کد خبر: 94424 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 28 اسفند 1396 - 13:47
پروفسور خیراندیش در آیین رونمایی از ویژه نامه نوروزی «اتحاد جنوب»؛
مردم دشتستان با کمترین امکانات بیشترین تلاش ها را کرده و بهترین نتایج را نیز گرفته اند

مورخ و پژوهشگر شاخص دشتستانی در جشن استقبال از نوروز همراه با رونمایی از ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب گفت: برای من موجب سربلندی و افتخار است که در میان همشهریانم و عزیزانم ایستاده باشم و در چهره مصمم ایشان بنگرم و لذت ببرم. به گزارش «اتحاد خبر»؛ پروفسور عبدالرسول خیراندیش،اظهار داشت: من اگر دشتستان را ترک کردم راه دوری نرفتم، به خاطر می آورم ...

اتحاد خبر-زهره عرب: همایش "می رسد اینک بهار" و جشن استقبال از نوروز همراه با رونمایی از ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب و تجلیل از «دکتر عبدالرسول خیراندیش» به همت خانه فرهنگ دشتستان و با همکاری هفته نامه اتحاد جنوب ساعت 19 روز دوشنبه 27 اسفند ماه برگزار گردید.

به گزارش «اتحاد خبر»؛ اکبر صابری، سردبیر و مدیرمسئول هفته نامه اتحاد جنوب ضمن تبریک پیشاپیش به مناسبت فرا رسیدن سال نو گفت: امبدوارم سال پیش رو سال برآورده شدن همه آرزوهای خوب و بلند شما باشد.

سردبیر هفته نامه اتحاد جنوب: از حضور گرم و صمیمانه و پرشور همشهریان و هم استانی ها در این همایش باارزش قدردانی می کنم

 

وی عنوان کرد: از حضور گرم و صمیمانه و پرشور همشهریان و هم استانی ها در این همایش بسیار باارزش تشکر و قدردانی می کنم. همچنین مراتب شرمندگی و پوزش و عذرخواهی خودم را تقدیم کنم به لحاظ مشکلی که در استقرار مدعوین عزیز در سالن به وجود آمد. در سالن 300 نفری امام خمینی (ره) به همین اندازه که شما شرف حضور دارید دوستانی هم آمدند و برگشتند چون سالن پر بود و بیش از 50-60 نفر از عزیزان نیز در سالن سرپا ایستاده اند و علاوه بر این دوستانی بیرون سالن سرپا ایستاده اند.

 

صابری ضمن اشاره به نیاز شهر برازجان به یک سالن مجهز و با ظرفیت لازم، افزود: سابق بر این نیز فرماندار و اعضای شورای شهر و دوستان وعده هایی دادند که قطعا حمایت و تامین اعتبار توسط معاونت عمرانی استاندار، آقای دکتر ستوده را می طلبد و امیدواریم در سال 97 این قصه برای شهر برازجان محقق شود تا در چنین مراسماتی ما شرمنده دوستان نشویم.

سردبیر و مدیرمسئول هفته نامه اتحاد جنوب با تقدیر و تشکر از بانیان برگزاری این مراسم گفت: از دوست عزیزم جناب آقای شاکر شکیبا، مدیر خانه فرهنگ دشتستان که استارت این برنامه و پیشنهاد برگزاری این مراسم را مطرح نمودند تشکر میکنم. همچنین از ریاست هیئت مدیره این سمن فرهنگی عرض تشکر و سپاس فراوان دارم که پشت سر این دو نفر تعدادی از اعضای فعال این خانه حضور داشته و در این چند روز همت نمودند تا این جشن باشکوه به خوبی برگزار شود.

 

صابری ضمن تشکر از همراهی اعضای شورای شهر برازجان خاطرنشان کرد: چون نام فرهیخته و بزرگمردی دانشمند چون دکتر خیراندیش بر این مراسم بود دوستان هم بر اتحاد جنوب منت گذاشتند و هم شان شایسته و بزرگ دکتر خیراندیش را در نظر گرفته و برای برگزاری این مراسم همت را تمام کردند.

