امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 23 اسفند 1396 - 09:07
اتحاد خبر: رنو فرانسه در حالی بنا دارد از سال آینده وارد فاز اجرایی قرارداد خود با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شود که با توجه به اظهارات دیروز مدیرعامل سایپا، احتمال می‌رود مشارکتی جدید نیز میان این دو خودروساز شکل بگیرد.
اتحاد خبر: رنو فرانسه در حالی بنا دارد از سال آینده وارد فاز اجرایی قرارداد خود با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شود که با توجه به اظهارات دیروز مدیرعامل سایپا، احتمال می‌رود مشارکتی جدید نیز میان این دو خودروساز شکل بگیرد.

روزنامه دنیای اقتصاد؛ آن‌طور که جهرودی، مدیرعامل سایپا دیروز در حاشیه مراسم تحویل ۲۰۰دستگاه محصول تجاری سایپادیزل عنوان کرد، «کوئید» (محصول ارزان رنو) با قیمتی نسبتا پایین جایگزین پراید خواهد شد. وی از انجام توافق‌هایی با گروه خودروسازی رنو برای تولید خودروی کوئید به‌عنوان جانشین پراید خبر داد و در جمع خبرنگاران تاکید کرد: این خودرو در محدوده قیمتی ۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر به مشتریان عرضه خواهد شد. جهرودی اما در واکنش به این پرسش نیز که آیا شرط سایپا برای واگذاری سایت بن‌رو به رنو، تولید کوئید در سایپا است، گفت: هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، مگر اینکه شرکت رنو، کوئید را در همکاری مستقیم با سایپا تولید کند و اصلا شرط همکاری ما با این خودروساز فرانسوی، در اختیار گرفتن پلت‌فرم کوئید است.

 

ورود محصول ارزان رنو به ایران

اظهارات مدیرعامل سایپا در شرایطی است که طبق قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سایت بن‌رو (متعلق به سایپا) باید در عوض بدهی‌های سایپا به ایدرو و به‌عنوان آورده این سازمان در قرارداد با رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی قرار گیرد. هرچند قرار بود این اتفاق (واگذاری بن‌رو به رنو) در تابستان امسال رخ بدهد، با این حال به‌دلیل مخالفت مهدی جمالی، مدیرعامل پیشین سایپا، این انتقال انجام نشد. در نهایت جمالی از سایپا رفت حال آنکه تصور می‌شد قاسم جهرودی جانشین وی پرونده واگذاری بن‌رو را مختومه و سایت موردنظر در اختیار طرف فرانسوی قرار گیرد.

 

این در حالی است که جهرودی نیز ظاهرا برای این واگذاری شروطی گذاشته است. آنطور که پیداست شرط مدیرعامل سایپا همکاری مستقیم با شرکت رنو و تولید خودروی کوئید است. در این مورد، «دنیای‌اقتصاد» چند هفته پیش و بر اساس گفته منابع آگاه، از شرط سایپا برای واگذاری بن‌رو به رنو خبر داد. در آن گزارش، عنوان شد که سایپایی‌ها تنها به شرط در اختیار گرفتن تولید دو محصول آینده رنو در ایران یعنی نیو سیمبول و کوئید، حاضر به واگذاری سایت بن‌رو خواهند بود. همچنین چندی بعد، منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش در گفت و گویی اختصاصی با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد که پرونده بن‌رو بسته شده و این سایت طبق قرارداد، در اختیار رنو گذاشته خواهد شد. در همان مقطع البته مدیرعامل سایپا نیز تاکید کرد که همکاری مشترک با رنو تنها راه واگذاری بن‌رو به این خودروساز است و در غیر این صورت، بن‌رو کماکان در اختیار سایپا باقی خواهد ماند. حالا مدیرعامل سایپا با صراحتی بیشتر از گذشته، از شرط خود برای واگذاری بن‌رو به رنو گفته و تاکید دارد که فقط در صورت همکاری مشترک میان دو طرف، سایت موردنظر به خودروساز فرانسوی واگذار می‌شود.

 

بنا به گفته وی، مذاکراتی نیز میان سایپا و رنو بر سر تولید کوئید (و البته نیوسیمبول) در سایپا انجام شده و این احتمال وجود دارد که کوئید با قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومان جایگزین پراید در دومین خودروساز بزرگ ایران شود. هرچند رنو هنوز پاسخی رسمی و رسانه‌ای به ماجرای مذاکره با سایپا نداده، با این حال اگر در نهایت با این خواسته نارنجی‌های جاده مخصوص موافقت کند، باید به فکر محصولاتی دیگر به جز نیو سیمبول و کوئید، برای تولید مستقل در ایران باشد. هدف رنو از مشارکت با ایدرو این است که به‌صورت مستقل در خودروسازی ایران فعالیت کند و بر این اساس گفته شد سه محصول شامل نیو داستر و نیو سیمبول و کوئید تحت این قرارداد به تولید خواهند رسید. حالا اگر آن‌طور که مدیرعامل سایپا عنوان کرده، مشارکتی جدید میان این شرکت و رنو شکل بگیرد، رنویی‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه محصولات جدیدی را برای تولید مستقل در خودروسازی ایران معرفی کنند.

 

اما با تولید احتمالی کوئید در سایپا، این خودروساز بزرگ داخلی صاحب پلت‌فرمی برای تولید محصولات نسبتا ارزان و با سطح کیفی قابل‌قبولی خواهد شد. این اتفاق برای سایپا که به‌دنبال حذف پراید است، می‌تواند بسیار خوش‌یمن باشد، زیرا محصولی باکیفیت‌تر و به‌روزتر را جایگزین پراید کرده و به احتمال فراوان با استقبال مشتریان روبه‌رو خواهد شد. این موضوع البته چندان برای ایران‌خودرو خوشایند نیست زیرا این شرکت به احتمال فراوان باید با پژو ۴۰۵ خداحافظی کند و با توجه به اینکه هنوز جایگزینی برای آن تعریف نکرده، حضور کوئید در سایپا می‌تواند بخشی از بازار این شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهد. ایران‌خودرویی‌ها پیش‌تر به‌دنبال تولید کوئید بودند و حتی اولین‌بار نام و مشخصات این محصول را هاشم یکه‌زارع مدیرعامل این شرکت بر سر زبان‌ها انداخت.

 

با این حال چون رنو به سمت ایدرو متمایل و با این شرکت قرارداد بست، دست ایران‌خودرو از کوئید کوتاه ماند و این سایپا بود که توانست به واسطه برگ برنده‌اش یعنی «سایت بن‌رو»، تا حد زیادی به تولید این محصول نزدیک شود. تولید کوئید در سایپا علاوه بر این اینکه تبعات منفی حذف پراید را کاهش خواهد داد، این شرکت را مالک محصولی خواهد کرد که سال‌ها به واسطه پلت‌فرم آن می‌تواند محصولات جدید روانه بازار کشور کند. هرچه هست باید منتظر ماند و دید واکنش رنو به این ماجرا چیست و آیا این خودروساز حاضر می‌شود در کنار قرارداد با ایدرو، ‌مشارکتی جدید را با سایپا نیز آغاز کند، یا اینکه کلا قید بن‌رو را خواهد زد و فعالیت مستقل خود در ایران را پیگیر خواهد شد./د



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...