کد خبر: 93312 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 05 اسفند 1396 - 09:23
ضرورت ورود خیرین و آمران به معروف به حوزه آب

اتحاد خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهرگفت: برای مدیریت مصرف آب باید ' خیرین و آمرین به معروف ' ورود و با تجهیز اماکن عمومی به شیرهای کاهنده مصرف و مخازن آب به شناور بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی شود.

اتحاد خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهرگفت: برای مدیریت مصرف آب باید ' خیرین و آمرین به معروف ' ورود و با تجهیز اماکن عمومی به شیرهای کاهنده مصرف و مخازن آب به شناور بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی شود.

 

به گزارش ایرنا؛ شاهپور رجایی افزود: درشرایط کنونی کم آبی حقوق شهروندی ایجاب می کند که ' بد مصرف کردن آب ' به عنوان یک منکر از جامعه اسلامی رخت بر ببندد.


وی بیان کرد: در بحران کم آبی برای نمونه استان بوشهر درتامین آب شرب وابستگی بیش از 90 درصدی به استان های همسایه ای دارد که خود دامنگیر بحران و کمبود آب هستند.


رجایی ادامه داد: آب شهر و روستاهای کازرون با قطعی مکرر مواجه و کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی و کازرونی برای گرفتن مجوز چند متر مکعب آب و امرار معاششان با مسئولان کلنجار می روند.
وی گفت: روزانه بالغ بر 300 هزار متر مکعب آب شرب از دو استان همسایه به امانت گرفته و به دست مردم استان بوشهر می رسد تا در مضیقه آب شرب قرار نگیرند.


رجایی ادامه داد: قیمت تمام شده تولید، تصفیه و پمپاژ این آب از 12 هزار و 500 ریال در هر متر مکعب تجاوز می کند.
وی گفت: بعد از دو دهه توقف، سهم شیرین سازی آب دریا در تامین آب شرب استان نیز به پنج درصد رسیده و با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان برنامه ششم حداقل به 30 درصد می رسد.


رجایی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی آب از این منبع هم از 20 تا بیش از 70 هزار ریال متغیر است.
وی گفت: متوسط نرخ فروش آب خانگی شهری کمتر از سه هزار و 500 ریال که به ازای هر متر مکعب و روستایی کمتر از نیمی از این مبلغ است.
رجایی اظهارداشت: دولت متقبل و ملزم شده مابه التفاوت قیمت تمام شده و خرید تضمینی با متوسط نرخ فروش را از محل اعتبارات عمومی بپردازد.
وی یادآورشد: در عمده موارد به استثنای خرید تضمینی آب شیرین کن ها از بخش خصوصی ، این فاصله قیمتی بر عهده شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی و آب منطقه ای است و این شرکت ها را تا آن سوی مرز ورشکستگی سوق داده است.


وی گفت: در خیابان ها و کوچه های متعددی از مرکز استان شاهد سرریز مخرن آب منازل بویژه آپارتمان ها هستیم که باتوجه به اوضاع و احوال حال و آینده آب این کشور مردمی که با این سطح درک و آگاهی هستند باید حساسیت شان نسبت به حیاتی ترین ماده غیر قابل جایگزین افزایش یابد./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/93312