 

شهر برازجان افتخار دارد در سال 1336 زادگاه پروفسور خیراندیش باشد

 

وی یادآور شد: پرونده اول ویژه نامه نوروزی «اتحاد جنوب» به مقام شامخ و بزرگ پروفسور خیراندیش که از مشاهیر علمی و بزرگان استان بوشهر و ایران اسلامی است پرداخته که شهر برازجان افتخار دارد در سال 1336 زادگاه این دانشمند فرهیخته، مورخ، پژوهشگر، مورخ، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی بخش تاریخ دانشگاه شیراز باشد.

 

اکبر صابری ضمن اشاره ی مختصری به گوشه هایی از شخصیت پروفسور خیراندیش، اضافه کرد: علاقه ایشان به تاریخ و استعداد کم نظیر ایشان در این رشته نقطه آغاز فعالیت های ایشان بوده است. همچنین جالب است که بدانید دکتر خیراندیش اولین مدیر و مسئول رادیو بوشهر بوده است و ایشان در روزنامه نگاری و ژورنالیستی هم سوابق بسیار خوبی دارند. ایشان مولف کتابهای تاریخ تربیت معلم بوده و در بحث خلیج فارس شناسی مطالعات و پژوهش های مفصلی انجام داده و سخنرانی های زیادی در این خصوص داشته اند.

 

دکتر خیراندیش شهر و زادگاه خود را فراموش نکرده است

 

مشاور فرهنگی استاندار بوشهر ضمن بیان اینکه دکتر خیراندیش شهر و زادگاه خود را فراموش نکرده است، گفت: این برای دومین بار است که از جناب خیر اندیش تجلیل می شود، چند سال پیش نیز در مرکز بوشهر به عنوان چهره ماندگار از ایشان تجلیل گردید. بقیه اطلاعات از این استاد فرهیخته و بزرگوار را می توانید در ویژه نامه اتحاد جنوب مطالعه نمایید که در پرونده اول خود به زندگینامه، بیوگرافی و دیدگاه های ایشان پرداخته شده است.

سردبیر و مدیرمسئول هفته نامه اتحاد جنوب و پایگاه خبری اتحاد خبر اظهار داشت: شخصیت دوم ویژه نامه و پرونده ادبیات آن نیز به «استاد محمد غلامی» اختصاص یافته است که ایشان به شدت موردعلاقه مردم دشتستان و استان بوشهر است و در این پرونده با ویژگی ها و دیدگاه های ایشان آشنا خواهید شد. گفتنی است که استاد غلامی از آغاز همراه و یار "اتحاد جنوب" بوده است.

 

اکبر صابری: وارد بیستمین سال انتشار اتحاد جنوب شده ایم

 

وی ضمن اشاره به سوابق این نشریه و قدمت بیست ساله ی آن، ادامه داد: ویژه نامه ی اتحاد جنوب در حالی رونمایی می شود که در همین ایام اولین پیش شماره آن منتشر شد و 26 اسفند ماه 96 -یعنی یک روز قبل از این مراسم- سالروز تولد اتحاد جنوب بود. نوزده سال پیش دقیقا در 26 اسفند ماه 77 اولین پیش شماره اتحاد جنوب منتشر شده و ما امروز وارد بیستمین سال انتشار اتحاد جنوب شده ایم.

 

صابری ابراز داشت: باعث افتخار بنده است که اتحاد جنوب در اوایل مرداد ماه 97 هزارمین شماره خود را چاپ خواهد نمود که این اتفاق در مطبوعات استان بوشهر در قبل و بعد از انقلاب بی سابقه بوده است. ان شالله خداوند به ما توفیق دهد که بتوانیم در کنار شما به این افتخار رسیده و خوشحالیم اولین نشریه ای که در استان بوشهر به هزارمین شماره می رسد متعلق به مردم دشتستان و مردم دلسوز این شهرستان است.

