امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 20 اسفند 1396 - 23:10

اتحادخبر: جمعی از فعالان مدنی و دلسوزان شهر برازجان طی نامه به شورای شهر برازجان خواستار رسیدگی به وضعیت آرامستان جدید برازجان شدند. در این نامه که نسخه ای از آن به دفتر هفته اتحادجنوب نیز ارسال شده آمده است: همانطور که استحضار دارید آرامستان جدید که با تلاش و هزینه های زیاد حدود 80 درصد  کارعملیاتی آن انجام گرفته و مهترین مشکل آن...

اتحادخبر: جمعی از فعالان مدنی و دلسوزان شهر برازجان طی نامه به شورای شهر برازجان خواستار رسیدگی به وضعیت آرامستان جدید برازجان شدند.

در این نامه که نسخه ای از آن به دفتر هفته اتحادجنوب نیز ارسال شده آمده است:

 

اعضای شورای محترم شهر برازجان

با سلام:
احتراما همانطور که استحضار دارید آرامستان جدید که با تلاش و هزینه های زیاد حدود 80 درصد  کارعملیاتی آن انجام گرفته و مهترین مشکل آن راه دسترسی شهروندان به آرامستان بوده که خوشبختانه با تلاش مسئولین شهر و استان الخصوص این مهم لحاظ  و با تخصیص اعتبار خوبی حدود هشتاد درصد آن انجام گرفته که با عنایت به فرصت بسیار اندک و تکمیل ظرفیت آرامگاه فعلی در مدت زمانی کوتاه قابل بهره برداری خواهد بود.

لکن چند وقتی ست که این امر به مذاق عده ای خوش نیامده و با تحت فشار قرار دادن شهرداری و شورا و ایجاد جوسازی و دلائل واهی و نیز با مراجعه مستقیم به مسکن شهرسازی بوشهر قصد تغییر و جابجایی آرامستان به منطقه شرقی شهر واقع در بالای کارخانه آرد را دارند لذا ما جمعی از دلسوزان و آگاه به مسائل و معضلات شهر وظیفه خود می دانیم مراتب اعتراض خود را بنابر دلائل ذیل به عرض شما نمایندگان آگاه و مسئولین شهر و استان و خصوصا مردم شریف و فهیم شهر برازجان برسانیم.
1ـ زمین موصوف از زمینهای بسیار مرغوب شهر و دارای بهترین چشم انداز و تنها مسیر توسعه شهر که مستعد کارهای عام المنفعه از جمله پارک وشهربازی و پیست موتور سواری و مجموعه ورزشی و تفریحی می باشد زیرا شهر برازجان از نظر جغرافیایی ازشمال به تالارها و سایت زباله و جنوب به اراضی کشاورزی بسمت بنداروز از غرب به سمت میدان تره بار که قسمت اب گیر شهر است و از شرق که تنها اراضی دولتی که در مسیر توسعه شهریست با انتقال آرامستان به سمت شرق عملا مسیر توسعه و پیشرفت شهر را قفل می کنیم.
