امروز: چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 06 فروردين 1397 - 15:52

اتحاد خبر: مقارن با  بهار طبیعت، برازجان هم بیدار و زنده است وبه چشم خود تغییرات مبلمان شهری خود را می بیند،  آنچه را که در این بازه زمانی بدو پیدایش خود تاکنون، در خواب می دید تاکنون، هر چند اندک ولی برازجان عزیز به همین اندک ها نیز خرسند است. تا باد چنین بادا.

شهر بر ریل بهره گیری، شهردار در ایستگاه بهره دهی

 فریده فهیمی
برازجانا ،،، تا که بهار من تویی، من ننگرم در دیگری


مقارن با  بهار طبیعت، برازجان هم بیدار و زنده است وبه چشم خود تغییرات مبلمان شهری خود را می بیند،  آنچه را که در این بازه زمانی بدو پیدایش خودتاکنون،  در خواب می دید تاکنون، هرچند اندک ولی برازجان عزیز به همین اندک ها نیز خرسند است. تا باد چنین بادا.
تلاش مجدانه شهردار قاطع، دانشمند و دانش ورز برازجان در تجهیز و مدرنیزه نمودن مبلمان شهری، اقدامات مشفقانه سالم خان و محمد خان را در ذهن برازجان تداعی می نماید که بر پیشانی صبغه ی تاریخی اش حک خواهد شد. از آنجا که مبلمان شهری به مجموعه عناصری گفته می شود که در شهر و خیابان و در کل فضای باز نصب شده اند و استفاده عمومی دارند. مسئولین امر و دست اندرکاران امور شهری معتقدند که گذشته از امر خدمات رسانی، حفظ هویت و زیبایی سیمای شهری نیز از اولویتهای بالایی برخوردار است. مهمترین محل برای قرار گرفتن نیمکت ها در سطح شهر، مراکزی است که رفت و آمد مردم زیاد بوده و برای استراحت و تفریح در نظر گرفته شده است. نیاز شهروندان و سیمای شهر و به وجود آمدن هویت شهری حلقه های بهم چسبیده و جدا نشدنی هستند که هر یک دیگری را پشتیبانی و تکمیل می کند و عدم توجه به هر کدام آسیب جدی در به وجود آمدن سیمای نامناسب شهر خواهد بود. تظاهر حالات ابتدایی بعضی از عناصر و مبلمان شهری مانند انواع آبنماها در زمان هخامنشی، لوح ها و تندیس های سنگی از پادشاهان و... که نمایانگر قدمت طولانی مبلمان شهری در ایران است و می توان به این تمدن نسبت داد. مبلمان شهری باید زیبایی بصری محیط را به دنبال داشته باشد، خدمات شهری و عناصر آن باید دارای چیدمانی باشد که علاوه بر کاربری و خدمات رسانی مناسب، آرامش روحی و روانی ساکنین را فراهم کند و به گونه ای طراحی شود که امکان استفاده برای همه اقشار جامعه اعم از: زن، مرد؛ پیر، جوان؛ معلول و جانباز و... فراهم آید. همانا این تغییر رویکرد میسر نمی شد مگر به همت، تلاش، تفکر، تدبیر و مدیریت بی بدیل شخص شهردار بی بدیل، که تحسین همگان را به همراه داشته است. اکنون که با درایت و کار آمدی ایشان، چهره شهر دگرگون شده است شهروندان افق های وسیعتری را به نظاره نشسته اند و در آرزوی فرداهای بهتر گام برمیدارند. تا باد چنین بادا.
شهروند برازجانی متصور بود که با منم منم های همه جانبه مسئولان خود، هرگز روی آبادانی و تعالی را به خود نمی بیند اما تلاش بی چشمداشت به طمع شهردارش، شوق تغییر و ترقّی در پیکره نحیف و نجیب خود را احساس می کند، تا باد چنین بادا.
انسان اشرف مخلوقات و خلیفه خدا، بر روی زمین می باشد امّا دستیابی به این مقام، به سادگی میسّر نمی شود بلکه تلاش و ممارست بسیار را می طلبد. خدا قوت به شهردار شهرمان، که مصداق مسلّم خطبه 16 نهج البلاغه (کلام امیرمؤمنان علیه السلام) می باشد با این مضمون: [اِتَّقُوااللهَ فِی عِبادِهِ وَ بِلادِهِ فَاِنَّکُم مَسئُولُونَ حَتّی عَنِ البِقاعِ وَ البَهائِمِ وَ اَطِیعوا اللهَ وَ لا تَعصُوهُ .از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید زیرا دارای مسئولیّت هستید حتّی نسبت به زمینها و حیوانات و خداوند را اطاعت کنید] . هرچند که انسان مختار، در این دنیا که به سان گذرگاهی است؛ در میان دو راه قرار دارد که یکی به اسفل السّافلبن و دیگری به اعلی علیّین ختم می شود. یکی او را به شقاوت و بدبختی و دیگری به سعادت و کمال می رساند و هدف از آفرینش انسان اینست که با انتخاب راه صحیح و طی کردن صراط مستقیم به مقام قرب الهی نائل شود و این میسّر نیست مگر اینکه به دعوت حقّ، لبّیک گوید و با بهره گیری از تعالیم روشنگر وحی، نیک و بد را باز شناخته و پس از آشنایی با وظایف و مسئولیّتهای خویش در عمل به آن کمر همّت بندد . همانا که شهردار برازجان، انسانی است که طریق اعلی علیین را با بینش و بصیرت خویش به گزین نموده است وگرنه می توانست به سان برخی شهرداران قبلی ،مسیراسفل السافلین را برای شهر متوهم گردد و دست به کیسه خزانه شهر، همیان خود را وزین می نمود. دستش طلا، مغز مریزاد و تا باد چنین بادا.