 

رونمایی از ویژه نامه نوروز 97 «اتحاد جنوب»

 

مرضیه غلامشاهی، مجری برنامه گفت: شماره 981 اتحاد جنوب مربوط به نوروز 96 که مربوط به زنده یاد محمدحسین صمیمی کمارجی بود که به دلیل حساسیت دبیر این پرونده «عبدالخالق عبداللهی» کاری ماندگار بر جای ماند. همچنین ویژه نامه نوروز 97 که قطعا با تلاش و کوشش و زحمت شبانه روزی کادر اجرایی و دفتری و کارمندان این رسانه محبوب و مردمی مثل همیشه ماندگار و خواندنی می باشد.

آیین رونمایی از ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب با دستان مدیرمسئول، سردبیر و صاحب امتیاز این نشریه و پروفسور عبدالرسول خیراندیش و چند تن از مسئولین انجام گرفت و پس از آن از کادر هیئت تحریریه «هفته نامه اتحاد جنوب» توسط لوح تقدیر تجلیل شد.

در ادامه مراسم از رضا شبانکاره، دبیر پرونده ویژه پروفسور عبدالرسول خیراندیش؛ محمدرضا صابری، مدیر اجرایی و داخلی اتحاد جنوب؛ خدیجه جوکار برازجانی، صفحه آرا و گرافیست؛ قاسم تنگسیرنژاد دبیر پرونده فرهنگ و هنر؛ یوسف اطمینان، دبیر پرونده ورزشی؛ فریبا جلالیان، دبیر پرونده ادبیات ویژه استاد محمد غلامی؛ سکینه صابری، خبرنگار و مسئول امور مشترکین و روابط عمومی؛ زهره عرب، خبرنگار و مشاور رسانه ای و سیما حیاتی، خبرنگار و مسئول سایت و امور دفتری تقدیر صورت گرفت.

 

دکتر خیراندیش: مایلم به جای من جوان ها را تشویق کنند تا در مسیر پیشرفت و ترقی خود موفق باشند

 

پروفسور عبدالرسول خیراندیش، مورخ و پژوهشگر شاخص دشتستانی گفت: برای من موجب سربلندی و افتخار است که در میان همشهریانم و عزیزانم ایستاده باشم و در چهره مصمم ایشان بنگرم و لذت ببرم.

وی ضمن تبریک عید سعید باستانی نوروز گفت: عید نوروز یادگار سترگ نیاکانمان است، بنده ضمن تبریک این عید نیکو، امیدوارم که همه همشهریان و هموطنانم بهروز و پیروز باشند. همچنین واجب می دانم و وظیفه خود می دانم که از مسئولین خانه فرهنگ دشتستان که این مراسم را برگزار نمودند قدردانی نمایم و باید بگویم که من خود را لایق چنین محبتی نمی دانم. من مایل هستم که جوان ها را به جای بنده تشویق نمایند تا در مسیر پیشرفت و ترقی خود موفق باشند.

 

دکتر خیراندیش افزود: همچنین برای من فرصتی است که از همسرم که در تمام مراحل تحصیلی و علمی همراه من بودند تشکر کنم و یادی کنم از دلسوزی ها و محبت های پدر و مادرم مرحوم حاج شکرالله خیراندیش و زینب رضوی زاده و همچنین برادرم غلامعلی خیراندیش به سبب همراهی با من در تمام طول زندگی شخصی و علمی و حمایت ها و همراهی های ایشان، وظیفه خود دانستم که تشکر کرده و برای همه شما آرزوی بهروزی و موفقیت دارم.


این مورخ، پژوهشگر و استاد دانشگاه تاکید کرد: جا دارد به طور خاص از خانواده حق پرست؛ حماسه، حسام و پدر بزرگوارشان تشکر کنم. من از دیرباز با این خانواده آشنا بوده ام و از این هنرمند عزیز به پاسداشت هنر ایشان و قلم توانمندشان تجلیل می نمایم.