2ـ مساحت 6 هکتار زمینی که به اصطلاح از طرف خیر در نظر گرفته شده به همراه 21 هکتار زمین منابع ملی تقاضای واگذاری گردیده است.
3ـ کم عرض بودن مسیر حد فاصل آبرسانی تا زمین مذکور که هنگام تشییع جنازه ها بار ترافیکی بسیار زیادی را بر آن مسیر تحمیل نموده و موجب برهم زدن آرامش و ایجاد مزاحمت اهالی همجوار و ساکنین آن می شود که  برابر اطلاع واصله از هم اکنون نارضایتی خود را نسبت به این موضوع اعلام نموده اند.
4ـ با توجه به اینکه  هزینه خرید تنها 6 هکتار زمین مذکور را خیرین متقبل شده اند  آیا تخصیص 21 هکتار زمین منابع ملی که برای آینده توسعه شهر در نظر گرفته شده به اضافه سایر هزینه الخصوص تجهیز، تکمیل، تعریض مسیر دسترسی.  آسفالت حدود پنج کیلومتر راه دسترسی، تسطیح و آماده سازی قبور، جداول و سایر اماکن متعلقه و اداری و هزینه های هنگفت نگهداری چندین ساله آرامستان تحمیل بر شهرداری،  نیست؟
5ـ وجود معارضین مختلف شخصی و دولتی مسیر دسترسی آرامستان از مشکلات جدی آن خواهد بود .
6ـ وجود دره فصلی با دبی آب بالا که همجوار زمین مذکور می باشد از نقایص جدی آن می باشد که حداقل نیاز به دیوار کشی دارد.
7ـ وجود مخازن ذخیره آب شهر  در جوار آن از آسیبهای جدی این طرح می باشد.
لذا با عنایت به اینکه ارامستان احداثی جدید دارای مزایایی از جمله:
1ـ احداث حدود 2000 قبر با طراحی فضای سبزو...
2ـ دو راه دسترسی که یکی شهرداری احداث و تملک کرده و دیگری توسط اداره راه وشهرسازی جزو فاز 1 پروژه ورودی برازجان که دغدغه دوستان مبنی بر ناامن بودن مسیر را برطرف کرده است.
3ـ 80 هکتار زمین استیجاری ( منظور چیست ) که شهرداری جهت احداث  آرامستان می باشد و درغیر اینصورت از تملک شهرداری خا رج می شود.
4ـ هزینه های حدود 10 میلیاردی احداث آرامستان با همین وضعیت.
5 ـ زمین مذکور که توسط خانواده محترم حسینی و جعفری به این امر اختصاص داده شده و در تملک شهرداری است که در غیر این صورت از تملک خارج می شود.
6ـ زمینهای مذکور از زمین های است که فاقد امکان احداث فضای سبز و درختکاری کاربری غیر از آرامستان نمی تواند داشته باشد.
7ـ با توجه به بیمارستان شهید گنجی که در امتداد آرامستان می باشد حمل و یا تشییع جنازه در حاشیه شهر انجام میشود و از ترافیک در شهر کاسته می شود.






