امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 01 ارديبهشت 1397 - 09:19
در استودیو مجازی خانه فرهنگ دشتستان:

اتحاد خبر: علیرضا بحرینی زاده در استودیو مجازی خانه فرهنگ دشتستان اظهار داشت: برازجان همیشه هنرمندان به نام و خوبی داشته است و باید بیشتر به جوانان بها داده شود. تئاتر در برازجان سابقه ای طولانی دارد و ما عزیزانی داشتیم که از 30 یا 40 سال پیش به صورت آکادمیک این رشته را دنبال کرده و کارهای حرفه ای را انجام داده اند.

اتحاد خبر: علیرضا بحرینی زاده در استودیو مجازی خانه فرهنگ دشتستان اظهار داشت: برازجان همیشه هنرمندان به نام و خوبی داشته است و باید بیشتر به جوانان بها داده شود. تئاتر در برازجان سابقه ای طولانی دارد و ما عزیزانی داشتیم که از 30 یا 40 سال پیش به صورت آکادمیک این رشته را دنبال کرده و کارهای حرفه ای را انجام داده اند. مردم شهر برازجان نیز با تئاتر بیگانه نیستند، چند سالی به دلیل روند نادرست مدیریتی و سختگیری ها و لجبازیها کم کم گروهها دلسرد شدند و خیلی از افراد کار بلد و باتجربه دیگر کار نکردند و عده ای هم از این شهر رفتند و در خارج از کشور و یا در پایتخت مشغول فعالیت ... 

به گزارش اتحاد خبر، برنامه استودیو مجازی خانه فرهنگ دشتستان در راستای رسالت و اهداف انجمن مردم نهاد خانه فرهنگ دشتستان، مبنی بر حمایت از هنر و فرهنگ دشتستان و ارج نهادن به هنرمندان دشتستانی و به بهانه ی اجرای نمایش های "بازگشت به خانه" و "تسویه حساب"، گفتگویی با آقای علیرضا بحرینی زاده، هنرمند دشتستانی انجام شده است. اتحاد جنوب شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کند:

جناب بحرینی ضمن عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از اینکه در این گفتگو شرکت می کنید
به عنوان اولین سوال بفرمایید:

*در ابتدای گفتگو، کارگردان، بازیگران و عوامل این دو نمایش را معرفی بفرمایید؟
ضمن عرض سلام و ادب به همه خوانندگان عزیز، نمایشنامه ی "تسویه حساب" نوشته نیل سایمون و کارگردانی بنده -علیرضا بحرینی زاده-، و همچنین با بازی من و سرکار خانم ساناز دانشگر اجرا شده است.
نمایشنامه ی "بازگشت به خانه" نیز برگرفته از فیلم "دور افتاده" می باشد که نویسنده و کارگردان آن "مجتبی حیدری" و بازیگران آن علیرضا بحرینی زاده و نوید کریمی می باشند. همچنین سایر عوامل عزیز که نور بر عهده فرشاد مسیح گل، گریم بر عهده لیلا اسماعیلی، منشی صحنه: رضوان مشایخی فرد، عکاس: محب حسنیان، عوامل اجرایی: نازیلا قاسمی / طاهره کریمی / سودابه صولتی / بهار قائد، طراح پوستر و بروشور: عبدالرحیم سلیمی فرد، افکت: حمید علیزاده، و پوشش خبری: فاطمه روحانی نژاد بوده اند.

*از اجرای این دو نمایش چه اهدافی داشتید؟ و آیا به اهداف خود رسیده اید؟
من خودم به شخصه همیشه در انتخاب نمایشنامه چه برای بازی و چه برای کارگردانی وسواس زیادی به خرج می دهم و زمانی کاری را اجرا می کنم که به حد مطلوب رسیده باشد. بعد از چندین اجرا از دوستان خودم و همچنین برگزاری جشنواره استانی تئاتر در برازجان احساس کردیم که باید برای تنوع و خروج از یکنواختی کاری متفاوت انجام بدهیم. با همفکری بچه های گروه و به خصوص مجتبی حیدری به این نتیجه رسیدیم که نمایشنامه ای از خود مجتبی حیدری را کار کنیم و در کنارش یک نمایشنامه معروف و قوی دیگر هم کار شود. اول برنامه این بود که هر کدام از نمایش ها در یک شب اجرا بشوند اما بعد گفتیم می توانیم برای اولین بار دو نمایش را در یک شب اجرا بریم که خدا را شاکریم که با تلاش همه دوستانم در گروه این مهم انجام شده و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت.