 

مردم دشتستان با کمترین امکانات بیشترین تلاش ها را کرده و بهترین نتایج را نیز گرفته اند

 

وی با ایراد سخنانی خطاب به جوانان گفت: من اگر دشتستان را ترک کردم راه دوری نرفتم، به خاطر می آورم زمانی را که پای برهنه در کوچه های این شهر دویده ام و در گرمای تابستان خاک گرم و نرم آن را میان انگشتانم حس کرده ام. آن زمان روزنامه ها با دو الی سه روز تاخیر به اینجا می رسید اما در همین شهر به همت پدران و مادران دشتستانی خانواده ها برقرار، متین و محکم و فرزندان نیز در چنین خانواده هایی رشد کرده اند. وکیلان، معلمان، پزشکان، استادان، قاضیان و نخبگان زیادی را در این شهر می بینید، همت، تلاش و کوششی را در این مردم دیده ام که با کمترین امکاناتی بیشترین تلاش ها را کرده و بیشترین و بهترین نتایج را نیز گرفته اند که این حاصل تلاش و کوشش و همت بلند آنان بوده است.

پروفسور عبدالرسول خیراندیش ادامه داد: یاد می کنم از همه اقشار پاک و فرهیخته دشتستانی که در توسعه و پیشرفت این دیار نقش برجسته ای داشته اند و این چیزی جز تربیت نیکویی که در این شهر دیده و محبت هایی که از خانواده و طبیعت دیده اند نبوده است. من امیدوارم سال جدیدی که آینده ما را می سازد با تلاش و کوششی نو و جدیتی بی نظیر همراه باشد.

 

شهردار دالکی: مقوله فرهنگ ساختن شهر و توسعه و پیشرفت شهروندان را به دنبال خواهد داشت

 

سروش گرمسیری نژاد، شهردار دالکی ضمن خوشآمدگویی و تشکر از خضور دکتر خیراندیش و همسر گرانقدرشان گفت: صحبت کردن در حوزه فرهنگ که بزرگانی چون خیراندیش ها در آن عرصه حضور داشته اند اندکی دشوار است.

وی اینگونه ادامه داد: مقوله فرهنگ و قلم زدن در حوزه فاخر فرهنگ قطع به یقین ساختن شهر و توسعه و پیشرفت شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

 

گرمسیری نژاد اذعان داشت: بنده معتقدم که در کنار کارهای سخت افزاری موضوعی که باید دو صد چندان به آن توجه کرد فرهنگ می باشد و در این راستا شهرداری دالکی از پروفسور دالکی و مجموعه معتمدین این شهر تجلیل نموده است. همچنین این برنامه را فرصتی دیدیم که با حضور شما عزیزان و مسئولان گرانقدر حاضر از صاحب نامی به اسم «حاج اکبر صابری» تشکر نمایم. مردی پاک و خالص از دیار دالکی که همیشه از محضر ایشان آموخته ام.

 

شهردار دالکی با گریزی به خاطرات گذشته تصریح کرد: به یاد می آورم روزی را که خدمت ایشان رسیدم و نزد ایشان شاگردی کردم که هنوز کارت خبرنگاری مربوط به آن دوران را با خود دارم، تا امروز که شهردار شهرم شده ام و می خواهم در جمع همشهریان و هم استانی های عزیزم از ایشان به طور ویژه تشکر و قدردانی نمایم.

 

شهرام قلی زاده: امیدواریم به زودی یک سالن مناسب درخور مردم عزیز برازجان فراهم شود

 

شهرام قلی زاده دبیر همایش می رسد اینک بهار ضمن خوشآمدگویی به حاضرین گفت: سپاس و ستایش خدای بزرگ را که برای سپاسگذاری شایسته ترین است. همچنین تشکر می کنم از شرکت عزیزان از سراسر استان و قدردانی ویژه از کسانی که خانه فرهنگ و اتحاد جنوب را یاریگر بودند و رییس شورای شهر برازجان که هر قدمی برای فرهنگ این دیار لازم و ضروری بوده را انجام داده اند.

وی ادامه داد: ما امروز افتخار پذیرایی از استاد عزیز و سرور ارجمند دکتر خیراندیش را داریم که امشب به طور ویژه از ایشان تجلیل خواهد شد و پرونده ویژه اتحاد جنوب نیز به زوایای زندگی ایشان پرداخته است.

