کد خبر: 94106 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 22 اسفند 1396 - 08:51
عملیات آجیلی در شب عیـد

اتحاد خبر: کم‌کم نوروز از راه می‌رسد و پای خوراکی‌های خوشمزه، به خانه‌ها باز می‌شود.

اتحاد خبر: کم‌کم نوروز از راه می‌رسد و پای خوراکی‌های خوشمزه، به خانه‌ها باز می‌شود.

 

به گزارش جام جم، شیرینی، شکلات، آجیل، نقل و...، خوراکی‌هایی که در مهمانی‌ها، گل‌سرسبد مجلس هستند و کمتر کسی می‌تواند از خوردن آن‌ها صرف نظر کند. شیرینی و شکلات با وجود خوشمزه بودن‌شان، کار چندانی را برای بدن انجام نمی‌دهند ولی در نقطه مقابل آجیل‌ها، حسابی برای بدن مفید هستند و از خوردن آن‌ها در ایام نوروز، می‌توان نفع برد البته بهتر است که افراد مصرف آجیل‌های پر خاصیت را تنها به ایام نوروز، محدود نکنند.

 

چاردیواری نوشت: دکتر سعید صانعی، پزشک و مشاور درمان‌های گیاهی و طب‌سنتی خواص چند آجیل را از دیدگاه طب‌سنتی بررسی می‌کند.

 

پسته

به جرات می‌توان گفت که پسته، یکی از آجیل‌های پر طرفدار است که طبعی گرم و خشک دارد، البته برخی از افراد معتقدند که طبع پسته با توجه به نوع آن تعیین می‌شود ولی به‌طور کلی، نسبتا گرم و تر است. پسته خواص بسیار زیادی دارد که می‌توان به تقویت قوای جنسی، مقوی معده، ضد تپش قلب و ضدخفقان اشاره کرد. آن دسته از افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری، کلیه‌هایشان کوچک شده، می‌توانند برای رفع مشکل خود از پسته استفاده کنند. خوردن پسته، به درمان سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند، ضمن این‌که برای درمان کبد چرب نیز مفید است.

 

مبتلایان به بیماری‌های زخم معده و روده نیز می‌توانند از مصرف پسته نفع ببرند. خوردن پسته برای بسیاری از افراد مفید است با این حال، برخی از افراد نباید از آن استفاده کنند. برای مثال، مبتلایان به نقرس یا بیماران کلیوی باید از مصرف پسته بپرهیزند.

 

بادام

بادام، با طبع گرم و تر، یکی دیگر از آجیل‌های خوشمزه عید محسوب می‌شود. از بادام می‌توان به عنوان بازکننده مجاری ادراری استفاده کرد در نتیجه آن دسته از افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند، می‌توانند از بادام کمک بگیرند.

 

بادام در رفع مشکلات لثه و دندان و گلو مفید است علاوه بر این، به درمان یبوست نیز کمک می‌کند. افرادی که با مشکل ضعف بینایی مواجه هستند، می‌توانند برای بهبود وضعیت خود از بادام استفاده کنند. افراد عصبی باید مصرف بادام را به صورت مستمر در برنامه غذایی خود داشته باشند چون به تقویت اعصاب کمک می‌کند. برای تقویت حافظه و اعصاب، می‌توان 10 عدد بادام را با یک قاشق عسل و آب در مخلوط‌کن ریخت و بعد از ترکیب شدن، میل کرد.

 

بادام خواص دیگری هم دارد مثلا، تقویت‌کننده جنسی است و به تقویت حافظه نیز کمک می‌کند. آن دسته از خانم‌های باردار که به میزان کافی از بادام استفاده می‌کنند، نوزادان آرام‌تری خواهند داشت که به نسبت سایر نوزادان کمتر بی‌قراری و گریه می‌کنند. یکی دیگر از خواص بادام، چاق‌کنندگی آن به حساب می‌آید در نتیجه گزینه بسیار خوبی برای افراد لاغر است.

