کد خبر: 9491 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 14 بهمن 1391 - 12:52
کشف یک جانور جدید در ایران / عکس

محققان دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به کشف رده جانوری سیمفیلا در ایران و یک گونه جدید از این رده برای نخستین بار در جهان شدند.

محققان دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به کشف رده جانوری سیمفیلا در ایران و یک گونه جدید از این رده برای نخستین بار در جهان شدند.

 

جام علمی، دکتر مهدی اسفندیاری، عضو هیات علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران و ناظر این تحقیق، منطقه خوزستان، اظهار کرد: کشف این جانوران بسیار کوچک توسط محمدرضا کاویانپور از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گروه گیاه‌پزشکی، انجام شد و مراحل بعدی این تحقیق با همکاری دکتر شلر از سوئد صورت گرفت.

 

وی با اشاره به انتشار نتایج این تحقیق در ژورنال ZOOTAXA در اواخر سال 2011 و انتشار خبر مربوط به آن در خبرنامه انجمن حشره‌شناسی ایران در پاییز امسال، تصریح کرد: گونه کشف شده «اسکولوپندرلوپسیس پرسیکوس» (پرسیکوس برگرفته از کلمه پرشیا) نام‌گذاری شد.

 

اسفندیاری توضیح داد: اسکولوپندرلوپسیس پرسیکوس جانوری خاک‌زی و جزو شاخه بندپایان است. این‌گونه که از مواد پوسیده و دیگر موجودات ریز خاک تغذیه می‌کند، برای نخستین‌بار در دنیا، به‌صورت محدود در باغات اطراف شهرضا یافت شد.

 

جانوران رده سیمفیلا (Symphyla) بندپایانی سفید رنگ، شبیه صدپاها و هزارپاها و نزدیکترین گروه به حشرات هستند. این موجودات عموما در جاهای مرطوب زندگی می‌کنند و از یک تا هشت میلیمتر طول دارند. این جانوران با تغذیه خود موجب تجزیه مواد آلی خاک و بازگشت مواد مغذی به خاک می شوند. تاکنون تعداد بسیار کمی از این موجودات در قاره آسیا یافت شده‌ است.ب

 

منبع:ایسنا

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/9491