 

قلی زاده با اشاره به جمعیت عظیم شرکت کننده در همایش گفت: این سالن جوابگوی خیل عظیم فرهنگ دوستان و شهروندان فرهنگی و عزیز شهر برازجان نیست و امیدواریم که به زودی یک سالن مناسب درخور این مردم عزیز فراهم شود.


استارت پروژه سالن اجتماعات هزار نفری در سال 97 


در ادامه مرضیه غلامشاهی، مجری برنامه به نقل از رییس شورای شهر برازجان گفت: به یاری خدا و شورای شهر و شهرداری برازجان و به یاری حق و همت شهروندان پروژه سالن اجتماعات هزار نفری در سال 97 استارت خواهد خورد.

اجرای دلنواز گروه موسیقی «سنتورنوازان چاووش»

 

گروه موسیقی سنتورنوازان چاووش به سرپرستی «حماسه حق پرست»، مدرس موسیقی سنتی ایرانی؛ و با همراهی پارمیدا آذری، نوازنده سنتور؛ زهرا عبدی پور، نوازنده سنتور؛ پارسا گرمسیری، نوازنده سنتور؛ نورا زارعی، نوازنده سنتور؛ فرناز دانا، نوازنده سنتور؛ امید سیما، خواننده و نوازنده ساز دُم دُم؛ فاطمه مجتبی ئیان، نوازنده دف و محمد وحیدزاده، نوازنده دف و تنبک به اجرای سنتورنوازی و خیام خوانی پرداختند.


حماسه حق پرست ضمن اشاره به یک سری ناهماهنگی ها در اجرای برنامه گفت: این یک بخشی از استعدادهای جوانان و نوجوانان ما بود و من برآنم که جوانه های استعداد جوانان ما در استان شکوفا شود. قطعا در دشتستان هم استعدادهایی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم به کشف این استعدادهای ناب کمک نماییم.

 

حق پرست ضمن تاکید بر لزوم همراهی مردم و مسئولسن اظهار داشت: امیدوارم مسئولین نیز همت کنند و در دشتستان و دیگر شهرستان های استان بوشهر مسئولین با دیدی مهربان و ملی به موسیقی مقامی و محلی و سنتی خودمان توجه ویژه داشته باشند.

اجرای برنامه طنز توسط زوج طنزپرداز دشتستانی

 

گفتنی است در خلال برنامه "محمدرضا فیاض فر" و "محمد رحیمی" طنزپردازان دشتستانی به اجرای برنامه طنز پرداختند. فیاض فر خطاب به حاضرین در همایش می رسد اینک بهار گفت: امیدواریم که مردم عزیزمان از برنامه ما خوششان آمده و از آن لذت برده باشند.

همچنین محمد رحیمی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع همشهریانش افزود: خوشحالم که در جمع شما دوستان هستم و امیدوارم که از برنامه ما راضی بوده باشید، همچنین امید دارم که در سال جدید همه مانند گل مهربان و لطیف باشید.

شعرخوانی شاعر دشتستانی و اجرای گروه کر «آوای سپهر»

 

در ادامه شعرخوانی کاووس کمالی نژاد و اجرای گروه کر «آوای سپهر» به سرپرستی «علی حسین زاده» که آهنگ بارون را اجرا کرده و سپس حسین زاده به اجرای آهنگ ترمه پرداخت.

تجلیل از فعالان فرهنگی و کادر اجرایی همایش

 

به گزارش «اتحاد خبر»؛ در بخش پایانی برنامه از فعالان فرهنگی چون شهرام محمدزاده فرد، مریم فرهودی، ابراهیم تنگستانی، محمدحسین خلیجی، حامد قلی پور، حدیث شادی، محسن بهرامی تجلیل به عمل آمد و همچنین از خسرو خواجه، جواد رضایی، کامبیز کشاورز، سوده چعبی، احمد خادم زاده و آزاد نوری زاده نیز تقدیر گردید.

 

برای دیدن تصاویر بیشتر از آیین تجلیل از پروفسور خیراندیش همراه با رونمایی از ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب(1) کلیک کنید

 

برای دیدن تصاویر بیشتر از آیین تجلیل از پروفسور خیراندیش همراه با رونمایی از ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب(2) کلیک کنید

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/94424