*جناب بحرینی، مردم (تماشاچیان) تا چه حد با این نمایش ها ارتباط برقرار کردند و آیا از دیدن این دو نمایش راضی بودند؟
این را باید خود مخاطبین بگویند، معمولا ما عادت داریم کار ضعیف هم اگر ببینیم و لذت نبریم به رسم ادب از عوامل و بازیگر و کارگردان تشکر کنیم. ما هم طبیعتا همین روند برایمان تکرار شد. اما با سوالها و در بعضی مواقع ایرادهایی که مخاطبین عزیز که اغلب هم از عامه بودن از کار می گرفتند من خودم به شخصه لذت می بردم و می دیدم هر دو کار باعث شده مخاطب با ما همراه بشود و این خود جای بسیار خوشحالی دارد. البته ناگفته نماند که گروه ما بیشتر از اینکه به فکر کسب درآمد باشد به دنبال ترویج فرهنگ تئاتر دیدن است و همین امر باعث شد تا ما ۷۰ درصد از مخاطبینمان برای اولین بار باشد که تئاتر می بینند و این برای ما بسیار خوشحال کننده می باشد.

*در کل فکر می کنید، هنر تئاتر برای مردم دشتستان شناخته شده هست؟ و به نظر شما تا چه حد استقبال از این هنر زیبا، بیشتر شده و اصلا نسبت به سالیان گذشته تغییری داشته ایم؟
تئاتر در برازجان سابقه ای طولانی دارد و ما عزیزانی داشتیم که از 30 یا 40 سال پیش به صورت آکادمیک این رشته را دنبال کرده و کارهای حرفه ای را انجام داده اند. مردم شهر برازجان نیز با تئاتر بیگانه نیستند، چند سالی به دلیل روند نادرست مدیریتی و سختگیری ها و لجبازیها کم کم گروهها دلسرد شدند و خیلی از افراد کار بلد و باتجربه دیگر کار نکردند و عده ای هم از این شهر رفتند و در خارج از کشور و یا در پایتخت مشغول فعالیت هستند.
از اواخر دهه هشتاد به این طرف مجددا با تلاش دوستان و فراهم کردن امکاناتی هر چند کم تئاتر به تدریج جان گرفت و حالا در مسیری قرار گرفته است که بسیار جای پیشرفت دارد.
اجازه می خواهم که این نکته را بگویم، استعدادهایی در این شهر هست که اگر به آنها توجه شود حرف های بسیاری برای گفتن دارند نه فقط در تئاتر بلکه در تمام زمینه های هنری. برازجان همیشه هنرمندان به نام و خوبی داشته است و باید بیشتر به جوانان بها داده شود. همین دو نمایشی که ما اجرا می کنیم ۸۰ درصد گروه برای اولین بار هست که فعالیت می کنند. از جمله بازیگرانی که کنار من هستند، نوید کریمی قبل از این یکی دو کار انجام داده بوده است و خانم دانشگر بار اولشان است که روی صحنه بازی می کنند و می بینید به چه زیبایی و با چه تمرکز بالایی هر شب کارشان را انجام می دهند.

*حمایت مسئولین چه طور بوده؟ و چه انتظاری از مسئولین دارید؟
اول اینکه من هیچ توقعی از مسئولین عزیز ندارم و معتقدم همه زمانی که وارد سالن تئاتر می شوند باید پست و مقام را بیرون از سالن بگذارند و سپس داخل بیایند. از نظر من تک تک عزیزان حاضر در سالن اجرا یکی هستند حالا به دلیل همان تعارف های همیشگی و رعایت ادب ما عادت کردیم اسم آن مسئول را می گوییم. با تمام این صحبتها اجازه می خواهم از فرماندار محترم جناب دکتر زارع و معاونین عزیزشان تشکر و قدردانی کنم چون در این چند سال بسیار بسیار از هنرمندان حمایت کردند و یک تشکر ویژه هم از مشاور ایشان جناب دکتر آقایان حسینی دارم که ما اگر امروز مسئولین را کنار خودمون داریم به واسطه تلاشهای این عزیز است. همچنین از اعضای شورای شهر و شهرداری هم تشکر می کنم که هنرمندان را تنها نمی گذارند.

*جناب بحرینی از برنامه های آینده تان بگویید، ان شالله چه برنامه هایی در آینده خواهید داشت؟

من مثل تمام این چند سال روند جذب افراد جدید برای تئاتر را ادامه خواهم داد و با همین عزیزان کارهای جدید تولید خواهیم کرد چون بسیار لذت می برم از کار کردن با افراد جدید و با استعداد. در آینده ای نزدیک به یاری حق و با کمک دوستان نمایشنامه ای ایرانی کار خواهیم کرد که در کنار دوستان تازه کار عزیزانی خواهند بود که تجربه زیادی دارند و امیدوارم که بتوانیم کارهای به مراتب بهتری تولید کنیم تا مخاطبهای بیشتری جذب بشوند.

*نقش جناب بازدار، مدیریت جدید فرهنگسرا، در احیاءو رونق هنر تئاتر چگونه بوده است؟ و آیا هنرمندان از ایشان راضی هستند؟
جناب بازدار درست یا نادرست مجموعه ای را تحویل گرفتند که کلی کمبود امکانات دارد. ایشان از بدو ورود با دو چالش روبرو بودند، اول اینکه باید کسب درآمد کنند تا بتوانند هزینه های جانبی و کرایه مجموعه را بپردازند. دوم اینکه باید با هنرمندانی کار کنند که با وجود کمبودها و محدودیت های موجود باید هزینه پرداخت کنند. همین دو مشکل باعث شده تا هنرمندان مختلف و شخص آقای بازدار دچار مشکلاتی بشوند و ما به عنوان هنرمند این مشکل را از طرف اداره ارشاد می بینیم و باید راه حل مناسبی برای رفع این مشکل پیدا بشود.
اما خود جناب بازدار از روزی که مجموعه را تحویل گرفتند بسیار کمک کردند و به گونه ای با همه ما هنرمندان راه آمدند که جا دارد تشکر ویژه ای هم از ایشان داشته باشم.