لذا مصرانه از شما تقاضا داریم تا به جد جلوی حیف و میل حقوق شهروندی، شهرداری، تصرف و اِشغال بهترین، بکرترین و مساعدترین زمین های شهر را گرفته و نگذارید تا حقوق آینده گان با سهم خواهی عده ای پایمال شود.
در مسیر احقاق حق مردم دیارمان گام نهاده ایم و قدمی عقب نخواهیم نشست و یقین داریم که شما چون از همین مردمید  همراهمان خواهید بود.
لذا از آن  مدیریت محترم تقاضا داریم تا جلوی قفل شدن تنها مسیر توسعه شهر برازجان را گرفته و از هدر رفت هزینه های هنگفت انجام شده در آرامستان گرفته شود./ج


* از طرف جمعی از فعالان مدنی و دلسوزان شهر برازجان




رونوشت:

1_ فرمانداری دشتستان

2ـ اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر

 

*شما نیز می توانید با درج مطالبات و یا اعتراضات خود در بخش "صدای شهروند" پایگاه خبری تحلیلی «اتحاد خبر» صدای خود را به گوش مردم و مسئولین برسانید. برای این کار می توانید از طریق شماره های 07734230940 - 07734226277 - 09398733067 و یا پست الکترونیکی به آدرس ettehadkhabar@gmail.com و یا مراجعه حضوری به دفتر تحریریه واقع در خیابان شریعتی-پاساژ شهرداری اقدام نمایید. با ما تماس حاصل کنید.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/12/26 - 20:52
0
1
خدایی مرده مرده هست چه در باطلاق چه در بهشت زهرا به خاک سپرده بشه همون جایی که درست کردن بهترین جا هست
1396/12/26 - 20:51
0
1
لطفا ارامستان هر کجا باشه حتی تو خونه ما ولی قطعه قطعه بزنید مدرن باشه تا مردگان رو بهتر بتونیم شناسایی کنیم و قطعه مثلا هنرمندان و ... هم اضافه بشه بهتره
1396/12/22 - 07:26
1
0
با سلام خدمت فعالان مدنی که معلوم نیست کیا هستن و تاحالا اسمی ازشون بدره نشده چرا روراست نیستین مستقیم بیاین جلو مردم حرف بزنید که مردم شما را ببینن مگه شهرهای بزرگ ارامستانشان خارج از شهر نیست اگه قراربود بار ترافیکی یا خطری برا مردم داشته باشه پس بهشت زهرا تهران هم جاش مشکل داره ..خدا برین تحقییق کنید الکی نشینید فقط حرف بزنین و به فکر منافع خودتون باشید ارامستان جدید برازجان بهترین جا و مکان قرار گرفته است هم ار لحاظ توپوگرافی و جغرافیای و هم از لحاظ قرارگیری مکانی جهت سلامت مردم شهر پس با این وضع شما فعال مدنی نیستین شما مخالف این امکانات و پیشرفت شهر برازجان هستید....
1396/12/21 - 14:37
1
1
با سلام خدمت شهروند مطلع ..
ای کاش به اندازه اسمی که برای خودتان انتخاب کردید مطلع بودید درمورد مساحت ومبلغ تمکلی وشرایط تملک هیچ اطلاعی ندارید و درخصوص ارامستانهای شهر درست گفتید ولی تاکی باید رو به عقب بریم باز باید ارامستان زده بشه باتوجه به اینکه تو ارامستان جدید مبلغی بالغ بر10میلیارد تومان هزینه شده که دراینده با توسعه شهر ان را در بر گیرد با یه سرچ ساده تو گوگل بهشت احمدی شیراز را مطالعه بفرمایید تا متوجه بشوید که ساخت ارامستان درخارج از شهر بسود شهر هست نه به ضرر شهر...
1396/12/21 - 13:17
0
0
:
☘☘«لزوم اصلاح دیدگاها»☘☘

