کد خبر: 94729 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 15 فروردين 1397 - 07:57
پیام رسان ها

اتحاد خبر-عبدالرسول عمادی: این روزها بحث مفصلی در گرفته در ایران در مورد پیام رسان تلگرام. ظاهرا برخی مقامات حکومت در جلسه شورای عالی فضای مجازی بر ضرورت راه اندازی پیام رسان های داخلی تاکید کرده اند و این‌که باید کاری کرد که مردم از پیام رسان خارجی استفاده نکنند.این حرف اگر به معنای ایجاد رقابت میان‌پیام رسان خارجی تلگرام و پیام رسان های...

*عبدالرسول عمادی

 

سال ها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب
لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن

 

این روزها بحث مفصلی در گرفته در ایران در مورد پیام رسان تلگرام. ظاهرا برخی مقامات حکومت در جلسه شورای عالی فضای مجازی بر ضرورت راه اندازی پیام رسان های داخلی تاکید کرده اند و این‌که باید کاری کرد که مردم از پیام رسان خارجی استفاده نکنند.


این حرف اگر به معنای ایجاد رقابت میان‌پیام رسان خارجی تلگرام و پیام رسان های داخلی باشد کار پسندیده ای است.


پیام رسان تلگرام و سایر پیام رسان ها مانند وات آپ که در دسترس و مورد استفاده مردم اند چند پیام رسان داخلی هم ایجاد شود و آنان هم در مقام رقابت و مقایسه نشان دهند که توانایی کافی در جلب مشتری و ایجاد امنیت کافی برای حفظ محرمانگی پیام های شهروندان دارند آنگاه این شهروند ایرانی است که میان این پیام رسان ها انتخاب خواهد کرد.


چیزی که دیروز از فحوای کلام رئیس جمهور حسن روحانی قابل فهم بود همین بود و او تاکید داشت که تلگرام فیلتر نخواهد شد اما با ایجاد پیام رسان های ایرانی انحصار پیام رسان های خارجی شکسته می شود.


این کاری درست است و اگر پیام رسان ایرانی جاذبه کافی برای استفاده شهروندان و جلب اعتماد آنان را داشته باشد می توان عنوان مصداقی از مصرف کالا و خدمات ایرانی بر استفاده از آن انگشت تایید گذاشت.


اما این ظاهر داستان است و آنچه که اولیای امور مد نظر دارند این است که تلگرام فیلتر شود و به مردم گفته شود که مرزها مسدود است پیام رسان ها هم‌همین ها هستند که می می گوییم و شما بین این دو سه پیام رسان داخلی یکی را انتخاب کنید


چیزی مثل بستن مرزها بر روی اتومبیل خارجی و مسدود کردن فضای رقابت و تبدیل بنگاههای ایران خودرو و سایپا به آش کشک خاله.
اگر این بنا و بساط باشد هدف حضرات قابل تحقق نیست چون اولا قبلا هم‌تلگرام فیلتر شده و تنها زمینه اشتغال برای عده ای فروشنده فیلتر شکن فراهم شده و زحمت مردم قدری فزونی گرفته است و فیلتر نمی تواند دسترسی به تلگرام را ناممکن کند.


ثانیا همان گونه که در غیاب اتومبیل به درد بخور ساخت تویوتا و بنز مردم به جای سوار شدن بر پراید و سمند ترجیح می دهند ماشین های چینی مونتاژ شرکت های ایرانی را سوار شوند و کشور پر شده از ماشین های جک و لیفان اگر کلا تلگرام از صفحه مشاهده ایرانی جماعت حذف بشود هم بعید است شهروند ایرانی به سراغ شبه پیام رسان های خلق الساعه دستوری ایرانی بروند آنها باز هم رحل اقامت در واتس آپ و یا چیزی مانند آن خواهند افکند تا آن که آن پیام رسان هم به فرمایش آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مساله امنیت ملی ما بشود و به سمت فیلتر کردنش برویم و مردم بروند سراغ یک‌پیام رسان مطمئن دیگر.


آنچه ما الان در فضای مجازی در حال انجامش هستیم را بیست سال پیش در فضای حقیقی هم انجام داده ایم و بی نتیجه بوده است.
در سال های پایانی دهه هفتاد روزنامه های مستقل و یا غیر وابسته به حکومت تعطیل می شدند تا مردم به خواندن روزنامه های وابسته رو بیاورند اما آن‌کار بی حاصل بود و فرایند اطلاع رسانی آزاد خودش را از دریچه رسانه ای دیگر ظاهر می کرد


پری رو تاب مستوری ندارد
ببندی در ز روزن سر بر آرد


حالا حسن روحانی گفته که تلگرام فیلتر نمی شود ولی ای کاش نمی گفت چون ممکن است عده ای برای این که نشان دهند او کاره ای نیست همین امروز تلگرام را زود تر از موعدی که خودشان پایان فروردین تعیین کرده اند فیلتر کنند. /د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/94729