*بسیار عالی، چه انتظاری از رسانه های خبری (نشریات و سایت ها) دارید؟ و آیا رسانه های شهرستان، به رسالتشان در قبال هنر و هنرمند دشتستانی عمل کرده اند؟
اتفاقا من قرار بود آخر صحبت هایم از رسانه های خبریِ "اتحاد خبر" و "نشریه اتحاد جنوب" و سایت "دیار جنوب" تشکر کنم که در پوشش خبری بسیار ما را همراهی کردند. سرکار خانم فاطمه روحانی نژاد هم که هر شب موقع اجرای ما حاضر می شوند و گزارش تصویری تهیه می کنند.

*آقای بحرینی، به عنوان آخرین سوال بفرمایید سمن خانه فرهنگ دشتستان می تواند چه نقشی در احیاء و رونق بیش از پیش هنر و به طور مشخص تئاتر دشتستان، داشته باشد؟ و انتظار شما از این سمن فرهنگی چیست؟

قطعا سمن ها می توانند در زمینه فعالیتی که دارند در جامعه مفید باشند. خانه فرهنگ دشتستان با داشتن اعضای فرهیخته و کار بلد در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری می تواند بیشتر از این ها کمک کند.
مشکلی که من به عنوان عضو کوچکی از این سمن می بینم این است که احساس می کنم به واسطه گرفتاری های روزمره و کمبود وقت کمتر می شود در خارج از فضای مجازی اعضا را کنار هم جمع کرد. به دوستان خود در اتاق فکر خانه فرهنگ پیشنهاد می کنم که این مهم را برطرف کرده تا فعالیت این سمن چند برابر بشود. البته من اجازه می خواهم تشکر بسیار ویژه ای از شاکر جان شکیبا مدیرعامل این سمن و سرکار خانم دکتر متوسلی و چند تن دیگر از اعضای خانه فرهنگ داشته باشم، به دلیل حمایتی که از گروه ما داشتند و در جذب مخاطب بسیار به ما کمک کردند و یکی از سمن هایی که باعث شد ما اجرای این نمایش را تمدید کنیم خانه فرهنگ دشتستان بود.

*درود بر شما جناب بحرینی "خانه فرهنگ دشتستان" از هیچ تلاشی برای رونق هنر و فرهنگ دشتستان و حمایت از هنرمند دشتستانی دریغ نخواهد کرد. پیشنهاد شما بسیار به جا هست و حتماً پیگیری خواهد شد.

*و صحبت پایانی؟

در آخر از همه مسئولین و مردم خوب و هنردوست شهرم بابت حضورشان تشکر می کنم. از همه دوستانی که به بنده و گروه ما لطف داشتند و در صفحات اجتماعی خودشان تبلیغ کردند تشکر می کنم. از جناب قلی زاده عزیز در رادیو برازجان بابت حضور و اطلاع رسانی تشکر و قدردانی می کنم. همچنین از انجمن شعر جناب جوان و حسین جان حیدری، انجمن نوای دشتستانی جناب احسان مبارکی و دوستانشان، انجمن اهل قلم دوست گلم اسفندیار فتحی و دوستانشان، از گروه کافه کتاب و همه عزیزانی که خیلی زیاد هستند و لطف داشتند تشکر می کنم و در انتها تشکر ویژه ای دارم از خانه فرهنگ دشتستان که حامی ما بودند.
و اجازه بدهید یک بار دیگر بر این موضوع تأکید کنم که با وجود کم تجربه بودن اغلب اعضای گروهمان تمام تلاشمان را کردیم که اجراهایی در شأن شما عزیزان داشته باشیم و امیدوارم در آینده از این عزیزان بیشتر بشنویم که این مهم میسر نمی شود مگر با حمایت شما دوستان.

*درود بر شما. ان شالله که شما و گروه هنریتان موفق تر از پیش باشید.  جناب بحرینی ممنون و سپاس گزاریم از اینکه وقت گرانمایه اتان را در اختیار خانه فرهنگ دشتستان قرار دادید و علی رغم گرفتاری شدید در این گفتگو شرکت نمودید و با حوصله به تمامی سوالات پاسخ دادید.

خواهش می کنم. انجام وظیفه بود و باید در یک موقعیتی از دوستان تشکر می کردم و کجا بهتر از اینجا، ممنون که این فرصت را در اختیار من قرار دادید.

*ممنون که با ما همراه بودید. شاد باشید، دیگران را نیز شاد کنید. خدانگهدار همه ی شما.

*تهیه شده در گروه اجتماعی خانه فرهنگ دشتستان


گفتگو از قاسم پاکدل



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 13 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...