در گذشته مردم متدین ،مردگان را به سادگی از ذهن و ضمیر خویش پاک نمی کردند و آرامستان را نیز همواره گوشه ای از شهر، نه مانند بیابانی دور افتاده می دانستند. در سنت اسلامی عبور از آرامستان ،مهمترین موعظه و پند بر پایان زندگی آدمی است ،آرامستان بخشی از جامعه متدینان به حساب می آید .آرامستان ها مکان های باارزشی به لحاظ تاریخی ،فرهنگی ،معماری و باستان شناختی به شمار می روند .آنها منابع با ارزشی در مورد تاریخ شهرها ،فرهنگ و آداب و رسوم ملل در طی اعصار مختلف در اختیارمان می گذارند.
باید به آرامستان با این دید نگریست که آنجا فضاهایی مربوط به زندگان است ،که مردگان تنها سوژه های آنها قلمداد می شود و به عنوان فضاهایی مانا در خدمت فعالیت های آیینی،فرهنگی و مذهبی قرار دارند .
امروزه متأسفانه برای عده ای که فاقد یک دیدگاه فرهنگی اصیل و ریشه دار هستند اهمیت خود را از دست داده و به صورت لکه های متروک و فاقد حیات در شهر ها پدیدار گشته اند.
در مجموع می توان آرامستان ها را جزئی از مناظر فرهنگی به شمار آورد که هویت یک ملت را آشکار می کند. با ساماندهی مناسب می توان کارکرد های آیینی و فرهنگی را رونق دوباره بخشید.
تا آنجایی که بنده با توجه به تخصصم اطلاع دارم اراضی بارگاهی فاقد کیفیت و ظرفیت لازم است و طبق اقرار نویسندگان نامه تا کنون اینهمه هزینه شده و اراضی تسطیح شده حداکثر ظرفیت دوهزار قبر که جوابگوی حد اکثر بیست الا سی ماه را دارد . بنده از مردم شریف برازجان بخصوص کسانی که خود را فعال اجتماعی میدانند بروند و از نزدیک ببینند که برای آماده کردن حتی صد قبر دیگر چه هزینه های برای احداث و ارتباط بین دوقطعه لازم است آنجا هشتاد هکتار دره و تپه‌های صخره ای است و پنج دره فصلی با دهانه بیش از چهل متر و عمق بیشتر پانزده متر وجود دارد و تمامی کارشناسان خبره عیب های اساسی آنجا را بر شمرده اند که یکی از ده ها معایب آن واقع بودن آن در ورودی شهر و ایجاد گره ترافیکی و خطرناک در آینده است . طبق اطلاعات موثق اینجانب خیرین قصد احداث یک باغ مزار بسیار زیبا و چشم نواز را دارند که قطعا آرامش و کاستن از اندوه زائرین و تشییع کنندگان را به دنبال خواهد داشت . و بر خلاف اراضی خشک و صخره ای بارگاهی جنس خاک آن بسیار مرغوب برای ایجاد فضای سبز دل انگیز و ارتباط انسان و طبیعت می باشد. خیرین همه از انسانهای خوشنام شهر هستند و نیتشان خیر و هیچگونه چالشی هم با آرامگاه در دست ساخت بارگاهی ندارند و چالش افراد منتفع در اراضی بارگاهی نشان دهنده اینست که در صورت احداث آرامگاه چاه طوسی هیچ کس رغبتی برای دفن اموات خود در بارگاهی نخواهد داشت پس روشن است که آرامستان چاه طوسی خاستگاه مردمی دارد .
1396/12/21 - 12:11
0
0
بادورد فراوان خدمت اقای علی..پ..
درخصوص ترافیک که فرمایش کردید با طراحی 2 جاده دسترسی یکی توسط شهرداری ودیگری توسط اداره راه وشهرسازی طراحی و اجرایی شده و نگران ان ترافیک و کشته شدن مردم نباشید با جاده دوم که جزو فاز 1 طرح اصلاحی ورودی شهر میباشد کاملا مشکل برطرف شده به طوری که کاملااختصاصی و مسیر ان از ابتدای پادگان نظامی سپاه تا توی ارامستان ادامه داره و هیچ نوع مشکل ترافیکی چه حال و دراینده ندارد. درخصوص مقایسه کردن ان با دانشگاه برادر عزیز دانشگاه برا زنده هاست ارامستان برا مرده هاست شما عنایت بفرمایید تو سایت برید سرچ کنید بهشت احمدی متعلق به شیراز با مساحتی 450 هکتار در کجای شیراز قرار دارد ما که تافته جدا بافته نیستیم....
1396/12/21 - 11:04
0
2
می بایستی آرامستان پای کوه باشد .لطفا" اسامی فعالان را بگویید تا مردم قضاوت کنند. ورودی شهر خیلی خطرناک است
1396/12/21 - 07:27
1
6
شما بفکر زنده ش نیسین تو فکر مرده شین؟
1396/12/21 - 03:19
0
2