حکایت است که در زمان کمبوجیه، لشکریان به تسخیر شهر «برقه» کوشیدند. محاصره شهر نُه ماه به طول انجامید و به سبب استواری باروی شهر و از جان گذشتگی مدافعان  کاری از پیش نرفت. سردار سپاه ایران، ناچار فرمان داد که از بیرون به درون شهر نقب بزنند تا لشکریان بتوانند از آن راه شهر را تصرف کنند. مرد مسگری که از مدافعان شهر بود از این موضوع آگاه شد، اما ندانست که دشمن در کدام محل به کندن نقب مشغول است. برای پی بردن به این راز، سپرگونه ای از مس ساخت و در حالیکه آن را در تمام طول بارو، نقطه نقطه بر زمین می نهاد، بر اثر انتقال صدا دریافت که مهاجم در کدام محل به کندن نقب پرداخته است ومدافعان را به آنجا رهنمون شد. سردار سپاه ایران، پس از آنکه به زحمت و نیروی فراوان «برقه» گرفت، آن مسگر را به خاطر هوشمندی و تدبیرش نواخت و ازغارت و خراب کردن شهر، به خاطر وی صرفنظر کرد. حال، گوش و چشم شیطان کر و کور؛ حکایت برازجان، حکایت «برقه» است و مسگرش نیز، همین شهردار فعلی ست که سپر مس گونه ی مدبرانه و هوشمندش را در جای جای شهر به کار گماشته است که کوبش قلب شهر را شدت بخشد. افتتاح و بهره برداری جاده سلامت، نورپردازی درخت ها و بلوارها، چشم انداز دیوار ساحلی دره فصلی مجاور ساختمان شهرداری، روشنایی معابر شهر خصوصا ورودی های پرتردد شهر، تسطیح پیاده رو و توسعه  پارکینگ جنب پژوهشسرای متقین، نصب آبنماهای چهارراه های اصلی و مرکزی شهر، نقاشی دیواری دیوارهای مراکز آموزشی و ابنیه و ادارات، نصب پرچم های مناسبتی، نصب ساعت در مکان های متفاوت شهر، کاشت نهال و گل های فصلی ملون و زیبا، رنگ آمیزی ده ها کیلومتری بلوارهای سطح شهر، استقرار تجهیزات ورزشی، هرس فرم دهی درختان سطح شهر، نصب برج های نوری در میادین و پارک ها، خط کشی محل عبور عابر پیاده و مسیرنماهای ترافیکی ، و...  همه و همه اقدامات بی نظیر و بی سابقه شهردار نیک اندیش، نیک رفتار و نیک پندار شهر برازجان است که شهر را روی ریل بهره گیری به مقصد ایستگاه بهره دهی، رهنمون می گردد. تا باد چنین بادا.
هر مجموعه منظم و همچنین اجتماع منظم ممکن است مانند سایر پدیده ها در معرض زوال و فروپاشی قرار بگیرد، این زوال و فروپاشی تابع علل و اسباب و شرایط خاصی است آنچنانکه اگر به هر طریقی، شرایط زوال بستر، فراهم و مصاعد گردد بقای نظم و ثبات، نیز غیرممکن و دشوار می گردد . یکی از موانع زوال و افول نظم و زیبایی مبلمان شهری، تلاش مدبرانه و هوشمندانه شهردار شهر است. باشد که همواره اندیشه آبادکننده و اوج دهنده ی شهردار و شهرداری برازجان بر مدار تعالی و ترقی، طی طریق نماید و سیر صعودی را خط و مشی خود قرار دهد و فروغ و طلوع ستاره های درخشان آبادانی و نظم بخشی را در سپهر شهر نظاره گر باشیم. تا باد چنین بادا.
برازجان نیک می داند تا ترقی و تعالی راه  پرپیچ و خم و دشواری در پیش دارد، در گوش خود مدام نجوا می کند: «هرکه آمد رفت و غم مانده ست روی شانه ام /از جوانی چند مو مانده ست روی شانه ام /... بسکه در فکر رهایی روز را شب کرده ام /جای دستانم به جا ماندست زیر چانه ام /مثل سیمرغم که امیدم به فتح قاف نیست /بازگشتم چون کلاغی در پی کاشانه ام /دام در دام است دنیا جرأت پرواز نیست /بعد عمری دانه دادن مستحق دانه ام. مانی معینی». امید تک تک شهروندان برازجانی این ست که اینقدر شوق تغییر اتفاقات تازه را در شهر احساس کند، آنقدر می در ساغر اندازد و فلک را سقف بشکافد تا طرحی نو دراندازد و هرگز زانوی این غم بیدل دهلوی را بغل نگیرد :«همچو عکس آب تشویش از بنای ما نرفت /مرتعش بوده است گویی پنجه معمار ما. » به امید عمران، آبادانی بیش از پیش شهر، تا باد چنین بادا.