 

در نقطه مقابل، افراد چاق باید مصرف بادام را محدود کنند و در مصرف آن زیاده‌روی نکنند چون چاقی آنها به‌واسطه مصرف بیش از اندازه بادام، تشدید خواهد شد. افراد مبتلا به نقرس، برای خوردن بادام با محدودیت مواجه هستند و تا زمانی که با پزشک متخصص طب‌سنتی مشورت نکردند، نباید از بادام استفاده کنند چون با مصرف آن ممکن است دچار مشکل شوند.

 

کشمش

یکی از خوراکی‌هایی که برخی از افراد از آن به‌عنوان آجیل استفاده می‌کنند، کشمش است که طبعی گرم و تر دارد. کشمش انواع مختلفی دارد که از دیدگاه طب‌سنتی، انتخاب نوع آن مهم است. یکی از خواص مهم کشمش، تقویت مغز محسوب می‌شود که البته برای بهره بردن از این خاصیت کشمش، مصرف آن را نباید محدود به ایام نوروز کرد و مصرف مستمر آن، به افراد توصیه می‌شود. کشمش سبز که بافت گوشتی داشته باشد، پر خاصیت‌ترین کشمش از دیدگاه طب‌سنتی به حساب می‌آید. افراد چاق، بهتر است زیاد سراغ کشمش نروند و مصرف آن را محدود کنند ولی افراد لاغر می‌توانند براحتی از کشمش استفاده کنند چون به چاق‌شدن‌شان کمک می‌کند.

 

کشمش نه‌تنها به چاق شدن کمک می‌کند، بلکه یک خوراکی مقوی نیز به حساب می‌آید به همین دلیل برای آن افرادی که دوران نقاهت بیماری را پشت سر گذاشتند، بسیار مفید است. یکی از ویژگی-های بسیار خوب کشمش، کمک به درمان دمل می‌تواند باشد البته برای بهره‌گیری از این خاصیت کشمش باید آن را به شکل خمیر درآورد و روی محل دمل گذاشت. برای این منظور باید مقداری کشمش را با زعفران و تخم مرغ ترکیب کرد و آن را به حالت خمیر درآورد.

 

افرادی که معمولا رنگ پوست صورت آنها کدر است و تپش قلب نیز دارند، برای درمان مشکل خود می‌توانند از کشمش استفاده کنند. این دسته از افراد باید 40 عدد کشمش را در یک لیوان گلاب بریزند و آن را به مدت 24 ساعت کنار بگذارند و در صبح اول وقت، گلاب را نوشیده و کشمش‌ها را نیز در طی روز بخورند. کشمش خواص دیگری نیز دارد برای مثال، به خوش خلق شدن افراد کمک می‌کند در نتیجه گزینه بسیار خوبی برای آن دسته از افرادی که دائما عصبانی می‌شوند، محسوب می‌شود.

 

کشمش به تقویت تاندون‌ها و به‌طور کلی بدن کمک می‌کند در نتیجه افراد ورزشکار می‌توانند برای تقویت بدن خود از آن استفاده کنند. کشمش به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند و می‌تواند در رفع خستگی نیز نقش داشته باشد.

 

فندق

یکی از آجیل‌های نوروزی، فندق است که طبع آن معتدل به حساب می‌آید. فندق یکی از خوراکی‌های مفید برای تقویت مغز محسوب می‌شود و به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. البته باید به این نکته توجه داشت که فندق بو داده که مدت زیادی در مغازه مانده باشد، خواص چندانی ندارد و برای بهره بردن از خواص فندق، باید آن را به شکل بو نداده و ترجیحا تازه مصرف کرد. فندق به‌دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی از مس، فسفر و ید، برای آن دسته از افرادی که به مشکلات تیروئید مبتلا هستند، گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آید. مصرف فندق، به درمان زخم معده کمک می‌کند ضمن این‌که اگر عفونتی در بدن وجود داشته باشد، آن را از بین خواهد برد. یکی دیگر از خواص فندق، تصفیه خون محسوب می‌شود. افراد چاق، نباید نگرانی چندانی از بابت مصرف فندق داشته باشند چون فندق، مانع از چاقی می‌شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/94106