شورای شهر برازجان که تاکنون عملکرد خوبی رو داشته بایستی جلوی حیف و میل بیت المال در این قضیه رو بگیره و آرامستان در دست ساخت رو تکمیل و به بهرداری برسانند.
1396/12/21 - 01:50
3
3
حالا که خیران 6 هکتار زمین بالاشهر رو در نظر گرفته اند و از طرفی 80 درصد کارعملیاتی آرامستان جدید پیش رفته، اون 6 هکتار را از دست ندهید و یک آرامستان شیک مخصوص هنرمندان قرارش دهید که نه سیخ بسوزه و نه 6 هکتار زمین بالاشهری
1396/12/21 - 01:48
0
2
با سلام نظر بنده این است که از اول مکان فعلی ارامستان جدید اشتباه بوده مسله مهم حوادث ناگواریه که در روز زیارت اهل قبور رخ خواهد داد در محور اصلی و مورد دوم ما همین شاهزاده ابراهیم که میریم عصر جمعه در برگشت با ترافیک جمعه بازار دیوانه میشیم حالا چرا باید محور دیگر ورودی شهر دچار ترافیک بشه؟ خدا شاهده پنجشنبه ایی نباشه دو یا سه تصادف منجر به فوت انجا رخ نده پس نظر من اینه اون مکان مناسب نیست باید ارامستان در پای کوه.احداث شود الحمدالله زمین واسه پارک چیزهای دیگر جاهای دیگر زیاده , اقدام خوبیه که ارامستان به جای دوری از شهر به شهر برگردد , ضمنا جناب فعالان در نظر داشته باشند ارامستان مثل دانشگاه ازاده که در احداثش سیاست ابادی هست ببینید دانشگاه ازاد کجا میسازند؟تو بیابان ها اما طولی نمیکشه دورش اباد میشه با احداث ارامستان پای کوه قطعا اسفالت,فضای سبز ,مسکن, ... راهی انجا میشه
1396/12/21 - 01:17
1
1
اسامی این به اصطلاح فعالان و دلسوزان را مطرح بفرمایید تا مردم آنها را بشناسند والا اینها همان کسانی محسوب میشوند که فقط به فکر منافع شخصی خود بوده و به طور مثال حدود یک هکتار زمین را به قیمت هفتصد و هشتاد میلیون تومان و بدون سند تملک به شهرداری قالب کردند و چنین نامه هایی قطعا باید توأم با اسم باشد کما اینکه قبلا چندین بیانیه تعدادی از خیرین در مورد آرامگاه خیر ساز چاه طوسی با نام و نام خانوادگی مشخص در نشریه شما منتشر شده و هم اکنون نیز به محض سرچ کردن در آرشیو شما با توضیحات کافی در دسترس می‌باشد . در ضمن به استحضار مهاجرین عزیزی که برازجان را برای سکونت خود انتخاب کرده اند میرساند که قبل از احداث آرامستان فعلی که ظرفیت آن تکمیل شده است برازجان دارای سه قبرستان واقع در محله خضر ، امام رضا و امیرالمومنین بوده است و آرامگاه کودکان نیز در محل فضای سبز تقاطع خیابان امام خمینی و شهید مطهری بوده است .
و در حال حاضر هم شهرهایی که دارای چندین آرامستان هستند کم نیستند .مطالب عنوان شده در نامه مارالذکر فاقد هر گونه اطلاعات دقیق است وانتشارچنین نامه ای که حتی شاهد تناقض در متن آن هستیم زیبنده نشریه وزین اتحاد جنوب نمی باشد.
1396/12/21 - 00:49
0
2
امان ازدست اینگونه ادمها
نباید سرمایه ملی حیف ومیل شود
1396/12/21 - 00:38
1
4
کاملا درسته؛ و بهتر است آرامستان در همین مکانی که زیر ساخت آن در خروجی شهر به سمت شیراز انجام شده ؛ افتتاح شده و از بین رفتن بیت المال و پول هزینه شده جلوگیری شود.
1396/12/21 - 00:24
2
3
اون به اصطلاح خیرانی که میخوان 600 میلیون 6 هکتار زمین برا ارمستان بخرن و تمام هزینه های اونم متقبل بشن مثلا اسفالت و ساخت ارامستان و تاسیسات و..که هزینه ای بالغ بر 6 الی 7 میلیاد میشه بیان این پولو برا اب شرب هزینه کنند که کاسه گدایی دستمون نباشه و یا بیان با هزینه شخصی و مردمی ریل راه اهن بکشن ادامه طرح از بوشهر به برازجان.../ج
1396/12/21 - 00:20
2
5
مثل اینکه ظاهرا لقمه دندون گردیه که پافشاری میکنن برا جابجاییش...
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • ۹۸ درصد جمعیت روستاهای بوشهر از راه آسفالته بهره‌مند شدند
  • کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 6 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...