کد خبر: 93329 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 05 اسفند 1396 - 10:58
وزیر بهداشت:
چیزی به نام «طب اسلامی» نداریم / «طب ایرانی» مکمل «طب مدرن» است
اتحاد خبر: وزیر بهداشت طب ایرانی را مکمل طب مدرن خواند و درباره مباحثی مبنی بر "طب اسلامی" گفت: روحانیت خود اعلام کرده است که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. تنها طب سنتی داریم که در ایران همان طب ایرانی است و خوشبختانه این روزها رو به گسترش است.
اتحاد خبر: وزیر بهداشت طب ایرانی را مکمل طب مدرن خواند و درباره مباحثی مبنی بر "طب اسلامی" گفت: روحانیت خود اعلام کرده است که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. تنها طب سنتی داریم که در ایران همان طب ایرانی است و خوشبختانه این روزها رو به گسترش است.

 

وزیر بهداشت: چیزی به نام «طب اسلامی» نداریم / «طب ایرانی» مکمل «طب مدرن» است

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در بخشی از صحبت‌هایش درباره مباحثی مبنی بر "طب اسلامی" و سوء‌استفاده‌های احتمالی از این عنوان اظهار کرد: روحانیت خود اعلام کرده است که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. تنها طب سنتی داریم که در ایران همان طب ایرانی است و خوشبختانه این روزها رو به گسترش است و دولت هم خود را موظف به حمایت از آن می‌داند.

 

وی افزود: برخی به دنبال خط کشی میان طب مدرن و طب اسلامی نباشند و دستاوردهای بشری را تخطئه نکنند. نه دین به ما این اجازه را می‌دهد؛ نه مراجع موافق آن هستند و نه با عقل در قرن بیست و یکم همخوانی دارد. بنابراین آنچه که برخی به عنوان طب اسلامی معرفی می‌کنند، بخشی از آن سوء استفاده‌هایی از توصیه‌هایی است که ائمه اطهار داشته‌اند، اما خیلی مهم است که در چه سنی و برای چه فردی و در چه شرایطی می‌توان از آن بهره برد. در این زمینه بهتر است به کسانی همانند آیت الله ری شهری که در همین حوزه دو کتاب نوشته‌اند، آیت الله جوادی آملی و بزرگان حوزه که صاحب نظر هستند، مراجعه شود.

 

وزیر بهداشت افزود: حداقل در این بخش از دین سوء استفاده نکنند. اگر کسی به دلیل اینکه فردی که در لباس روحانیت یا غیر از لباس روحانیت به عنوان طب اسلامی او را مداوا کرده است و معالجه نشده است یا از دنیا رفت و یا عارضه‌ای بر او تحمیل شد، آن را به حساب اسلام نگذارد. اسلام این روزها به اندازه کافی مظلوم است، لااقل در این حوزه به مظلومیت آن اضافه نکنیم.

هاشمی اظهار کرد: طب ایرانی میراثی گرانقدر است و همه به دنبال توسعه آن هستیم. البته حدود ۱۵۰ سالی مغفول مانده بود و امروز که به آن توجه می‌کنیم برخی به دنبال تخطئه هستند. خوشبختانه جامعه خودش هوشیار است و می‌فهمد و از مزایای طب ایرانی بهره‌مند است و در کنار آن از طب مدرن نیز استفاده می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که طب ایرانی مکمل طب مدرن است و پزشکان نیز باید آن را بپذیرند. طب ایرانی میراث گرانقدری است و باید از آن مراقبت کنیم. اکنون که مردم به آن اعتماد دارند، باید آن را تقویت کنیم. از یک سو افراطی‌ها تخطئه نکنند و از سوی دیگر افراد ناباب دین را وسیله سودجویی قرار ندهند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره لزوم حضور همراه بیمار در بیمارستان‌ها برای انجام برخی کارهای بیمار، اظهار کرد: این مشکلی است که متاسفانه مردم و همکاران ما بویژه پرستاران به دلیل کمبود نیروی انسانیِ کمک پرستار و خدمه با آن روبرو هستند و به همین دلیل بخشی از کارها را همراه بیمار انجام می‌دهد.

 

وی افزود: تعداد پرستارها کم است و این مسئله را بارها در جلسات خصوصی بیان کرده‌ام. امیدواریم سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی برای بهبود شرایط آن تلاش کنند، زیرا این مسئله می‌تواند در رضایتمندی مردم و در عین حال پیشگیری از فرسودگی نیروی تخصصی موثر باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نه برای رعایت استانداردهای بین‌المللی بلکه تنها اگر بخواهیم استانداردهای کشورهای همجوار خود را هم رعایت کنیم، حداقل به ۷۰ هزار نیرو در اورژانس بیمارستانی، اورژانس پیش بیمارستانی و در بخش‌های مختلف نیازمندیم./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/93329