 فریده فهیمی – چهارم فروردین 97- برازجان



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1397/01/16 - 17:00
0
0
از فرهنگ برازجان هیچ صحبتی به میان نیامده است . متاسفم برای فرهنگ برازجان
1397/01/15 - 00:34
0
0
امیدوارم هر روز که از خواب بیدار می شویم شاهد اتفاق خوبی برای برازجان باشیم
1397/01/12 - 23:07
0
0
با سلام خدمت نویسنده محترم , یک شب به خانواده ام به پارک بنداروز رفتم ,لذت بردم ,پارک بسیار زیبا ,ساکت و ارام ,چندین خانواده امده بودند ,بهترین فضای سبز لذت بردیم ,رفتیم جلوتر ,تا بهترین زمین فوتسال , کنارش زمین والیبال ,بهترین نماز خانه ,سرویس بهداشتی جداگانه ,یک لحظه فکر کردم زمین ورزشی ابن سینا برازجان واقع در علی اباد برازجان امد ه ام ,درود بر شورای بنداروز و دهیار
1397/01/12 - 22:57
0
1
سلام
آیا صحت دارد شهردار محترم یکی از شهرداران سابق مشاور 4میلیون تومانی ان است؟
1397/01/09 - 23:04
0
1
دره های فصلی برازجان. چهره شهر را خیلی زشت کرده است.....
1397/01/09 - 22:56
0
1
اشاره ای به حسین اباد .بازپرسی .خصر .علی اباد .منبع هم می کردیید.
1397/01/09 - 17:03
0
0
دلخوشی ما قدیمیا این هست که به چشم خودمون ببینیم به برازجان رسیدگی می کنن. حالا هرجوری و هر جا ی برازجان باشه خوبه
1397/01/09 - 13:18
0
0
یاخدای شهر برازجون
ایشالا خدا کمک کنه شهرمون رشد کنه به یه جایی برسه
1397/01/09 - 12:27
0
2
ظاهرا نويسنده اشراف زيادي بر عملكرد شهرداري نداشته و تنها بر اساس چند پروژه سطحي و مبلماني تشخيص دادن كه شهردار برازجان دانشمند تشريف دارن. اي كاش نويسنده يك سري هم به حوزه اداري و مالي ميزدند تا بفهمن شهردار دانشمند عملكردش چجوريه، البته به زودي معلوم خواهد شد كه در پولدار ترين شهرداري تاريخ برازجان چه خبر هست.
1397/01/08 - 12:11
0
0
با اینکه اتفاقات افتاده در شهر کمه ،اما بازم دست شهردار درد نکنه .ایشالا بیشتر از اینا
1397/01/08 - 09:33
0
0
فکر کنم بایست اسم مطلبتون رو می گذاشتید : تا باد چنین بادا !! ....
1397/01/08 - 08:09
0
0
واقعا دست مریزاد به شهردار برازجان
1397/01/07 - 19:55
0
0
تابادچنین بادا....
1397/01/07 - 11:12
1
0
بسیار یادداشت بجایی است
1397/01/07 - 08:17
1
0
عیدتون مبارک
ممنون از نویسنده واتحاد جنوب
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 5 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 8 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 10 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...